Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Jag ska på återbesök till ortoped i slutet av januari men det finns en risk att jag måste opereras. Kan jag kräva att opereras på fm och sedan få köra hem på em? Jag kan inte lämna djuren och har ingen som kan t ex gå ut med hundarna om jag måste stanna på observation.

Önskemål går kanske att ha men att kräva går nog inte i dagens sjukvård. Två vänner till mig fick förmiddagstider för olika operationer men de blev ändå inte opererade förrän på eftermiddagen. Så alltid bra att ha backup på något vis och det kan i värsta fall också tillstöta komplikationer som gör att man måste stanna över natt men det är ovanligt såklart.

Önskemål går kanske att ha men att kräva går nog inte i dagens sjukvård. Två vänner till mig fick förmiddagstider för olika operationer men de blev ändå inte opererade förrän på eftermiddagen. Så alltid bra att ha backup på något vis och det kan i värsta fall också tillstöta komplikationer som gör att man måste stanna över natt men det är ovanligt såklart.
Sant, vid en operation glömde de mig i rummet när de gick och lunchade.
Fick ta om alla sprutor i handen och blev opererad 3 timmar senare än tänkt.

Sist jag blev sövd, i somras, så fick jag köra hem över natten efter jag lovat att komma in igen morgonen efter. Var inga problem alls. Då hade jag höger handled i paket med skena.

Sist jag blev sövd, i somras, så fick jag köra hem över natten efter jag lovat att komma in igen morgonen efter. Var inga problem alls. Då hade jag höger handled i paket med skena.
Vad gällde mig diskuterade de om jag skulle få åka hem eftersom jag bor själv.
Har överlevt de senaste 10-12 operationerna så övertalade dem att släppa mig.

Jag har alltid fått sjukresa hem efter mina operationer om det är dagoperation det gäller. Har aldrig varit några problem.

Prata med dem innan operationen så du får det godkänt. Ofta har jag även fått sjukresa till sjukhuset då jag bor på landet utan buss.
Det skiljer sig nog mellan regionerna. När jag opererade korsbandet (dagoperation) fick jag inte sjukresa. Hade tur att min mamma kunde hämta mig.

Men vaddå? Ska man ta provet för att man kanske blivit utnyttjad ovetandes? Man borde nog veta om man befunnit sig nånstans där man kan ha blivit utnyttjad?
+ @bettysmatte

Den statistiskt vanligaste platsen är hemmet, eller hos nån man känner. De flesta har varit i sitt hem rätt mycket i sitt liv. Eller?
Jag menar att det skadar inte att ta hpv-prov oavsett man haft sex eller ej.
Jag var ca 25 år när jag förstod att jag blivit sexuellt utnyttjad som barn (hjärnan är bra på att prioritera överlevnad framför att minnas allt).
Så då hade jag kunnat gå med hpv och t.o.m. cellförändringar i över 10 år. Hade kunnat utveckla cancer pga att jag trodde jag aldrig haft sex, så gick inte när den första, andra, tredje osv kallelsen kom.
Aldrig vågat gå på cellprov pga trauman så till slut, vid åldern 30+, fick jag ett sånt där hemtest och tog det och det var negativt.
Lättnad.

Nu kommer väl ni eller nån annan mena att om man blivit sexuellt utnyttjad så minns man det.
Det stämmer inte alltid. Många dissocierar helt eller delvis.
Jag tänker inte debattera saken vidare.
Vi som vet vi vet.

+ @bettysmatte

Den statistiskt vanligaste platsen är hemmet, eller hos nån man känner. De flesta har varit i sitt hem rätt mycket i sitt liv. Eller?
Jag menar att det skadar inte att ta hpv-prov oavsett man haft sex eller ej.
Jag var ca 25 år när jag förstod att jag blivit sexuellt utnyttjad som barn (hjärnan är bra på att prioritera överlevnad framför att minnas allt).
Så då hade jag kunnat gå med hpv och t.o.m. cellförändringar i över 10 år. Hade kunnat utveckla cancer pga att jag trodde jag aldrig haft sex, så gick inte när den första, andra, tredje osv kallelsen kom.
Aldrig vågat gå på cellprov pga trauman så till slut, vid åldern 30+, fick jag ett sånt där hemtest och tog det och det var negativt.
Lättnad.

Nu kommer väl ni eller nån annan mena att om man blivit sexuellt utnyttjad så minns man det.
Det stämmer inte alltid. Många dissocierar helt eller delvis.
Jag tänker inte debattera saken vidare.
Vi som vet vi vet.
Men nu är ju inga hemtest ”cellprov” väl? Man vet ju faktiskt om man befunnit sig där det är risk. Även i hemmet. Har du varit ensam i ditt hem i all evighet är det omöjligt att det skett där.
Jag har också blivit utnyttjad. Och våldtagen. Ja, vi som vet vi vet.
Men det är så långsökt att man ska förutsätta att man blivit utnyttjad och där ta hpv-prov.

Har en fråga:
Varför är alltid vattnet på toaletten så himla kallt, och varför måste man spola i evigheter för att få varmvatten? Varit likadant vart jag än bott

Hos oss är det för att hyresvärden satt in kranar som är vattenbesparande vilket gör att man måste låta det rinna rätt länge innan varmvattnet når fram.

Hos oss är det för att hyresvärden satt in kranar som är vattenbesparande vilket gör att man måste låta det rinna rätt länge innan varmvattnet når fram.
Tror tyvärr inte det är svaret här, olika kranar på alla ställen jag bott. Däremot tror jag kökskranen i gamla lägenheten kan varit någon sådan variant, fick spola i evigheter där innan det blev varmt

Inkommande vatten i en bostad går som regel via badrummet och vidare ut till köket, så mer ledning att passera för att nå kökskranen.
Här ligger kranen till toan och till köket vägg i vägg, så känns konstigt. Förra lägenheten hade dock toa i ena änden och köket i andra så där kan det säkert stämma. Hade där dåligt tryck ibland i köket med

Har en fråga:
Varför är alltid vattnet på toaletten så himla kallt, och varför måste man spola i evigheter för att få varmvatten? Varit likadant vart jag än bott
Hos mig, i de bostäder jag bott, har jag aldrig haft det så. Varken lägenhet eller hus.

I nuvarande gamla hus kommer varmvattnet direkt, i badrummet.

Om det tar lång tid beror det väl på att tappstället är långt från varmvattenberedaren?

Kan en nätdoktor "säga/göra något" åt ett eksem?
Är inte förtjust i att kontakta vården, men nu har två "fläckar" eksem eller något vuxit ordentligt och det kliar satan.
Haft liknande förut och då var det någon typ av svamp och fick salva utskrivet som fungerade, men det var nog närmare 10 år sedan så kommer ju inte ihpg vad det var...

Kan en nätdoktor "säga/göra något" åt ett eksem?
Är inte förtjust i att kontakta vården, men nu har två "fläckar" eksem eller något vuxit ordentligt och det kliar satan.
Haft liknande förut och då var det någon typ av svamp och fick salva utskrivet som fungerade, men det var nog närmare 10 år sedan så kommer ju inte ihpg vad det var...
Jag har fått kortison, och på egen begäran Protopic, av nätläkare. Gick otroligt mycket snabbare än att boka tid på vårdcentralen. Generellt är jag skeptisk till nätläkare, men när vårdcentralen gör sig otillgänglig med sina snäva möjligheter att boka tid...

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 718
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 049
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 988
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
665
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka