Tjockistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Man ska inte tro allt man läser.

Minns för några år sedan då det var en liknande artikel där forskningen hade visat ungefär samma sak, med en liten "hint" om att kirurgi nog var nödvändig om feta personer skulle lyckas. En bekant till mig grävde lite i det och det visade sig att det fanns en del rätt så framträdande fettkirurgikliniker bland toppsponsorerna för forskningen i fråga. Kan bara tala för mig själv men jag blir väldigt skeptisk till resultaten i sådana fall och det har gjort att jag även nu är väldigt skeptisk när sådana där artiklar dyker upp.

Ja min logiska del av hjärnan säger ju att det är klart man kan gå ner och hålla vikten med bra mat och motion. Hur skulle annars största delen av alla som går ner i vikt göra!?
Men just när jag läste det blev jag lite uppgiven för att jag just inte lyckats gå ner så särskilt.

Ja min logiska del av hjärnan säger ju att det är klart man kan gå ner och hålla vikten med bra mat och motion. Hur skulle annars största delen av alla som går ner i vikt göra!?
Men just när jag läste det blev jag lite uppgiven för att jag just inte lyckats gå ner så särskilt.

Slow and steady(-ish) wins the race är min melodi. Jag snittade väl 0,4 kg per vecka när jag gick ner i vikt och då var det långt ifrån varje vecka som innebar ett minus, jag tror jag gick ner i snitt två av tre veckor, typ. Men ner kom jag och har stannat där hyfsat bra (i år är det sex år sedan jag bestämde mig för att bli av med övervikten).

Absolut och det lyckades jag med, med hjälp av viktväktarna så jag tänker prova igen.
Din resa är halt fantastisk, jag hoppas kunna gå i dina fotspår och komma ner till normalvikt.

Hoppsan! Efter första veckan med 5:2 visar vågen på -4 kilo. :eek:
Ingen är gladare än jag och det känns väldigt peppande att fortsätta nu även om jag fattar att det verkligen inte kommer att gå i sån här rasande fart resten av tiden men nu känns det iaf som att mitt mål inte blir några problem.

På jobbet idag så blev vi bjudna på riktigt gofika och det är såklart min fastedag. Jag smakade dock bara en liten bit och får tugga på en morot resten av kvällen.

Heja heja alla som behöver bli påhejade!

Jag har nu gått över till Viktklubb för det var mycket billigare än Viktväktarna online. Än så länge känns det bra, det är lätt att logga allt man äter och sådär.
Kan också tipsa alla 5:2 personer att dom har ett sånt program också där man får tips på vad man kan äta på sina fastedagar. Om man har fastnat i inspiration på recept och sånt.

Här vill jag vara med!
Började med Viktväktarna för 4 veckor sen och har hittills gått ner 6,2 kilo.
Har dock en eeeevighetslång väg kvar att gå. 40 kilo till min slutgiltiga målvikt för att vara mer exakt.
Är redan ute på tunn is när det kommer till motivationen.... Gick "bara" ner 0,4 kilo förra veckan och det känns så segt.
Ska försöka hänga lite här när orken tryter.

Kom igen nu alla som behöver peppning. Man måste ta sig över trösklar för att lyckas. Men man kommer ingenstans om man ger upp! Jag sänder er styrka :). Jag känner mig faktiskt väldigt peppad just nu, även fast det gått lite si och så med maten i veckan.

Jag tar små små steg i rätt riktning just nu. Endomondo hjälper mig att hålla motivationen uppe, det är trevligt att motionen loggas och man kan se att man gör små steg i rätt riktning. Ridturerna jag gör, som jag loggar, är oftast tämligen lugna så det går garanterat inte åt så många kalorier som appen påstår, fast det lägger jag ingen vikt vid.
Däremot är det trevligare att se att jag växlat upp tempot när jag går med stavar, så de tre senaste gångerna har jag gått en bit över 5 km/h. Innan dess har jag aldrig varit över 5.

Sen kände jag mig duktig idag när barnen och jag var på McDonalds - jag vet inte vilken rätt som är minst onyttig, men jag valde i alla fall morötter istället för pommes och tog en Ramlösa att dricka.

Jag tar små små steg i rätt riktning just nu. Endomondo hjälper mig att hålla motivationen uppe, det är trevligt att motionen loggas och man kan se att man gör små steg i rätt riktning. Ridturerna jag gör, som jag loggar, är oftast tämligen lugna så det går garanterat inte åt så många kalorier som appen påstår, fast det lägger jag ingen vikt vid.
Däremot är det trevligare att se att jag växlat upp tempot när jag går med stavar, så de tre senaste gångerna har jag gått en bit över 5 km/h. Innan dess har jag aldrig varit över 5.

Sen kände jag mig duktig idag när barnen och jag var på McDonalds - jag vet inte vilken rätt som är minst onyttig, men jag valde i alla fall morötter istället för pommes och tog en Ramlösa att dricka.
Ibland är det de små sakerna som räknas. Numera unnar jag mig endast pommes kanske 1/10 gånger på snabbmatställen. Måste jag prompt äta skräpmat väljer jag antingen bort tillbehör helt eller tar äpplen eller morötter. Dock brukar tillbehöret bli godis till hästen istället :). För om man ska rannsaka sig själv, man blir ju mätt på "bara" en hamburgare också :)

Heja heja alla. Efter ett ofrivilligt stopp i 16 dagar ska jag idag ta bort stygnen och snart kan jag börja träna igen. Trots stygn, ingen träning och lite kalaskakor, så har jag behållit vikten. Jag har äntligen hittat ett normal intag. Nu ser jag fram emot våren och sommarens viktnedgång. Jag bara längtar till spåret att få ta mig fram i skogen.

Heja heja oss alla.

Jag har under höstterminen läst en kurs i Projektledning. En av mina individuella inlämningsuppgifter var denna: "Beskriv den indelning i fyra faser som individen tänks genomgå vid en förändring enligt Janssens teori"

Jag valde att relatera till den förändringsprocess jag känner bäst - att göra en Viktresa :angel: - se mitt svar nedan. Jag fick VG på min inlämningsuppgift :D

"Enligt Janssons teori består en förändring av 4 olika (psykologiska) faser som han kallar ”förändringens fyra rum”. I en förändring förflyttar man sig mellan de olika psykologiska faserna. Och behöver inte gå från rum 1-4 utan kan förflytta sig mellan de olika rummen olika snabbt, och kan även backa till tidigare rum. (Tonnquist, 2014).
Dessa ”förändringens fyra rum” består av (Tonnquist, 2014), (Janssen, 1996-2011):
1. Nöjdhet: När man befinner sig i detta ”rum” så har man ingen önskan om att det ska ske någon förändring. Man är nöjd med hur det är.
2. Censur: I detta ”rum” så vidhåller man det gamla, även om man egentligen inte är nöjd med situationen.
3. Förvirring: I detta ”rum” har man kommit till den punkt där man börjar känna tvivel eller osäkerhet. Man accepterar förändringen samtidigt som man motsätter sig den.
4. Inspiration: När man kommit till detta ”rum” kan man känna aha-uppleverser och få inspiration. Man är med på tåget och får igång sitt engagemang och en vilja att påverka.

Denna förändringsteori kan man applicera på annat än förändringar i arbetslivet, nämligen något som de flesta kvinnor, inklusive mig själv, sysslar med någon gång under sin livstid. Det stora förändringsarbetet som det innebär att gå ner i vikt – och försöka behålla sin nya vikt.
Ett förändringsarbete vid en viktresa börjar nog ingen i rum 1, utan snarare i rum 4. Det är i allra högsta grad dags att göra en förändring. Man har bestämt sig och sätter igång full av energi och engagemang över den diet man valt och det mål man stakat ut. Det är i allra högsta grad dags för förnyelse. Engagerat följer man sin diet och upplever hur kilona rasar.
När man kan sin diet och viktnedgången sakta men säkert rullar på, går man in i nästa fas – nöjdhet. Det går bra med viktnedgången, man följer sin diet och man är nöjd över resultatet. Men så kommer kommentarerna från vänner och bekanta; HUR mycket har du gått ner egentligen? Du får inte bli för smal nu! (och då har man fortfarande ett BMI för övervikt). Kan den där dieten verkligen vara bra att hålla på med i längden? Nu när du gått ner så mycket så kan du väl unna dig lite gott till kaffet!
Vips slängs man in i ”rummet censur” där man försvarar sin diet men känner tvivel över sitt val. Man börjar fundera på sin diet. Funkar det verkligen, har mina vänner rätt osv.
När dessa tankar kommit går det sedan fort att hamna i ”rummet förvirring”. Är det verkligen värt att kämpa så hårt för att gå ner i vikt? Jag har kanske valt fel metod? När dessa tankar kommer är det lätt hänt att man ger upp och smäller i sig ett fett wienerbröd eller chokladkaka.
Efter att man fallit igenom kommer man förhoppningsvis på nya tankar och man får tillbaka sitt engagemang och man går in i ”rummet” för förnyelse. Med förnyad inspiration och engagemang så fortsätter man sitt förändringsarbete i viktresan.
Under en dag kan man ta sig igenom alla rummen, likväl som man fastnar i ett rum och får problem att ta sig ur. Inte undra på att det slinker ner ett och annat wienerbröd mellan varven…"

/Lizzie

Här är det isigt ute, och schemat späckat så promenader i mörkret känns inte så skoj. Så jag har en liten dipp i promenaderna pga att jag vill undvika benbrott på både mig och hunden. Idag tog vi oss iaf ut en 7 km runda i solskenet i sakta mak, då stora dottern har feber och kunde tänka sig att vila i vagnen en sväng. Nu är det plugg resten av dagen. Nåväl, kosten håller jag iaf helt hyffsat, förra veckan gick jag först ner ett kg och sen upp det igen. Men nu är jag påväg ner igen, hoppas det håller i sig.

Ni glider tråden på tok för långt ned. Nu får ni hänga i allihopa :). Här har veckan gått sådär med maten. Sambon är sjuk och jag hatar att laga mat själv, så det har tyvärr blivit lite skräpmat. Men jag har försökt hålla koll på kalorierna och jag har nog ändå hållit mig hyfsat.

Ikväll ska jag ta mig iväg till gymmet igen. Igår pajade jag knät då jag halkade i badrummet efter att jag hade badat min katt (ett träningspass i sig kan man väl säga). Idag är det svullet och dant, men jag ska försöka mig på ett jympapass. Funkar inte det tänkte jag gå över till gymmet istället.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
21 254
Senast: lizzie
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 633
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur