Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Nu undrar jag om det anses väldigt knäppt att använda ens av mormor ärvda ring, på ringfingret, ifall man varken är gift eller förlovad, men vid ett visst tillfälle kanske vill ge intryck av att så är fallet.

Jag vet att det inte spelar någon roll i dagens samhälle, om man är fröken eller fru. Men, ja, jag kan inte ens på något vettigt sett förklara situationen.

Jag har gjort det, utan betänkligheter.

Jag vet inte om det här är en dum fråga precis, men det är en fråga i alla fall. Om man har lunginflammation, när ska man komma tillbaka till jobbet egentligen? När antibiotikakuren är slut? (Förutsatt att man är hyfsat pigg då.)

Eller ska man helt enkelt rådfråga hc?

Jag vet inte om det här är en dum fråga precis, men det är en fråga i alla fall. Om man har lunginflammation, när ska man komma tillbaka till jobbet egentligen? När antibiotikakuren är slut? (Förutsatt att man är hyfsat pigg då.)

När jag hade det så gick jag tillbaka när febern var borta och jag var pigg igen, dvs efter ett par dagar. Kuren åt jag slut efter jag börjat jobba, det vände snabbt för mig när vi väl konstaterat att det var lunginflammation. Kofilanan tog jag däremot bara ett par dagar, jag orkade inte med att sängen lekte rodeohäst med mig och hoppade runt i sovrummet. Tog jag på kvällen vid sänggående spydde jag tarmarna ur kroppen fram till ca 15 på em, värsta jag kräkts nån gång, men lärt mig den hårda vägen att jag inte tål något med morfinbas. 🤮

Spännande. Jag bor i ett torp där 7-kvadrameter-regeln plockar bort minst ett av mina rum :eek: ! Det ena rummet är verkligen pyttelitet. Det har maken som kontor. Men det är säkerligen inga 7 kvadratmeter. Och sovrummet är nog även det på gränsen... Fast båda rum har fönster :) !

Jag hade en (väldigt trevlig) lägenhet där sovrummet nog var precis 7 kvm. En 2:a på 35 kvm, som trots att det nybyggda badrummet tog alldeles för stor del av boarean var både välplanerad och upplevdes som "luftig". Man fick inte ha för klumpiga möbler dock. :idea:

1,5 rum med kokvrå/kokskåp.
Ett allrum, en möblerbar matplats som alkov i hallen. Oklart om det duger för att kalla en kokvrå, när det bara är spis och diskho längs en vägg i en korridor.

Det finns ju gott om större lägenheter där "köket" är en köksvägg i ena änden med öppen planlösning mot matplats och vardagsrum, så jag ser inget konstigt med placeringen.

Kanske mer jag som är dum, ionte frågan i sig....

Var köper ni sockar/strumpor? Vill ha ren bomull, inte sportstrumpor med mirakeltextil. Vettig kvalitet.
Min tidigare leverantör - kompisens son - kommer nog inte att sälja jultidningar i år :D

Så -var?

Ica Maxi. :D Fast jag föredrar ju bambustrumpor, så de är vad jag vet att de har rimlig kvalitet på.

Nu undrar jag om det anses väldigt knäppt att använda ens av mormor ärvda ring, på ringfingret, ifall man varken är gift eller förlovad, men vid ett visst tillfälle kanske vill ge intryck av att så är fallet.

Jag vet att det inte spelar någon roll i dagens samhälle, om man är fröken eller fru. Men, ja, jag kan inte ens på något vettigt sett förklara situationen.

Jag har ring på vänster ringfinger nästan jämt, det ska folk bara skita i hur jag vill bära mina smycken. (Och det finns tillfällen när jag har det i syfte att se "upptagen" ut, framförallt i jobbsammanhang. Så länge man inte uttryckligen ljuger om det är det ju verkligen ingen konstigt.)

När jag hade det så gick jag tillbaka när febern var borta och jag var pigg igen, dvs efter ett par dagar. Kuren åt jag slut efter jag börjat jobba, det vände snabbt för mig när vi väl konstaterat att det var lunginflammation. Kofilanan tog jag däremot bara ett par dagar, jag orkade inte med att sängen lekte rodeohäst med mig och hoppade runt i sovrummet. Tog jag på kvällen vid sänggående spydde jag tarmarna ur kroppen fram till ca 15 på em, värsta jag kräkts nån gång, men lärt mig den hårda vägen att jag inte tål något med morfinbas. 🤮
Jobbigt att du blev så sjuk av kofilanan! Var den mot hosta?

Jag har bara fått antibiotika utskrivet, och den verkar fungera mycket bra. Var riktigt sjuk igår men mår betydligt bättre idag.

Jag gick tillbaka när läkarintyget var slut. Jag var sjukskriven 14 dagar. Hade aldrig orkat jobba före det.

Jobbigt att du blev så sjuk av kofilanan! Var den mot hosta?

Jag har bara fått antibiotika utskrivet, och den verkar fungera mycket bra. Var riktigt sjuk igår men mår betydligt bättre idag.
Ja, fick det utskrivet mot hostan men jag hade förfärliga kräkningar, kändes på riktigt som tarmarna skulle lämna kroppen. Slutade inte spy förrän vid 15-tiden på em de gånger jag tog den vid sänggående. När jag slutade ta denblev jag frisk nog att gå till jobbet direkt.

Jag var på fika hos min vän i fredags. Var där ett par timmar. Idag pratade jag med min vän på telefon och hen sa att hen, i måndags (igår), fått ont i halsen och rejäl hosta. Jag tänkte direkt på mykoplasma som går mycket nu, att det är det hen fått. Hur stor risk är det att jag också blivit smittad, efter besöket i fredags? Jag har panik just nu. :cry:

Jag var på fika hos min vän i fredags. Var där ett par timmar. Idag pratade jag med min vän på telefon och hen sa att hen, i måndags (igår), fått ont i halsen och rejäl hosta. Jag tänkte direkt på mykoplasma som går mycket nu, att det är det hen fått. Hur stor risk är det att jag också blivit smittad, efter besöket i fredags? Jag har panik just nu. :cry:
Mår du dåligt? Om inte så lär du ha klarat dig.

Min inneboende har haft en rejäl släng av mykoplasma (är inne på andra antibiotikakuren nu). Jag har inte fått det, trots att vi sitter max en meter ifrån varandra hela kvällarna.

Ja, fick det utskrivet mot hostan men jag hade förfärliga kräkningar, kändes på riktigt som tarmarna skulle lämna kroppen. Slutade inte spy förrän vid 15-tiden på em de gånger jag tog den vid sänggående. När jag slutade ta denblev jag frisk nog att gå till jobbet direkt.
Stackare! Den upplevelsen låter som en total mardröm. Tur den är över i alla fall.

Nej, eller jag vet inte. Inkubationstiden är väl ganska lång vad jag förstår. Men nu ikväll känns det lite retligt i halsen bara för det, men det kan ju iofs bero på att det är det enda jag tänker på och känner efter så extremt mycket. Det är väl bara att vänta och se om det bryter ut. 😞
Folkhälsomyndigheten skriver:
Inkubationstiden, det vill säga tiden från att en person har blivit smittad till att hen får symtom, är två till tre veckor.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/mykoplasmainfektion/

Trodde att jag hade hyfsad koll på det här med bolån men nu är jag tveksam om jag inte fattar... Jag ska utöka bolånet, överenskommet med banken i september. Utbetalning vid årsskiftet då jag inte behöver pengarna förrän nästa år.

Bankpersonen skulle skicka handlingarna inom två veckor. När det gått två månader hör jag av mig och undrar hur det går, då säger hen att hen avvaktat för att jag ska få ta del av alla räntesänkningar men att handlingarna är på väg.
Snällt absolut, men jag trodde att man inte kunde lova en ränta i förväg, utan att det är aktuell ränta vid utbetalningsdagen som gäller? Eller vad missar jag?

Trodde att jag hade hyfsad koll på det här med bolån men nu är jag tveksam om jag inte fattar... Jag ska utöka bolånet, överenskommet med banken i september. Utbetalning vid årsskiftet då jag inte behöver pengarna förrän nästa år.

Bankpersonen skulle skicka handlingarna inom två veckor. När det gått två månader hör jag av mig och undrar hur det går, då säger hen att hen avvaktat för att jag ska få ta del av alla räntesänkningar men att handlingarna är på väg.
Snällt absolut, men jag trodde att man inte kunde lova en ränta i förväg, utan att det är aktuell ränta vid utbetalningsdagen som gäller? Eller vad missar jag?
I sak tror jag att den exakta räntan man får styrs av dagen lånet betalas ut.
Sen har dock SEB haft (i vart fall 2021) på så sätt att har dom erbjudit en ränta så står de vid det erbjudandet i 4 veckor. Tex fick jag erbjudande på olika räntor runt den 20 dec 2021 men skrev inte på bolåneavtalet förrän i januari då tillträdet var den 14e januari. Räntan tror jag då hade gått upp lite men jag fick fortfarande den erbjuda räntan från december då den var iom denna 4 veckors period. Hade räntan gått ned istället så hade jag dock fått den ta del av den (minus min rabatt).

Men jaa utöver detta så är det ju räntan dagen lånet utbetalas, minus den ränterabatt man kommit överens om/fått.

Men rent juridiskt skulle man kunna skriva på låneavtal idag för lån som ska utbetalas om ex 6 månader och då samtidigt komma överens om räntan - räntan blir ju då troligen baserad på dagen avtalet undertecknades. Jag tror dock bankerna inte vill göra det.

I sak tror jag att den exakta räntan man får styrs av dagen lånet betalas ut.
Sen har dock SEB haft (i vart fall 2021) på så sätt att har dom erbjudit en ränta så står de vid det erbjudandet i 4 veckor. Tex fick jag erbjudande på olika räntor runt den 20 dec 2021 men skrev inte på bolåneavtalet förrän i januari då tillträdet var den 14e januari. Räntan tror jag då hade gått upp lite men jag fick fortfarande den erbjuda räntan från december då den var iom denna 4 veckors period. Hade räntan gått ned istället så hade jag dock fått den ta del av den (minus min rabatt).

Men jaa utöver detta så är det ju räntan dagen lånet utbetalas, minus den ränterabatt man kommit överens om/fått.

Men rent juridiskt skulle man kunna skriva på låneavtal idag för lån som ska utbetalas om ex 6 månader och då samtidigt komma överens om räntan - räntan blir ju då troligen baserad på dagen avtalet undertecknades. Jag tror dock bankerna inte vill göra det.
Tack för svar! Det är så jag tänker och när vi kom överens så långt i förväg känns det inte rimligt att något annat är aktuellt.

Känns därför lite som att det var en undanflykt från bankpersonens sida att invänta räntesänkningar för att ge mig bättre villkor :cautious:

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 572
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 940
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 919
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
627
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama