Nu råkar ju Max Martin vara en av dem som gått ut och sagt att han har väldigt lite att jobba med på hennes låtar för hon gör i princip klart dem själv innan hon kommer till co-writers/co-producers med dem för att få dem finputsade. Och många får cred trots att de knappt yppat ett ord i studion men de "var med".
Sen att hennes musik är mainstream-pop är ju för att det är musiken hon vill göra. Hon skulle ju absolut kunna skriva nåt annat om det var det som lockade men nu är det ju inte det. Hon är "speciell" inom genren och en förebild för många för att hon inte hymlar med sina åsikter gällande rättigheter (både inom industrin och i allmänhet), jämställdhet och annan politik.
Så vill man ha mainstream-pop som "har att göra med artisten" och är mer av ett hantverk är det just Swift man ska lyssna på. Men det spelar ju ingen roll om man inte diggar genren mainstream-pop. Jag har aldrig fattat tycke för nån av hennes låtar men jag uppskattar att det finns en bra förebild inom pop, speciellt för unga tjejer.
Fast Taylor Swift är, utöver sångare, låtskrivare och skriver alla sina låtar själv. Jag tycker det är en trist attityd att klanka ner på en artist bara för att man själv inte gillar dens musik. Om man måste kan man väl bara säga att man har annan musiksmak. Ser ingen anledning att klanka ner.
Jag håller verkligen med er. Det är sannerligen inte min typ av musik men hon är unik inom genren och enormt skicklig på många nivåer. Att hon sedan verkar genuint bry sig om sina fans och vill leverera för deras skull talar ju bara för henne.