Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Motionen här består av skritt..
går inte att galoppera i snön då det inte är fruset under.. Dvs den :rage::devil::cry::yuck::arghh::wtf::rage: leran håller sig kvar Trots snön!

Och grusvägen är såklart täckt av is...

Skritt skritt skritt på en häst som inte vill skritta det minsta lilla.
var likadant förra året också, och hästen ser lika klen och hemsk ut igen.

Vi har äntligen börjat trava och imorgon kommer äntligen hovis och sätter på snösulor och fyrbrodd så nu finns det hopp. Inte om våren, förvisso, men i alla fall. (Och så kom min veterinär idag på att det inte alls var i februari mina hästar borde ha vaccinerats; det var i januari. Suck! Det får bli ny grundvaccinering för båda. Men jag är glad att hon såg det, så det inte upptäcktes på en tävling mitt i säsongen..
(Och jag svär inte alls över att jag inte är på terrängkurs i helgen, inte det minsta. Det är förmodligen tråkigt... och trist.. och långtråkigt...)

Jag har skaffat mig förkylningen från helvetet och tänkte därför klämma in hoppträning imorgon och dressyrträning på lördag. Tur att det är hästen som springer. :crazy: :p
Annars är det inte mycket om stoppar oss. Vi har snö upp till knäna så det blir bra kondisträning vart vi än ska. :D

Jag är så glad! :banana:Är anmäld till ett fälttävlansläger i sommar, där jag hoppas kunna ta fälttävlanskortet.

Har gjort upp en ambitiös träningsplan från nu till juni, så ikväll var vi ute och konditionstränade. 10 min trav var en baggis, så nu kör vi fullt fart framåt. :D

Måste köpa ny säkerhetsväst, stigbyglar och terrängskydd. Hon kan ju inte ha sina gamla svarta när det finns röda. :angel:

Alltså, min bruna lilla hoppråtta skulle behöva lite sämre kondis. :angel: Det är lite för mycket energi i henne just nu så hoppträningen igår var livad. Tappade räkningen på hur många gånger jag hängde löst och var nära att flyga av för att benen sprattlade iväg åt alla håll och kanter.
Men det var nog bra att hon fick pysa över lite för på dressyrträningen idag var hon superfin. :love:
Provred för en ny tränare och det funkade jättebra. Fast visst måste man gilla en tränare som spontant utbrister: -Åh, vilken underbar liten häst! :D

Hur går det för alla med vinterträningen?

Tyvärr helt åt skogen :( dragit på mig 3 inflammationer i ena benet och får inte stå i lätt sits, därmed inte hoppa eller knappt rida ordentligt alls. Så nu har jag fått tag i två piloter till kommande träningar och hoppas att jag lyckas hålla igång henne hyfsat med mitt ben. Rider mest barbacka för den sakens skull. Men idag har jag varit på clinic i groundwork så nu ska jag minnsan göra någon nytta från marken istället :) Man får göra vad man kan helt enkelt! Det värsta är att jag knappt har ont med all medicin så känns fel att tvinga sig att inte göra saker hahah.

=) // Pink

Usch vad tråkigt @pink_angel :(

Själv har jag en tickande bomb som kan explodera när som när jag rider. Så frustrerande! Speciellt som jag vet att det "bara" beror på att hon står på box nattetid. Längtar till maj då hon får gå ut dygnet runt igen och sedan kommer jag äntligen ta hem henne till min lösdrift, har lovar henne (och mig själv) att hon aldrig mer skall behöva stå på box.

Men just nu är jag rätt deppig när jag ridit henne. :(

Usch vad tråkigt @pink_angel :(

Själv har jag en tickande bomb som kan explodera när som när jag rider. Så frustrerande! Speciellt som jag vet att det "bara" beror på att hon står på box nattetid. Längtar till maj då hon får gå ut dygnet runt igen och sedan kommer jag äntligen ta hem henne till min lösdrift, har lovar henne (och mig själv) att hon aldrig mer skall behöva stå på box.

Men just nu är jag rätt deppig när jag ridit henne. :(
Ja det är jättetrist :( men man får göra vad man kan :)
Idag har vi löshoppat:

Tråkigt för dig, min dam brukar också vara überjobbig på vintern förutom i år då vi varit mycket i ridhuset och jobbat igenom ordentligt. Men snaaaart är det sommar :)

=)// Pink

Ja det är jättetrist :( men man får göra vad man kan :)
Idag har vi löshoppat:

Tråkigt för dig, min dam brukar också vara überjobbig på vintern förutom i år då vi varit mycket i ridhuset och jobbat igenom ordentligt. Men snaaaart är det sommar :)

=)// Pink

Åh vad roligt att löshoppa! :) Det var lite för länge sedan jag gjorde det... Blir liksom inte av med vuxen häst.

Drömmer om vår... Men om 77 dagar är det tävlingsdebut för i år. Blir en LC:2 och så funderar jag på om jag klarar av att även rida en LB:1 utan att blanda ihop programmen. ;)

Nu ska jag köpa mig en riktig sadel hade jag tänkt, och inte längre hoppa i blocketfyndet som slår mig i rumpan. Till denna nyinvestering tänkte jag då också köpa nya stigbyglar ( säkerhets) och en förbygel/brösta av något slag. Eftersom jag är dressyrstammad så har jag inte så stor koll. Vad ska jag köpa och varför?

Eftersom jag är dressyrstammad så har jag inte så stor koll. Vad ska jag köpa och varför?

Jag är ju skogsmullestammad så det enda jag köper är schabrak och matchande attiraljer i skrikiga färger. Det är nämligen viktigt att man syns i skogen när man har en älgfärgad häst. :angel: :rofl:
Sen har jag faktiskt en förbygel också som jag fick med på köpet av hästen. Det är säkert nån dyr variant för hästen hade bara dyra saker hos sin tidigare ägare. ;)

Nu ska jag köpa mig en riktig sadel hade jag tänkt, och inte längre hoppa i blocketfyndet som slår mig i rumpan. Till denna nyinvestering tänkte jag då också köpa nya stigbyglar ( säkerhets) och en förbygel/brösta av något slag. Eftersom jag är dressyrstammad så har jag inte så stor koll. Vad ska jag köpa och varför?

Köp inte Kwick-out stigbyglarna de gnisslar som F-*-N :P magplatta är att rekomendera på grund av brodden. Förbygel/brösta är väl en smaksak vad man tycker är bäst. :) Trivs med min 3-punkts modell för att det inte är så mycket bös så upplever att den nog stör hästen mindre men det är en personlig uppfattning. Boots är viktigt för att undvika broddtramp... ordentliga skydd till pållen är ju också checkt.

Utlösningsbara? @fio typ kwickout? Nu har jag vi fb fått tips om Sprengers BB eller de gamla ledade Sprenger och jag tänkte att de var mindre bra bara för de INTE löste ut. Men de kanske är ett bra alternativ då?

Dom flesta har väl ledade sprengertyp. Man kan ju tänka sig att foten ibland hamnar i lite onaturliga vinklar när man hoppar terräng, sådana vinklar som aldrig sker i banhoppning.

Bara tanken på att ha stigbyglar som kan lösa ut vore ju ett skräckscenario.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 788
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 522
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 432
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar