Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Rådbråkar mitt huvud och försöker googla utan resultat.

På typ 60-talet fanns en städgrej man sopade mattor med. Jag känner den som "Amanda" men vet inte vad den egentligen hette.
Skaft, och längst ner en fyrkantig låda man rullade över mattan. Den sopade in skräpet från mattorna in i mackapären

Vad hette den?

På typ 60-talet fanns en städgrej man sopade mattor med. Jag känner den som "Amanda" men vet inte vad den egentligen hette.
Skaft, och längst ner en fyrkantig låda man rullade över mattan. Den sopade in skräpet från mattorna in i mackapären

Vad hette den?
Jag har mormors gamla Amanda helt outstanding till mattor. Dom nya är inte i närheten

Vad hette den?

Och där lärde jag mig något nytt idag :up:

Jag har en sån i stugan, men visste inte att hon hette Amanda :p

Efter att ha läst ett inlägg på facebook så väcktes denna fundering hos mig:
Finns det något särskilt man behöver opastoriserad mjölk till?

Tidigare gjordes den på opastöriserad mjölk och en del anser att den blir bättre med opastöriserad mjölk
Ända fram till 2013 typ tror jag den oftast gjordes på opastöriserad mjölk
Man kan alltså använda opastöriserad mjölk till ostkaka men man måste inte.
Min mormor använde alltid vanlig mjölk och hon dog före 2013 så nog använde man vanlig mjölk före det också.

Man kan alltså använda opastöriserad mjölk till ostkaka men man måste inte.
Min mormor använde alltid vanlig mjölk och hon dog före 2013 så nog använde man vanlig mjölk före det också.
2013 blev det en hel del skriverier här angående just ostkaka tex det här
https://www.barometern.se/kronika/ostkaka-kraver-denna-mjolk/
https://www.svd.se/a/b47b9452-b916-3e3a-b48b-66fe809ed5c8/slut-pa-opastoriserat-hotar-ostkaka
Det är väl det jag hade i bakhuvudet för det var mycket skriverier om detta och många som här ansåg att det ska vara opastöriserad mjölk och inget annat

Sen tror jag det där förbudet faktiskt aldrig blev verklighet men det var en stor grej där jag bor mycket skriverier och diskussioner om denna viktiga maträtt :)

Efter att ha läst ett inlägg på facebook så väcktes denna fundering hos mig:
Finns det något särskilt man behöver opastoriserad mjölk till?
Det finns div. hälsohetsare som fått för sig att det är nyttigare än pastöriserad mjölk... 🙄 Tror det grundar sig mycket i folks orimliga rädsla för "processad mat", men i just det här fallet är ju processandet en mycket bra sak som gör att vi kan njuta av livsmedlet utan att riskera att bli sjuka.

Det finns div. hälsohetsare som fått för sig att det är nyttigare än pastöriserad mjölk... 🙄 Tror det grundar sig mycket i folks orimliga rädsla för "processad mat", men i just det här fallet är ju processandet en mycket bra sak som gör att vi kan njuta av livsmedlet utan att riskera att bli sjuka.
Säkert delvis samma människor som fått för sig att ju äldre en medicin är, desto säkrare är det att använda den.
Varsågod bara, men jag avstår gärna från arsenik, vallmo, kvicksilver och eter, då det ändå skett en viss utvecking på området.

Säkert delvis samma människor som fått för sig att ju äldre en medicin är, desto säkrare är det att använda den.
Varsågod bara, men jag avstår gärna från arsenik, vallmo, kvicksilver och eter, då det ändå skett en viss utvecking på området.
Arsenik är förutom en gammal beprövad medicin också en helt naturlig råvara. Checkar alla boxar för att göra en vacker reklam.

Det blir en rätt begränsad kost kvar om man ska utesluta allt om genomgått uppvärmning. :confused:

Jag växte upp drickandes opastöriserad mjölk och jag blev stark självständig och envis :D

Men tydligen dricker Erling Braut Haaland mycket råmjölk? Den norske fotbollsspelaren som tjänar typ 11 miljoner i veckan O_o om någon missat namnet
Så det är kanske därifrån det kommer?
Även om inte råmjölk och opastöriserad mjölk är samma sak
Om det nu verkligen är råmjölk han dricker och inte rå mjölk dvs opastöriserad :confused:
https://www.aftonbladet.se/sportbla...ter-i-hojden-i-norge-tack-vare-erling-haaland

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 573
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 940
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 919
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
627
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCV
  • 70 års present

Hund, Katt, Andra Djur