Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Jag skulle behöva få tag på en dom (och tillhörande fup), men det är rätt viktigt att personen det berör inte får reda på det. Kan man begära ut det anonymt?

(Absolut inte någon farlig person, men det sätter mig i en rätt kruxig situation ur andra synvinklar.)

Jag skulle behöva få tag på en dom (och tillhörande fup), men det är rätt viktigt att personen det berör inte får reda på det. Kan man begära ut det anonymt?

(Absolut inte någon farlig person, men det sätter mig i en rätt kruxig situation ur andra synvinklar.)
Ja, gör en fejkmail bara.

Ja, gör en fejkmail bara.

Det krävs inga personuppgifter för att verifiera att man "finns på riktigt"? Anonym mail har jag ju redan för att kunna uppge när jag inte vill hamna på massa mailutskick som sprider min riktiga mail på allsköns listor. :D

Känner mig lite dum eftersom jag både begär ut domar och lämnar ut handlingar rätt ofta i jobbet, men då är jag ju identifierad med tjänstekort och i fallet lämna ut saker så har en arkivarie redan gjort bedömningen att det är en giltig förfrågan. :idea:

Det krävs inga personuppgifter för att verifiera att man "finns på riktigt"? Anonym mail har jag ju redan för att kunna uppge när jag inte vill hamna på massa mailutskick som sprider min riktiga mail på allsköns listor. :D

Känner mig lite dum eftersom jag både begär ut domar och lämnar ut handlingar rätt ofta i jobbet, men då är jag ju identifierad med tjänstekort och i fallet lämna ut saker så har en arkivarie redan gjort bedömningen att det är en giltig förfrågan. :idea:
https://www.domstol.se/domar-och-beslut/bestall-domar-beslut-eller-handlingar/

Jag tror att så länge det är en enstaka förfrågan om skickas på e-post utan avgift så funkar en anonym adress? De kan ju inte kolla om en adress med namn är på riktigt heller. Ska du betala tror jag det kan vara svårt med något annat än besök på plats?

Nej det behövs inte, jag brukar skicka mail bara om xx dom och man får ju inte eftersöka sånt (så länge det inte krävs betalning som @MiaMia sa).

Jag har aldrig varit på cellprovskontroll då jag på flertalet ställen läst att det inte behövs om man aldrig haft sex. Har inte heller använt testkiten som skickats hem åtminstone två gånger. Kan man skicka tillbaka kiten? Känns ju liksom som bortslösade resurser...

Får länsstyrelsen automatisk uppgifter om någon dömts för djurplågeri i länet så att de kan ge personen djurförbud? För jag utgår från att polisen omhändertar djuret, och vidare länsstyrelsen.

Får länsstyrelsen automatisk uppgifter om någon dömts för djurplågeri i länet så att de kan ge personen djurförbud? För jag utgår från att polisen omhändertar djuret, och vidare länsstyrelsen.
Hm, bra fråga. Jag vet inte om domstolen automatiskt skickar till länsstyrelsen, eller om länsstyrelsen regelbundet begär ut alla ev. relevanta domar.
Polisen omhändertar bara om de råkar på det när länsstyrelsen är stängd om det är akut.

Hm, bra fråga. Jag vet inte om domstolen automatiskt skickar till länsstyrelsen, eller om länsstyrelsen regelbundet begär ut alla ev. relevanta domar.
Polisen omhändertar bara om de råkar på det när länsstyrelsen är stängd om det är akut.
Jag tänker att polisen omhändertar eller länsstyrelsen i och med fällande dom för djurplågeri, eller tänker jag fel? Eller det kanske görs redan vid gripande i och för sig eller åtalan. Känns konstigt om "offret" i fråga får bo kvar hos den som blir dömd i rätten för att ha plågat djuret liksom.

Jag tänker att polisen omhändertar eller länsstyrelsen i och med fällande dom för djurplågeri, eller tänker jag fel? Eller det kanske görs redan vid gripande i och för sig eller åtalan. Känns konstigt om "offret" i fråga får bo kvar hos den som blir dömd i rätten för att ha plågat djuret liksom.
Det beror helt på. Men tror sällan de grips och ja, offret kan få bo kvar.
Fällande dom gör att djurförbud ska prövas, och om det sedan blir ett djurförbud får den enskilde ett antal veckor på sig att göra sig av med ev. djur själv. Sedan kan de omhändertas.

Många gånger är djuren redan omhändertagna/döda innan åtalsprocessen, och att det är det som skett som ligger till grund liksom.

Ex. En jättesjuk (kraftigt lidande, pågått länge osv) hund kommer in till veterinär och avlivas. Veterinär anmäler djurplågeri (eller kanske oftare, hör av sig till Lst). En åtalsanmälan görs. Ärendet går till domstol, vederbörande blir dömd. Sen får ägaren djurförbud.
Efter x antal veckor kontrolleras efterlevnad och ev. djur omhändertas.
Polisen har här knappt varit inblandad alls, förutom utrett på uppmaning av åklagare (? Inte mitt område 😅).

Om det inte är ändrat på senare år så ska Jordbruksverket skicka ut domarna till resp länsstyrelse. Om Jordbruksverket får dem automatiskt eller begär ut dem vet jag dock inte.

Hur tar sig sorgmyggorna in? Genom ventilationen? Jag har inte tagit in ny jord eller planterat om växter, inte heller tagit in plantor för övervintring eller köpt nya, så de kan inte ha kommit in den vägen.

Jag har aldrig varit på cellprovskontroll då jag på flertalet ställen läst att det inte behövs om man aldrig haft sex. Har inte heller använt testkiten som skickats hem åtminstone två gånger. Kan man skicka tillbaka kiten? Känns ju liksom som bortslösade resurser...
De kommer slänga dem ändå. Varför inte göra ett test när du ändå fått hemskickat? Det gör ingen skada och är budgeterat för i regionen.

Cellförändringar går att få ändå, precis som icke-rökare kan få lungcancer. Ta testet när du ändå har det.

Cellförändringar går att få ändå, precis som icke-rökare kan få lungcancer. Ta testet när du ändå har det.
I regel så undersöks cellerna från ett cellprov för att påvisa ev. HPV-infektion. Först om HPV är förekommande brukar man undersöka för ev. cellförändringar. Det finns säkerligen undantag men de inryms inte vid cellproven som tas via hemtest mig veterligen.

Runt 98% av alla cellförändringar orsakas av HPV, varför det troligtvis inte är kostnadseffektivt att leta efter cellförändringar om cellprovet är HPV-negativt

I regel så undersöks cellerna från ett cellprov för att påvisa ev. HPV-infektion. Först om HPV är förekommande brukar man undersöka för ev. cellförändringar. Det finns säkerligen undantag men de inryms inte vid cellproven som tas via hemtest mig veterligen.

Runt 98% av alla cellförändringar orsakas av HPV, varför det troligtvis inte är kostnadseffektivt att leta efter cellförändringar om cellprovet är HPV-negativt
Jag opererades två gånger för cellförändringar (livmodertappen).
6 år senare fick jag hpv16 som är beläget i mellangården. Är opererad för det två gånger med.
Självklart är det frivilligt, ibland är det säkert skönt att inte veta.

Jag opererades två gånger för cellförändringar (livmodertappen).
6 år senare fick jag hpv16 som är beläget i mellangården. Är opererad för det två gånger med.
Självklart är det frivilligt, ibland är det säkert skönt att inte veta.
Vad jag menar är att cellprovet högst troligt inte kommer att undersökas för cellförändringar för att det kommer vara HPV-negativt (för att den som skrev om hemkitet inte har varit sexuellt aktiv). Om man inte har haft hud- eller slemhinnekontakt med någon annan kan man inte få HPV-infektion i livmoderhalsen.

I regel så testas celler från cellprov för HPV. Om HPV inte förekommer undersöks inte provet för cellförändringar. Så om man skulle tillhöra de 2% som utvecklar cellförändringar trots att man inte varit sexuellt aktiv, så hittas inte de personerna tack vare hemkiten utan isf på andra sätt.

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det 2 3
Svar
51
· Visningar
2 819
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 131
Senast: Pilot
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 476
Senast: qitis
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 074
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka