Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade draghjälp över första försöket, sen så försökte vi bara att komma nära graven, hästen blev väldigt stressad.

Diken i skogen har vi oftast inga problem med att gå över, men det är väll bara att fortsätta att träna :).
Vad @Marvin menade, som jag tolkade det, var som att det är en bra idé att skritta över graven, med och utan hjälp av tränaren, när den går över i skritt kan man sen ta i trav resp galopp :)

Vad @Marvin menade, som jag tolkade det, var som att det är en bra idé att skritta över graven, med och utan hjälp av tränaren, när den går över i skritt kan man sen ta i trav resp galopp :)
ja det vet jag nu :p, men hade varit bra om tränaren också hade föreslgit det ;).
det bästa hade dock varut att vara själv med en draghjälp och rama in graven ordentligt så att det bara finns en väg framåt. slipper man ta upp en halvtimmes tränings tid för de andra och betala 300kr för att ev bara stå och glo på graven tills hästen blir lugn och avslappnad.

Samt att hela tiden rida framåt och ha tyngdpunkten längre bak och stå nära sadeln. Så att man inte hamnar framför hästen då den backar av ;).
Om det bara vore lika lätt att göra som att läsa. :) Nå, idag kom vi iväg och hästen var cool och duktig, och vi hoppade bara yttepyttehinder men det gör ingenting för vi hoppade, och allting gick bra. Vi hoppade till och med en yttepyttegrav (men när den blev en trakhener tyckte jag att nu får det vara för idag, nu har jag varit duktig nog). Hurra! :bump: Terrängsäsongen är inledd!

Nu har vi också startat säsongen :bump: Med ett förmiddags- och ett eftermiddagspass den 1 maj.
Åkte själv så inga filmer tyvärr. Några bilder kom vi med på iaf. Hoppas ni kan se dem. :)
Första passet hoppade vi bl.a. liten grav som blev kattsprång över. Gravarna är svåra. Han tvekar inte så mycket men hoppar jättestort över när de andra tar ett galoppsprång typ. Hoppade upp och nedhopp och fick hoppa nedför stora nedhoppet!! :nailbiting: Enligt banskissen är den 90 cm. Han tvekade inte men direkt när vi kommit ner så bockade han flera gånger på raken. Enligt tränaren var det vanligt bland unghästar att de inte riktigt fattade vad som hände så de stutsar lite. Sadeln åkte fram så fick spänna om och nästa gång vi hoppade ner gjorde han exakt likadant :grin:

När vi kom till vattnet gick vi igenom en gång innan tränaren hann dit så när hon kom och sa vi skulle skritta igenom tyckte Talladin att det har vi redan gjort och travade igenom. Gången efter skulle vi trava igenom men det hade han ju redan gjort så han galopperade igenom.. :angel: Han har inte förstått att man kan galoppera genom vattnet utan lyfter benen ovanför vattenytan hela tiden.. Blir väldigt stora galoppsprång. :)
Fick hoppa ett smalhinder strax efter vi kommit upp på andra sidan vattnet som han gjorde galant. :love:

Andra passet var hel bana med ungefär det vi gjorde på fm. Han var inte trött efter den utan ville hoppa mer så känns som vi är redo för startfältälvan den 14:onde.
11019416_1582671725323682_7112818706631101931_n.jpg

11188364_1582671788657009_3886690753488277798_n.jpg

Han skaffade sig genast en ny kompis som han stod och pussade på när möjlighet fanns. :heart
11109169_1582671865323668_8399111535802063438_n.jpg

Det enklaste om hästen är rädd och spänd för gravar är att skritta över den. Gå fram till den i skritt, låt hästen titta, håll i manen/fegisremmen/martingalremmen och be den gå över. Underlättar om tränaren/person på marken går bredvid och går över först.

På riktigt osäkra hästar kan tränaren till och med ta hästens tyglar över huvudet, ryttaren håller i sig och tränaren tar med sig hästen över graven. Börja med en liten, skritta över tills hästen hoppar avspänt, börja först då rida på i trav. Upprepa.

*tips från coachen* :D
Det funkar inte på alla hästar. Min guling var sjukt misstänksam till allt som inte var vanliga stockhinder. Inte gick det över med mängdträning heller... Han var så obstinat att Janne J kom ihåg hästen 1,5 år senare, trots att vi inte tränat för honom på hela tiden. "Jaså, den hästen, den kommer jag ihåg..." :o:o Det var en kul träning, eller hur @the_connemara ? :D

:cry: Igår galopptränade jag i skogen inklusive hopp över några diken. Fick en så himla bra känsla och skulle "bara" hoppa några språng på ridbanan innan vi joggade av. Jag fick blackout av att jag visse att hindret var 60 cm, slutade rida och ramlade av. :banghead: Blir så arg på mig själv!

Sänkte till 50 cm och hoppade två bra språng, kunde sedan höja till 60 cm och hoppa ytterligare två bra språng. När jag rider så hoppar ju hästen...

Men idag har jag superont i höger knä, som jag landade på tillsammans med huvudet. Jag som trodde att jag skulle komma undan med att köpa en ny hjälm, nu kanske hela fälttävlanslägret är i fara. :arghh: Skall till läkaren ikväll, så håll tummarna är ni snälla.

Dumma, dumma, dumma ryttare! :banghead:

:cry: Igår galopptränade jag i skogen inklusive hopp över några diken. Fick en så himla bra känsla och skulle "bara" hoppa några språng på ridbanan innan vi joggade av. Jag fick blackout av att jag visse att hindret var 60 cm, slutade rida och ramlade av. :banghead: Blir så arg på mig själv!

Sänkte till 50 cm och hoppade två bra språng, kunde sedan höja till 60 cm och hoppa ytterligare två bra språng. När jag rider så hoppar ju hästen...

Men idag har jag superont i höger knä, som jag landade på tillsammans med huvudet. Jag som trodde att jag skulle komma undan med att köpa en ny hjälm, nu kanske hela fälttävlanslägret är i fara. :arghh: Skall till läkaren ikväll, så håll tummarna är ni snälla.

Dumma, dumma, dumma ryttare! :banghead:
Ibland blir det fel, men oftast så går det bra ändå. :) Det behöver inte vara allvarligt för att det gör ont, jag håller tummarna för att det går bra hos läkaren!

/Lady_S

Äsch, ramlar av gör vi ju lite till mans så det är inget att hänga upp sig på. Jag håller tummarna för att det inte är nåt allvarligt utan du lätt kan rida vidare när det värsta gått över.

Äsch, ramlar av gör vi ju lite till mans så det är inget att hänga upp sig på. Jag håller tummarna för att det inte är nåt allvarligt utan du lätt kan rida vidare när det värsta gått över.

Jag är väl mest van vid att ramla av utan att 1) göra en klantigt misstag som leder till avramling och 2) skada mig så jag inte kan rida dagen därpå.

De senaste åren har avramlingarna bestått av att stoet ifråga lyckas sätta frambenen i kors i skritt, så hon voltar... :angel: Jag brukar då slungas av och landa på fötterna. :o

Här vill jag vara med!
Har blivit såld på fälttävlan, terrängen är ju så jäkla kul! Så nu har jag varit iväg ett par gånger på träningar, samt bokat in mig på ett fälttävlansläger i sommar, där jag även tar fälttävlanskortet :) Hoppas kunna debutera på tävlingsbanan i augusti! :D:D
Sist på träningen hade jag turen att ha fotograf med mig!

Upp med blicken!
11210152_10152716987312735_1305016957_n.jpg

Jippie!
11198415_10152716987317735_749953549_n.jpg

Nu har jag tittat på tävlingsterminen i FT också och tror vi ska ha som mål att försöka komma till start på Flyinges tävlingar i mitten på Juli :banana:, det känns som lagom med lite drygt 2 månader till att träna :angel:.
Sedan hade Öved och Vinslövs tävlingar i Augusti nog också passat in bra om vi vågar oss på att testa någon ny bana :p

Jag ångrar så smått att jag strök mig från P&C + stilterräng i Nynäshamn kommande två helger; jag var på vanliga banan med vanliga tränaren i går, för första gången i år, och allt gick hur bra som helst. Men vi satsar på stilterrängen i Enköping istället!

Jag måste köpa ny hjälm... Antar att jag inte törs köpa något annat än CO eller Kep. Men Kep som jag har nu är ju svindyr! Köpte min för 1000 kr och nu verkar de kosta 6000!

Är CO billigare? Vilken modell är bäst i terrängen (vet att jag läst det tidigare men är lat och orkar inte leta)?

Jag måste köpa ny hjälm... Antar att jag inte törs köpa något annat än CO eller Kep. Men Kep som jag har nu är ju svindyr! Köpte min för 1000 kr och nu verkar de kosta 6000!

Är CO billigare? Vilken modell är bäst i terrängen (vet att jag läst det tidigare men är lat och orkar inte leta)?
Jag har 4 star som jag beställde från England (eBay), det blev billigare än att köpa i Sverige. Om jag minns rätt har den fyra olika säkerhetsmärkningar och jag trivs bra med den! (Bytte ut min relativt nya Uvex efter Folksams hjälmtest).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 788
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 524
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 432
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar