Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh jag håller med! Duna har varit helt tossig... känns typ som ett pass där hästen inte har bockat är ett lyckat pass.. Inte ens vågat ta ut henne med någon annan på annat än lugna små skrittrundor då hon är snällast själv. Men den senaste veckan har vi legat i för att få bort i alla fall lite av överskottsenergin. Förra lördagen tog jag henne till ett ridhus i närheten och ehm flög runt ett tag tills hon började bli lite ridbar och sen fick hon trava över en 30cm cavaletti typ 1000ggr tills hon insåg att man varken behövde överhoppa sig, landa i bockserie eller dra iväg efter... Men ingen idé att bli upprörd, jag vet att hon hatar att ta det lugnt och bara lufsa runt i skogen.
=)// Pink

Jag är nöjd om Talladin inte börjar galoppera utan att jag godkänt det. Men att lyckas en hel ridtur utan att han galopperar när han vill lär inte hända på ett bra tag. :devil: Bocka brukar han bara göra när jag håller in honom, vilket just nu händer rätt ofta.
Förra ridturen skrittade och travade vi bara. Han blev så sur i varje backe när han inte fick galoppera.
Men han har helt plötsligt börjat skritta väldigt fort. Innan hamnade vi alltid efter men nu vet jag inte vad som hänt. Sen när vi går hemåt skrittar han ännu snabbare..

Woho, idag har jag ridit, på en stor häst som kändes helt okej :D Jag behövde inte bli rädd en enda gång, snälla hästen :love: Vi lunkade iofs bara en sväng i skritt o lite trav med hans kompis men ändå. Hihi!

I övrigt tycker jag inte variation förnöjer alls faktiskt, stora hästar är läskiga :p Jag vet ju dock inte om jag egentligen blivit allmänt feg o kanske inte är överdrivet förtjus i att rida ponny heller längre (dvs alla utom min egen), det var ännu längre sedan jag red ponny.

Men när jag blev rädd så var det just för stora hästar, ponnyerna kunde vara hur fnattiga som helst men stora hästar lät jag istället bli att rida efter lite för många oridna djur som kört sitt eget race. Jag har aldrig fått grepp om storhästridning (kanske för att jag enbart tränat o tävlat ponny, haha) och lyssnar de inte på mina tygeltag så har jag noll kontroll. En ponny är betydligt mer påverkbar för mig iom att de är mindre helt enkelt.

Jag hade också gärna ridit ponny. Har alltid gjort det när jag vuxit upp och tycker de stora hästarna är så tunga. Min är bara 158 cm, vilket jag tycker känns lagom. Jag är 177 cm så ponny blir lite väl jobbigt för benen. :p

10610610_839209709479123_3776613562838365092_n.jpg

Egon lämnade ett perfekt hinder som vi inte kunde låta bli och ta både fram och tillbaka och fram igen :o:D

Talladin har inte hoppat något sedan sista hoppträningen i mitten på dec och märktes han saknade det. Så tråkigt att jag jobbar de närmsta två hoppträningarna nu när det äntligen sätter igång.

Hej allihopa. Jag är ny här på forumet, men kan ses deltaga i bakgrunden på en del av Speedways filmer.. Jag är den som typ ser ut att ha bajsat på sig på Speedways senaste film.. Nåja, mitt mål i år är att ta fälttävlanskort och starta en startfälttävlan och sedan en debutant. Men jag och min häst är ju egentligen dressyrtant/häst. Vi har en del muskler, men inte så mycket kondis. Hur gör ni för att träna kondis? Åker ni iväg till galoppbanor? Var i så fall? Eller hur gör ni? Jag behöver tips!

Välkommen @Krumelur !

Jag har ju en ponny, inte mest lättsprungna typen och inte heller springer han tills han dör. Så vi får fila ganska mycket på det där med att galoppera. Lika mycket är det övning för mig så att jag kan stå i lätt sits utan att störa och utan att tjata på honom utan lätt ha honom framför skänkeln oavsett om det går uppför, nerför, svänger eller om vi ökar o minskar. Det är mitt största tips, öva på att få hästen lydig och reglerbar i lätt sits!

Detta gör vi ju då alltså alltid när vi galopperar i lätt sits och även när vi lite mer regelrätt konditionstränar. Vi brukar variera en hel del hur vi gör men jag tycker väldigt mycket om att rida med klocka och att kolla upp mina galoppsträckor på typ hitta.se eller var det nu är man kan mäta (jag minns aldrig och kollar alltid maps, eniro o hitta varje gång :o).

Vi har inte kommit så långt att ví rider i "bestämda" tempon än, jag red fälttävlan på ponny och har lite kläm på temporidning i den bemärkelsen att jag vet att vi inte kan rida i tävlingstempo på ett bra sätt ännu och jag har ändå hyfsad koll på hur vi ska utöka vårt register för att komma dit. Är man helt ny i sporten är det dock jättenyttig att mäta upp en sträcka och testrida i lite olika tempon för att känna efter. Oftast tycker man först att man måste rida jättefort. När man börjat bli lite mer varm o kläderna eller kanske börjat tävla lite är det dock inte ovanligt att man blir lite för fokuserad på att rida på rätt tid och istället rider för fort/slarvigt - det är INTE bra.

Vi har inte superkul vägar hemmavid med har en liten slinga på typ 1-1.5 km (minns inte just nu) som har superbra underlag, ett gammalt fälttävlansställe som anlade den :bow: Där galopperar vi fort och övar på att rida fort, korta upp några språng och iväg igen. Vi har även ett sandtag där man får klättra och där ekipagen i byn har gjort superfina små stigar upp o ned runt hela sandtagets kant, där galopperar vi lite mer kontrollerat men det går verkligen upp o ned, jättebra övning för att ha hästen stadigt framför skänkeln och framförallt arbeta med sin sits för att vara följsam några språng brant upp, nägra språng brant ned, några språng plan mark, lite djupt, lite fast osv. Och hästen tycker det är buskul :D Vi har även några gräsvägar som lätt bli lite hala och det är massa fasaner överallt, där övar vi på att hästen ska hålla sig avslappnad i ramen med nosen väl framme och inte flaxa omkring utan gå på rakt spår oavsett, ovana hästa är ofta vingliga och tittiga i terrängen första starterna så det är bra att man har övat på att kunna behålla hästen mellan skänklarna och med bjudning dit man pekar nosen :) I övrigt så lastar jag för att komma till skog och kuperad terräng, det saknar jag massor från Halland :(

Ang tid och längd så rider jag mest på känsla och mäter/kollar klockan i efterhand och utväderar. Och de flesta rider nog i intervaller. Min häst funkar bäst med kortare intervaller i högre tempo för att bibehålla honom bärig o lätt i framdelen men målet är att vi ska kunna rida lite längre o lugnare sträckor, det förutsätter ju dock att hästen galopperar lätt och korrekt. Att springa km efter km på bogarna blir bara pannkaka!

Oj vad långt det blev, svarade jag på någonting egentligen :o

Jag kan meddela att @Krumelur är en mycket generös person som gärna delar med sig av både halstabletter och vatten till medtränande tanter med hostattacker. Välkommen hit! :D

Tack @the_connemara för utförligt svar! Så långt hade jag inte tänkt, men det är ju så klart självklart att man måste göra mer än bara rejjsa en sträcka någon gång i veckan... :O . @Speedway . Jag vill gärna följa med till Gånghester! Där jag bor har vi inga galoppsträckor alls...

Vad som är ännu mer spejsat är att om jag trycker på den gröna texten i Speedways svar så kommer the_connemaras ruta upp.....:laugh:

Nu har vi kommit igång lite mer igen. I Söndags var vi och hoppade i ridhuset med en stallkompis. Hon satte upp både stuts, en oxer och ett räcke så vi kombinerade dem lite olika. Talladin tyckte det var väldigt roligt. Var länge sedan han fick hoppa nu om man inte räknar skutten i skogen efter Egon.
Vi har föresten hittat ytterligare 2 träd att hoppa från Egon. :)

Idag gjorde vi lite galoppintervaller på en skogsväg med snöunderlag. På två ställen på galoppsträckan var det slask över vägen så det blev som "gravar". Den ena pytte men andra kanske 75 cm bred. Där hoppade han jättelångt första gången.
Sista så fick han sträcka ut och så tänkte jag filma, dock blev filmen bara 2 sek, antagligen råkade jag stänga av direkt.. :mad: Så då fick vi ta lite galopp på vägen tillbaka också. Inte lika fort dock då det lutar lite nedför på sina ställen.

Sen kunde jag inte låta bli att ta granen som var över vägen på hemvägen. Den var enorm (för oss var den det alltså, kanske 90-100 cm) och ännu bredare men tänkte att någon gång måste man våga. :p Då filmade jag inte dock. Kändes lite riskabelt med en telefon i ena handen om han stannat eller kastat sig åt sidan.. ;)

Jahopp, det går ju bra så här i början på säsongen. Clearroundhoppning i grannstallet igår och jag hade anmält mig till 2 x 90 cm. Lyckades få mig en rejäl flygfärd redan på framridningen när ett jättesjok med snö rasade ner från taket precis i den delen av ridhuset där vi befann oss. Eller, ja, hästen befann ju sig inte där så länge för hon bara försvann under mig och jag fick ett smakprov på underlaget. Det var mjukt. :up:

Sen red jag två skitdåliga rundor med en "vägran" (= Epona special vilket innebär snabbt kast till vänster om hindret :meh:) i varje runda. Jag skyller på uruselt banbygge. :angel::angel::angel:
Alltså vem f-n bygger en clearoundbana som börjar med två hinder på ett relaterat avstånd med tre galoppsprång emellan följt av en skarp sväng med två hinder med en "dogleg"-sväng med fyra språng emellan? Va? Inte direkt någon inbjudande start på en bana som ska ridas av rookies. :devil:

Jaja, idag ska jag äta tårta för att fira min flygtur och jag behöver inte ens baka den själv för stallägaren fyllde 50 igår. :D

Det är ju det med pay&jump och liknande; man kan inte veta hur kunniga personerna som byggt banan är. Jag har varit på en där det var två "kombinationer" med 10 resp 12 meter mellan hindren - men däremot inga oxrar alls. Eller stället där de hade en tvär sväng vid väggen, och två eller tre språng till en trippelbarr. (Jag hoppar 80-90 cm, kan tilläggas.) Skönt att avfallningen inte gick värre i alla fall!

Själv håller jag just på att skritta igång min häst efter en veckas feber - ingen inomhusterräng för mig nästa helg. *sniff* Och det går inte att rida ut utan snösulor just nu, och vår hovis har inte velat komma ut eftersom vi haft virus i stallet - inga tåbrodd och inga snösulor på slasksnö ovanpå is är bara inte skoj... Säg att det kommer en vår snart!

Säg att det kommer en vår snart!
håller med, antingen så ska det bli vinter eller vår, det har varit höst nu i 4 månader med spridda vinterdagar som mest består av snöblask som töar bort efter en halvtimme efter att man lyckats bända bort isen från bilen..

antingen så ska det frysa eller så ska allt bara torka upp.

här står vi mest still... hästen har tappat mycket muskler och jag har blivit feg. vågar knappt rida ut själv vilket är lagom dumt då jag är ensam i eget stall mitt ute i ingenstans...
vill träna men för det behöver man vara i någorlunda kondition, hade kunnat köra iväg till ridhus men vill inte råka ut att andra ekipage lämnar så vi blir ensamma (hästen min avskyr när folk går, hon får hemlängtan och stänger av totalt. att vara ensam hela tiden är dock ok.)

känns för mycket begärt att be bekanta med hästar att överge familjen bara för att följa med som sällskap på tråkiga uteritter eller motions ridning i ridhus..

Det är ju det med pay&jump och liknande; man kan inte veta hur kunniga personerna som byggt banan är.

Nää. eller hur?

Jag vet dock att "banbyggaren" i det här fallet har tävlat på ganska hög nivå så jag blev lite förvånad att det var så klurigt byggt när det mest var orutinerade ridskoleryttare som var med och hoppade. Och dessutom blandat ponnyer och storhäst vilket gör det extra svårt med relaterade avstånd. För mig stämde ju avstånden bra och vi hoppar ju ganska mycket kluriga linjer på träning men ändå. En bana på den här nivån ska vara enkel och inbjudande.

Apropå väderlek så har vi riktig vinter här i Sydnorrland (läs Borås :rofl:) och det är snö upp till knäna ungefär. Idag var vi ute i skogen och fräste runt och det var så fasligt festligt att springa fort i snön tyckte den ystra lilla hästen så det var nära att hon lyckades tappade sin matte i en serie förtjusta krumelursprång. :eek: :D

Nää. eller hur?

Jag vet dock att "banbyggaren" i det här fallet har tävlat på ganska hög nivå så jag blev lite förvånad att det var så klurigt byggt när det mest var orutinerade ridskoleryttare som var med och hoppade. Och dessutom blandat ponnyer och storhäst vilket gör det extra svårt med relaterade avstånd. För mig stämde ju avstånden bra och vi hoppar ju ganska mycket kluriga linjer på träning men ändå. En bana på den här nivån ska vara enkel och inbjudande.

Apropå väderlek så har vi riktig vinter här i Sydnorrland (läs Borås :rofl:) och det är snö upp till knäna ungefär. Idag var vi ute i skogen och fräste runt och det var så fasligt festligt att springa fort i snön tyckte den ystra lilla hästen så det var nära att hon lyckades tappade sin matte i en serie förtjusta krumelursprång. :eek: :D
hah! här i skåne så har vi också snö upp till knäna minsann, iofs så är det lera större delen och bara ett fjuttigt 2cm snölager högst upp.. men det når till knäna ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 788
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 522
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 432
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar