Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Låter jättehärligt @fritz_92 !

Jag och Bruce (och mamma) var på terrängbanan på egen hand och hoppade lite småhinder i helgen, så förhoppningvis är han lite mer avrastad tills att vi ska träna terräng på riktigt igen nästa onsdag! Onsdag denna veckan blir det hoppträning, missade tyvärr förra pga redovisning i skolan så det är 4 veckor sedan sist...

Hoppade grav för första gången och det gick super, tog i lite extra bara ifall där skulle ligga krokodiller :p
DSC07289r_zps2207b5bf.jpg

Hus är det också bäst att ha lite säkerhetsmarginal till!
DSC07238r_zpsa08c6d70.jpg

DSC07243r_zps4324ba36.jpg

Efter hinder = Nu kör vi full fart matte!!
DSC07302r_zpsbfbf47ea.jpg

DSC07188r_zpsd8c2fc89.jpg

Nu ser han ju nästan inte ens ut som en dressyrhäst längre ;)
DSC07232r_zps91124eb7.jpg

DSC07296r_zps2a3e3d25.jpg

Hmm, avrastad sa vi va? :banghead: Aja, han var duktig på hinderna för det mesta och speciellt vattnet! Rishäck var lite läskigt för det hade vi ju aldrig hoppat förut! :eek: Och så gillade han inte när alla bilarna kom susande rakt mot honom när vi skulle hoppa heller.

Jag är lite sugen på Pay and Cross också, men vet inte om det kanska är bättre för oss att satsa på träningen dagen innan istället... Lär ju inte bli många stilpoäng i vilket fall som :angel:

Är väldigt sugen på att hoppa 70 banan :) har vart ute på några jakter innan så hästen är åtminstone i hyfsad kondition, men jag kommer ramla av hästen pga kramp i benen och djävulsk håll efteråt :rofl:.

Hmm, avrastad sa vi va? :banghead: Aja, han var duktig på hinderna för det mesta och speciellt vattnet! Rishäck var lite läskigt för det hade vi ju aldrig hoppat förut! :eek: Och så gillade han inte när alla bilarna kom susande rakt mot honom när vi skulle hoppa heller.

Jag är lite sugen på Pay and Cross också, men vet inte om det kanska är bättre för oss att satsa på träningen dagen innan istället... Lär ju inte bli många stilpoäng i vilket fall som :angel:
Om du rider träning första dagen och P&C andra dagen kanske den taggat ner tills dess:angel:

@RostKaptenen det kanske är ett alternativ, jag tror jag tar träningen i första hand och hör vad Ted tror om P&Cn ;). Han gick ju så på inomhusterrängen i vintras, och var betydlig lugnare andra dagen. Men självklart var det då jag lyckades åka av i typ den enda kicken han gjorde :p

Vi har börjat med gymnastikhoppning för tränare varannan torsdag. Här är ett klipp på en av övningarna. Inte från igår utan förra veckan. Lite efter jag vet.. Det är verkligen jättebra träning. Han kämpar på så himla fint och vi slog höjdrekord i torsdags igen! Sista oxern låg på 80-90 lite senare.
Nu blir det en pay n jump i Ulricehamn på söndag sen ska han få vila 4 veckor. Har gjort många nya saker denna hösten och börjar kännas lite matt.

Mitt lilla djur har hunnit vara hos vet 2 gånger sedan träningen i Tågarp, nu är en ridtid hos vet inbokad som nästa försök att lokalisera felet. Nåväl, "bara" halt vid böjprov så ska ridas lite lätt tills dess.

Eftersom den tillfälliga sadeln inte alls passar längre så fick vi grönt ljus o åka på provning denna veckan. Hästens favorit sen i somras hade kommit och anpassades till honom, nöjd häst! Men eftersom sadelutprovaren börjat med Amerigo fick vi även prova en Vega. My god vad tydlig min häst kan vara! Han vägrade trava (vi snackar ponnyspark) och kunde inte galoppera öht. Han har ALDRIG galopperat ens i närheten med ett sådant fruktansvärt rörelsemönster i hela sitt liv (och det är ju typ bara jag som ridit så jag känner det rätt väl vid detta laget). Nu vet jag verkligen hur det känns när allt är av bakom sadeln, för längre kom inte en promille energi. Skönt att skippa Amerigotankarna och känna sig trygg i att nuvarande sadel var klart bästa valet just nu åtminstone.

Eftersom han inte är fräsch så tänkte jag rida rakt fram tills vet ska rida men jag ville inte avboka vår tid för AR-tränaren så vi skrittade i nästan en timme, först för hand för första gången och sedan lite uppsuttet. Hade någon sagt till mig att jag skulle skritta en hel lektion, och till på köpet gå bredvid halsen o hålla i tyglarna hade jag fått en klump i magen för någon månad sedan (jag har/hade feta galoppissues men skritten är tusen gånger värre, man brukar dock slippa den på vår låga nivå av "engelska" träningar).

Jag hatar att skritta, jag kan inte! Hästen viker in nosen, går inte ett steg frivilligt och försöker sedan dra tyglarna ur handen på mig. Konstant, hela tiden. Jag har i hela mitt liv aldrig frivilligt ridit på kort tygel annat än på heta hopponnys som behövde lära sig vända på halsen innan man började trava (där resten av jobbet gjorts för att sedan lätt kunna galoppera), men det jobbet har jag sett till att det tagit typ 5 min på första passet max.

Nåväl, tränaren började testa med Tiger och visade hur hon tänkte. Sedan fick jag testa och ja, det gick ju helt ok. Inte mycket dragkamp om bettet eller bitande i bettet direkt. Och sedan sitter jag upp :love: Jag höll seriöst på att börja gråta efter träningen, hästen gick med nosen framme med lätt kontakt (! Innan har vi mest haft lite halvlånga tyglar på AR-träningarna och längt dem när han vill lägga sig på bettet) HELA TIDEN! Och han bjöd framåt! Lite öppna o slutatänk för supersmå hjälper, lite korta-länga och nosen och bjudningen bara var där hela tiden, supernöjd med både bett i hand! Helt jäkla amazing känsla för mig! Och han vår så himla nöjd, glad, harmonisk och verkligen i nuet på vägen hem, han ville liksom inte sluta skritta :love:

Vanligtvis så måste jag liksom trava eller galoppera för att försöka bibehålla nosen framme och vi har aldrig riktigt hittat den där lätta, stadiga kontakten. Har alltid fått hålla lite mer för att lyckas få den stadig vilket hela tiden pendlat till att pålle känner sig ihopdragen och slutat bjuda, han gillar inte alls tryck någonstans har jag ju insett för länge sedan men aldrig lyckats bättre.

Helt ljuvligt att ha hittat en tränare som för varje pass gör mig ännu mer ödmjuk inför hästen och får mig att ännu mer inse vilken känslig (och alldeles för förlåtande!) individ en liten grå ponny kan vara :love:

@the_connemara Härligt med träningen! Hoppas att det löser sig med veterinärbesöken och felet på Tiger, så himla söt ponny!

Vi befinner oss lite i samma läge, Duna har inte känts lika positiv som vanligt och på dressyrträningen förra helgen var hon oren bak när vi satte henne i lite mer arbete. Har tagit det lugnt och skrittat henne några dagar under den gångna veckan men testade henne lite mer i fredags för att känna på om hon blivit bättre. Är helt ren när man springer med henne och om när man skrittar och travar fram men sen när man sätter ihop henne lite mer är hon lite oren bak så imorgon blir det att ringa veterinären. Trist men är glad att hon i övrigt verkar rätt nöjd med livet i hagen, tänker mig att jag skrittar henne lite rakt fram tills vi åker in så får vi se om de kan hitta något eller om hon bara är lite överansträngd.

=)// Pink

jag har vatit iväg på för/tränings jakt idag ^_^ jätte fint väder och otroligt vacker skog :love: nästa vecka är det hubertus jakten så ska försöka hänga med på den också ^_^.

inga äkta terräng bilder så lägger dem här i denna tråden istället ;).(bilderna är tagna från klubbens fb sida.)
10712792_744008275653084_6160824163396287234_n.jpg
10423293_744008875653024_1633562384129775244_n.jpg

(syns det på sista bilden att hästen skrittas av efter 1,5 h jakt? pigg fixfia)

Min häst är halt på ytterligare ett ben... :banghead:Tycker hon kan bli halt på de två sista oxå, så har jag inte mer att oroa mig över, typ... :meh:

Vet inte riktigt vad det är, jag tyckte att det bara var lite först, men sen blev det mer och mer för varje dag, men nu har det blivit lite mindre igen. Tydlig puls, men inte mkt svullnad eller värme i kotan, dock är hoven oxå varm. Hovböld? Men hon har sulor, kan de få hovböld ändå?

Jag lyser henne varje dag, men får ingen reaktion, även om jag försöker på olika ställen längs/runt kota och kotled. När jag lyser hennes framben, så får jag reaktion (tuggar väldigt och gäspar, så man tror att käken ska gå ur led) när jag lyser på de ställen där jag kommer åt hennes dåliga ligament.

Har jagat vet utan framgång idag, tänkte fortsätta imorgon.

Min häst är halt på ytterligare ett ben... :banghead:Tycker hon kan bli halt på de två sista oxå, så har jag inte mer att oroa mig över, typ... :meh:

Vet inte riktigt vad det är, jag tyckte att det bara var lite först, men sen blev det mer och mer för varje dag, men nu har det blivit lite mindre igen. Tydlig puls, men inte mkt svullnad eller värme i kotan, dock är hoven oxå varm. Hovböld? Men hon har sulor, kan de få hovböld ändå?

Jag lyser henne varje dag, men får ingen reaktion, även om jag försöker på olika ställen längs/runt kota och kotled. När jag lyser hennes framben, så får jag reaktion (tuggar väldigt och gäspar, så man tror att käken ska gå ur led) när jag lyser på de ställen där jag kommer åt hennes dåliga ligament.

Har jagat vet utan framgång idag, tänkte fortsätta imorgon.
Låter som hov böld. Be hovslagaren komma och klämma lite :). Bölder varierar ju i aj-aj. C hade en i vintras och gick ifrån block halt till frisk till block halt igen flera gånger om under en vecka men reagerade inte på visitertången trots att hovis var ute 2 gånger. 3e gången grävde han lite och hittade bölden :).

@fritz_92 vad fina ni är =) Duna längtar efter nästa gång hon får träffa Talladin och dundra terräng!

Han är fin iaf. Jag önskar jag kunde stänga munnen när jag blir fotad.. :meh:
Det gör Talladin också ;) Nästa år så. :D
Vi tränade kondition idag, bästa Talladin vet att öva på :p Var så underbart väder med solen som sken och 14 grader. Blev lite svettigt!

i morgon så blir det min första riktiga hubertus jakt :banana:(har bara varit med på träningar innan), velade lite mellan p&c och jakten men då jag varit med på alla jaktträningar så fick det bli det ^_^.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 786
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 522
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 432
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka