Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Det finns div. hälsohetsare som fått för sig att det är nyttigare än pastöriserad mjölk... 🙄 Tror det grundar sig mycket i folks orimliga rädsla för "processad mat", men i just det här fallet är ju processandet en mycket bra sak som gör att vi kan njuta av livsmedlet utan att riskera att bli sjuka.
Det är just i sådana sammanhang jag stött på ämnet den senaste tiden, så när jag såg att det efterfrågades på facebook, av en som dessutom jobbar i sjukvården, så ville jag åtminstone kolla om det finns någon annan orsak till att folk vill ha det :)

Jag växte upp drickandes opastöriserad mjölk och jag blev stark självständig och envis :D

Men tydligen dricker Erling Braut Haaland mycket råmjölk? Den norske fotbollsspelaren som tjänar typ 11 miljoner i veckan O_o om någon missat namnet
Så det är kanske därifrån det kommer?
Även om inte råmjölk och opastöriserad mjölk är samma sak
Om det nu verkligen är råmjölk han dricker och inte rå mjölk dvs opastöriserad :confused:
https://www.aftonbladet.se/sportbla...ter-i-hojden-i-norge-tack-vare-erling-haaland
Vad jag har sett, så är det oftast amerikaner som framhåller att opastoriserat skulle vara bättre.
Nu vet jag väldigt lite om den amerikanska förädlingsprocessen av mjölk, den kanske skiljer sig från den nordiska, men det vad jag sett är amerikaner som på video visat skillanden mellan opastoriserad och pastoriserad mjölk.

Den opastoriserade har sett smutsvit ut (mera som havremjölk) och sen pastoriserade varit helvit. Jag antar att de på någotvis tycker att det är något slags bevis på att den pastoriserade är "onaturlig".

Nu är det många år sedan jag druckit mjölk direkt från mjölktanken, men jag har inget minne av att den skulle varit sådär smutsvit som i filmerna.
Och min spontana tanke är att borde inte homogeniseringen och standardiseringen vara det som möjligtvis har mera inverkan på färgen än pastorisering :confused:

Vad jag har sett, så är det oftast amerikaner som framhåller att opastoriserat skulle vara bättre.
Nu vet jag väldigt lite om den amerikanska förädlingsprocessen av mjölk, den kanske skiljer sig från den nordiska, men det vad jag sett är amerikaner som på video visat skillanden mellan opastoriserad och pastoriserad mjölk.

Den opastoriserade har sett smutsvit ut (mera som havremjölk) och sen pastoriserade varit helvit. Jag antar att de på någotvis tycker att det är något slags bevis på att den pastoriserade är "onaturlig".

Nu är det många år sedan jag druckit mjölk direkt från mjölktanken, men jag har inget minne av att den skulle varit sådär smutsvit som i filmerna.
Och min spontana tanke är att borde inte homogeniseringen och standardiseringen vara det som möjligtvis har mera inverkan på färgen än pastorisering :confused:
Ju mer grädde i desto mer "gräddfärgat" kanske?
Gräddvitt är ju inte vittvitt?

Men nu kan jag ju inte sluta funderar på om det verkligen är råmjölk Haaland dricker :cautious:

Jag växte upp drickandes opastöriserad mjölk och jag blev stark självständig och envis :D

Men tydligen dricker Erling Braut Haaland mycket råmjölk? Den norske fotbollsspelaren som tjänar typ 11 miljoner i veckan O_o om någon missat namnet
Så det är kanske därifrån det kommer?
Även om inte råmjölk och opastöriserad mjölk är samma sak
Om det nu verkligen är råmjölk han dricker och inte rå mjölk dvs opastöriserad :confused:
https://www.aftonbladet.se/sportbla...ter-i-hojden-i-norge-tack-vare-erling-haaland
Ja gud ja, han har blivit alldeles för känd för alldeles för konstiga matvanor. Tur att han åtminstone är en bra fotbollsspelare OCKSÅ! :p

Ju mer grädde i desto mer "gräddfärgat" kanske?
Gräddvitt är ju inte vittvitt?

Men nu kan jag ju inte sluta funderar på om det verkligen är råmjölk Haaland dricker :cautious:
Mjölken som den ena visade i en video så var inte gräddvit, utan just mera gråvit/smutsvit, sådär som havremjölk :cautious:

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 546
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 902
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 883
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama