Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Jag ville binda räntan för något tag sedan. De i princip vägrade - med argumentet att räntan är på väg ner och att jag bör vänta. :)
Ja det kan ju vara bra att få input på om man inte själv tänkt på det. :) Jag kommer dock ha rörligt även på den nya delen av bolånet så tror inte det är tal om något sånt i det här fallet.

(Jag kommer dock binda mina rörliga delar så snart det blir tillräckligt lågt igen. Jag vill ha koll på min månadskostnad och genom den här räntehöjningsperioden har jag klarat mig bra tack vare att jag en gång i tiden propsade på att binda större delen av lånet på många (!) års sikt.)

Varför lämnar man in skrivuppgifter anonymt på universitetet? Är det så överallt?
Hos oss är tentor anonyma, men inte t.ex. gruppuppgifter där man lämnar in en rapport som grupp. Det kom uppifrån att alla tentor måste vara anonyma på mitt universitet för några år sedan, så det var ett centralt beslut från universitetet. Troligtvis för att minska risken för subjektiv bedömning om man känner igen namn etc.

Hos oss är tentor anonyma, men inte t.ex. gruppuppgifter där man lämnar in en rapport som grupp. Det kom uppifrån att alla tentor måste vara anonyma på mitt universitet för några år sedan, så det var ett centralt beslut från universitetet. Troligtvis för att minska risken för subjektiv bedömning om man känner igen namn etc.
Ja tentor är anonyma hos oss också, men tycker att det måste krångla till det för lärarna med allt anonymt.

Ja tentor är anonyma hos oss också, men tycker att det måste krångla till det för lärarna med allt anonymt.
Hos oss gör det inte någon stor skillnad. Vi rättar de anonyma tentorna, och lämnar över dem till administratören som avanonymiserar och lägger in alla resultat i systemet. Hade de inte varit anonyma så hade vi rättat på samma sätt, och administratören hade fortfarande lagt in resultaten i systemet på samma sätt - men utan det extra steget att först avanonymisera dem. Nu med tentor som skrivs på datan (vilket vi gått över till sedan ca ett år tillbaka) istället för papper är det inte särskilt många extra klick, även om det nog var lite mer jobb för admin innan när allt var i pappersformat (jag har för mig att de lade in tentorna utifrån studentens ID nummer, så systemet var nog ändå uppbyggt för att det skulle gå smidigt).

Men för mig som lärare som rättar tentorna har det alltså inte varit något krångel.

Jag gissar för att alla ska få en schysst bedömning o inte vara färgad av sitt namn o få annan bedömning pga det.
Jo, men jag har aldrig varit med om det, så det var mer en öppen fundering om det är något specifikt som föranlett att de fattade det beslutet. Men förväntar mig inte att någon ska sitta med svaren här. :)

Jo, men jag har aldrig varit med om det, så det var mer en öppen fundering om det är något specifikt som föranlett att de fattade det beslutet. Men förväntar mig inte att någon ska sitta med svaren här. :)
Jag tycker egentligen att det kanske alltid borde vara så. Jag tänker att det kan vara rätt lätt som lärare att - omedvetet - betygsätta olika pga att man vet vem som har skrivit vad.

Jag har en säkerligen dum fråga.😂 Jag ska ut och köra bil idag, det är minusgrader (typ -2 till -4) och lätt snö i samhället = halt. Men jag ska ut på E4an.

Jag tog nyligen körkort och är lite nojjig.

Hur ofta är E4an hal? Om det inte syns is osv. Hur fort bör man köra? 😬😬 Jag har försökt googla om halka på E4 men hittar ingen info om motorvägar och halka. :(

Jag har en säkerligen dum fråga.😂 Jag ska ut och köra bil idag, det är minusgrader (typ -2 till -4) och lätt snö i samhället = halt. Men jag ska ut på E4an.

Hur ofta är E4an hal? Om det inte syns is osv. Hur fort bör man köra? 😬😬 Jag har försökt googla om halka på E4 men hittar ingen info om motorvägar och halka. :(
Inte ofta. Jag körde e18 igår, inga problem att ligga i 120. Syrran körde E4 Uppsala-sthlm och det var inte heller några problem.

trafikverkets vägkarta kan du se aktuella vägförhållanden på de större vägarna. I menyn kan du välja vad du vill se.

Halka är färskvara, dvs det kan ändra sig snabbt. Med det sagt, motorvägarna brukar vara ordentligt ihjälsaltade vid de där temperaturerna, dvs de är slaskiga.

Hur fort en ska köra är en bedömningsfråga och inget någon annan kan svara på. Det beror också på bilen (4WD eller inte, dubbade eller dubbfria osv). Just därför är det bra att leka lite på en tom och isig parkering så en får känslan för hur bilen beter sig i halka. Det är inte farligt att tappa fästet litegrann... det viktiga är att inte tappa fästet helt för då blir det stökigare.

Jag är extremt van att dels köra bil och dels köra på riktigt vinterväglag. Dvs jag vet var mina och bilens gränser går. Ett annat tips från coachen är att där det är vitt är det bäst chans att ha grepp om det är isigt. Där har nämligen dubbarna något att bita fast i. Är det svartis så finns det inget för dem att greppa.

E4 är ju förvisso lång också. Var ska du köra?

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 585
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 960
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 925
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
633
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 🎄Jul 2024🎄
  • En blick…
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur