Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag undrar hur ni tänker när ni har köpt en kort gjord till hoppesadeln? Min dressyrgjord är 70 cm och svängd, men jag upplever att den blir för lång till hoppesadeln, även om jag vänder den åt fel håll så att säga. Men jag vill ju inte att gjorden jag ska köpa (magplattegjord) ska bli för kort och att spännena ska skava på armbågarna. Eftersom alla korta magplattegjordar jag sett är beställningsvara, så är det svårt att prova.. Hur ska jag mäta och tänka?

Hmm, min korta gjord följde ju med när jag köpte sadeln, den är 55cm, såg ut såhär:

dsc_0395_51802affe087c319a43148e6.jpg

Hade nog egentligen kunnat vara längre till honom, men så hade han nog ganska stort bröstomfång också.

Jag undrar hur ni tänker när ni har köpt en kort gjord till hoppesadeln? Min dressyrgjord är 70 cm och svängd, men jag upplever att den blir för lång till hoppesadeln, även om jag vänder den åt fel håll så att säga. Men jag vill ju inte att gjorden jag ska köpa (magplattegjord) ska bli för kort och att spännena ska skava på armbågarna. Eftersom alla korta magplattegjordar jag sett är beställningsvara, så är det svårt att prova.. Hur ska jag mäta och tänka?
Hur lång kort gjord hästen behöver styrs ju bara av hur den armbåge ser ut och rör sig. Dvs antingen så ska gjorden sluta under armbågen eller över. Så att spännet inte går emot.

Så du tycker inte det blir bättre och eller stabilare på något av sätten? Alltså, t.ex. mer stabilt med en längre gjord? Eller tvärtom? Min häst ser ju lite ut som en cornflakesflinga, så det lutar åt en gjord som är över armbågen, för annars så blir det nog svårt att hitta en..

Så du tycker inte det blir bättre och eller stabilare på något av sätten? Alltså, t.ex. mer stabilt med en längre gjord? Eller tvärtom? Min häst ser ju lite ut som en cornflakesflinga, så det lutar åt en gjord som är över armbågen, för annars så blir det nog svårt att hitta en..
har bara kort gjord till dressyrsadeln men där så har min häst en 70cm lång gjord, kan inte ha kortare än så då armbågen tar i.
bilden blev sned men man ser i alla fall armbågens förhållande till gjorden.

Tack för bilder! Då återstår problemet om man mäter från spännena eller där gjorden tar slut. Verkar vara olika på olika gjordar. Jag har kollat på din sort @Gabby_Ossi (ordo equester va?) och på Santa Cruz. Kan någon som har någon av dem kontrollmäta? Kanske får du en kund på din Gabby_Ossi.. Jag behöver alltså veta längden från toppen av spännet till andra toppen av spännet. Tackar på förhand!

Hittade en film från en terräng träning förra året.. minsta graven på hela banan.. och självklart så ramlade man i backen och fick det på film :rofl:.
Resen av träningen gick mer eller mindre åt att försöka komma nära graven och få hästen att slappna av.

Hittade en film från en terräng träning förra året.. minsta graven på hela banan.. och självklart så ramlade man i backen och fick det på film :rofl:.
Resen av träningen gick mer eller mindre åt att försöka komma nära graven och få hästen att slappna av.
O_o! Den går ju inte att se! Den är privat, gör den offentlig! Lite kul vill jag ha i sjuksängen!

Har ordos dressyrgjord i 75 o är nöjd.

Provade gabbys sadel o gjord i 55 o den längden var bra till hoppsadel, jag har korta ben :p

I övrigt var den gjorden jättebra! Magplattegjordar brukar inte sitta bra på Tiger men det gjorde denna så kommer absolut ha den i bakhuvudet om vi köper enkelkåpa.

På söndag är det äntligen dags för första terrängträningen för i år. (Jag gör ett tappert försök att bryta vanan att ramla av på terrängträning första maj genom att inte åka på terrängträning första maj i år. :-) ) Det är lite tveksamt; hästen ser emellanåt spöken överallt, och matte har ingen balans, så jag har strukit mig från den pay&cross jag hade anmält mig till, och kanske ska jag ge upp terrängen helt denna säsong, men vi får se.

På söndag är det äntligen dags för första terrängträningen för i år. (Jag gör ett tappert försök att bryta vanan att ramla av på terrängträning första maj genom att inte åka på terrängträning första maj i år. :-) ) Det är lite tveksamt; hästen ser emellanåt spöken överallt, och matte har ingen balans, så jag har strukit mig från den pay&cross jag hade anmält mig till, och kanske ska jag ge upp terrängen helt denna säsong, men vi får se.
Mina bästa "stanna kvar på hästen" tips är; rejält med sadel klister + helskodda ridbyxor, stigbyglar med bred och grovt räfflad platta, Gummi klädda tyglar och fegisrem.
Samt att hela tiden rida framåt och ha tyngdpunkten längre bak och stå nära sadeln. Så att man inte hamnar framför hästen då den backar av ;).
Min häst är väldigt tittig och är en mästare på att få mig ur balans. Men än så länge har jag inte ramlat av vid hoppning ^_^. (Grav är inget riktigt hinder så det räknas inte! ;))

Det enklaste om hästen är rädd och spänd för gravar är att skritta över den. Gå fram till den i skritt, låt hästen titta, håll i manen/fegisremmen/martingalremmen och be den gå över. Underlättar om tränaren/person på marken går bredvid och går över först.

På riktigt osäkra hästar kan tränaren till och med ta hästens tyglar över huvudet, ryttaren håller i sig och tränaren tar med sig hästen över graven. Börja med en liten, skritta över tills hästen hoppar avspänt, börja först då rida på i trav. Upprepa.

*tips från coachen* :D

Det enklaste om hästen är rädd och spänd för gravar är att skritta över den. Gå fram till den i skritt, låt hästen titta, håll i manen/fegisremmen/martingalremmen och be den gå över. Underlättar om tränaren/person på marken går bredvid och går över först.

På riktigt osäkra hästar kan tränaren till och med ta hästens tyglar över huvudet, ryttaren håller i sig och tränaren tar med sig hästen över graven. Börja med en liten, skritta över tills hästen hoppar avspänt, börja först då rida på i trav. Upprepa.

*tips från coachen* :D
Hade draghjälp över första försöket, sen så försökte vi bara att komma nära graven, hästen blev väldigt stressad.

Diken i skogen har vi oftast inga problem med att gå över, men det är väll bara att fortsätta att träna :).

Jag är osäker på gravar, så för att inte föra över det på min häst mer än nödvändigt har jag sett till att alltid börja med draghjälp över, och sen eventuellt hoppa på egen hand när det gick bra. Det har gått hyfsat så här långt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 788
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 524
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 432
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar