Tjockistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag räknat kalorier för första gången. Jag höftade till det lite på middagen och lunchen, så det är mest för att få ett humm. Men jäklar i havet vad mycket kalorier det var i couscous :O. Enligt lifesum var det nästan 700 kalorier i en portion. Inte konstigt att man lätt kommer upp i hiskeliga mängder kalorier utan att äta mycket då. Jag som trodde couscous kunde vara lite bättre än typ potatis eller ris.

Inte kan det väl vara 700 kcal i en portion couscous?! :confused: Låter ju helt orimligt? Det är inte så att du vägt den tillagad och räknat på torrvikten?

Tillägg: "Min" app anger att en "cup" torr couscous innehåller 650 kcal, medan en "cup" (vilket väl är en ganska rimlig portion?) tillagad innehåller 176 kcal.

Tillägg 2: En "cup" tillagat vitt ris ska tydligen innehålla 242 kcal, så couscousen är väl bättre än det i alla fall! :up: Men allt sånntdär som man har till, pasta, korn, ris osv drar ju lätt iväg kalorimässigt har jag insett :o :p

Senast ändrad:
Idag har jag räknat kalorier för första gången. Jag höftade till det lite på middagen och lunchen, så det är mest för att få ett humm. Men jäklar i havet vad mycket kalorier det var i couscous :O. Enligt lifesum var det nästan 700 kalorier i en portion. Inte konstigt att man lätt kommer upp i hiskeliga mängder kalorier utan att äta mycket då. Jag som trodde couscous kunde vara lite bättre än typ potatis eller ris.

Quinoa får ersätta en del pasta och potatis här, det är iaf mindre kolhydrater i och mättar bättre. Annars brukar vi äta dinkelpasta, kanske ingen stor skillnad i kcal, men man håller sig mätt längre och kan äta mindre portion.

Inte kan det väl vara 700 kcal i en portion couscous?! :confused: Låter ju helt orimligt? Det är inte så att du vägt den tillagad och räknat på torrvikten?

Tillägg: "Min" app anger att en "cup" torr couscous innehåller 650 kcal, medan en "cup" (vilket väl är en ganska rimlig portion?) tillagad innehåller 176 kcal.

Tillägg 2: En "cup" tillagat vitt ris ska tydligen innehålla 242 kcal, så couscousen är väl bättre än det i alla fall! :up: Men allt sånntdär som man har till, pasta, korn, ris osv drar ju lätt iväg kalorimässigt har jag insett :o :p

Det är sällan proteinerna man blir tjock av ;)

tänk på att mäta det vikt okokt, eller söka på det kokt.

Enligt min app är det en portion tillagad couscous som har så många kalorier... Slog in streckkoden på paketet så det blev ju just den också.

Quinoa får ersätta en del pasta och potatis här, det är iaf mindre kolhydrater i och mättar bättre. Annars brukar vi äta dinkelpasta, kanske ingen stor skillnad i kcal, men man håller sig mätt längre och kan äta mindre portion.
Tack för tipsen :). Har faktiskt aldrig provat quinoa så det är väl på tiden :).

Enligt min app är det en portion tillagad couscous som har så många kalorier... Slog in streckkoden på paketet så det blev ju just den också.

Tack för tipsen :). Har faktiskt aldrig provat quinoa så det är väl på tiden :).

men streckkoden är på 100g okokt, blir mycket mer i vikt när du kokat den.

Fast streckkoden på paketet måste väl ändå hänvisa till det näringsinehåll per 100 g som står på paketet? Och den är ju för torrvaran. Eller vad står det för näringsinehåll på paketet?

Hmm, enligt lifesum innehåller 200 g kokt couscous 288 kcal. Låter mer rimligt tycker jag. :)

Fast streckkoden på paketet måste väl ändå hänvisa till det näringsinehåll per 100 g som står på paketet? Och den är ju för torrvaran. Eller vad står det för näringsinehåll på paketet?

Ja och man kokar väl inte så mycket som 100 g torrvara? Det blir ju en jätteportion!

Fick läsa om och läsa rätt. :P

Haha, känns som om jag har samma problem ;)
MEN - det är faktiskt bättre att älska potatis är pasta, så det får vi va glada för tycker jag ;)

Oh ja. Jag är så trött på pasta. Tack och lov då jag visat mig vara glutenintolerant :p Tyvärr lat på potatis för skala suger!

Bränner dem bara :yuck: Fick nån gång potatis, morot och lök i ugn hos någon. Men lyckas aldrig själv :(

Prova att sänka graderna, jag brukar lägga alla rotfrukterna i en plastpåse sedan hälla på lite olvolja. Gojsa sedan runt så alla rotfrukter har olja på sig. Fastnar inte alls lika lätt. Brukar blanda potatis, morot, palsternacka och lök, även rödbetor är gott i.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
21 245
Senast: lizzie
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 628
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 196
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama