Tonåring med lågt BMI

L

Lambi

Min jänta slarvar med maten. Vi har inte velat förstora upp det för jag vet att det blir värre att äta om någon tjatar, likväl som åt andra hållet.

Nu har skolsyster koll på henne, vi har varit där på möte och hon tjatar på henne. Vi här hemma tycker att det är jobbigt då det nu har blivit en jättestor grej av det. Mat har nu blivit till ett måste istället för tidigare, en mysig stund av samvaro. Sonen går istället upp massor i vikt vilket jag tror har att göra med att allt har blivit så matfixerat. Vi känner oss tvugna att göra som skolsyster säger och "hjälpa" henne med att lägga upp det hon måste äta, förbjuda henne att äta borta då vi inte vet om hon äter osv.

Det känns så fel, allt blir bara värre och förstorat. Visst vill vi inte att hon ska bli sjuk men hon ser inte mager ut och hon har mens. Inte heller luktar hon ammoniak ur munnen. Att hon har mens ska ju vara ett tecken på att hon iallafall inte svälter.

Hur ska vi göra?
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

men... VET ni att ni "ska" oroa er då?
min kompis var SPINK å fick ränna till skolsyrran stup i kvarten...
hon åt som en häst...

vissa är ju assmala i tonåren...
har hon sagt något som får er att misstänka ätstörningar?
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Hon äter otroligt dåligt. Inga anorektiska eller bulimiska drag. En dags mat för henne kan vara:

Frukost: en macka utan kanter och ett glas oboj

Lunch i skolan: ingenting, eller en chokladkaka eller fralla från affären

Mellis: tre mackor med ost och gurka, flera glas oboj

Middag: Två korvskivor, en liten slev makaroner, mjölk och en halv tomat

Kvällen: Två mackor och oboj

Tar vi bort mackorna äter hon inte mer mat för det, hon går och sover istället då.
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Jag var super smal under tonåren, eller jag är det fortfarande (164cm lång och 48 kg)

Jag gick i 7an när jag fick börja gå till skolsyster på möten, mäta och väga, jag åt inte maten i skolan eftersom jag var mobbad utan jag och en kompkis gick alltid hem och åt lunch hos henne.

Och jag fullkomligt HATADE det som de gjorde imot mig, visst är barn elaka, men i och med att jag fick gå hos skolsyster blev jag oxå kallad för "J*vla anorexia fall" av 80% av min klass :(

Jag tycker att skolan gjorde fel som stämplade mig som ett ätstörningsoffer.

Jag är idag 21 och väger i princip lika mycket som jag gjorde i åk9. Har möjligtvis gått upp något kg muskler.

Jag bor med en otroligt matglad sambo och visst äter jag, och gärna sånt man inte ska äta :angel: men det är snarare så att jag äter, och min sambo blir tjock ;)

Pratade även med min farmor för något år sen, när hon var i 9e månaden med min pappa, var hon 164 lång som mig, och vägde 53 kg ;)

Jag har idag fortfarande ingen större matlust, jag HATAR och laga mat och är jag själv kan det gå dagar innan jag känner mig hungrig och sugen på mat, just för att jag inte klarar av att äta ensam. (Mackor, kräm, fil osv går ner)

Jag äter idag 4 mål mat om dagen, startar bla dagen med havregrynsgröt. Och väger som sagt lika mkt som i åk9 när jag inte åt "någonting".

Jag vet inte vad ni ska kunna göra, men alla gillar inte mat lika mycket som andra.
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

hmm...
tränar hon nått?
hon kanske inte äter för att hon inte är hungrig lixom...
låter lite som min kusin... oboj å mackor... å pinne...

kan hon inte äta grovt bröd till frukost med ost + typ paprika...
sen ta med sig macka eller någon liten yoghurt i skolan iaf...
sen att hon har lite lagad mat till mellis när hon kommer hem..

å sen bra middag... å frukt på kvällen...

lite krav måste du väl kunna ställa utan att det blir "påhopp/övervakning/bråk"...

eller typ att hon får äta mackor å oboj på två av måltiderna, men måste äta nyttigt två... (bra asså)...
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Hon äter otroligt dåligt. Inga anorektiska eller bulimiska drag. En dags mat för henne kan vara:

Frukost: en macka utan kanter och ett glas oboj

Lunch i skolan: ingenting, eller en chokladkaka eller fralla från affären

Mellis: tre mackor med ost och gurka, flera glas oboj

Middag: Två korvskivor, en liten slev makaroner, mjölk och en halv tomat

Kvällen: Två mackor och oboj

Tar vi bort mackorna äter hon inte mer mat för det, hon går och sover istället då.

Jag åt under högstadiet:

Frukost: Ett glas O'boy

Lunch: Oftast några mackor, kanske lite makaroner.

"Mellis": Var jag i stallet och köpte oftast lite godis, någon macka, sen började de med pannkakor/våfflor så då åt jag det.

Middag: Allt ifrån i princip ingenting till massor. (Jag äter forfarande aldrig mer än typ 6 köttbullar)
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Jag kan ju svara som yngre tonåring som "slarvar med maten".

Det bästa är att sätta ordentlig press. Utan press skippar man så mycket som möjligt. Hon SKA äta, och hon ska äta normalportioner. Försök ta reda på varför hon slarvar med maten, med tanke på hur hennes matdagar ser ut är det ju inte heller "bantningsdiet". Hon kanske bara tycker att det är onödigt/tar tid? Ibland tappar man matlusten och orkar inte äta vanlig mat, försök då få i henne mer gröt/yoghurt/fler mackor.
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Jag tycker att skolan gjorde fel som stämplade mig som ett ätstörningsoffer.

Det känner jag också, även jäntan. Ska jag då som förälder säga ifrån? Man känner sig lite maktlös och som en dålig förälder nu, om vi dessutom skulle säga ifrån till skolsyster är det väl detsamma som om vi inte brydde oss om vårt barn.¨

Hade du önskat att dina föräldrar sa ifrån till skolsyster?
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Hon gör fysiska aktiviteter när hon har lust och det går bra då, har bra på fystesterna i skolan.

Det går inte att tvinga någon att äta, det resulterar i illamående och magont.
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Jag kan ju svara som yngre tonåring som "slarvar med maten".

Det bästa är att sätta ordentlig press. Utan press skippar man så mycket som möjligt. Hon SKA äta, och hon ska äta normalportioner. Försök ta reda på varför hon slarvar med maten, med tanke på hur hennes matdagar ser ut är det ju inte heller "bantningsdiet". Hon kanske bara tycker att det är onödigt/tar tid? Ibland tappar man matlusten och orkar inte äta vanlig mat, försök då få i henne mer gröt/yoghurt/fler mackor.

Det är nog mackorna och obojen som gör att hon orkar ;) . Vi har haft perioder då vi alltid har sådant som är lätt för henne att stoppa i sig och hon vill ha i kylskåpet men det blir inte riktigt av det heller.

Ofta blir hon så hungrig att hon mår illa, det vet man ju hur det känns. Säger man åt henne att äta innan det blir så, så går det inte, hon är inte hungrig och mår illa om hon tänker på mat därför.

Jag tror att hon har låtit bli att lyssna till sin kropps signaler för många gånger att den inte vet vilka signaler den ska sända ut. Vi har pratat mycket om det men ännu är vi inte där. Sen kommer då skolsyster med sitt...
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Det låter ju inte direkt som att hon äter lite för att banta, utan mer för att hon helt enkelt inte har någon som helst matlust. Jag tycker att ni ska fortsätta ha såna småsaker hemma som är lätta att äta, torkad frukt går nästan alltid ner tillexempel. Kolla upp hennes värden också, brist på vitaminer (kommer tyvärr inte ihåg vilken) ställde till det rejält med matlusten för en kompis.
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Kolla upp hennes värden också, brist på vitaminer (kommer tyvärr inte ihåg vilken) ställde till det rejält med matlusten för en kompis.

Så kan det ju vara! Tack för tipset! När vi försökte beställa tid hos husläkaren gick inte det, det skulle gå genom skolläkaren, suck. Är inte så säker på att han kommer att skicka remiss för prover men vi håller tummarna!
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Hon gör fysiska aktiviteter när hon har lust och det går bra då, har bra på fystesterna i skolan.

Det går inte att tvinga någon att äta, det resulterar i illamående och magont.

jag menade mer att hon hon tränar å "aktiveras" så blir hon mer hungrig... :)
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Det känner jag också, även jäntan. Ska jag då som förälder säga ifrån? Man känner sig lite maktlös och som en dålig förälder nu, om vi dessutom skulle säga ifrån till skolsyster är det väl detsamma som om vi inte brydde oss om vårt barn.¨

Hade du önskat att dina föräldrar sa ifrån till skolsyster?

Jag har förträngt nästan allting ifrån åk 5-9 :crazy: Jag minns att min mamma var med på några möten och sa det att både hon och pappa är smala (min mamma är 163 och väger 55 kg, pappa är 175 och väger 65kg som vuxna de vägde betydligt mkt mindre under tonåren) och kom in lite senare i puberteten.

Jag vet faktiskt inte vad de skulle kunna göra, hade de sagt åt skolsyster att sluta kanske hon gått vidare med någon form av anmälan att de inte gav mig mat?

Jag hade i alla fall mått bättre av att slippa gå dit och bli ett "offer".

Nu vet ju inte jag hur din dotter har det i skolan, men jag var som sagt mobbad redan från åk5 och hade 1 kompis under hela skoltiden (Stor skola, vi var minst 100 elever i varje årskull) Hade fler i åk.5 sen trappades det ner och under åk9 hade jag bara 1 kvar (och vi gick sen i parallelklass på gymnsiet på ny ort och jobbade på samma jobb fram till okt. 06 :bow: )

Hade jag fått välja i åk.7 hade jag bytt skola till en skola där alla mina stallkompisar gick, men det fick jag inte.

Jag vet inte om jag skulle börjat äta bättre för att jag inte behövde gå till skolsyster eftersom jag var så utsatt ändå.

Men jag hade mått bättre och inte känt mig som ett "offer".


Edit: Jag var grymt trött när jag var 17år och gick till husläkaren för att ta blodprov, jag hade JÄTTE dåliga B-vitaminvärden som har med ämnesomsättningen att göra. Jag skulle få 5*40ml sprutor för att komma på rätt nivå men jag bodde på annan ort då så jag fick börja med dubbel dos tabletter istället. Ingen aning om de hjälpte, eller, jag vart ju pigg i alla fall.
Det kan vara medfött eller så får man det för man äter för lite kött.

Jag orkade käka de i 2 år sen slutade jag, gjorde ett nytt plodprov för något år sen och då var värdena ok.
 
Senast ändrad:
Sv: Tonåring med lågt BMI

Skönt att det har ordnat upp sig för dig, men det var både tråkigt och onödigt att du hade det som du hade det i skolåren.

Min jänta har inga problem med sådant. Hon är poppis och står upp för andra, även de svaga, men det här tär på henne, att behöva bli beordrad att springa till syster hela tiden.
 

Liknande trådar

Mat Jag blir så förvirrad. Hoppas att Buke kan ge mig klarhet. Vad är egentligen den där processade maten man ska undvika om man vill vara...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 810
Senast: Askvind
·
Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 100
Senast: startpompe
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 731
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
26 199
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp