Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Jag tycker egentligen att det kanske alltid borde vara så. Jag tänker att det kan vara rätt lätt som lärare att - omedvetet - betygsätta olika pga att man vet vem som har skrivit vad.
Frågan är hur det skulle genomföras praktiskt med t.ex uppsatser. Ens namn måste ju då ersättas med en anonymitetskod och kunna skickas in/laddas upp utan koppling till en person - inte via mail eller inlogg på lärplattform. Det skulle kanske behövas en separat plattform? @Mirre hur är ni anonyma?
 
Halka är färskvara, dvs det kan ändra sig snabbt. Med det sagt, motorvägarna brukar vara ordentligt ihjälsaltade vid de där temperaturerna, dvs de är slaskiga.

Hur fort en ska köra är en bedömningsfråga och inget någon annan kan svara på. Det beror också på bilen (4WD eller inte, dubbade eller dubbfria osv). Just därför är det bra att leka lite på en tom och isig parkering så en får känslan för hur bilen beter sig i halka. Det är inte farligt att tappa fästet litegrann... det viktiga är att inte tappa fästet helt för då blir det stökigare.

Jag är extremt van att dels köra bil och dels köra på riktigt vinterväglag. Dvs jag vet var mina och bilens gränser går. Ett annat tips från coachen är att där det är vitt är det bäst chans att ha grepp om det är isigt. Där har nämligen dubbarna något att bita fast i. Är det svartis så finns det inget för dem att greppa.
Håller med om värdet i att öva under kontrollerade former.
Provbromsa är en bra grej också när man är osäker på väglaget. Men på stora vägar är det inte alltid man har bra möjligheter att göra det.

Lägger till rådet att vara observant då man svänger av från saltade vägar. Just där kan det vara oberäkneligt väglag. Å ena sidan salt som dras ut men är för lite för att ha full effekt, å andra sidan inte vettigt vinterväglag heller då det blivit påverkat av saltet.
 
Halka är färskvara, dvs det kan ändra sig snabbt. Med det sagt, motorvägarna brukar vara ordentligt ihjälsaltade vid de där temperaturerna, dvs de är slaskiga.

Hur fort en ska köra är en bedömningsfråga och inget någon annan kan svara på. Det beror också på bilen (4WD eller inte, dubbade eller dubbfria osv). Just därför är det bra att leka lite på en tom och isig parkering så en får känslan för hur bilen beter sig i halka. Det är inte farligt att tappa fästet litegrann... det viktiga är att inte tappa fästet helt för då blir det stökigare.

Jag är extremt van att dels köra bil och dels köra på riktigt vinterväglag. Dvs jag vet var mina och bilens gränser går. Ett annat tips från coachen är att där det är vitt är det bäst chans att ha grepp om det är isigt. Där har nämligen dubbarna något att bita fast i. Är det svartis så finns det inget för dem att greppa.

E4 är ju förvisso lång också. Var ska du köra?

Håller med om värdet i att öva under kontrollerade former.
Provbromsa är en bra grej också när man är osäker på väglaget. Men på stora vägar är det inte alltid man har bra möjligheter att göra det.

Lägger till rådet att vara observant då man svänger av från saltade vägar. Just där kan det vara oberäkneligt väglag. Å ena sidan salt som dras ut men är för lite för att ha full effekt, å andra sidan inte vettigt vinterväglag heller då det blivit påverkat av saltet.

Tack alla❤️😊 Jag ska åka mellan Jönköping och Linköping.😊

Ska testa bilen och att bromsa på parkeringar. 😊 Jag har en citroen berlingo från 2002 med dubbdäck😊
 
Håller med om värdet i att öva under kontrollerade former.
Provbromsa är en bra grej också när man är osäker på väglaget. Men på stora vägar är det inte alltid man har bra möjligheter att göra det.

Lägger till rådet att vara observant då man svänger av från saltade vägar. Just där kan det vara oberäkneligt väglag. Å ena sidan salt som dras ut men är för lite för att ha full effekt, å andra sidan inte vettigt vinterväglag heller då det blivit påverkat av saltet.

Provbromsa kan absolut vara värt att göra men som sagt, halka är en färskvara så det kan ändra sig snabbt. Jag gör det rätt sällan, jag går efter när bilen börjar dansa lite sas. Då vet jag att det är sämre grepp.

Sedan är det ju så att även halkkörning är som bilkörning på barmark, det är mängdträning som gäller för att bli säker.
 
Tack alla❤️😊 Jag ska åka mellan Jönköping och Linköping.😊

Ska testa bilen och att bromsa på parkeringar. 😊 Jag har en citroen berlingo från 2002 med dubbdäck😊

Berlingo brukar ligga bra på vägen även i halka (särbon hade en förut). Jag gissar att motorvägen där du ska åka är slaskig för de lär ha haft ut rejält med salt.
 
Tack alla❤️😊 Jag ska åka mellan Jönköping och Linköping.😊

Ska testa bilen och att bromsa på parkeringar. 😊 Jag har en citroen berlingo från 2002 med dubbdäck😊
Jag åkte nyss Linköping -Ödeshög, inte halt alls. Däremot skulle jag vara försiktig mellan Jönköping -Ödeshög för där är det branta backar.
 
Provbromsa kan absolut vara värt att göra men som sagt, halka är en färskvara så det kan ändra sig snabbt. Jag gör det rätt sällan, jag går efter när bilen börjar dansa lite sas. Då vet jag att det är sämre grepp.

Sedan är det ju så att även halkkörning är som bilkörning på barmark, det är mängdträning som gäller för att bli säker.
Jag gör det inte heller särskilt ofta. I praktiken mest om jag redan vet att det är (normal)halt, men vill kolla att det inte är vrål-snor-halt (typ om blänk ovanpå is är solljus eller vattenhinna).

Menat som en allmän påminnelse om möjligheten, inte att det skulle behövas i TS fall på E4 i de angivna temperaturerna.
 
Frågan är hur det skulle genomföras praktiskt med t.ex uppsatser. Ens namn måste ju då ersättas med en anonymitetskod och kunna skickas in/laddas upp utan koppling till en person - inte via mail eller inlogg på lärplattform. Det skulle kanske behövas en separat plattform? @Mirre hur är ni anonyma?
När jag som lärare lägger in en Inlämning på kurssidan i mitt universitets lärplattform (där de sedan ska ladda upp sina filer/svar på uppgiften), så finns det som alternativ att välja om det ska vara anonymt. Dvs det går nog att lösa ganska enkelt, men det är inte något jag orkat bry mig om att fixa än (normalt sett 100-200 studenter per kurs för mig, totalt troligtvis typ 500 nya studenter om året som jag träffar - det är inte många namn jag kommer ihåg :p )
 
När jag som lärare lägger in en Inlämning på kurssidan i mitt universitets lärplattform (där de sedan ska ladda upp sina filer/svar på uppgiften), så finns det som alternativ att välja om det ska vara anonymt. Dvs det går nog att lösa ganska enkelt, men det är inte något jag orkat bry mig om att fixa än (normalt sett 100-200 studenter per kurs för mig, totalt troligtvis typ 500 nya studenter om året som jag träffar - det är inte många namn jag kommer ihåg :p )
Jag kan också tillägga att inlämningarna jag har är i princip aldrig mer än U/G, och man får komplettera om man inte är godkänd direkt, dvs tentan är det som bedömer om studenten får 3/4/5.
 
När jag som lärare lägger in en Inlämning på kurssidan i mitt universitets lärplattform (där de sedan ska ladda upp sina filer/svar på uppgiften), så finns det som alternativ att välja om det ska vara anonymt. Dvs det går nog att lösa ganska enkelt, men det är inte något jag orkat bry mig om att fixa än (normalt sett 100-200 studenter per kurs för mig, totalt troligtvis typ 500 nya studenter om året som jag träffar - det är inte många namn jag kommer ihåg :p )

Jag kan också tillägga att inlämningarna jag har är i princip aldrig mer än U/G, och man får komplettera om man inte är godkänd direkt, dvs tentan är det som bedömer om studenten får 3/4/5.

Nämen, tack för ditt svar, det visste jag inte att det fanns som möjlighet.
Ja, det är ju faktiskt en bra poäng du tar upp - om man ändå inte har någon uppfattning om vem personerna är och det är väldigt många som går kursen så gör det kanske inte så stor skillnad heller.
 
Berlingo brukar ligga bra på vägen även i halka (särbon hade en förut). Jag gissar att motorvägen där du ska åka är slaskig för de lär ha haft ut rejält med salt.

Kolla väderleksrapporterna, ta god tid på dig och även om det står 120 på skyltarna så kör i det tempo du känner dig trygg i även om det är 90. Se till att ha ordentligt med spolarvätska innan du åker.

Jag åkte nyss Linköping -Ödeshög, inte halt alls. Däremot skulle jag vara försiktig mellan Jönköping -Ödeshög för där är det branta backar.

Tack så mycket😊 ska köra lugnt och tänka på backarna😬❤️
 
När jag som lärare lägger in en Inlämning på kurssidan i mitt universitets lärplattform (där de sedan ska ladda upp sina filer/svar på uppgiften), så finns det som alternativ att välja om det ska vara anonymt. Dvs det går nog att lösa ganska enkelt, men det är inte något jag orkat bry mig om att fixa än (normalt sett 100-200 studenter per kurs för mig, totalt troligtvis typ 500 nya studenter om året som jag träffar - det är inte många namn jag kommer ihåg :p )
När jag gick in och kollade nu var det visst bara individuell anonym inlämning - så vid gruppinlämningar finns ingen färdig funktion för att vara anonyma.
 

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 580
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 951
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 922
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
631
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp