Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Vad jag har sett, så är det oftast amerikaner som framhåller att opastoriserat skulle vara bättre.
Nu vet jag väldigt lite om den amerikanska förädlingsprocessen av mjölk, den kanske skiljer sig från den nordiska, men det vad jag sett är amerikaner som på video visat skillanden mellan opastoriserad och pastoriserad mjölk.

Den opastoriserade har sett smutsvit ut (mera som havremjölk) och sen pastoriserade varit helvit. Jag antar att de på någotvis tycker att det är något slags bevis på att den pastoriserade är "onaturlig".

Nu är det många år sedan jag druckit mjölk direkt från mjölktanken, men jag har inget minne av att den skulle varit sådär smutsvit som i filmerna.
Och min spontana tanke är att borde inte homogeniseringen och standardiseringen vara det som möjligtvis har mera inverkan på färgen än pastorisering :confused:
Både homogeniseringen och mjölkens fetthalt påverkar smaken mer än pastöriseringen.

På många ställen är det vanligare med kraftigare uppvärmning än den som används i sverige. Om man UHT-behandlar mjölken så förändras smaken. Tydligen förekommer även tillsatser som ska motverka det. Kan det vara sådan som de jämför med?

Jag har en äldre man i grannskapet, på fb.
Hans inlägg är trippla. Dvs jag får upp dem tre gånger i flödet. Det är inte läge att prata med honom av olika orsaker...

I vänlistan finns bara en person. Så, vad gör att det blir sådär?

Om man äter p-piller utan uppehåll, dvs inte får mens, räknas det som ett preventivmedel som tar bort mens?
Står i papper jag fått att man bör använda lokal östrogenbehandling i så fall.

Varför ska du använda lokalt östrogen? Har du problem med torra slemhinnor kan det kanske vara bra men det finns horminfria preparat för det också.
Det stod i papper jag fick från läkare, men var inte riktigt i skick att fråga tyvärr.
Tillägg: alltså ett allmänt "efter behandling" papper eller vad man nu kallar det.

Hur kan detta räknas som 2 rok?
Screenshot_20241110_070517_Drive.webp

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 559
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 919
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 904
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
623
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama