Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hoppas på ett fälttävlanskort till sommaren. I vilken form som helst!
Det som grusar lite i maskineriet är att jag ska göra en operation den 20 april och beroende på vad läkaren lyckas med så har jag olika lång konvalescens.
Så vi får se vilken debutant jag kommer med på, någon i början av juni eller slutet av september...
Vilken tur att jag fick min nya hopp/ftsadel för alldeles för många pengar igår, så utrustningen kommer i alla fall finnas även om ryttaren är krokig.
Jag bara måste skriva lite här om min sadel, för jag har inte riktigt berättat HUR mycket den kostade för min gubbe. Allt över 5000kr är för dyrt tycker han, om det inte handlar om motorcyklar. Så han behöver liksom inte veta tänkte jag. :angel:

Dessutom så terränghoppade jag in mitt hemsydda hjälmöverdrag i Tranemo i söndags och tränaren där såg inte sååå förskräckt ut. Typ bara så här: O_o:nailbiting::cautious: , så jag borde ju ha förutsättningar för ett FTkort till senast till augusti?

Jaa, jag har ju satsat på dressyren från början så hoppningen var ju mest för att variera sig. Alltså köpte jag en hoppsadel på blocket för 3000kr... den låg sådär om man säger så.
Och nu när jag ska börja med en parallell karriär :p så måste jag ju ha en riktig sadel!
Eller hur!?
Provade flera hoppsadlar, men min rumpa och hästens rygg passade bäst i Albion Kontact Lite. :D Nu hade jag ju bett sadelprovaren ta med någon fälttävlansvariant också och just den hade jag spanat in förr men jag trodde inte mig själv när jag med hög glad röst sa: Den här vill jag ha! YOLO!
Nu ska jag (nästa löning) försöka få tag på en kort magplattegjord.
Tips mottages tacksamt!

Vi var på sadelprovning idag och fick nuvarande sadel justerad o fixad med. Ska testa hemma o se vad odjuret tycker o om den vill ligga still. Det var ju han som så bestämt skulle ha denna o bara denna i somras o höstas så vi hoppas hitta tillbaka till det läget.

Nu ska vi ut o galoppera iaf, kuligt kuligt :bump:

Idag har jag äntligen tränat för min tränare! Första gången iår, bättre sent än aldrig :D

Blev dressyr med lite bommar, så nyttigt och gick mycket bättre än förväntat, så känns hur bra som helst. Ridbarheten på slutet var :love:

Dock behöver jag också ge mig ut i sadeldjungeln nu.. Dressyrsadeln ligger helt perfekt, det är en Morris&Nolan, normal/vid bom, 16,5". Men min allround/hoppsadel är för stor för oss båda. Jag är ju inte alls duktig på det här med sadlar men jag upplever att hon har en rätt kort rygg, något svängd och tydlig manke.. Vad tror ni jag ska köra på? Tänker mig något som är mer rent hopp/fälttävlan då jag har en dressyrsadel att kombinera med :)

Idag har jag hoppat! :bump: Förvisso bara travhoppning, men ändå! Vi inledde med att trava genom en lång vattenpöl under uppvärmningen, 2-3 meter lång var den. :D Sedan hoppade vi ett litet "nedhopp" som egentligen är en kant på grannens gräsmatta. :angel: Vände och hoppade den som "upphopp" också, men det upplevde jag var lite svårare för min häst med noll balans. Får träna mer.
Sedan travhoppade vi ett koppelräck. Eftersom min ridbana fortfarande är översnöad, så fick det bli på gamla landsvägen istället. Roligt! :banana:

150410_5528104b9606ee5f620e8754.jpg

Sen har tanken hela tiden varit att anlita sadelutprovare såklart, skulle aldrig våga köpa en på eget bevåg! :p Jag har en duktig (rekommenderad av veterinär) som jag hade ute i höstas, där hon gav min dressyrsadel mvg men mig allroundsadel g.. Men hon har inga egna sadlar, men jag har ju Charlies inte så långt härifrån och där får man ju låna sadlar för 125 kr st, men behöver ha ett hum om vad jag ska plocka hem för något.. Alternativet är att åka till Sharpman men det är en bit att åka.. Vore skönt att prova ut på hemmaplan.

Men jag ska ringa henne och se ifall hon kommer ihåg mig och kan rekommendera märke och modell. Har haft en Santa Cruz innan som jag älskade, men den skickade jag med hästen när hon såldes och förra ägaren sålde den sadeln..

Idag har jag hoppat! :bump: Förvisso bara travhoppning, men ändå! Vi inledde med att trava genom en lång vattenpöl under uppvärmningen, 2-3 meter lång var den. :D Sedan hoppade vi ett litet "nedhopp" som egentligen är en kant på grannens gräsmatta. :angel: Vände och hoppade den som "upphopp" också, men det upplevde jag var lite svårare för min häst med noll balans. Får träna mer.
Sedan travhoppade vi ett koppelräck. Eftersom min ridbana fortfarande är översnöad, så fick det bli på gamla landsvägen istället. Roligt! :banana:

Haha ^_^ Har också ett litet upp/nedhopp mot grannens åker, det de inte vet tar de inte skada av ;).

Nu när jag numera är ägare till ett styck fullblod med size extra smala ben funderar jag på vad för skydd han kan tänkas ha i terrängen..:idea: Mitt förra sto hade grova ben och på henne hade jag hööks terrängskydd men jag tror att de blir för stora i omkrets till nuvarande pålle. Nu ska han ju inte hoppa så jättemycket stora läskiga hinder i år eftersom han bara är bäbis så då kanske det räcker med damasker runt om än så länge.
Vad har ni för skydd och hur är passformen på dem?:)

Nu när jag numera är ägare till ett styck fullblod med size extra smala ben funderar jag på vad för skydd han kan tänkas ha i terrängen..:idea: Mitt förra sto hade grova ben och på henne hade jag hööks terrängskydd men jag tror att de blir för stora i omkrets till nuvarande pålle. Nu ska han ju inte hoppa så jättemycket stora läskiga hinder i år eftersom han bara är bäbis så då kanske det räcker med damasker runt om än så länge.
Eskadron cross country, perfekt passform på mitt halvblod med något grova ben.
Ngt för stora och höga på mitt halvblod med kortare avstånd mellan kota och knä och ngt smäckra ben.

Jag gillar Premiere Equine, har haft stl M till litet sto på 162 cm och smala ben.
Sen hade jag L till min valack på 175+ (men 50% fullblod) de var lagom runt om men var lite korta.

Men alltså, har ALLA mindre snö än jag?! :arghh:

/Lady_S

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 788
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 524
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 432
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Valet i USA