Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Soft up?Var det inte sådana Anna Hassö inte fick ha? Alltså går de fetbort, eftersom de inte är tillåtna i terrängen.. Eller har jag läst fel.

Nu är ju TR omgjort men man fick ha dom i de svenska reglementet men inte i FEI´s. Vet ej om man får ha dom i år. Anna hade sådana där som man klickade fast foten i och magneter och det fick man inte ha internationellt.

Det här är stigbyglarna jag köpt. Hoppas det inte var ett felköp. :o

510090-50-14100-upp-fra-01.jpg

Apropå boots. Är sådana där med plutt i karleden så himla mycket bättre?

Nja jag tycker inte de jag haft av den modellen varit så bra, om de lyckats snurra blir det nog inte så bekvämt för hästen. Jag med en häst som förbrukar X-antal boots per år eller ja av fel märke kan hon förbruka flera par på en månad föredrar rejäla neoprenboots med dubbel kardborre tex HG, Eskadron m.m. Catago tycker jag är lite för klena, min strimlade iaf dem snabbt.

Ska till våren ut och rida fälttävlan, huga. Är omåttligt nervös kan jag tillägga. Ser framför mig hur hästen och jag kraschar rakt in i hindren. :o Så är en newbie. Hästen har hoppat tidigare (lite grann i varje fall). Själv har jag bara hoppat träd ute i skogen, men det räknas väl inte?:p
@Habina Har själv dem stigbyglarna och de är inte ett fel köp. Väntar bara på att de ska bli så pass utslitna/trasiga att jag kan köpa ett par rosa. Är väl enda nackdelen att de aldrig går sönder :rofl:.

--
Föresten ser att ni diskuterat (diskuterade) boots. Finns det några slitstarka boots där ute som man kan köpa och känna att man gjort ett bra köp? Vill inte att de ska bli strimlade på första träningen.:angel:

Ska till våren ut och rida fälttävlan, huga. Är omåttligt nervös kan jag tillägga. Ser framför mig hur hästen och jag kraschar rakt in i hindren. :o Så är en newbie. Hästen har hoppat tidigare (lite grann i varje fall). Själv har jag bara hoppat träd ute i skogen, men det räknas väl inte?:p
@Habina Har själv dem stigbyglarna och de är inte ett fel köp. Väntar bara på att de ska bli så pass utslitna/trasiga att jag kan köpa ett par rosa. Är väl enda nackdelen att de aldrig går sönder :rofl:.

--
Föresten ser att ni diskuterat (diskuterade) boots. Finns det några slitstarka boots där ute som man kan köpa och känna att man gjort ett bra köp? Vill inte att de ska bli strimlade på första träningen.:angel:

Träd räknas! Likaså diken och stora vattensamlingar som hästen sakta skrittar igenom. ;)

Skönt med stigbyglarna, jag köpte röda så de matchar mitt stos färger, kommer jag ut på hennes son någon gång i framtiden får jag väl köpa nya... :)

@Habina hahha men då är jag veteran ju, har flygit över stock och sten många gånger både frivilligt och ofrivilligt ;).
Ja stigbyglarna är i jättebra skick ännu :love:.
Det enda som hänt är att de blivit lite svarta på insidan, annars som nya. Dock så har jag skött dem pedantiskt så. 3 år gamla och är i princip som nya i mina ögon.:D:p
free-jump-soft-up-pro-röda-stigbyglar.jpg

@the_connemara Gummiboots, då antar jag att de finns i flashiga färger?:p. Spelar ens en "klump" i karleden någon roll?:eek: Snurrar det inte ändå?:confused:

@Habina hahha men då är jag veteran ju, har flygit över stock och sten många gånger både frivilligt och ofrivilligt ;).
Ja stigbyglarna är i jättebra skick ännu :love:.
Det enda som hänt är att de blivit lite svarta på insidan, annars som nya. Dock så har jag skött dem pedantiskt så. 3 år gamla och är i princip som nya i mina ögon.:D:p
free-jump-soft-up-pro-röda-stigbyglar.jpg

@the_connemara Gummiboots, då antar jag att de finns i flashiga färger?:p. Spelar ens en "klump" i karleden någon roll?:eek: Snurrar det inte ändå?:confused:
Tycker hellre att man ska ha släta boots som får snurra så mycket de vill än boots med klumpar som snurrar ändå och ställer till det.

Som jag skrev så är det typ bara PC som inte snurrar rent generellt. Alla andra jag sett har på tok för liten klump.

Sprenger finns i svart o vitt, kanske brunt oxå vad jag vet. De i fina färger du tänker på är nog snarare plast :p tunna och inte alls tåliga. Får du chansen att klämma på ett par sprenger märker du skillnaden! :)

Jag använder bara gummi numera, annat skaver och trycker för lätt tycker jag.

@Buck Jag vet inget om boots, så litar på dig. :p

Undrar bara hur det kommer gå med boots på framhovarna, han vart ju helt knäpp när han fick på sig bakbensskydd för första gången. Han såg spöken hela hoppträningen. :angel: Får väl ta det säkra för det osäkra och testa på en hoppträning först kanske :rofl:.

Men vad är då bäst? Neoprene, Läder eller Gummiboots? Med eller utan ludd? Finns så mycket att tänka på :nailbiting::wtf:.

@Buck Jag vet inget om boots, så litar på dig. :p

Undrar bara hur det kommer gå med boots på framhovarna, han vart ju helt knäpp när han fick på sig bakbensskydd för första gången. Han såg spöken hela hoppträningen. :angel: Får väl ta det säkra för det osäkra och testa på en hoppträning först kanske :rofl:.

Men vad är då bäst? Neoprene, Läder eller Gummiboots? Med eller utan ludd? Finns så mycket att tänka på :nailbiting::wtf:.
Är hästen inte van vid boots och inte brukar trampa sig så hade jag skippat dem.
använd samma utrustning som du vanligtvis använder. Dvs terräng skydd och boots kan vänta tills de behövs och vänj då in dem.

Jag har varken boots eller broddar i terrängen om det inte är super blött ute. Har höga senskydd bak är det enda som skiljer mot vardags utrustningen. Fick de billigt så är främsta anledningen till att jag har dem ;). Strykkappor duger annars lika bra på nybörjar nivå :p

@the_connemara jag gissar att det är dem jag tänker på. Protector hade några med "lackad" ovansida i cerise. Såg jättehäftiga ut hade varit perfekt för terrängen. Men insåg nog att om de kostade 49:- så var kvalitén därefter. :p.

@Buck Har inte tänkt sätta på boots så här i onödan ännu, men väljer hellre att sätta på boots inomhus på en hoppträning hemma än på annan plats. Jag misstänker nämligen att han behöver lite tid och vänja sig vid just bootsen. Annars så kommer nog första terrängträningen bli lite väl spännande. :angel:

@Buck

Undrar bara hur det kommer gå med boots på framhovarna, han vart ju helt knäpp när han fick på sig bakbensskydd för första gången. Han såg spöken hela hoppträningen.

Det kan vara stor skillnad på boots och bakbensskydd. Min häst fixar inte höga skydd bak (fleecelindor är dock ok anser hon). Hon får extrem tuppgång och slutar inte förrän skydden är av. Boots är däremot inget problem.

Jag har PC boots till tävling, snurrar aldrig. På terrängträning har jag hööks terrängboots fram, brukar inte heller snurra. Använder inte boots bak då hon stampar omkring som en arg kanin då. :D

Kan inte med gummiboots, blir tokig på ljudet! :angel:

Men ALLVARLIGT?? Inte ha färgmatchade boots i terrängen??? Inte ha terrängskydd, helst i käcka färger, (@fio somsynspå500metershåll :D) som matchar schabraket??? Va??? va??? Fy skäms på er nybörjare, man har käcka färgade boots, jag rekommendera rosa, gärna med röda handskar till...:angel:, snyggt schabrak, terrängskydd och glada miner!:bump:
Typ den här bilden:
10714472_10152836914273313_6156375949997517433_o.jpg

så om man har bruna skydd, svarta boots och svart schabrak så kommer ft maffian halshugga en? (ft maffian = motsatsen till dressyr maffian och galnare än hoppmaffian)

så om man har bruna skydd, svarta boots och svart schabrak så kommer ft maffian halshugga en? (ft maffian = motsatsen till dressyr maffian och galnare än hoppmaffian)

Det är därför jag är noga och har svart läder på träns och sadel, rött schabrak, röda benskydd och röda boots. :D Fast det är klart, kollar man riktigt noga ser man att jag har brun sadelgjord. :nailbiting:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 788
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 522
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 432
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar