Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Nu fattar jag ännu mindre :o maskinen kan ju omöjligt veta om det är träningskläder eller vanliga kläder, så hur optimerad det?

Menade inte så avancerat.

Programmet sport är programmerat så att mindre vatten och el går åt jämfört med programmet standard. Lägger du in träningskläder och kör standardprogrammet så har du förbrukat onödigt mycket el och vatten eftersom tvätten även blivit ren om du hade valt sportprogrammet.

(Sen har min maskin visserligen ett autoprogram som ska skälv välja vattenmängd, temperatur och centrifug beroende på behov ((hur smutsig tvätten är)) Hur DET går till vet jag inte 😜)
 
Min "ändrar" sluttid när den är i slutet av programmet - det står att det är 5 minuter kvar, men så när jag går till maskinen 5 minuter senare så står det att det är 3 minuter kvar... :cautious: :p

Om det är tumlaren så har det ju med fuktmängden att göra. Den räknar ut som bilens bensinen-räcker-så-här-långt-om-du-fortsätter-köra-så-här men om den känner av att fukten inte är borta lägger den själv på minuter.
 
Fast det känns mer som det är typiskt moderna, svenska artister. Vi har och har haft många duktiga svenska kvinnliga artister som inte låter som en fjortis när de sjunger och det finns väldigt många duktiga internationella artister som lyckas dra enormt stor publik till arenor och säljer platina utan att låta som luciakören i lekis.

Jämför t ex Little Jinder med Sara Larsson, bägge är moderna artister men en sjunger som en femåring och antingen spelas hon enormt mycket i radion just nu eller så är det en "ny" genre för efter närmare 10 timmar i bilen idag så har jag hört flera svenska låtar där det låter som det är barn som sjunger.

Jag tänker på vad som slår tillräckligt för att spelas mycket i Sverige nu, för att slå internationellt krävs ju ofta något mer och jag har inte tillräckligt bra koll på hur det ser ut nationellt i andra länder på mainstreamfronten. Det som hänt på senare år är ju att vi går mot mer och mer algoritmstyrt lyssnande. Det lönar sig alltså på ett annat sätt än förr att faktiskt låta rätt lika, för det innebär att du kommer bli spelad i algoritmskapade listor enbart baserat på det faktum att du "passar in".

Sen har det ju alltid gått trender i sound. Har man gått igenom några decennier av att följa musikutveckling lite noggrannare så ser man hur trenderna kommer och går precis som i allt annat. På den mer undergroundbetonade dansscenen är det väldigt mycket som låter som 90-tal just nu tex.
 
Vår mikrovågsugn är helt hopplös på å pipa, allt på köket piper nån gång ila dagen 🙄 så håller verkligen med, varför måste maskinerna pipa alls? och om dom nu ska pipa, varför inte ett litet lågt artigt pip,... inte ett som skriker hutlöst högt och väcker hela huset 🤦
Ja, vilket (manligt?) snille kom på att det vore käckt med ett rejält pip när maskiner är klara? :banghead:

Jag har aldrig varit med om att pipet varit annat än till bekymmer.
Det stör och irriterar. Jag själv har noll nytta av det. Där jag emellanåt jobbar är pipet en rejäl störning.
 
När jag köpte vattenkokare senast letade jag specifikt efter en som inte piper hysteriskt. Jag hittade en med diskreta pip! Älskar den! Jag pratade med säljare och begärde att få info om ljuden som de olika vattenkokare gör och var noga med att poängtera att jag vill ha en som är så tyst som möjligt. Så leta noga, det finns diskretare apparater!
 
När jag köpte vattenkokare senast letade jag specifikt efter en som inte piper hysteriskt. Jag hittade en med diskreta pip! Älskar den! Jag pratade med säljare och begärde att få info om ljuden som de olika vattenkokare gör och var noga med att poängtera att jag vill ha en som är så tyst som möjligt. Så leta noga, det finns diskretare apparater!
Herregud! Piper vattenkokare också numera
Hjälp!

Vilken hemlig konspiration ligger bakom detta :eek::arghh::mad:
 
Min fina vattenkokare börjar bli sliten. Får alltså se upp när jag letar ny.
Skit också!

Den vi har som har diskreta pip är av märket Russel Hobbs. Jag vet inte om alla av det märke är så pass diskreta. Men jag är mycket nöjd med den vi har! Man kan ställa in temperatur och det finns en tesil som insats och den har så små hål att man kan brygga rooibos utan problem i den!
 
Om man står vid en busshållplats med plats för en buss, och en buss till lite halvt på snedden - och det kommer tre olika bussar i rad. (Är det två bussar så stannar bussen bakom ibland bakom den första och släpper på passagerare). Inga passagerare ska gå av på någon buss, utan bara på, och alla bussar ska i samma riktning men med olika antal stopp mellan - bussen längst bak är den med minst antal stopp, den går direkt till resecentrum utan andra stopp däremellan. Kan man anta att bussen längst bak kommer att vänta och sedan köra fram till busshållplatsläget när de andra har kört iväg, oavsett om den ser vad som händer framme vid busshållplatsen? (dvs inte köra förbi de andra bussarna som har stannat för att plocka upp folk) Eller behöver någon visa för busschauffören att man vill att den också stannar?

Normalt sett om det kommer en buss, och man är själv som väntar, kan man ju visa för föraren om man vill att hen ska stanna (gå fram till vägen) eller att man väntar på en annan buss (sitta kvar och skaka på huvudet lite, t.ex.)

Men kan man lita på att alla bussar i en sådan situation, med många i rad, stannar? Om alla som ska på bussen står och väntar längst fram vid den första bussen, men egentligen ska ta bussen längst bak?
 

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 528
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 885
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 858
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
607
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp