Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Det står vad jag kan se livet i manualen om vad som skiljer.
Typ en sån här tabell.

1727100221514.png
 
Varför låter så många kvinnliga, svenska artister som det är 12-åringar som sjunger? Små, ljusa och många gånger även späda röster, alla kan ju inte vara barn/fjortisar även om många låter så?
Jag har sjungit lite i mitt liv och då talade man om soprano eller alt stämma, framförallt för kvinnor. En del har ett ljusare röstläge naturligt, andra lite djupare. Bas är sällsynt för kvinnor. Kanske många som övat upp sitt tonläge, eller att de naturligt ligger högre och är framgångsrika. Generellt är det allmänt mer imponerande med soprano, tänk Maria Carey, Whitney Houston, när de var som bäst. Så det kanske finns en viss preferens från oss som publik som är inblandad också. :)
 
Jo jag fattade det. Men det står inte vad som skiljer. Det står bara typ att det är skonsamt eller effektivt. Vad det nu innebär.
Jag tänker att det står vilka temperaturer som kan användas, hur mycket tvätt man max bör lasta i, hur fort centrigueringen går, vilka tvättmedel som bör användas, vilka tilläggsprogram som är giltiga för varje och en beskrivning i text. Lite skumt att inte tid stod här, men det kommer väl upp i displayen eller nåt.
 
Jag tänker att det står vilka temperaturer som kan användas, hur mycket tvätt man max bör lasta i, hur fort centrigueringen går, vilka tvättmedel som bör användas, vilka tilläggsprogram som är giltiga för varje och en beskrivning i text. Lite skumt att inte tid stod här, men det kommer väl upp i displayen eller nåt.
Nä. Det är olika tider ja, men temperatur och centrifugering kan jag ställa in själv.

Nån skillnad måste det väl vara, det finns massor med program både på tvättmaskinen och torktumlaren.
 
Jag skulle gissa att de dessutom finns ett bias mot att "feminina" och i övrigt hyfsat normativt tilltalande artister har lättare att slå igenom.
Fast det känns mer som det är typiskt moderna, svenska artister. Vi har och har haft många duktiga svenska kvinnliga artister som inte låter som en fjortis när de sjunger och det finns väldigt många duktiga internationella artister som lyckas dra enormt stor publik till arenor och säljer platina utan att låta som luciakören i lekis.

Jämför t ex Little Jinder med Sara Larsson, bägge är moderna artister men en sjunger som en femåring och antingen spelas hon enormt mycket i radion just nu eller så är det en "ny" genre för efter närmare 10 timmar i bilen idag så har jag hört flera svenska låtar där det låter som det är barn som sjunger.
 
Nä. Det är olika tider ja, men temperatur och centrifugering kan jag ställa in själv.

Nån skillnad måste det väl vara, det finns massor med program både på tvättmaskinen och torktumlaren.

Fast även om varje program har en förinställd temp och centrifugering så kan du ju oftast ändra den själv. Ex om du vill minska centrifugeringen ännu mer än vad programmet föreslår. Däremot brukar det ju finnas vissa inställningar på programmen som inte går att ändra. T.ex. att du inte kan ställa ett ylleprogram på varmare än 40 eftersom ull inte tål varmare än så.
 
Fast även om varje program har en förinställd temp och centrifugering så kan du ju oftast ändra den själv. Ex om du vill minska centrifugeringen ännu mer än vad programmet föreslår. Däremot brukar det ju finnas vissa inställningar på programmen som inte går att ändra. T.ex. att du inte kan ställa ett ylleprogram på varmare än 40 eftersom ull inte tål varmare än så.
Men om jag ändå kan ändra alla program, vad är då poängen med att ha dem? Och ibland har de rätt obegripliga namn, typ jeans och syntet och babykläder.


Jag har testat trycka runt på tvättmaskinen, allt går att ändra på alla program. Torktumlaren kan jag inte kolla, den går just nu.
 
Men om jag ändå kan ändra alla program, vad är då poängen med att ha dem? Och ibland har de rätt obegripliga namn, typ jeans och syntet och babykläder.


Jag har testat trycka runt på tvättmaskinen, allt går att ändra på alla program. Torktumlaren kan jag inte kolla, den går just nu.

Vattenmängd, hur många sköljningar och hur mycket den mekaniskt arbetar brukar inte gå att ändra, men kanske går på din?

Men annars kan du ju se programmen som föreslagna inställningar efter tvättyp. Har du bra koll på hur din tvätt ska behandlas kan du ställa in det manuellt, annars har du hjälp av de förinställda programmen?
 
Vattenmängd, hur många sköljningar och hur mycket den mekaniskt arbetar brukar inte gå att ändra, men kanske går på din?

Men annars kan du ju se programmen som föreslagna inställningar efter tvättyp. Har du bra koll på hur din tvätt ska behandlas kan du ställa in det manuellt, annars har du hjälp av de förinställda programmen?
Nä, det är klart. Sånt kan jag inte ändra.

Jag kör allting på "standardprogrammet" både tvätt och tork. Märker liksom ändå ingen skillnad på programmen.
 
Nä, det är klart. Sånt kan jag inte ändra.

Jag kör allting på "standardprogrammet" både tvätt och tork. Märker liksom ändå ingen skillnad på programmen.

Ja sånt funkar ju oftast! Men om du tex ska tvätta träningskläder och gör det på standardprogrammet 40 grader, så blir ju tvätten absolut ren och inget går sönder. Men det har tagit längre tid och förbrukats mer vatten och el än nödvändigt, vilket är lite poängen med program. Att optimera åt båda hållen. :)
 
Ja sånt funkar ju oftast! Men om du tex ska tvätta träningskläder och gör det på standardprogrammet 40 grader, så blir ju tvätten absolut ren och inget går sönder. Men det har tagit längre tid och förbrukats mer vatten och el än nödvändigt, vilket är lite poängen med program. Att optimera åt båda hållen. :)
Nu fattar jag ännu mindre :o maskinen kan ju omöjligt veta om det är träningskläder eller vanliga kläder, så hur optimerad det?
 
Men om jag ändå kan ändra alla program, vad är då poängen med att ha dem? Och ibland har de rätt obegripliga namn, typ jeans och syntet och babykläder.


Jag har testat trycka runt på tvättmaskinen, allt går att ändra på alla program. Torktumlaren kan jag inte kolla, den går just nu.
Kör jag t.ex. handtvätt eller ylleprogrammet på vår tvättmaskin så behandlar den tvätten mycket mera skonsamt, t.ex. genom att den snurrar sakta två-tre varv och sedan har lång paus mellan snurrningarna (och byter varv varannan gång). Kör jag t.ex. bomullsprogrammet så snurrar den i princip mer än den står still :)
 
Kör jag t.ex. handtvätt eller ylleprogrammet på vår tvättmaskin så behandlar den tvätten mycket mera skonsamt, t.ex. genom att den snurrar sakta två-tre varv och sedan har lång paus mellan snurrningarna (och byter varv varannan gång). Kör jag t.ex. bomullsprogrammet så snurrar den i princip mer än den står still :)
Jo, att ylle/hand är annorlunda fattar jag ju. Men programmet "daglig" på torktumlaren? Eller "hygien" på tvättmaskinen? Är inte alla program hygieniska?
 
Jo, att ylle/hand är annorlunda fattar jag ju. Men programmet "daglig" på torktumlaren? Eller "hygien" på tvättmaskinen? Är inte alla program hygieniska?
Det är väl bara någon innovativ person på marknadsavdelningen som namngett programmen så de ska låta lockande?

Jag tvättar i 40, 50 eller 60 grader och det enda jag ställer in på tumlaren är syntet eller bomull.
Fast bomull kör jag inte för det blir kokhett. Känns inte helt Ok med det ludd som trots allt samlas lite häroch där. Ställer in tid efter typ av tvätt och efter mängd.
 

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 528
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 885
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 858
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
607
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp