Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Våra små pelar äpplen har börjat få knoppar, hoppas på lite värme framöver 😎☀️🤞

Verkar som vårt fikon i sommarhusets trädgård är dött, mamma var där igår å såg noll tecken på liv 😐
 

Bifogade filer

  • IMG_20210517_175906626~2.webp
    IMG_20210517_175906626~2.webp
    95,7 KB · Visningar: 11
Nej men alltså allting är så JÄVLA GRÖNT??!!!??! Svala temperaturer och mycket nederbörd = moder jord exploderar. Glömmer ju för fan bort att det är såhär världen kan se ut när det inte är vinter. Älskar't.

Den tidiga potatisen kommer fint!

20210518_090917.webp
 
Är hon säker? Har också ett fikon men upplever att de är sjukt långsamma bara.

Vet inte, men hon beskrev det som att det bara ser ut som några torra pinnar. Hörde nånstans att det varit 10 cm tjäle i Skåne nu denna vinter och vi planterade det i fjor. Så risken finns väl, det får dock stå kvar på sin plats, hon tar iaf inte upp det ^^, ditt inlägg ger mig lite mer hopp på att det kanske kommer igång🤞☺️
 
Och nu när jag desperat ritat in nya odlingsbäddar i alla väderstreck för att få plats med allt (mer), så plingar det till i telefonen "nu är det 50 % på fröer, kom och köp, kom och köööööp"...... jaja, några bönor kanske då. Och lite fler solrosor. Och kanske lite "bra att ha"-fröer.
 
Jag ska så luktärt. Förr sa man ju att fröna skulle blötläggas och de som inte svällde rispade man med fil och blötlade igen. Numera ska man ju inte blötlägga, men vad gör man då med frön som inte sväller i jorden? Man tappar ju kontrollen. Hur bör jag göra?
 
Jag ska så luktärt. Förr sa man ju att fröna skulle blötläggas och de som inte svällde rispade man med fil och blötlade igen. Numera ska man ju inte blötlägga, men vad gör man då med frön som inte sväller i jorden? Man tappar ju kontrollen. Hur bör jag göra?
Googla Cecilia Wingård + luktärt. Hon har en jättebra guide.

Hanna Wendelbo också 😊
 
😔 Får ge den en vecka till innan ev. Avveckling. Är så trött på grannens syren som vill bo här.
Kan man göra något för att isf freda framtida klematis här eller är vi för evigt dömda?
Hur man får klematis att ta sig är jag inte så jättebra på, i alla fall inte de sorter som blommar på årsskott (har en gul tidig som klättrar i en klängros vilket båda tycker verka vara bra sällskap och de tävlar om att täcka både vägg och fönster). Enligt en svägerska vill klematis ha skugga för fötterna och sol till huvudet. Kan kanske vara ett tips.
Syrener vet jag inte hur man får stopp på. Kanske genom att slå ner en plåtskiva i marken? Gissar att den behöver gå ner minst 50 cm.
 
Här är en till som behöver jobba på det här med tålamod :angel: Jag är så himla otålig och vill helst att allt ska blomma med massor av färg överallt nu nu NU, men får påminna mig själv om att det inte ens är juni än... Jag tror att det är en övergripande desperation efter sommar efter en kall vår som gör det, men försöker att inte bli allt för tjurig och gnällig på mina begonior för att de inte haft vett att blomma än ;)

Det har kommit upp en massa fint i rabatten på framsidan i alla fall, men jag fick lägga en halvtimme på att rycka bort en massa av grannens peruanska lilja/alstroemeria (vet inte vad de kallas på svenska) som spridit sig som attan och hotade att kväva allt annat som var där. Jag lämnade fortfarande en hel del eftersom de är himla fina och bra för bina, men någon måtta får det ändå vara!
 
Senast ändrad:
Här är en till som behöver jobba på det här med tålamod :angel: Jag är så himla otålig och vill helst att allt ska blomma med massor av färg överallt nu nu NU, men får påminna mig själv om att det inte ens är juni än... Jag tror att det är en övergripande desperation efter sommar efter en kall vår som gör det, men försöker att inte bli allt för tjurig och gnällig på mina begonior för att de inte haft vett att blomma än ;)

Det har kommit upp en massa fint i rabatten på framsidan i alla fall, men jag fick lägga en halvtimme på att rycka bort en massa av grannens peruanska lilja/alstroemeria (vet inte vad de kallas på svenska) som spridit sig som attan och hotade att kväva allt annat som var där. Jag lämnade fortfarande en hel del eftersom de är himla fina och bra för bina, men någon måtta får det ändå vara!
Samma här! Är så sjuuuukt otålig. Vill ha resultat nuuuu 🤷‍♀️
 
Här är en till som behöver jobba på det här med tålamod :angel: Jag är så himla otålig och vill helst att allt ska blomma med massor av färg överallt nu nu NU, men får påminna mig själv om att det inte ens är juni än... Jag tror att det är en övergripande desperation efter sommar efter en kall vår som gör det, men försöker att inte bli allt för tjurig och gnällig på mina begonior för att de inte haft vett att blomma än ;)

Det har kommit upp en massa fint i rabatten på framsidan i alla fall, men jag fick lägga en halvtimme på att rycka bort en massa av grannens peruanska lilja/alstroemeria (vet inte vad de kallas på svenska) som spridit sig som attan och hotade att kväva allt annat som var där. Jag lämnade fortfarande en hel del eftersom de är himla fina och bra för bina, men någon måtta får det ändå vara!

Jag är också otålig!

Mina frösådder i rabatten ute håller på att gro och fler och fler tittar upp men jag är ändå otålig! Det går för sakta! Jag vill att det ska bli varmare så jag kan åka och köpa årets tomatplantor och physalis!
 
Här är en till som behöver jobba på det här med tålamod :angel: Jag är så himla otålig och vill helst att allt ska blomma med massor av färg överallt nu nu NU, men får påminna mig själv om att det inte ens är juni än... Jag tror att det är en övergripande desperation efter sommar efter en kall vår som gör det, men försöker att inte bli allt för tjurig och gnällig på mina begonior för att de inte haft vett att blomma än ;)

Det har kommit upp en massa fint i rabatten på framsidan i alla fall, men jag fick lägga en halvtimme på att rycka bort en massa av grannens peruanska lilja/alstroemeria (vet inte vad de kallas på svenska) som spridit sig som attan och hotade att kväva allt annat som var där. Jag lämnade fortfarande en hel del eftersom de är himla fina och bra för bina, men någon måtta får det ändå vara!
hm, borde vara olagligt att dra upp alstromeria. så fina blommor går inte ens att odla i Sverige (med övervintring ute)
 
hm, borde vara olagligt att dra upp alstromeria. så fina blommor går inte ens att odla i Sverige (med övervintring ute)
Det visste jag inte! Det gjordes dock på rekommendation från grannen själv, som är trädgårdsmästare med inriktning på bin och insekter, så jag kände att om hon tyckte det var vettigt att gallra lite så kunde vi göra det med gott samvete. Och det gjordes ju endast för att göra plats för de andra insektsvänliga växterna vi planterade i höstas, som nu som sagt riskerade att kvävas totalt. På en vecka hade alstromerian tagit över ca 3 kvm rabatt, den sprider sig helt sjukt fort verkligen! Men den är väldigt fin och vi ser fram emot att den ska blomma :)
 
Och nu när jag desperat ritat in nya odlingsbäddar i alla väderstreck för att få plats med allt (mer), så plingar det till i telefonen "nu är det 50 % på fröer, kom och köp, kom och köööööp"...... jaja, några bönor kanske då. Och lite fler solrosor. Och kanske lite "bra att ha"-fröer.
Trädgårdsland har en tendens att växa i storlek :)

Jag planerar också utöka mitt för att kunna köra en växtföljd med en del som gröngödsling/träda . Helst skulle jag velat ha hästgödsel men utan hästar är det dåligt med det.
 
Jag ska så luktärt. Förr sa man ju att fröna skulle blötläggas och de som inte svällde rispade man med fil och blötlade igen. Numera ska man ju inte blötlägga, men vad gör man då med frön som inte sväller i jorden? Man tappar ju kontrollen. Hur bör jag göra?
Jag skall så andra omgången sockerärtor nu och jag blötlägger dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
559
· Visningar
55 517
Senast: Bison
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Artros hos ung hund
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp