Tjockistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Woop woop! 2,5 kg ner. TROTS hamburgare på Max i fredags och lite allmänt dålig mat hela helgen pga att jag inte varit hemma.
Har dock huvudvärk på gränsen till migrän idag vilket jag skyller på lightläsken jag drack igår kväll.

Nu är det bara en vecka kvar, sen börjar jag jobba igen efter ett halvårs mammaledighet. Undrar om det kommer bli svårare eller lättare att vara på jobbet eller hemma.. Vad tycker ni andra?

För mig är det olika svårigheter hemma och borta.

Jag köper oftast lunch ute och har då ett bestämt antal jag väljer mellan som är bra val.

Och vi har alltid lite sötsaker hemma, både glass och kakor i frysen, oftast godispåsar där det är kvar lite osv. Jag går igenom skafferiet och slänger emellanåt, men jag har, när jag väl bestämt mig, inte speciellt svårt att hålla mig borta från sötsakerna. Igår köpte jag lite godis, inte ens ett hekto, kunde äta tre och sen fick jag ont i magen... Men någon pralin slank ner senare under kvällen. Det är min nya grej, NPK ni vet. Istället för att som tidigare äta för mycket lösgodis, så köper jag 2-4 praliner och lyxar med istället på helgen. Inte samma mängd kalorier, men mycket mera njutning.

I övrigt är mitt nästa mål 9 kg bort, då väger jag äntligen mindre än vad jag gjorde då jag blev gravid med äldsta dottern för ca 4 år sedan.

Och så har jag behövt köpa lite nya kläder, dom gamla trillar ner... Jeans i strl 33 satt som en smäck! Skönt. Det går åt rätt håll.

Nu har jag ballat ur smått. Tror jag har piggnat till efter en och en halv veckas sjukdom. Har tappat 3 kg totalt på sjukdomen men nu är matlusten enorm!

jag tycker det ät lättare. Hemma vill dottern ha pasta, kötbullar, korv mm. är man på jobbet är det lättare att välja en god sallad.

Jag har alltid matlåda så det är inget problem. Är mer rädd för att det eviga fikandet på jobbet ska ställa till det. Min chef har pippi på att köpa sötsaker och ställa på fikabordet, själv smal som en sticka förstås.

Jag tycker det är lättare att vara på jobbet eftersom jag har matlåda och den är vad den är. Eftersom det bara är jag och en person till som jobbar där och hon inte är social med mig alls så äter och fikar jag alltid ensam. Förmiddagsfikat liksom eftermiddagsfikat blir en mugg te med mjölk.

Däremot har jag en väldigt go och pinnsmal elev som alltid bjuder på godis. Jag lägger undan det och äter bara när jag bestämt mig. Nu senast fick jag en kaka kexchoklad och den ligger i skafferiet. Där ska den få ligga.

Jag tycker det är lättare att vara på jobbet eftersom jag har matlåda och den är vad den är. Eftersom det bara är jag och en person till som jobbar där och hon inte är social med mig alls så äter och fikar jag alltid ensam. Förmiddagsfikat liksom eftermiddagsfikat blir en mugg te med mjölk.

Däremot har jag en väldigt go och pinnsmal elev som alltid bjuder på godis. Jag lägger undan det och äter bara när jag bestämt mig. Nu senast fick jag en kaka kexchoklad och den ligger i skafferiet. Där ska den få ligga.

Jag blir så imponerad av sån karaktär, har så lätt att hamna i ett "äschtänk" där det inte gör så mycket med bara en kaka. Och det gör det kanske inte men det är ju såna ovanor som har tillverkat den här övervikten så jag måste komma på ett sätt att bryta dom. Eller iaf komma på hur jag ska få det att stanna vid EN kaka..

Förra veckan lyckades jag tyvärr gå upp ett par hekto igen. Det blev helt enkelt lite väl mycket när sambon var sjuk så det hanns inte med att laga så mycket mat tyvärr. Dock känns det som magen är mindre så det är väl alltid något.

Igår gjorde Marty debut på en stepbräda. Men fy vad svårt det var! Alla steg blev lite för mycket för min hjärna. Var svettig efter passet men egentligen inte trött på så sätt, troligen för att jag sett ut som ett frågetecken mer än jag skuttat runt. Det var ändå ganska kul, men jag skulle väl behöva gå typ 4 gånger till innan jag börjar förstå alla steg. Det gick bra att göra stegen var för sig, men det blev klurigt att sätta ihop allting. :)

Jo men är det nyttigt? Nu senast fick jag ju bassning av min dr ang detta, det är tydligen inte bra att äta så det så länge. Därav min undran. Men det är OT.
verkan och biverkan...
Det finns väl inget som är nyttigt i längden. Men behöver man det så behöver man det.

Jag försöker läsa lite i fass om långtidsbehandling. Det finns viss risk för biverkningar om man tar dem länge (= >1 år), t.ex brist på magnesium. (jag tar extra Mg av detta skäl)

Senast ändrad:
Jag har en stepbräda! Den är jättebra att ha saker på... :angel:
Ungefär som spinningcykeln som står i vårt vardagsrum, sambon fick den av en fd arbetsgivare. Har använt den men cykla är bland det tråkigaste jag vet. Borde egentligen säljas, för det är en ganska dyr cykel (gick tydligen på 15,000 kr ny)

Undrar om man kan få komma in här som ny och vara med då jag känner att jag skulle behöva en spark för att bli lite mer disciplinerad?

Jag behöver gå ner ungefär 15 kg men skulle egentligen nöja mig med 10. Just nu hade jag dock varit nöjd om det hade hänt något över huvud taget.. Jag tränar en hel del men vågen står stilla. Äter hyfsat nyttigt men troligtvis i för stor mängd, samt att när suget väl sätter in, kan jag inte stå emot vilket är ovanligt när jag tränar eftersom jag tidigare har känt att "jag tränar för det här - det är inte värt det". Nu klarar jag inte riktigt av att skilja på hunger och sug och det känns som om jag är hungrig hela tiden.

Har försökt börja skriva matdagbok flera gånger eftersom det är det som jag vet brukar få in mig på rätt spår, att medvetandegöra vad det faktiskt är som hamnar i munnen. Jag håller på någon dag för att sen sluta, och när jag slutar skriva så är det återigen som att "det som inte finns på papper det har jag inte ätit".
Jag brukar inte ha så här dålig självkontroll och jag blir jättefrustrerad på mig själv, ändå kommer jag ingen stans.

Tips? Råd? Spark i baken?

Undrar om man kan få komma in här som ny och vara med då jag känner att jag skulle behöva en spark för att bli lite mer disciplinerad?

Jag behöver gå ner ungefär 15 kg men skulle egentligen nöja mig med 10. Just nu hade jag dock varit nöjd om det hade hänt något över huvud taget.. Jag tränar en hel del men vågen står stilla. Äter hyfsat nyttigt men troligtvis i för stor mängd, samt att när suget väl sätter in, kan jag inte stå emot vilket är ovanligt när jag tränar eftersom jag tidigare har känt att "jag tränar för det här - det är inte värt det". Nu klarar jag inte riktigt av att skilja på hunger och sug och det känns som om jag är hungrig hela tiden.

Har försökt börja skriva matdagbok flera gånger eftersom det är det som jag vet brukar få in mig på rätt spår, att medvetandegöra vad det faktiskt är som hamnar i munnen. Jag håller på någon dag för att sen sluta, och när jag slutar skriva så är det återigen som att "det som inte finns på papper det har jag inte ätit".
Jag brukar inte ha så här dålig självkontroll och jag blir jättefrustrerad på mig själv, ändå kommer jag ingen stans.

Tips? Råd? Spark i baken?

Planera maten dag för dag istället?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
21 254
Senast: lizzie
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 633
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama