Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

I regel så undersöks cellerna från ett cellprov för att påvisa ev. HPV-infektion. Först om HPV är förekommande brukar man undersöka för ev. cellförändringar. Det finns säkerligen undantag men de inryms inte vid cellproven som tas via hemtest mig veterligen.

Runt 98% av alla cellförändringar orsakas av HPV, varför det troligtvis inte är kostnadseffektivt att leta efter cellförändringar om cellprovet är HPV-negativt
Vill bara påpeka att jag felaktigt råkat skriva cellprov i stycket framför hemtest, vilket är fel. Givetvis skulle det stå HPV-test.
Mig veterligen ska dock även gynekologiska cellprov från livmodertappen vara en primärscreening med HPV-analys och cytologi om provet är HPV-positivt enligt Socialstyrelsens riktlinjer.

De kommer slänga dem ändå. Varför inte göra ett test när du ändå fått hemskickat? Det gör ingen skada och är budgeterat för i regionen.

Jag kommer inte göra nåt hemtest igen om det går att undvika. Hemtestet testar nämligen inte för cellförändringar. Det testar för hpv-viruset. Man kan ha hpv-viruset utan att ha cellförändringar. För att testa om man har cellförändringar så måste man testas på vanligt sätt av barnmorska eller liknande. När mitt nästa hemtest dyker upp kommer jag boka en riktig tid för testning istället.

Jag kommer inte göra nåt hemtest igen om det går att undvika. Hemtestet testar nämligen inte för cellförändringar. Det testar för hpv-viruset. Man kan ha hpv-viruset utan att ha cellförändringar. För att testa om man har cellförändringar så måste man testas på vanligt sätt av barnmorska eller liknande. När mitt nästa hemtest dyker upp kommer jag boka en riktig tid för testning istället.
De kommer ändå ta hpv-test först ... för att det antagligen är billigare och effektivare än att ta cellprov direkt på alla.
Så gjorde gynekologen iaf när jag var där pga annat ärende. Samma test som hemtesten.

Allmänt angående sexuellt aktiv, hpv och cellförändringar. Även om man inte minns att man varit sexuellt aktiv så kan man blivit utnyttjad ovetandes.
Tänk t.ex på fransyskan som blev drogad och våldtagen (extremt fall men finns andra fall där offret inte minns övergreppet).

Jag ska på återbesök till ortoped i slutet av januari men det finns en risk att jag måste opereras. Kan jag kräva att opereras på fm och sedan få köra hem på em? Jag kan inte lämna djuren och har ingen som kan t ex gå ut med hundarna om jag måste stanna på observation. :(

Jag går med kryckor och stos nu, så blir det operation får jag väl fortsätta med det sen och borde kunna köra hem och gå ut med hundarna, tycker jag. Jag har automat och det är vänster fot så jag använder inte den när jag kör.

Jag ska på återbesök till ortoped i slutet av januari men det finns en risk att jag måste opereras. Kan jag kräva att opereras på fm och sedan få köra hem på em? Jag kan inte lämna djuren och har ingen som kan t ex gå ut med hundarna om jag måste stanna på observation. :(

Jag går med kryckor och stos nu, så blir det operation får jag väl fortsätta med det sen och borde kunna köra hem och gå ut med hundarna, tycker jag. Jag har automat och det är vänster fot så jag använder inte den när jag kör.
Fråga kan man väl, men tror inte det går att kräva. Jag fick absolut inte köra efter någon av mina benoperationer.

Även om man får en tidig tid kan det hända saker som gör att det blir förskjutet. Jag skulle opereras vid 11, kom inte in till operation förrän 17..

Allmänt angående sexuellt aktiv, hpv och cellförändringar. Även om man inte minns att man varit sexuellt aktiv så kan man blivit utnyttjad ovetandes.
Tänk t.ex på fransyskan som blev drogad och våldtagen (extremt fall men finns andra fall där offret inte minns övergreppet).
Men vaddå? Ska man ta provet för att man kanske blivit utnyttjad ovetandes? Man borde nog veta om man befunnit sig nånstans där man kan ha blivit utnyttjad?

Nej, du kommer inte få köra det första dygnet efter operation om du varit sövd eller fått lugnande. Tror du får räkna med att lösa passning av hundarna, eller att någon annan kör hem dig och kan hjälpa dig med sysslor. Hoppas det löser sig för dig. Styrkekram!

Du får inte köra efter operationen om du blivit sövd.

Vill bara påpeka att jag felaktigt råkat skriva cellprov i stycket framför hemtest, vilket är fel. Givetvis skulle det stå HPV-test.
Mig veterligen ska dock även gynekologiska cellprov från livmodertappen vara en primärscreening med HPV-analys och cytologi om provet är HPV-positivt enligt Socialstyrelsens riktlinjer.
Då är det skillnad. Jag hade cellförändringar på livmodertappen utan hpv. När jag fick hpv upptäcktes det eftersom jag fick sår i mellangården.

Jag har alltid fått sjukresa hem efter mina operationer om det är dagoperation det gäller. Har aldrig varit några problem.

Prata med dem innan operationen så du får det godkänt. Ofta har jag även fått sjukresa till sjukhuset då jag bor på landet utan buss.

Då är det skillnad. Jag hade cellförändringar på livmodertappen utan hpv. När jag fick hpv upptäcktes det eftersom jag fick sår i mellangården.
Det är inte helt ovanligt att låggradiga cellförändringar orsakats av tidigare HPV-infektion. Ex. kan virusnivån vara så låg att HPV inte detekteras vid testning eller att infektionen är utläkt men att cellerna ännu inte reparerats helt.

Om cellprov skulle skickas på cytologi av någon anledning och det visar låggradiga cellförändringar men negativt HPV-test genererar det ingen vidare åtgärd idag utan återgång till vanligt screeningintervall - om man inte behandlats för cellförändringar innan som jag förstått det. Höggradiga cellförändringar är ju något helt annat förstås.

Jag har också sprungit på cellprov, kolposkopier och konisering om vart annat en lång period, usch :crazy:

Hm, jag borde väl kunna opereras med lokalbedövning? :idea:

Utan att ha varit sövd eller fått lugnande?
Ja, ingen sövning den gången. Om jag fick lugnande minns jag inte. Jag tror inte det i och med att jag var gravid? De ville ge så lite som möjligt av allt då.
Först vad det prat om att jag skulle stanna över natt, i och med att det dragit ut så på tiden. Jag hade ju inte ätit på typ 24 timmar och var rätt medtagen trots dropp. Men jag fick åka hem ändå till slut.

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 719
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 049
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 989
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
665
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka