Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad roligt - ni var alla i gruppen före vår så vi tjuvkikade lite på er mellan varven när det gick :) Ni var dessutom så färgglada, så min grupp tyckte att jag skulle byta till er istället, då jag var den ende med färg hos oss, haha. Brukar ni träna på Hajjerna?

Nämen, vad roligt med fler bukare! Nästa gång får vi ses lite mer ordentligt :) Tror du, jag, @fritz_92 och @Speedway skulle lyckas utgöra en riktigt färgglad grupp. Nu var ju Speedway inte där igår men jag lovar, hon är mästare på färg!
Är inte på Hajjerna jätteofta då jag har skrittavstånd till Viktorias bana och tränar både hoppning och terräng för henne men åker dit ibland då det är bra med lite variation och det finns lite mer alternativ till att hoppa längre banor där. Lotta är ju superhärlig också :)

Nämen, vad roligt med fler bukare! Nästa gång får vi ses lite mer ordentligt :) Tror du, jag, @fritz_92 och @Speedway skulle lyckas utgöra en riktigt färgglad grupp. Nu var ju Speedway inte där igår men jag lovar, hon är mästare på färg!
Är inte på Hajjerna jätteofta då jag har skrittavstånd till Viktorias bana och tränar både hoppning och terräng för henne men åker dit ibland då det är bra med lite variation och det finns lite mer alternativ till att hoppa längre banor där. Lotta är ju superhärlig också :)

Hittade denna tråden först idag. Tyvärr så vet vi inte när/om det blir någon mer gång, vi kom ju från en ridskola så möjligheterna att åka iväg är lite begränsade, ska ju passas in med övriga helgaktiviteter och tävlingar och sånt. Men hade ändå varit roligt! Mycket tjusigt @Speedway ! Min outfit var inte helt komplett, blev inget schabrakbyte utan fick ha klubbens, inte så bra färgåtergivning men det är lite grönt det med och jacka och boots var mer nyanslika live ;)

img_5604_5427dd7cddf2b34fb83e425c.jpg

@Frokennorlin Det där är fullt godkänt! :up:

Fuxar är ju annars inte helt lätta att matcha färger till. En brun häst kan man ju i princip slänga på vilken färg som helst utan att det skär sig. :laugh:

Särskild färgmatchad tycker väl inte jag att Talle och jag var. Mörkblå skydd, turkos tröja, jeansfärgade ridbyxor och grått schabrak. Men färgglada iaf :)

Kan man dela bilder från instagram här?

Tränade terräng på ny bana, Tågarp, i lördags. Det blev fjärde gången terräng nu i Skåne, senaste gången var på tok för länge sedan!

Började med att dra sönder gängtappen på första broddhålet, där fick jag för att jag för några dagar sedan skrivit på buke att jag tyckte det var så lätt att brodda :p Gängtappen satt fast o handtaget bara snurrade, kul. Tiger fick snällt sätta ner tassen på tån (vilket inte bekom honom det minsta, han fick bara ha den andra foten framför så kunde han ändå nå att sno mat från kompisen medan jag hämtade telefonen o ringde sambon som fixade loss gängtappen igen). Min vana trogen har jag det mesta i minst dubletter så det var bara att fortsätta med nästa o sen gick det fint.

Vi blev dock lite sena så jag hade precis bara galopperat en vända när Ted kom o vi hoppade först. Så orutinerat lät jag lilla grå bara lunka på över de tre första hindren i första slingan vi hoppade, helt oframför skänkeln :o Nåja, sen fick vi fart och resten gick helt okej. Bitvis till och med riktigt bra! Nu går det iaf framåt, ska bara försöka få ihop hela paketet oxå så jag slipper hänga i tyglarna hela tiden...

Däremot tyckte jag typ alla 90-hindren de andra hoppade så skitläskiga ut :p

Har massa bilder men vet som sagt inte riktigt hur man får in dem här. Men här är filmerna som jag blev väldigt glad över att se faktiskt. Synd ni inte sett de från två träningar sedan (när tränaren undrade om jag bytt häst för det var så galet mycket bättre än första träningen (=nej, jag hade bara gjort som han sa första gången - min fina häst gör alltid rätt när matte gör rätt!)), då gick det knappt i styrfart. Tur första gången inte blev förevigad :D

Första gången jag fick bromsa genom hela slingan :D

Tågarp hade nytt, fint vatten!

Den här rundan kändes typ sämst men herregud, vi GALOPPERAR ju faktiskt hela vägen, även i de små svängarna! Extremt stort framsteg :p

Han är helt ljuvlig :love:

Du får nog döda mig innan du får upp mig på C, jag är liksom rädd för vanliga, ridskolebruna ridskolehästar, hahaha :p (helt ärligt alltså, fråga min stackars fotograf som fick upp mig på hennes genomsnälla, sävliga gamla medryttarhäst en gång, jag vågade trava runt fyrkantsspåret som mest :p)

Hej hopp. Här kommer film från premiären på 90 cm. Ja, på träning då alltså. Dessutom passar lilla hästen och jag på att fira 1-årsjubileum tillsammans. :)

Tack :) Du om någon vet ju hur mycket ångest den där jäkla galoppen kan ge. Vi gjorde dock likdant som du och åkte till vet, visserligen ett åb jag bokat in sedan länge. Mycket riktigt är Tiger inte fräsch på filmerna så nu är det vila/jogging som gäller i 3 veckor innan nytt åb.

Nej, vad tråkigt! :(

Nej, vad tråkigt! :(

Tja, jag tycker det är bra på ett vis för jag har tyckt han är lite för oliksidig om han går fritt. Han går att rida bra i båda varven o ingen av tränarna uppelver honom som direkt oliksidig (båda har ridit honom) men jag känner ju att han VILL göra grejer oliksidigt. Klurit dock då jag säkerligen lärt in en hel del fel iom min snedhet, vad är ont och vad är bara felinlärt liksom? Och han får varje träning så himla mycket beröm för att han är så vänlig, känslig o villig att göra o förstå allt så man vill ju verkligen inte sitta där på en halt häst o be om sådant som gör ont.

Det var samma grej som i somras men eftersom det var första gången han var halt hos vet så gjordes ingen större undersökning då, kunde ju lika gärna varit något han gjort i hagen eller en mindre, naturlig rörelsestörning som blivit tillfälligt värre. Åb då efter lite metacam i maten var han nästan ren och reds igång ordentligt. O så ville jag kolla nu när han gått lite mer hur det stod till o då verkade det vara hasen som var ond så den är behandlad nu o sen åb om 3 veckor igen. Lite scary när vetten nämnde spatt efter böjprovet dock men plåtarna var superfina, pust.

@the_connemara Vad trist! Hoppas att det inte är något långdraget.

Jag är själv skitnojig efter allt strul jag hade med min förra häst. Fick diagnos till slut och det visade sig vara en pålagring i SI-leden. Sedan dess är jag lite lätt hippokondrisk.
Epona har tuppspatt och det har jag naturligtvis nojat över. Hon har dock ärvt den från sin far, Cortez, och är kollad på klinik utan anmärkning.

Nu är vi hemma efter den härliga helgen i Falkenberg!
Var två terrängpass på lördagen, och @Speedway nu har vi också hoppat hus :D Dock väldigt litet men ändå!!
Inte så mycket vi inte gjort tidigare men nu var det en ny bana och han tvekade inte alls. Så är mycket nöjd med honom. :bump::bump:
En ny övning var att hoppa rakt ner i vattnet. Innan har vi bara hoppat ur vattnet. Blev lite roliga språng i början :)

På söndagen galopperade vi på stranden och där hoppade vi över utlopp. Alla tvärstannade vid första så jag hoppade av och tog över Talle vid hand. Så kom de andra efter hand. Sen blev det stora hopp över vissa och genom vissa. Fanns rätt många så i slutet gick det mycket bättre. Jag och en till tog en sista galopp på stranden där vi bara släppte dem på tillbaka vägen. Då flög de över utloppet och verkligen nöjt :love::love:
Helt genomblöta och lyriska på vägen hem!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 788
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 522
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 432
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar