Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har köpt en funkia och planterat i min nya rabatt. Nu blir jag sugen på fler. Då är den stora frågan: Ska jag ha samma sort i hela rabatten (långsmal 4x0,8m) eller ska jag försöka få tag på lite olika sorter för mer variation? Det är en mycket liten trädgård det handlar om.
Tycker det är fint att ha flera av samma sort och någon enstaka som sticker ut. :) Helgröna/blågröna är fina i mängd tycker jag och sen vit- eller gulbladiga som instick. I en mindre trädgård är det nog skönt om det inte blir för rörigt! Tänk också på de andra färgerna i rabatten och välj funkior som harmonierar samt bidrar med nånting i strukturen. Om allt annat är mer spetsigt kanske man väljer en mer rundbladig funkia osv.

Är själv jätteglad att mina funkior som stått dåligt i flera år tog förra årets flytt till rabatt bra och alla är på väg upp nu. :) Själv gillar jag blågröna samt vitbrokiga mest. Köpte Fire and Ice som barrotad perenn nu och den är så fin! Empress Wu som jag fick av mamma förra året ska bli kul att följa då den kan bli helt gigantisk. Tanken är dock att de ska flytta igen till en mer naturlik plantering i kanten av mitt woodland.
 
Tycker det är fint att ha flera av samma sort och någon enstaka som sticker ut. :) Helgröna/blågröna är fina i mängd tycker jag och sen vit- eller gulbladiga som instick. I en mindre trädgård är det nog skönt om det inte blir för rörigt! Tänk också på de andra färgerna i rabatten och välj funkior som harmonierar samt bidrar med nånting i strukturen. Om allt annat är mer spetsigt kanske man väljer en mer rundbladig funkia osv.

Är själv jätteglad att mina funkior som stått dåligt i flera år tog förra årets flytt till rabatt bra och alla är på väg upp nu. :) Själv gillar jag blågröna samt vitbrokiga mest. Köpte Fire and Ice som barrotad perenn nu och den är så fin! Empress Wu som jag fick av mamma förra året ska bli kul att följa då den kan bli helt gigantisk. Tanken är dock att de ska flytta igen till en mer naturlik plantering i kanten av mitt woodland.

Jag köpte en grön med vita kanter. En rätt vanlig typ. Rabatten är långsmal och har inte nåt för tillfället (bakgrunden är ett vitt staket). Jag har sått lite sommarblommor där och tänker mig rosa, lila och gult färgmässigt. Jag har även en idé om att plantera tulpaner där i höst i de färgerna. Kanske att det gula får komma från påskliljor. Så kan det bli en fin vårrabatt nästa år och sen får sommarblommorna växa upp efter tulpanerna. Och funkiorna ska bidra med lite fyllighet. Och så gillar jag stora blad!

Jag vill nog inte ha för mörka funkior där. Hellre lite ljusare och gärna med vitt på. Jag får åka runt bland plantskolorna och se om nån har lite urval av sorter. Jag var på Blomsterlandet i helgen och de hade bara en sort vad jag kunde hitta.
 
Jag köpte en grön med vita kanter. En rätt vanlig typ. Rabatten är långsmal och har inte nåt för tillfället (bakgrunden är ett vitt staket). Jag har sått lite sommarblommor där och tänker mig rosa, lila och gult färgmässigt. Jag har även en idé om att plantera tulpaner där i höst i de färgerna. Kanske att det gula får komma från påskliljor. Så kan det bli en fin vårrabatt nästa år och sen får sommarblommorna växa upp efter tulpanerna. Och funkiorna ska bidra med lite fyllighet. Och så gillar jag stora blad!

Jag vill nog inte ha för mörka funkior där. Hellre lite ljusare och gärna med vitt på. Jag får åka runt bland plantskolorna och se om nån har lite urval av sorter. Jag var på Blomsterlandet i helgen och de hade bara en sort vad jag kunde hitta.
Ja det kan variera, vissa har massor med olika funkior och andra bara någon standardsort. Roligast utbud finns online som t.ex. i vintras när man kunde köpa barrotade perenner. :) Frances Williams har jag som är gul-grön med sådär bubbliga, rundade blad som är lite roligt, och Touch of class som är omvänt gul-grön mot den förra och har mer randiga, spetsigare blad. De är väldigt subtilt fina och lätta att få tag på. Min önskefunkia just nu är White feather som har helvita blad som övergår till limegrönt. :heart Dagens tips!
 
Jag var on fire igår.
Det blev en bärrabatt, hallon (två olika sorters), vinbär som grävdes upp och flyttades dit (svarta/röda), självpollinerade blåbär.
Gräsmatta runt om för att kunna klippa ner skott på ett enkelt sätt.
Har planterat den strax framför den gamla matthängaren, tänker att det blir enkelt att hänga upp en täckfilt över som skydd från fåglar och mina höns.

När jag var runt och kollade på blåbär, så passade jag på att köpa sättlök, charlottenlök och silverlök, så ska göra en femte, mindre odlingsbädd till den.

Tror att jag nöjer mig med att kapa ner thujan. Ska täcka den biten där det är nässlor (och vinbären stod) och försöka kväva växterna som växer där. Tänker en liten blomsteräng för tidiga insekter till nästa år. :)
Behöver flytta min rabarber till ett nytt ställe, den växer fram under trädäcket och även kejsarkronan ska få en ny plats.
Många små projekt på g.
 
Är det nån som vet nån plantskola i NV Skåne (eller däromkring) som har ett bra utbud av Funkior?

Har inte letat specifikt (ännu) efter ett så stort utbud av funkior så jag vet inte riktigt hur mycket som ryms i ett bra utbud, men kom att tänka på Viaköp trädgård i Farhult som ett möjligt alternativ. I alla fall enligt hemsidan så har de tolv sorter att välja på, du kan kolla där vad som erbjuds (sid 12-15 under "sortiment").

Har inte handlat där på ett tag men i alla fall tidigare har de haft riktigt bra kvalitet på plantorna och anständiga priser. Även en fin visningsträdgård med thailändska inslag men den är nog bara öppen efter bokning eller på trädgårdsrundorna.
 
Senast ändrad:
Fick räddat hösthallonen ur ogräset idag. Bara sommarhallonen och björnbäret kvar innan rensningen av ångestrabatten är klar. 👍

I bakkant av bärbuskarna har jag bla lammöron. De har bildat tjocka "tuvor" på vissa ställen men på andra har de inte tagit sig alls. Går det att dela dessa för att fylla ut tomrummmen?

IMG_20210517_180438_644.webp
 
Hjälp! Jag har trista hjärtbergenior som stått i jordklump sedan hösten 2019. De lever men såg fula ut redan innan och ser nu än mer hjälplösa ut.
De har långa stammar ut till bladen. Bladen är jättefula de flesta men jag såg idag att det kommer nya nu. Har inte gett mig på att dela på dem än, gissar att det krävs såg... Kan man kapa dessa långa stammar sen också och så växer nytt fint ut? Bara lämna några blad för att de ska överleva så länge? Kan man kapa rötterna i lagom stora delar bara? Jag gissar att de är tämligen robusta växter.
Tänkte plantera dem nu snart men bävar för att ta tag i denna klump om ca 1,5*2 m eller mer... Men tror de kommer göra sig bra på sin nya plats bara de föryngras lite.
 
Fick räddat hösthallonen ur ogräset idag. Bara sommarhallonen och björnbäret kvar innan rensningen av ångestrabatten är klar. 👍

I bakkant av bärbuskarna har jag bla lammöron. De har bildat tjocka "tuvor" på vissa ställen men på andra har de inte tagit sig alls. Går det att dela dessa för att fylla ut tomrummmen?

Visa bifogad fil 69707
De går fint att dela men kanske det är lite sent på våren och bättre att göra det i höst? Fast mina lammöron, eller rättare sagt de som tidigare fanns i min trädgård, har inte överlevt min extensiva skötsel så jag är kanske inte rätt person att ge råd :)
 
Smådeppigt ikväll, känns som jag ligger vansinnigt efter i trädgården och jag har sån placeringsvånda gällande VAR saker ska växa så jag kommer liksom inte framåt.
 
Smådeppigt ikväll, känns som jag ligger vansinnigt efter i trädgården och jag har sån placeringsvånda gällande VAR saker ska växa så jag kommer liksom inte framåt.

Släpp det och njut av vad som finns. Jag är år efter med tanke på hur jag skulle vilja att det ser ut här. Trädgård är inget sprintlopp, det är ett långdistanslopp som aldrig blir färdigt.

Plus att perenner är en baggis att flytta om de hamnar fel. Jag ska själv gräva upp en ros, kanske den här veckan om jag får tid, som inte stämmer där den bor nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
559
· Visningar
55 422
Senast: Bison
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp