Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh Kelsey Annie Joy var den som inte ville komma igång för mig, den verkar vara så fin, skulle låta den stå i sin påse ett tag till men så såg jag små flygfän krypa runt i jorden... Då rök den illa kvickt, 😅hoppas den blir stor å fin hos dig och att man kanske kan få se en bild på den "irl" ☺️
Blir den hälften så fin som på bilder så kommer ni fotobombas 🤣
 
Jordärtskockorna verkar inte ha lidit så mycket av att ha decimerats för att spridas över halva landet.

Visa bifogad fil 69763
Jag blev så otålig över att varken potatis eller jordärtskocka tittat upp än så jag var tvungen att gräva upp och kolla så att jag inte dödat dem :o
Hittade tack och lov både en väldigt groende potatis och en skocka som rotat sig så fint så :D:laugh::angel:
 
Om du har borrat hål och hinken dessutom står på balkong så behöver du ju något under, annars förlorar du mycket vatten och dessutom rinner det ner till grannen om du har en sådan under dig.

Om "grenen" är en tjuv och tomaten inte är en busktomat, så ska den plockas bort.

Men rinner verkligen något ut när det är relativt små hål och en hink, eg, platt undersida. Men ja, kanske ska kolla efter ett krukfat
 
Idag ska jag köpa sommarblommor är planen. Har två balkonglådor och tre såna där stapelbara krukor att fylla. Försöker lista ut vad som är mest bivänligt, billigast, mest lättskött, bra "täckning" i krukan och finast. Går sådär.
 
Jag har fått inse den bistra sanningen:

Mina två pallar med 72 säck jord a 50 liter håller på att ta slut, och nu är inte läge för en ny beställning. Jag har en hel del kvar att plantera ut.

Behöver tips på vad jag skulle kunna sätta direkt i gödsel? Det är vad jag har tillgång till utan att behöva dra på spenderarbrallorna. Squash och pumpa antar jag, kål också gissar jag sett till näringsbehov.

För starkt för bönor och ärtor, möjligen? Dahlior?
 
Jag har fått inse den bistra sanningen:

Mina två pallar med 72 säck jord a 50 liter håller på att ta slut, och nu är inte läge för en ny beställning. Jag har en hel del kvar att plantera ut.

Behöver tips på vad jag skulle kunna sätta direkt i gödsel? Det är vad jag har tillgång till utan att behöva dra på spenderarbrallorna. Squash och pumpa antar jag, kål också gissar jag sett till näringsbehov.

För starkt för bönor och ärtor, möjligen? Dahlior?
Inga direkta tips utöver vad du nämnt, men direkt i gödsel kan bli väldigt torrt. Toppen om du kan blanda ut det med nånting, vad som helst. :) Det kan bli som en hård kaka av det hela. Detta gäller alltså i kruka/pallkrage eller motsvarande.
 
Jag var ute och åkte idag och kunde inte låta bli att stanna på Klockaregårdens plantskola. :) Det blev en gul-limegrön daglilja, en ganska vanlig mer limegrön storbladig funkia (Sum and substance) och något jag tänkt på länge. En rosa jättevallmo. :love:
De hade också extremt stora och jättefina illrosa tulpaner utplanterade i trädgården. Glömde såklart fråga om sort. Instant ha-begär, aldrig sett nåt så fint!
IMG_20210519_140453924_HDR.webp
 
Inga direkta tips utöver vad du nämnt, men direkt i gödsel kan bli väldigt torrt. Toppen om du kan blanda ut det med nånting, vad som helst. :) Det kan bli som en hård kaka av det hela. Detta gäller alltså i kruka/pallkrage eller motsvarande.

Nej, det blir bäddar av gödsel, i så fall. :) Jag får gå och skramla ihop lite gamla jordpåsar här och var och hoppas på att det räcker!
 
Nej, det blir bäddar av gödsel, i så fall. :) Jag får gå och skramla ihop lite gamla jordpåsar här och var och hoppas på att det räcker!
Ja och du kanske kan lägga på gräsklipp under sommaren så det håller fukten bättre, och över tid blir lite mer mull? Tror det funkar mycket bättre att göra så i en bädd än i en behållare av något slag!
 
Är fortfarande på träd jakt till stugan, kanske det är bättre med fruktträd ändå ^^ nu sitter jag å kollar på päronträd.😅 Vi har ett äpple träd nu, vet redan ett plommon träd jag vill ha så då kanske vi kan slå till med päron med ☺️

Nån som har koll på päron, finns det något gott tidigt päron som är självfertilt? Kollar lite på augustipäron, Göteborgs diamant och ingeborg samt coloree de juliett, som ser ut som ett päron jag nog aldrig sett innan 🤔 hur vet man vad som är gott?
 
Är fortfarande på träd jakt till stugan, kanske det är bättre med fruktträd ändå ^^ nu sitter jag å kollar på päronträd.😅 Vi har ett äpple träd nu, vet redan ett plommon träd jag vill ha så då kanske vi kan slå till med päron med ☺️

Nån som har koll på päron, finns det något gott tidigt päron som är självfertilt? Kollar lite på augustipäron, Göteborgs diamant och ingeborg samt coloree de juliett, som ser ut som ett päron jag nog aldrig sett innan 🤔 hur vet man vad som är gott?

Vi köpte ett Pepi nyligen som ska vara ett gott "ätpäron". Damen på handelsträdgården tyckte det var gott och beskrivningen lät bra så vi körde på det :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
559
· Visningar
55 422
Senast: Bison
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp