Topphästarnas trav

T

tut

Mina funderingar gäller egentligen mest vad jag har sett från VefTV...

På de olika hingstvisningarna visas traven i ett väldigt högt tempo. De flesta hästar visar upp en ganska flack trav, men med enorma lyft. Förmodlingen får hästen ett flottare sväv om mer samling hade krävts, men islänningarna gillar ju att se den starka viljan.
Men jag börjar ändå undra... Är islandshästens trav ganska flack eller ser det mycket annorlunda ut med mer samling?
Funderingarna kom upp när jag såg Sudris trav eftersom jag tycker den är fantastisk, men har senare aldrig sett någon annan islandshäst trava på det viset.

Sv: Topphästarnas trav

jag är alls ingen expert på det här med hur gångarterna visas upp, men min uppfattning är att det finns (eller i alla fall har funnits) väldigt många islandshästar med i allmänhet rätt dålig trav. Då menar jag med tanke på steget i sig och svävet.

Men jag kan inte säga att jag tänkt så mycket på det, då min buse har riktigta bamsesteg på alla sätt:p

Vore roligt om någon som faktiskt vet kunde svara tråden:)

Jag vill hålla med dig, otroliga framben och sedan flacka i baken, men det ser du både på Island och i Sverige, ryttarna "fäller" nacken på hästen, fart men inget tryck i bakbenen, Tyvärr så verkar merparten av ryttarna idag tro att de rider hästarna i form, då de är på bogarna, ofta har hästarna sänkt ryggen i traven vilket man se på många bilder,
sen är det så att kotledsinflmmationerna ökar, spattem hålelr sig stabil... det tåls att tänka på.

Mer drivning bakifrån till islandshästvärlden!:banana:

:bow:
Du har alldeles rätt, oftast har islandshästar för dålig trav, men jag blir alltid påhoppad av arga islandshästryttare när jag påpekar det.Men många islandshästmänniskor verkar sätta största vikten vid frambensaktionen.

Nu skriver jag inte alla, men många gånger har ryttarna problem men att hästen istället vill bryta av till tölt om det ska tas halvhalter i trav, där finns en förklaring till högt tempo, man låter hellre hästen springa fort än få mer oren trav.
Jag skulle kunna skriva för aktionens skull men eftersom man får mer frambensaktion på en häst som samlas så tror jag inte det är förklaringen.

Nu skriver jag inte alla, men många gånger har ryttarna problem men att hästen istället vill bryta av till tölt om det ska tas halvhalter i trav, där finns en förklaring till högt tempo, man låter hellre hästen springa fort än få mer oren trav.
Jag skulle kunna skriva för aktionens skull men eftersom man får mer frambensaktion på en häst som samlas så tror jag inte det är förklaringen.

Desto mer samling desto mer styrka och desto mer möjlighet för hästen att utveckla sin trav! Nej men det är ju så genomgående, islänningarna har toksvårt för samling i korta tempon i alla gångarter, rörelserna går inte igenom kroppen, alltså blir de flacka i aktionen, men rider man i högt tempo så klarar de att hålla aktionen.. slängtrav ;-)
http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=93625
På denna länk kan mer verkligen snacka bakbenspower.
Men i senaste Eidfaxi tar man upp problemet med ovanstående.

Tyvärr är största problemet att de enda som "tjänar" något på detta är veterinärer och kiropraktorer osv, de blir stenrika, försäkringsbolagen blir fattiga.
Kotledsinflammationer, nackmuskelinflammationer, osv osv!

Var finns den statistiken (om ökande fall av kotledsinflammationer etc.)? Skulle vara intressant att läsa! :)

Jag tar också gärna del av de studier som visar ökning på kotledsinflamationer, tyckte också att det var intressat att läsa att spatten är oförändrad, var har Du hittat det? Är det en liknande studie som Sigridur Björnsdottir (etal) gjorde för några år sedan?

Senast ändrad av en moderator:

Men på hingstvisningar ska man ju visa upp en trav med så mkt rörelser och tempo som möjligt:p
Rider man i dressyr-trav på en visning skulle man knappast få några poäng alls.

Det man vill se är ju trots allt mkt power, utstrålning och styrka, men samtidigt kan jag hålla med om att många bara sprinder på, inte så vackert:crazy:

Men visst kan isisar, det handlar bara om träning, precis som med alla andra raser, och jag tror det är sällan so någon rider runt i den traven som visas på en hingstvisning hemma.

Här har du ett bevis på det

Förstod inte riktigt inlägget, jag skrev att samlings får hästen till bättre frambenslyft, då är vi överens.
Men varför ser man då inte hästar som trampar under sig i traven, det är ju för det mesta bara slängtrav.Mitt förra sto kunde gå i utmärkt samling i mkt kort trav, därför vi fick bättre resultat på dressyrtävlingar än islandstävlingar:smirk:
Men mkt av problemet är att de flesta tävlingshästar har så mkt naturlig aktion/mkt tyngdboots så att ryttaren mer rider på detta än med samling.
Det är synd att utstrålning förväxlas med farten, som oftast bara är en slängtrav...Men det handlar ju mer om show än att ge en uppvisning på hur man arbetar hästen ordentligt, då får man ge sig ut på dressyr banorna ist.

Japp den hade bakbens aktivitet men på uttrycket tycker jag mej se att ngn jagar upp hästen för att den ska gå så,..Den ser störd ut på ngt sätt.

hm, funderat lite nu igen...
får inte ihop det att man inte är noggrannare att träna (och visa upp!) hästarnas bakbensaktivitet i traven, för den är ju så viktig i tölten :confused: Motsäger man inte säg själv? om man ska visa gångarterna kan det ju inte bara vara power i framåtanda som räknas (men det verkar ju så...) för bra gångarter hänhger ju ihop med varandra... dvs. om traven blir bättre kan tölten bli bättre och då måste ju hästen kunna få högre poäng vid bedömning?

eller är jag ute och cyklar?:crazy:
jag är ju trots allt inte insatt i just hingstbedömningar...

Det behöver inte nödvändigtvis vara så att gångarterna blir bättre av varandra.Ridit många hästar som tex tappar tölten om man travar för mkt samt tappar traven om man töltar för mkt, måttligt i alla gångarter är nog bäst+ mer träning där det behövs, tex på en 5gångare med dålig galopp eller trav.
Jag tycker som du att man ska lägga mer tid vid att träna hästen att gå samlad i alla gångarter.

Dom som jag ser och träffar som tränar sina hästar inför visningar är väldigt måna om att dom skall bära upp sig i traven samt arbeta med bakdelen.

Tycker det är orättvist mot de som verkligen kämpar att skriva som det görs i denna tråden, det är en grov generalisering som absolut inte skall drabba de som verkligen rider igenom sina hästar.

Mitt sto som inte tränas inför visning el ngt annat har en GRYM trav när hon får springa på i sitt tempo utan krav på form, det enda kravet där är att hon skall höga ryggen och arbeta med bakdelen och det går, arbetar jag henne mer samlat i traven så får jag en häst som spänner sig och går emot samt sänker ryggen och tappar bakdelen. Vilket är då bäst? Fri fart och form och bra rygg och bakdel eller samlat tempo och krav på "form" utan rygg och bakdel?

Men den här tråden handlade väl just om hur något UPPFATTAS just GENERELLT? har alltså ingenting med att göra att det finns de som är måna om att hästarna ska arbeta rätt, det är väl självklart att det finns det?!

men det tycks finnas de som inte lägger lika mycket vikt vid det och mer vid att hästarna ska ser mer explosiva ut (vilket man kan diskutera om de verkligen gör om de inte tar i med bakvagnen ordentligt).

Hur man uppfattar något generellt beror ju på vilka sammanhang man stött på och hur man reagerar på dem. Jag har exempelvis bara varit på en visning, så jag säger inte att jag kan, men jag tycker ändå att det är en intressant sak att diskutera

Vet att ditt inlägg inte var till mig, men kände att jag ville argumentera lite för tråden, så jag riktar inte någon kritik till det du säger. Det är bra att du poängterar det du gör!

:bump:

Trådskaparen ville diskutera islandshästar med dålig trav, då tycker jag att vi kan göra det, eller?
Bara för att vissa islandsryttare blir ev stötta av denna tråd så tycker jag inte man ska blunda för problemet & skriva att alla islandshästar rids rätt & att de har bra trav fast så inte är fallet.
De islandsryttare som rider sina hästar rätt tar nog garanterat inte åt sig av mina inlägg.
Form handlar om att hästen ska ha nacken som högsta punkt, trampa under sig & höja ryggen, en häst soom inte söker sig fram/ner /har nacken som högsta punkt går inte i korrekt samling.Nu menar jag inte att hästen ska ha nosbenet i lodrät vinkel heller, men den ska vilja söka sig ngt neråt.

Saken är ju att en samlad häst inte sänker ryggen, då är det inte samling.En häst som söker sig framåt/neråt är ett tecken på att den börjar bli mer avslappnad/tillfreds.

Jag vill gärna diskutera islandshästens trav, men anledningen till att jag startade tråden var för att jag blev så imponerad av Sudri.
Jag hoppas att det finns fler islandshästar med sådan trav, men jag har inte riktigt sett det ännu.
Är den så unik i islandshästvärlden?

Har också funderat mycket på den generella islandstraven, den som jag ser på tävlingar. I mina ögon liknar den ofta slängtrav, hästen springer i 180 med bakbenen bakom sig. Det är oftast fart och fläkt som premieras innan samling och riktig tvåtakt. En samling som innebär att hästen trampar under sig och sätter sig bak.

Då jag ridit på island tänker jag att det kanske kommer ifrån att man även i traven vill förflytta sig snabbt framåt över stock och sten. Att islandstraven är en transportgångart i snabbt tempo rakt fram. För där är det ju onekligen praktiskt, det skulle inte funka med en samlad trav. Då skulle ju fåren sprungit ifrån en, eller så skulle man inte komma fram till natthärberget innan solen gick ner (vilket den ju i och för sig på sommaren knappast gör :D.

Enligt hur jag tänker så bygger en sådan trav inte direkt upp hästen muskulärt, däremot får den väl en sjuhelsikes kondis.

Tycker även att galoppen på tävling är samma sak, framåt i full sula utan några som helst krav på samling.

Försöker ändå att ha en öppen attityd och att ögonen öppna för fördelar med denna premieringsgrund.

OA

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
Ridning Tänkte mest höra om fler har detta problemet med sina travare (eller andra hästar för all del). Min häst är jätteduktig på att arbeta...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 532
Senast: zabby
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 298
Senast: Lella
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V