Tjockistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är du alls villig att göra någon förändring då? Eller vill du bara få gnälla av dig när du har ätit onyttigheter som du inte borde?

Det är ju tyvärr så att om man ska lyckas bli av med en stor övervikt så måste man ändra på något, eftersom tidigare system bevisligen inte har fungerat. Det vet du säkerligen också.
Skriv du om du är sur, men förvänta dig inget medlidande.
Själv tycker jag att gnäll är det mest nedbrytande som finns. Detta är inte någon gnälltråd utan är väl snarare tänkt som en pepp-trådså att vi kan hjälpa varandra att hitta rätt spår igen. Så jag tycker det är lite tråkigt att gång på gång läsa kommentarer om att någon har vräkt i sig onyttigheter.
:cautious: Du vet ju inte vilka förändringar jag gjort och vad får dig att tro att jag förväntar mig medlidande? Läs inte mina inlägg då om det är så nedbrytande för dig. Jag trampade tydligen på en öm tå här...

Fast @Linda8142, amen har faktiskt en poäng. Du har skrivit väldigt många inlägg med allt dåligt du äter och dricker och slår ifrån dig tips du får.

Istället för att må dåligt över vad du äter och dricker, fundera på varför du gör det fast du vet att du kommer må dåligt av det? Är det en vana? En bestraffning? En undanflykt? En tröst? Är du för hungrig?

Och att inte dricka kalorier är ett väldigt väldigt bra tips då det är tomma kalorier som inte ger ett skvatt förutom en sockerkick och en herrans massa kalorier. Vänj dig vid att enbart dricka vatten, "bara" den ändringen kommer ge resultat.

@ameo jag vägde in på 132,2 kilo den 26/3-2014 :) så visst har det rört på sig, om än sakta :)
och jag tror att du har en god chans att behålla din nya lägre vikt eftersom det gått så sakta. Du har inte gjort någon extrem förändring, antar jag, utan låter det ta sin tid med små medel. Då ökar ju chansen att du ska kunna fortsätta på samma vis.
Men jag förstår att det är lite träligt att det tar tid. En stor :bow: till dig som ändå inte har gett upp!!

Man kan välja HUR mkt man vill gå utanför kaloriramen också. Var sjukt godissugen på affären och trött och less. Bestämde att det var ok att gå utanför ramen men köpte lösgodis (bestämd mängd) och tänkte att 10 st godisar är ok. Men kände när jag tagit sex att det fick räcka. De var SJUKT goda men jag hade inte blivit mer nöjd med 3 hg till utan godisillamående.

Jag tänker inte ha dåligt samvete men behöver heller inte skena iväg m allt pga ett felsteg.

Såg en sån bra bild på Facebook igår. "A Year from now you'll wished you started today". Alla resor börjar ngnstans och alla steg i rätt riktning bidrar.

Jag är sur. :meh:
Gått drygt 1 km idag, känner mig lat för att jag inte gick längre men ville inte bli svettig.
Sen har jag ätit pizza, :devil: Cola (50 cl + 20 cl och 50 cl igen), en stor Sport Lunch, en coco, en center och en plopp. :mad:
Nåja, nya tag i morgon... :wtf:

Vissa dagar är man inte på humör och det är helt OK att känna sig lat!

Vissa dagar faller man igenom och äter pizza och godis också.

Jag tänker absolut inte döma dig på något sätt varför du smaskade i dig ovanstående - och det jag skriver nedan är INTE för att peka finger eller verkande fördömmande. Utan jag hoppas du kan ta det hela som stöd NÄSTA gång du är på dåligt humör och står där med pizzan och colan. OK?

För att sätta perspektiv på saker och ting så kan det vara bra att vara medveten om vad det "kostar" att onyttigt. Sedan får man bestämma sig om det är värt "priset".

Pizza = cirka 1300 kalorier
Cola 50 cl = 230 kalorier
Cola 20 cl = 85 kalorier
Cola 20 cl = 85 kalorier
Coco = 516 kalorier per 100 gram
Center = 477 kalorier per 100 gram
Plopp = 486 kalorier per 100 gram
Sport lunch = 530 kalorier per 100 gram

Även om portionsbitarna av godiset inte väger 100 gram, utan cirka 50 gram/styck så blir det väldigt många kalorier - och det tomma kalorier.

Om ovanstående ätande var värt "priset" eller inte - det kan endast du avgöra. Dock tryckte du i dig cirka 3000 kalorier - tomma kalorier. Samma antal kalorier räcker till näringsrik och god mat i TVÅ dagar.

Jag fastnade i fällan att just dessa "små" godisbitar inte var så farliga att äta. Jag verkligen blundade för dess kaloriinnehåll! Vilket också straffade sig :angel:. Därför kollar jag numera upp kaloriinnehållet INNAN jag äter. Oftast räcker det i rent avskräckande syfte ;)

/Lizzie

Tänkte skriva här. Ångrade mig när jag såg tonen.

Men Ackio, det var just nu som tonen var så här. Annars så är vi ett väldigt peppande gäng och vi vill ju varandras bästa.

Men återigen, det är svårt att peppa någon som inte är riktigt redo för förändringar i huvudet. Det är först när man riktigt har bestämt sig som man kan börja.

Själv har jag haft ett halvår som har varit jobbigt! Jag ligger på exakt samma vikt som i oktober och om jag bara hade skärpt till mig så hade jag kunnat ligga åtminstonne 10 kilo under. Men jag har "unnat" mig för mycket. Trots det har jag hållit igång kroppen och är sjukt nöjd med mig själv.

Före bild
c9ed0a9b38d00103e65b72bd3907355023942e6f.jpeg

Just nu!

fe8a2dbf342080e7ebf4d1130217f5c667783b3b.jpeg

Heja heja oss alla

wow @Petronilla vilken skillnad :)

Jag är just nu väldigt glad för att BIA-mätning ingår i mitt viktprogram jag deltar i :grin:
För trots bara -0,3 på vågen visade mätningen -1,4 kg i fett sen 11/2 (totalt 2,7 kg sen 27/1 ). Så nu är målet gått ner -2 kg till i fettvikt vid nästa mätning 11/3
Sen måste jag bara klura ut varför jag lägger på mig så mycket vätska emellanåt

Heja @Petronilla ! Vad du är duktig :)

Jag tänker NPK när det kommer till vad jag äter, och det innebär att det ibland blir lite onyttigt, men bara just ibland och då i liten mängd. Jag tänker som så att jag vill hitta ett sätt att gå ner i vikt, och att hålla vikten. Att helt utesluta allt jämt skulle inte fungera i längden för mig utan risken är då stor att jag sen faller tillbaka och då är allt jobb förgäves. Sen har jag turen att jag inte gillar snabbmat eller läsk, dricker endast vatten eller te (utan något i) och äter gärna grönsaker även innan jag försökte gå ner i vikt. Det handlar för min del egentligen bara om att sluta trycka påtok för mycket godis, påtok för ofta. Hittills går det bra! Februari står nu på -6 kg och det börjar nu gå långsammare och långsammare, men det är helt ok. Jag börjar nu komma i mina gamla kläder igen, så skönt. 2015 ska bli året då jag återtar min kropp.

wow @Petronilla vilken skillnad :)

Jag är just nu väldigt glad för att BIA-mätning ingår i mitt viktprogram jag deltar i :grin:
För trots bara -0,3 på vågen visade mätningen -1,4 kg i fett sen 11/2 (totalt 2,7 kg sen 27/1 ). Så nu är målet gått ner -2 kg till i fettvikt vid nästa mätning 11/3
Sen måste jag bara klura ut varför jag lägger på mig så mycket vätska emellanåt

Vad är BIA mätning? Är de något som man kan göra själv?

Jag vägde mig för andra gången (sedan invägning) i mitt viktväktande. Även denna vecka ner. Dock bara ½ kg, men sen kom jag på att jag inte var näck och då bokstavigen föll ½ kg till. Så all in all 2.2 kilo på två veckors vikväktande. Utmaningen är fortfarande att verkligen se till att laga mat. En frukost med min favoritomelett är så mycket billigare än 2 mackor och jag blir mycket mättare och står mig längre, men den ska ju göras också.

Apropå att dricka tomma kolhydrater är jag glad över att jag är en tedrickare. Jag kan dricka te till precis allt. Och utan mjölk och socker är det liksom både gott och "gratis"

Det handlar för min del egentligen bara om att sluta trycka påtok för mycket godis, påtok för ofta. Hittills går det bra! Februari står nu på -6 kg och det börjar nu gå långsammare och långsammare, men det är helt ok. Jag börjar nu komma i mina gamla kläder igen, så skönt. 2015 ska bli året då jag återtar min kropp.

Samma här!
Nu tar jag en bit mörk choklad till kaffet. Det får räcka

Samma här!
Nu tar jag en bit mörk choklad till kaffet. Det får räcka

Ja choklad är min stora last. Jag köper praliner till helgennumera istället för en stor påse lösviktsgodis, då blir jag nöjd med bara 2 eller 3 bitar istället för betydligt fler. :) Vardag så försöker jag göra en kopp te istället. Men skulle jag äta någon bit mörk choklad på kvällen eller en (onödig) macka så väljer jag att inte ha dåligt samvete över det, vad ger det? Utan då tar jag beslutet och står för det, men tänker en gång till innan jag gör om det.

Vad är BIA mätning? Är de något som man kan göra själv?

BIA står för Body Impedans Analys. Man sätter två elektroder på foten och två på handen och kör svag elektrisk ström genom kroppen.

Finns vågar att köpa som mäter sånt men kvalitén på mätningarna varierar med priset.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
21 254
Senast: lizzie
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 629
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 199
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama