Haha!! Ja det var lite skillnad då, trots att det bara är 25 år sedanHmmm kollade på denna: http://www.oppetarkiv.se/video/2276461 och blev lite imponerad. Skönt att det är inte sådana hinder i debutant...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haha!! Ja det var lite skillnad då, trots att det bara är 25 år sedanHmmm kollade på denna: http://www.oppetarkiv.se/video/2276461 och blev lite imponerad. Skönt att det är inte sådana hinder i debutant...
Hur lång kort gjord hästen behöver styrs ju bara av hur den armbåge ser ut och rör sig. Dvs antingen så ska gjorden sluta under armbågen eller över. Så att spännet inte går emot.Jag undrar hur ni tänker när ni har köpt en kort gjord till hoppesadeln? Min dressyrgjord är 70 cm och svängd, men jag upplever att den blir för lång till hoppesadeln, även om jag vänder den åt fel håll så att säga. Men jag vill ju inte att gjorden jag ska köpa (magplattegjord) ska bli för kort och att spännena ska skava på armbågarna. Eftersom alla korta magplattegjordar jag sett är beställningsvara, så är det svårt att prova.. Hur ska jag mäta och tänka?
har bara kort gjord till dressyrsadeln men där så har min häst en 70cm lång gjord, kan inte ha kortare än så då armbågen tar i.Så du tycker inte det blir bättre och eller stabilare på något av sätten? Alltså, t.ex. mer stabilt med en längre gjord? Eller tvärtom? Min häst ser ju lite ut som en cornflakesflinga, så det lutar åt en gjord som är över armbågen, för annars så blir det nog svårt att hitta en..
! Den går ju inte att se! Den är privat, gör den offentlig! Lite kul vill jag ha i sjuksängen!
Hittade en film från en terräng träning förra året.. minsta graven på hela banan.. och självklart så ramlade man i backen och fick det på film .
Resen av träningen gick mer eller mindre åt att försöka komma nära graven och få hästen att slappna av.
Mina bästa "stanna kvar på hästen" tips är; rejält med sadel klister + helskodda ridbyxor, stigbyglar med bred och grovt räfflad platta, Gummi klädda tyglar och fegisrem.På söndag är det äntligen dags för första terrängträningen för i år. (Jag gör ett tappert försök att bryta vanan att ramla av på terrängträning första maj genom att inte åka på terrängträning första maj i år. :-) ) Det är lite tveksamt; hästen ser emellanåt spöken överallt, och matte har ingen balans, så jag har strukit mig från den pay&cross jag hade anmält mig till, och kanske ska jag ge upp terrängen helt denna säsong, men vi får se.
Har äntligen hittat hur man redigerar via mobilen ^_^! Den går ju inte att se! Den är privat, gör den offentlig! Lite kul vill jag ha i sjuksängen!
Hade draghjälp över första försöket, sen så försökte vi bara att komma nära graven, hästen blev väldigt stressad.Det enklaste om hästen är rädd och spänd för gravar är att skritta över den. Gå fram till den i skritt, låt hästen titta, håll i manen/fegisremmen/martingalremmen och be den gå över. Underlättar om tränaren/person på marken går bredvid och går över först.
På riktigt osäkra hästar kan tränaren till och med ta hästens tyglar över huvudet, ryttaren håller i sig och tränaren tar med sig hästen över graven. Börja med en liten, skritta över tills hästen hoppar avspänt, börja först då rida på i trav. Upprepa.
*tips från coachen*