Tjockistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
kl

För mig har det gått sådär sista veckan, varit på några promenader, men insjuknade i en lättare förkylning runt torsdag och på fredagen var det lite värre. Det är någon skit i kroppen som behöver komma ut, men det "blommar" ju inte ut på riktigt. Gick trots detta ned hela 3 hg och då får jag komma ihåg att jag har levt på dubbelnougat i veckan! :crazy:

Ska ta kontakt med PT kommande vecka, när jag har tillfrisknat.

Är det många här som styrketränar? Styrketräning ska ju vara det bästa ur ett längre perspektiv, men jag är lite fundersam på matintag och kalorier. Om jag vill gå ned 0,8-1 kg/ vecka så ska jag ligga någonstans mellan 1400-1600 kcal. Som det varit nu så har jag också ätit upp mina intjänade kalorier tack vare att jag inte funnit styrkan att lägga av med sötsaker.

Men jag kan bara anta att det är viktigt att få i sig tillräckligt med kalorier och inte ett allt för stort kaloriunderskott, så att musklerna inte bryts ned i stället för att byggas upp. För styrketräning och ett kaloriintag på 1400 kcal känns inte helt bra. Nåja, jag får väl ta mina funderingar med den eventuella PTn.

Linda får jag fråga om det är "vanlig" cola du dricker eller är det light?
Det är vanlig. Gillar inte light. Dessutom har jag läst, vet inte om det är sant, att kroppen reagerar likadant på lightcola som på vanlig eftersom den "tror" att sötningsmedlet är socker, så isf är det ju onödigt att ta lightcola i stället.

Apropå godisråttor så äter jag godis varje dag :( En period drack jag bara Cola och klarade mig utan godis, ska försöka med det igen. Börjar i morgon... :D

Man kommer snabbt upp i mycket kalorier på läsk och dylikt. Är det light-varianterna du dricker så fungerar det ju ur perspektivet viktnedgång. Och du, jag äter också godis varje dag.. På slutet har det varit alldeles för mkt dock. Kan du inte bestämma att du får lägga visst mkt kalorier på godis varje dag, och ha det som mål i stället? Säg 200-250 kcal och resterande ska du försöka att äta så bra du bara kan. Med tiden så kommer du att kunna välja annat som kanske ger större mängd, men som fortfarande är väldigt gott.

@Strindlund Tack för tipset, ska försöka testa det även om jag inte är så bra på att räkna kalorier...men ska minska på godiset hur som helst.
I och med att det är vanlig cola du dricker och du nämner att du inte är så bra på kalorier så tänkte jag bara, i all välmening, nämna att cola innehåller väldigt mycket kalorier. 42kcal/dl närmare bestämt. Så om du dricker 1l om dagen så dricker du alltså upp 420kcal. (För övrigt samma med juice, mjölk etc. Väldigt lätt att glömma bort de kalorier som man dricker upp.) 420kcal är ändå en hel måltid av lagad mat, så det kanske kan vara värt att se om du kan dra ned/övergå till light/zero istället? :) Du gör naturligtvis precis som du vill, men jag tänkte bara nämna att det är en riktig kaloribov det där! :)

BRA JOBBAT med promenaden!! :bow:

Det är vanlig. Gillar inte light. Dessutom har jag läst, vet inte om det är sant, att kroppen reagerar likadant på lightcola som på vanlig eftersom den "tror" att sötningsmedlet är socker, så isf är det ju onödigt att ta lightcola i stället.

Du kan trigga sötsuget extra, men för mig blir det inte så. Sen är det en vanesak. Drick inte dina kalorier, colan kommer ändå bara att göra det värre för dig i längden. Men jag förstår dig, förut drack jag cola till dagens alla måltider och åt inte så mkt godis. Däremot var ju mängderna cola långt över kaloriintaget på det godis jag åt.

Colaberoende är det värsta som varit i mitt liv, håll dig undan det!

Jag ligger hemma i soffan och tycker synd om mig själv. Dyngförkyld är ordet! Skulle helst vilja trycka i mig glass för min onda hals, men det får räcka med halstabletter.

Så det där med motion ligger nere just nu.

/Lizzie

Du kan trigga sötsuget extra, men för mig blir det inte så. Sen är det en vanesak. Drick inte dina kalorier, colan kommer ändå bara att göra det värre för dig i längden. Men jag förstår dig, förut drack jag cola till dagens alla måltider och åt inte så mkt godis. Däremot var ju mängderna cola långt över kaloriintaget på det godis jag åt.

Colaberoende är det värsta som varit i mitt liv, håll dig undan det!
Jag dricker oftast vatten, även till frukost. Kan hoppa över Cola/godis nån dag ibland då jag helt enkelt inte är sugen, vilket är lite konstigt. O_o Köper aldrig 1,5 liters cola för ju mer man har desto mer dricker man ju...
Nu har det ju kommit 20 cl colaburkar, man kanske skulle gå över till dem... :idea:

Jag har just hittat min nya belöning - ett par nya och ASSNYGGA träningstights. Frågan är bara vad mitt nästa delmål ska vara?

Vilka delmål har ni? Inspirerar mig! :D

@Strindlund Tack för tipset, ska försöka testa det även om jag inte är så bra på att räkna kalorier...men ska minska på godiset hur som helst.

Ok, men försök att välja bort lite kolhydrater (ta tex hälften pasta mot för hur du brukar). Appen Lifesum är väldigt bra, där ser du tex vad en det godis du äter innehåller. Äter du smågodis, jo men det finns också så att du kan kolla upp det också.

Man måste bestämma sig. Du låter lite som mig, som inte bestämt mig helt. Då hittar i alla fall jag på en massa saker om att det är jobbigt, svårt eller på grund av okunskap. Finns massor med redskap att ta hjälp av, bara man vill!

Jag har just hittat min nya belöning - ett par nya och ASSNYGGA träningstights. Frågan är bara vad mitt nästa delmål ska vara?

Vilka delmål har ni? Inspirerar mig! :D

Jag behöver en ny handväska - och jag har 3 kg kvar till mitt första delmål att komma under 100 kg. Då kommer det bli en ny väska :D

Eftersom jag har en massa kläder ligger och väntar på mig, så köper jag inga nya kläder. Däremot så belönar jag mig med nya skor/sandaler/kängor och så väskor. Även bra hudvård och smink shoppar jag :p

/Lizzie

Woop woop! 2,5 kg ner. TROTS hamburgare på Max i fredags och lite allmänt dålig mat hela helgen pga att jag inte varit hemma.
Har dock huvudvärk på gränsen till migrän idag vilket jag skyller på lightläsken jag drack igår kväll.

Nu är det bara en vecka kvar, sen börjar jag jobba igen efter ett halvårs mammaledighet. Undrar om det kommer bli svårare eller lättare att vara på jobbet eller hemma.. Vad tycker ni andra?

Woop woop! 2,5 kg ner. TROTS hamburgare på Max i fredags och lite allmänt dålig mat hela helgen pga att jag inte varit hemma.
Har dock huvudvärk på gränsen till migrän idag vilket jag skyller på lightläsken jag drack igår kväll.

Nu är det bara en vecka kvar, sen börjar jag jobba igen efter ett halvårs mammaledighet. Undrar om det kommer bli svårare eller lättare att vara på jobbet eller hemma.. Vad tycker ni andra?

jag tycker det ät lättare. Hemma vill dottern ha pasta, kötbullar, korv mm. är man på jobbet är det lättare att välja en god sallad.

Söt suget är värst. Har lite fröer hemma jag knaprar på när det är som värst.

Har turen att maken oxå kämpar med vikten så han har inget godis liggande.

Men dotterns lördagsgodis..... fick tillslut be henne gömma den för mig.
Den som ev har godis hemma kan väl förvara det på något privat ställe? Och låta bli att nämna det. Jag vet inte om min partner har godis. Det är ju i så fall hans.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
21 254
Senast: lizzie
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 633
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama