Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag planerar också utöka mitt för att kunna köra en växtföljd med en del som gröngödsling/träda . Helst skulle jag velat ha hästgödsel men utan hästar är det dåligt med det.

Ja! Antecknar honungsfacelia. MYCKET honungsfacelia! Jag har ju hästgödsel allt vad jag behöver och lite till, skänker gärna till behövande. Men det är ju ett jädra asande och tungt som bly så smidigast är förstås att ha det nästgårds och kunna fylla på efter hand. Gödselplattan blir nästan granne med de nyskapade odlingsbäddarna här.
 
Ja! Antecknar honungsfacelia. MYCKET honungsfacelia! Jag har ju hästgödsel allt vad jag behöver och lite till, skänker gärna till behövande. Men det är ju ett jädra asande och tungt som bly så smidigast är förstås att ha det nästgårds och kunna fylla på efter hand. Gödselplattan blir nästan granne med de nyskapade odlingsbäddarna här.
Kom faktiskt på att jag har två gruppboxar med djupströbädd som aldrig blev utgödslade och där hönsen sedan huserade. Den gödseln skulle jag faktiskt kunna ta även fast jag blir tvungen att få ut den med handkraft och den är hårt packad.
 
Det visste jag inte! Det gjordes dock på rekommendation från grannen själv, som är trädgårdsmästare med inriktning på bin och insekter, så jag kände att om hon tyckte det var vettigt att gallra lite så kunde vi göra det med gott samvete. Och det gjordes ju endast för att göra plats för de andra insektsvänliga växterna vi planterade i höstas, som nu som sagt riskerade att kvävas totalt. På en vecka hade alstromerian tagit över ca 3 kvm rabatt, den sprider sig helt sjukt fort verkligen! Men den är väldigt fin och vi ser fram emot att den ska blomma :)
vi nordbor kan bara vara lite avundsjuka .....
 
Ja! Antecknar honungsfacelia. MYCKET honungsfacelia! Jag har ju hästgödsel allt vad jag behöver och lite till, skänker gärna till behövande. Men det är ju ett jädra asande och tungt som bly så smidigast är förstås att ha det nästgårds och kunna fylla på efter hand. Gödselplattan blir nästan granne med de nyskapade odlingsbäddarna här.

Vi funderar på att helt sonika spärra av en del av gödselstacken i stallet och odla ffa. squash direkt på den :laugh: Stallgrannen gjorde så i fjol och fick massor!

Annars släpar jag ihärdigt hem hink efter hink med gödsel när andan flyger på :turd:
 
Vi funderar på att helt sonika spärra av en del av gödselstacken i stallet och odla ffa. squash direkt på den :laugh: Stallgrannen gjorde så i fjol och fick massor!

Annars släpar jag ihärdigt hem hink efter hink med gödsel när andan flyger på :turd:
Men vilken ljuvlig ide, jag dog upp några för många med tanke på att det ryms typ en eller max två i en pallkrage... ska dra ner dem i gödselstacken istället :D
 
Vi funderar på att helt sonika spärra av en del av gödselstacken i stallet och odla ffa. squash direkt på den :laugh: Stallgrannen gjorde så i fjol och fick massor!

Annars släpar jag ihärdigt hem hink efter hink med gödsel när andan flyger på :turd:
jag brukar sätta mina pumpor där, de breder ut sig över hela gödselstacken och lyckas nästan kväva ihjäl brännässlorna som annars växer vilt där....
 
Måste bara få visa mina fina siesta-tulpaner som gick i blom idag :D Har tyckt det var rätt ovärt med tulpaner då jag sällan får dem att blomma om, men så i höstas köpte jag massa fina botaniska som ska vara lättare att fåatt blomma igen/sprida sig och så slank det ner en påse såna här lökar också som det så lätt gör när man handlar på blomstersidor 😅 väldigt nöjd med dem, de är så fina!
 

Bifogade filer

  • 8EB00C62-C999-4799-B5F6-FEA862836C2C.webp
    8EB00C62-C999-4799-B5F6-FEA862836C2C.webp
    433,5 KB · Visningar: 33
Tack så mycket för smultronen @Ninnurur :) De åkte raka vägen ut i den blivande smultronrabatten, så nu håller jag tummarna att de ska trivas här uppe också.
PSX_20210518_170251.webp


Här har projekt Avhärdning börjat för frösådderna. Den här kalla våren har verkligen inte varit bra för ett redan icke existerande tålamod :angel:Dock har både vitlök, spenat och broccoli äntligen börjat titta upp i pallkragarna. Även morötter och jordärtsskockor verkar vara på väg upp, men det skulle lika gärna kunna vara önsketänkande än så länge...
Vi har dessutom lärt oss den hårda vägen att årsgamla hugelbäddar kan må bra av att trampas ihop en aning, annars blir det....slukhål! Nåja, man lär sig nåt nytt varje dag :rofl:
 
Sådär, planterat om den låååånga och rangliga tomatplantan i en hink. Försökte först borra igenom (plasten) det gick åt helvete och det sprack. Sedan kom jag på att jag bara kunde använda en skruvmejsel och göra massor av små hål. Men funderar på hur effektivt det är eftersom hinken står på balkonggolvet? La i några lecakulor längst ner så förhoppningsvis blir det inte rotblöta.

Bundit upp den också så den är någorlunda rak, inte direkt vackert eftersom jag spjälkat två blompinnar. Men funderar, det växer en relativt stor 'gren' halvvägs upp, definitivt inte några klasar på den. Ta bort eller inte? Iaf finns det nu två klasar av knoppar överst så åtta tomater får jag iaf. Om de inte trillar av dvs. På de andra tomatväxterna har det faktiskt kommit lite gula blommor, får se om det blir något där.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Köpte en gammal äppellåda till Medelhavsdelen idag så nu tror jag att sidan vid stolarna är klar för plantering.
IMG_20210518_180902.webp


Korgen rymmer 55l och är, som ni ser, ganska stor. Vad är bäst? 1 eller 2 café au lait dahlior i den?
Ska jag ha vitt, gult eller rosa i äppellådan?
 
På andra sidan höjde jag upp zinkbaljan. Tänkte ha Kelsie Annie Joy i den och Maya i korgen (om den börjar växa ordentligt någon gång). Ska införskaffa 2 krukor till för att dölja murarbalja. Samma fråga här, hur ska jag tänka med de 2 sista sorterna?
IMG_20210518_180910.webp
 
På andra sidan höjde jag upp zinkbaljan. Tänkte ha Kelsie Annie Joy i den och Maya i korgen (om den börjar växa ordentligt någon gång). Ska införskaffa 2 krukor till för att dölja murarbalja. Samma fråga här, hur ska jag tänka med de 2 sista sorterna?
Visa bifogad fil 69766

Åh Kelsey Annie Joy var den som inte ville komma igång för mig, den verkar vara så fin, skulle låta den stå i sin påse ett tag till men så såg jag små flygfän krypa runt i jorden... Då rök den illa kvickt, 😅hoppas den blir stor å fin hos dig och att man kanske kan få se en bild på den "irl" ☺️
 
Sådär, planterat om den låååånga och rangliga tomatplantan i en hink. Försökte först borra igenom (plasten) det gick åt helvete och det sprack. Sedan kom jag på att jag bara kunde använda en skruvmejsel och göra massor av små hål. Men funderar på hur effektivt det är eftersom hinken står på balkonggolvet? La i några lecakulor längst ner så förhoppningsvis blir det inte rotblöta.

Bundit upp den också så den är någorlunda rak, inte direkt vackert eftersom jag spjälkat två blompinnar. Men funderar, det växer en relativt stor 'gren' halvvägs upp, definitivt inte några klasar på den. Ta bort eller inte? Iaf finns det nu två klasar av knoppar överst så åtta tomater får jag iaf. Om de inte trillar av dvs. På de andra tomatväxterna har det faktiskt kommit lite gula blommor, får se om det blir något där.

Om du har borrat hål och hinken dessutom står på balkong så behöver du ju något under, annars förlorar du mycket vatten och dessutom rinner det ner till grannen om du har en sådan under dig.

Om "grenen" är en tjuv och tomaten inte är en busktomat, så ska den plockas bort.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
559
· Visningar
55 517
Senast: Bison
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Artros hos ung hund
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp