Tjockistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@nejlica Har väldigt svårt hemma då sonen är laktosintolerant och döttrarna är glutenintoleranta. Samt att ena dottern är allergisk emot stenfrukter. Så det blir alltid lite olika mat att göra ändå.
Har inte så mycket att göra om dagarna som hemmafru ;). Men samtidigt så vill man inte tvinga alla att äta av samma sak speciellt inte barnen som är riktigt kräsna.
Men har ni några tips på mat som är enkelt att laga som gör en mätt och får en att känna "mums detta är gott?":d

Några tips på mat som gör att man känner sig mätt på? Så att man inte får det där hemska sötsuget senare på kvällen. :banghead:
Det som funkar för mig är långsamma kolhydrater.
När jag är noga med att äta lite mer GI-inspirerat så brukar mitt sug efter godis minska rejält.

Ni som kör endomondo, inte kan väl kcal man gör av med under ett motionspass stämma där? Om jag powerwalkar i 60 min, inte kan väl det bränna så mycket som ~715 kcal?

Högst troligt nej. Exakt vad man förbränner är dock svårt att veta. Löpning förbränner ungefär 1 kcal/kg kroppsvikt per kilometer, det är många rätt så överens om. Väger man 75 pannor förbränns alltså ungefär 750 kcal på en mil. D

Exakt vad promenader ger vet jag inte, men under min viktnedgång (då jag gick MYCKET) så räknade jag på ungefär 0,75 kcal/kg kroppsvikt per kilometer. Vissa hävdar mer (samma som löpning), vissa hävdar mindre, men just det där stämde bra för mig.

Säg att du hann 7 km på den där timmen och väger 75 kg, då hade jag räknat med ungefär 375-400 kcal i förbränning.

Högst troligt nej. Exakt vad man förbränner är dock svårt att veta. Löpning förbränner ungefär 1 kcal/kg kroppsvikt per kilometer, det är många rätt så överens om. Väger man 75 pannor förbränns alltså ungefär 750 kcal på en mil. D

Exakt vad promenader ger vet jag inte, men under min viktnedgång (då jag gick MYCKET) så räknade jag på ungefär 0,75 kcal/kg kroppsvikt per kilometer. Vissa hävdar mer (samma som löpning), vissa hävdar mindre, men just det där stämde bra för mig.

Säg att du hann 7 km på den där timmen och väger 75 kg, då hade jag räknat med ungefär 375-400 kcal i förbränning.

Det hade förstås varit roligt om jag hade förbränt så mycket, men jag förstår ju att det inte är möjligt..

För övrigt så kämpar jag på, men har oerhört svårt för att äta bra... Den här veckan när jag verkligen skulle börja tänka mig för, har jag i stället ätit allt och lite till (trots att jag inte är någon storätare av godis etc i vanliga fall). Idiotiskt!

Får försöka ta dag för dag! Någon gång måste det ju släppa...

Idag har jag en sån där dag så jag känner mej jättetjock... Ridhusspeglar är inget bra för självförtroendet. :( Och då kunde man ju önska att motivationen skulle öka, men inte då, jag tröstäter choklad istället. :banghead: Bravo eller nå´t. *suck*
Får väl försöka fokusera på att jag klarade både 2-dagarna iaf. :cautious:

Jag har också en sådan dag när jag känner mig jättetjock. Har dock inte tröstätit än, men det har varit nära. Mycket i hjärnan som snurrar nu!

Idag tog jag en paus ifrån träningen, måndag och onsdag har jag kört hårda pass, tisdag ett lätt pass. Så idag blev det istället en 6 km powerwalk endast. Hittills har vågen varit snäll i februari, jag hoppas den fortsätter med det!

Idag har jag en sån där dag så jag känner mej jättetjock... Ridhusspeglar är inget bra för självförtroendet.
Och att låta knäppa bilder när man har för stora kläder på sig är inte heller särskilt upplyftande. Nog för att jag är stor, men riktigt så här illa är det inte när man tar av jackan...
10896912_10152655972272404_2997168064647993025_n.jpg

(och hästskrället stod inte stilla när jag skulle sadla, så vojlocken hamnade på tresniskan - det gick bra att rida n runda ändå... :P )

Blev lite grinig min kcal räknande app bestämde sig för att minska mina kcal inför helgen. Har svårt som det är att inte gå över min gräns och så minskar den 100kcal per dygn.

Men känner för övrigt att jag orkar mer. Hoppträningen i kväll gjorde mig inte alls lika anfådd som jag brukar.

Känns som att jag går mot en bra helg... eller inte. Jag har faktiskt klarat veckan väldigt bra. Håller lite koll med kaloriräknaren. Även fast jag inte är så slavisk så ger den mig ett bra humm vilket gör att jag undviker extraätande nästan helt.

Men så helgen... vaknar upp med dunderförkylning, vilket gör att min träning som är inplanerad på söndag är i farozonen. Dessutom ska jag och sambon ta en färja till Finland, och då är det 2xBuffé som gäller. En gång resan dit och en på resan hem. Jag vet att jag inte kommer kunna hålla igen framför en stor buffé. Jag får nog helt enkelt se mig besegrad och ta nya tag på söndag när vi är hemma igen. Ibland måste man... eller?

Dessutom ska jag och sambon ta en färja till Finland, och då är det 2xBuffé som gäller. En gång resan dit och en på resan hem. Jag vet att jag inte kommer kunna hålla igen framför en stor buffé. Jag får nog helt enkelt se mig besegrad och ta nya tag på söndag när vi är hemma igen. Ibland måste man... eller?
Hålla igen behöver du väl inte göra, men du kanske kan "välja rätt" så du kan äta dig mätt utan att vräka i dig onyttigheter.

Säger hon som äter vegetariskt och knappt hittade något att äta när hon åkte till Åland för ett år sedan och därför bestämde sig för att sockerchocka kroppen... :rofl:
1520699_10151925206392404_1504918640_n.jpg

Hålla igen behöver du väl inte göra, men du kanske kan "välja rätt" så du kan äta dig mätt utan att vräka i dig onyttigheter.

Säger hon som äter vegetariskt och knappt hittade något att äta när hon åkte till Åland för ett år sedan och därför bestämde sig för att sockerchocka kroppen... :rofl:
1520699_10151925206392404_1504918640_n.jpg
Känner jag mig själv kommer min desserttallrik se ut något liknande. :o Har inte ätit speciellt mycket sött på ett tag nu. Jag kommer bli som en duracellkanin. :bump:

Känns som att jag går mot en bra helg... eller inte. Jag har faktiskt klarat veckan väldigt bra. Håller lite koll med kaloriräknaren. Även fast jag inte är så slavisk så ger den mig ett bra humm vilket gör att jag undviker extraätande nästan helt.

Men så helgen... vaknar upp med dunderförkylning, vilket gör att min träning som är inplanerad på söndag är i farozonen. Dessutom ska jag och sambon ta en färja till Finland, och då är det 2xBuffé som gäller. En gång resan dit och en på resan hem. Jag vet att jag inte kommer kunna hålla igen framför en stor buffé. Jag får nog helt enkelt se mig besegrad och ta nya tag på söndag när vi är hemma igen. Ibland måste man... eller?

Ät mat då? Välj proteiner och grönsaker i första hand.

Ät mat då? Välj proteiner och grönsaker i första hand.
Detta är ju absolut vad jag borde göra. Men frågan är om det blir för mycket frestelser helt enkelt. Men jag ska göra mitt bästa :). Det är lätt att tänka på ett sätt, men för mig är det ibland svårt att följa det fullt ut.

Detta är ju absolut vad jag borde göra. Men frågan är om det blir för mycket frestelser helt enkelt. Men jag ska göra mitt bästa :). Det är lätt att tänka på ett sätt, men för mig är det ibland svårt att följa det fullt ut.

Ja alltså det gäller väl alla i tråden, därav tråden ;)

Men det är lättare att göra bra val när man är mätt :D

Nej, man måste inte lassa på med mat bara för att det är buffé :) Ett tips i all välmening är att tänka på vad du kan göra istället för vad du inte kan. Just nu är du helt inställd på "jag kan inte stå emot". Du har givit upp på förhand. Det du måste bestämma dig för är om det är värt att skjuta upp viktnedgången ett par veckor för att få fortsätta i samma gamla spår. Jag säger inte att du ska strunta i all god mat och bara äta grönsaker. Men se det som ett tillfälle att öva din viljestyrka och eftertänksamhet. Precis allt på en buffé är inte gott och det räcker med en liten bit av det man tycker om. Gå ett varv och se efter vad du verkligen vill ha och vad du kan vara utan.

Att gå ner i vikt är framför allt en mental resa och det är precis såna här situationer man måste lära sig hantera :)

Hoppas ni får en trevlig helg!

Det som funkar för mig är långsamma kolhydrater.
När jag är noga med att äta lite mer GI-inspirerat så brukar mitt sug efter godis minska rejält.

Kanske ska prova sådant, nu blir det mycket god mat tyvärr. Ändå stod det idag på vågen 83,5 kg istället för 85 kg. Så känner mig lycklig :D.
Var även ute i 3 timmar lite drygt och promenerade hunden. Pulsade i snö och lyfte även in halmbalar i ladugården. Så lite har jag väl förtjänat att äta :D:o.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
21 246
Senast: lizzie
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 628
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 198
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30