Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här har vi två nöjda tjejer efter dagens tävling. :)

En mycket bra dag. Lastade själv på ca 1½ minut, solen strålade, hästen skötte sig exemplariskt, två felfria rundor och 90 cm kändes lågt för första gången i mitt liv.
Jag har nog världens bästa häst faktiskt. :love:

Och så en film på dagens 90-runda. Epona körde sitt lilla specialtrick på tredje hindret. Skulle väl haft lite bättre galopp där så hade vi sluppit den luringen men för övrigt är jag nöjd. :)
Nu känns det som att jag nog kan våga mig på 1 m fram på vårkanten. :D

Här har vi två nöjda tjejer efter dagens tävling. :)

En mycket bra dag. Lastade själv på ca 1½ minut, solen strålade, hästen skötte sig exemplariskt, två felfria rundor och 90 cm kändes lågt för första gången i mitt liv.
Jag har nog världens bästa häst faktiskt. :love:

Duktiga stallkompisar :)

Måste verkligen säga att ni har utvecklats jättemycket! Så roligt!

Själva är vi inne på en lite mer långsiktig plan efter en ojämnhet i ett bakben och en ryttare som är lite trasig här och var.
Men nu är i alla fall hästen helt hundra igen :)

Projektet i vinter kallas DRESSYR! Nu j*vlar ska vi bli bättre!
Var och tränade för min tränare igår som jag tyvärr inte träffat på ett tag pga ovanstående omständigheter och fick lite ordentlig uppstyrning! I like it, hård men rättvis och Duna tycker om henne jättemycket eftersom hon får mig att rida henne så mycket bättre.

Hoppas verkligen vi känner oss "klara" i vår med en vettig känsla i alla grenar för vill så gärna starta henne i tranemo i maj.

Vi har i alla fall hittat vår Terrängfärg ;)
10805725_4739898151258_3849578839718085067_n_5476430c2a6b225b5886deef.jpg

=)// Pink

Projektet i vinter kallas DRESSYR! Nu j*vlar ska vi bli bättre!

Det ska banne mig vi också!

Har genomfört dressyrdebuten idag med en LB:1 på klubbtävling. Hade som målsättning att skrapa ihop minst 50% och att inte komma sist. Det lyckades vi med. Det blev en 12:e plats av totalt 18 starter och hela 56,2%. Det finns förbättringspotential men det visste jag ju redan innan.

Nu ska vi rida fälttävlans debutantprogram den 27/12 och då är målet att få minst 58%. :D

Ska försöka skriva så du inte behöver känna dig ensam @Speedway

Jag har shoppat läderridstövlar så nu kan vi tävla dressyr nästa år. Har aldrig ägt stövlar innan så ska bli spännande.

Har lite svacka i ridningen. Är så hårt i backen och så fort det blir lite kallt är bushästen framme.. Behöver springa av sig flera gånger om dagen trots okej hage och kompisar som leker med honom. När jag rider själv har han väldigt bråttom på vägen hem, och när vi rider med andra från stallet så hinner vi inte med då de har längre ben och travar snabbare än vad jag vill han ska göra. Detta gör att vi antingen får slängtrava eller galoppera sist. Han galopperar jättegärna långsamt bakom dem men jag anser att jag ska bestämma när det är dags att börja.. Antar 4-års trotset har börjat. Får bara hoppas han fattar han är 5 om några veckor och skärper sig. ;) Inte så roligt att sitta på en stutsboll och bara hänga kvar i halsremmen titt som tätt. Blir ingen ridning utan känns som jag bara rastar honom..

Det är ju helt hopplöst o rida ut med folk som man inte passar med/som inte kan anpassa sig. Pigg häst på det, blä!

Jag har tittat på en superinspirerande hoppträning och i tanken övervägt o vara korkad o strunta att jag lovat mig själv o aldrig mer sitta upp på en stor häst :p

@fritz_92 Låter som att du har lite och bita i. Jag tycker liksom att det är alldeles tillräckligt med den vanliga vardagstristessen. Regn, gegga och mörker eller blixthalka och mörker? Blä! :wtf: Jag vill ha snö eller sol och sommar!!!

@the_connemara Hur är det med lilla Tiger?

Tiger har tråkigt i sin hage :p men han är glad nu när han inte behöver springa.runt med sina hältor. Oftast är vänster bak varmare och galligare men inte alltid längre. Så jag gissar att han inte belastar lika snett längre o att det andra börjar bli bättre. Jag är ju skitkass på att se hälta och har ju aldrig sett någon så det är svårt att se mer än så.

@the_connemara
De anpassar sig bra när man rider 2 och 2. Men så fort vi blir fler så travar de iväg utan att tänka på mig långt bakom. Värsta är en häst som inte tål att Talladin galopperar ikapp, vad gör man då?
I lördags fick en av stortravarna känna på egen medicin. Då var vi tre men förutom mig var det en c-ponny också. Så vi travade våran takt och långbeningen kom långt framför och fick vänta. :devil: ;)

Klart du ska rida stor häst igen :) Variation förnöjer!

Ja du Speedway, lite snö hade suttit bra. Slår man sig inte heller om man åker av. :p Galoppera i sommarhagen vill jag göra.. Ser faktiskt ut att bli minusgrader 25:e dock ingen nederbörd och då kan de vara.

Nu är det kallt och snö och vad händer? Jo, jag har helt plötsligt en Formel 1 häst som har, om möjligt, ännu mer bråttom än vanligt. Det går inte skritta normalt på kort tygel om det står ett hinder någonstans inom 100 m radie för då måste man takta och hoppa jämfota på stället. :devil:
Hoppade Pay & Jump hos Carlerbäck idag och det var i en halsbrytande hastighet mest hela tiden. Hon är lite het nu, sa Viktoria, det kanske du märker? Eh, näää, verkligen? :angel:
Och går det inte vansinnigt fort framåt så ska Krutdurken överhoppa sig istället så att tanten på ryggen nästan flyger av. Vi har inte rivit ett hinder på hela denna hösten men jag har lättat ut sadeln ett antal gånger. När hästen envisas med att hoppa 120 när hindret är 90 så får man ju vara glad att vi ändå landar tillsammans på andra sidan. :laugh:

Tryckte in en Pay & Ride igår och passade på att rida igenom Fälttävlans debutantprogram 2011 och det gick klart bättre än LB:1 som vi red för en månad sedan. 64,75% blev det men då var domaren ganska generös. ;)

Nästa vecka ska vi skoja till det med terränghoppning inomhus så jag ska leta fram säkerhetsbälte, livlina och lite andra attiraljer som kan vara till nytta för jag misstänker att turbon kommer kopplas in med omedelbar verkan när Fröken Racer får syn på hindren. :p

Har lite svacka i ridningen. Är så hårt i backen och så fort det blir lite kallt är bushästen framme.. Behöver springa av sig flera gånger om dagen trots okej hage och kompisar som leker med honom.

Åh jag håller med! Duna har varit helt tossig... känns typ som ett pass där hästen inte har bockat är ett lyckat pass.. Inte ens vågat ta ut henne med någon annan på annat än lugna små skrittrundor då hon är snällast själv. Men den senaste veckan har vi legat i för att få bort i alla fall lite av överskottsenergin. Förra lördagen tog jag henne till ett ridhus i närheten och ehm flög runt ett tag tills hon började bli lite ridbar och sen fick hon trava över en 30cm cavaletti typ 1000ggr tills hon insåg att man varken behövde överhoppa sig, landa i bockserie eller dra iväg efter... Men ingen idé att bli upprörd, jag vet att hon hatar att ta det lugnt och bara lufsa runt i skogen.

På måndagen sen så hopptränade vi för Viktoria och då var hon lite bättre eller ja hon bockade i alla fall inte men var väldigt het och jag red dåligt och hon låtsades bli rädd för lite saker osv. Men hoppade gjorde hon i alla fall utan problem även om känslan var ganska kass. Nästa seriösa projekt blev nu i lördags när vi deltog i samma pay n ride som @Speedway och red dressyr får första gången på läääääänge. Red fälttävlans debutantprogram jag med och skrapade ihop hela 65% även om domaren som sagt var lite generös.. 60-62% hade nog varit mer rimligt men det är skitsamma för att jag är så himla nöjd med henne ändå. Sist vi red dressyr var flera år sedan och då var hon rädd för dommarbordet, kastade sig över halva ridbanan m.m. Nu genomförde vi hela programmet utan större problem och med hyfsad form genom hela programmet även om hon blev lite spänd och hög ibland.

Slutligen var vi även med på samma P&J hos Viktoria och hoppade 90 cm och 95cm... utifrån omständigheterna med hur laddad hon var och att vi red fram i grupp och hoppade i ström (pga underlaget ute) vilket gjorde att hon började koka över lite. Men själva rundorna gick helt okej och hon hoppade mycket bättre än i måndags. Så det blev två nollor och jag blev ett par handskar rikare :)

=)// Pink

Klart du ska rida stor häst igen :) Variation förnöjer!

Woho, idag har jag ridit, på en stor häst som kändes helt okej :D Jag behövde inte bli rädd en enda gång, snälla hästen :love: Vi lunkade iofs bara en sväng i skritt o lite trav med hans kompis men ändå. Hihi!

I övrigt tycker jag inte variation förnöjer alls faktiskt, stora hästar är läskiga :p Jag vet ju dock inte om jag egentligen blivit allmänt feg o kanske inte är överdrivet förtjus i att rida ponny heller längre (dvs alla utom min egen), det var ännu längre sedan jag red ponny.

Men när jag blev rädd så var det just för stora hästar, ponnyerna kunde vara hur fnattiga som helst men stora hästar lät jag istället bli att rida efter lite för många oridna djur som kört sitt eget race. Jag har aldrig fått grepp om storhästridning (kanske för att jag enbart tränat o tävlat ponny, haha) och lyssnar de inte på mina tygeltag så har jag noll kontroll. En ponny är betydligt mer påverkbar för mig iom att de är mindre helt enkelt.

Woho, idag har jag ridit, på en stor häst som kändes helt okej :D Jag behövde inte bli rädd en enda gång, snälla hästen :love: Vi lunkade iofs bara en sväng i skritt o lite trav med hans kompis men ändå. Hihi!

I övrigt tycker jag inte variation förnöjer alls faktiskt, stora hästar är läskiga :p Jag vet ju dock inte om jag egentligen blivit allmänt feg o kanske inte är överdrivet förtjus i att rida ponny heller längre (dvs alla utom min egen), det var ännu längre sedan jag red ponny.

Men när jag blev rädd så var det just för stora hästar, ponnyerna kunde vara hur fnattiga som helst men stora hästar lät jag istället bli att rida efter lite för många oridna djur som kört sitt eget race. Jag har aldrig fått grepp om storhästridning (kanske för att jag enbart tränat o tävlat ponny, haha) och lyssnar de inte på mina tygeltag så har jag noll kontroll. En ponny är betydligt mer påverkbar för mig iom att de är mindre helt enkelt.
du kan testa min vita ^_^ hon klämmer ihop sig som en boll och känns som en ponny att rida i jämförelse med fuxen som blir låååång. Inte högre än korven heller ;).

Det är därför man skaffar ponnyhäst det är den perfekta modellen, min tjej är ju bara 156 ca och kan ha en del täcken från mina ponnyer. Alla nya människor jag möter brukar tro att hon är en övervuxen connemara och inte en PRE :P Hade en c-ponny till försäljning när jag jobbade i stall och kan inte säga att jag upplevde någon nämnvärd skillnad på att rida Duna och "Mini-Duna" ;)

Mammas "lilla" häst runt 163 känns ju som en stor älg att rida!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 788
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 522
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 432
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar