Tycker det är fint att ha flera av samma sort och någon enstaka som sticker ut. Helgröna/blågröna är fina i mängd tycker jag och sen vit- eller gulbladiga som instick. I en mindre trädgård är det nog skönt om det inte blir för rörigt! Tänk också på de andra färgerna i rabatten och välj funkior som harmonierar samt bidrar med nånting i strukturen. Om allt annat är mer spetsigt kanske man väljer en mer rundbladig funkia osv.Jag har köpt en funkia och planterat i min nya rabatt. Nu blir jag sugen på fler. Då är den stora frågan: Ska jag ha samma sort i hela rabatten (långsmal 4x0,8m) eller ska jag försöka få tag på lite olika sorter för mer variation? Det är en mycket liten trädgård det handlar om.
Är själv jätteglad att mina funkior som stått dåligt i flera år tog förra årets flytt till rabatt bra och alla är på väg upp nu. Själv gillar jag blågröna samt vitbrokiga mest. Köpte Fire and Ice som barrotad perenn nu och den är så fin! Empress Wu som jag fick av mamma förra året ska bli kul att följa då den kan bli helt gigantisk. Tanken är dock att de ska flytta igen till en mer naturlik plantering i kanten av mitt woodland.