Tjockistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men om man bara får hjälp med att komma igång, så är det ju inte speciellt jobbigt att gå ner i vikt. Vill dom inte i första hand ta tag i den biten? Eller är det därför det börjar med ett dietistbesök?
Ungefär som om man slappnar av så blir man gravid?

Som bekant så är vi alla stöpta i olika former. En del har lätt att pendla i vikt, en del har lätt att gå upp, andra att gå ner osv.

En operation innebär förutom den kirurgiska biten en livslång livsomställning och för att man ska vara redo för den träffar man dietist (igen) och i många landsting måste man gå ner ett visst antal kilo innan operation.

Alla har en period på flytkost före op för att minska mängden bukfett och för en del levern. Den är oftast fyra veckor lång och blir som en kickstart. Oftast rekommenderar de Modifast pulver.

Minskningen av magsäcken och förbikopplingen av en del av tunntarmen och magmunnen ändrar även viss hormonutsöndring och därmed hungerskänslorna.

Så det är hjälp på flera plan på samma gång.

Jag har dessutom problem med ämnesomsättningen men det är inte ett krav. Är man sjuk kan man beviljas op vid lägre BMI.

De flesta går ner ca 75% av sin övervikt efter operation, så man blir oftast inte smal.

Och vill man så går det utmärkt att töja ut det man har kvar av magsäcken och gå upp i vikt igen.

Men om man bara får hjälp med att komma igång, så är det ju inte speciellt jobbigt att gå ner i vikt. Vill dom inte i första hand ta tag i den biten? Eller är det därför det börjar med ett dietistbesök?

Nu hoppas jag inte att du menar det så illa som det kan verka, i en "tjockistråd", men du skriver lite klumpigt i mitt tycke. Jojobantning är inte heller önskvärt, och en GBP är långsiktigt sett mest framgångsrikt när det gäller större viktnedgång. "Jobbigt" är dessutom en definitionsfråga. Har man försvårande omständigheter som gör att alternativen inte fungerar - ja, då återstår GBP. Man ska inte heller glömma att forskning visar att en GBP ändrar vissa hormoner, som är av betydelse i mag-tarmsystemet. Dessutom medför omkopplingen av tunntarmen att man tar upp mindre näring, så i de fall man kan "leva på luft utan att gå ner" så kan det ändras av en GBP - inget man kan åstadkomma på egen hand.

Sen vet jag inte hur andra har blivit bemötta, men trots att jag hade problem "på papper" så tog det 2 år innan jag fick rätt hjälp för mina medicinska problem - fram tills dess möttes jag av kränkande kommentarer när jag berättade att jag levde på 1000 kcal om dagen och gick upp i vikt. Jag fick en dietisttid till slut - som konstaterade att jag åt rätt. Fanns inte mer att göra. GBP eller "gå din väg" var alternativen.

@SweetPanther

Tack för ett utförligt svar från någon som vet! Det är så mycket svammel när man hör om dessa operationer, så det är intressant med riktig fakta. Det är nog ingen som tror att det är en "quick fix", bara att göra en operation är ju lite läskigt, sen är det ju tusen andra grejer att tänka på också.

Det är bra gjort av dig att ha minskat 18 kg. Har man kommit så långt, då har man gjort ett jättejobb! Jag måste också ta tag i den där biten, dags att släpa fram crosstrainern och sluta äta massa skit.

@SweetPanther
Har också tröskat igenom sjukvården sedan 08 för vikten och sen 00 för sköldkörteln.

Jag har nått min gräns för vad jag orkar med och nu IOM IVF-remissen så blev det droppen.

Nu hoppas jag inte att du menar det så illa som det kan verka, i en "tjockistråd", men du skriver lite klumpigt i mitt tycke.

Jag är fet som en gris själv, men vill inte göra någon operation för jag vet att jag kan gå ner i vikt bara jag tar ihjäl latmasken i mig och slutar att äta massa onödigt. Men jag tycker det är intressant att få höra av de som VET, eftersom t ex på TV så ser man folk som gör dessa operationer "hejvilt" (mest från USA) och dom får det att verka som den enklaste grej i världen... Jag är trött på att det ska tassas på tå för tjockisar, man vet ju mycket väl att man är tjock och behöver ibland en spark där bak för att tänka till, sluta tycka synd om sig själv och ta tag i sitt liv. Jag gick ner 20 kg för ett par år sedan, det var inte ens svårt. Men eftersom jag är så lat, så gick jag upp dessa kilon igen efter att jag hade fått barn. Det berodde INTE på graviditeten, "graviditetskilon" är bara en dålig ursäkt, det var för att jag halkade tillbaka in i min lata livsstil igen.

Jag är fet som en gris själv, men vill inte göra någon operation för jag vet att jag kan gå ner i vikt bara jag tar ihjäl latmasken i mig och slutar att äta massa onödigt. Men jag tycker det är intressant att få höra av de som VET, eftersom t ex på TV så ser man folk som gör dessa operationer "hejvilt" (mest från USA) och dom får det att verka som den enklaste grej i världen... Jag är trött på att det ska tassas på tå för tjockisar, man vet ju mycket väl att man är tjock och behöver ibland en spark där bak för att tänka till, sluta tycka synd om sig själv och ta tag i sitt liv. Jag gick ner 20 kg för ett par år sedan, det var inte ens svårt. Men eftersom jag är så lat, så gick jag upp dessa kilon igen efter att jag hade fått barn. Det berodde INTE på graviditeten, "graviditetskilon" är bara en dålig ursäkt, det var för att jag halkade tillbaka in i min lata livsstil igen.
Men det är ju du...

Jag gick ner 20+kg när jag fick börja med levaxin. Men de kom tillbaka med moms. Och jag har inte ändrat på något.

Självklart äter jag fel, de säger ju sig självt.

Poängen med operation för mig är tvånget i första hand, det fungerar bra för mig.

Och jag fattar att det kommer bli SKITjobbigt.

Har ca 48kg till målvikt och jag är bara 159cm över havet.

@lil-sis

Hur blir det med ämnesomsättningen efter operationen? Är det något som kan störa då också, eller räcker det med att du äter enligt deras instruktioner osv?

Tvång är det enda som funkar för mig också, iaf när det gäller motion. Köper jag ett gym-kort, då åker jag kanske till gymmet ett par ggr och struntar sedan i det. Men med häst är det bra, då MÅSTE jag ut i ur och skur.

Jag tycker väl inte att man ska tassa på tå, som i - inte ta upp problemet (tex inom sjukvården), och frågor kan man alltid ställa, det var väl just det här "kommer man bara igång så.." som kändes "off". Men som sagt, alla är vi olika. Största problemet med en diskussion/konversation kring viktproblem är att alla inte fungerar på samma sätt, vilket gör att flera lösningar krävs/ev. kombination av lösningar. Det är det trådarna är till för - tips och råd och att dela med sig, samt heja på varandra förstås. Vilket jag personligen tycker är jätte kul - så därför är jag med. Det innebär dock inte att situationen fortfarande är komplicerad, både för den enskilde och i grupp.

Jag kan hålla med dig om att det i media framstår som om en GBP är "lätt", åtminstone i vissa fall, men oftast så gör man en avvägning mellan "vad kommer det här kosta oss nu i mänskligt lidande och rena pengar" respektive - "vad kommer det kosta oss sen i följdsjukdomar". Nu vet jag inte hur det går till utomlands, men här i Sverige har jag fått uppfattningen att man är noggrann med den mentala aspekten, för att undvika problem efteråt. Man kan förstås töja magsäcken igen, men tyvärr riskerar en del med ätstörningar att istället övergå till alkohol, vilket man förstås också vill undvika.

@WBanna

Den blir inte frisk, sköldkörteln, jag har en autoimmun sjukdom men troligen kan jag minska på levaxinet eftersom jag kommer väga mindre.

Jag är i övrigt frisk, än så länge men det lär ju inte vara hur länge som helst.

@WBanna
Häst fungerade bra för mig också, motionsmässigt åtminstone. Jag hade rätt ok grundkondis som tjockis och hästägare. Saknar den delen numera, helt klart. Har fått "nöja" mig med cyklande och frisbeegolf, samt promenader. Gym blir det ibland, men jag är inget fan av gruppass - ingen tid att passa - inte jätte ofta jag kommer iväg.

@lil-sis Om jag får fråga, har de nämnt ev absorptionsproblem? Riskerar du att få ojämna värden pga operationen?

Jag har ju bara varit på stora infoträffen än men jo de har snuddat vid problemen med noll tid i magsyra och kort tunntarm.

Jag har redan problem med fluktuerande värden så det blir väl samma lika.

Jag har förresten fyra ponnyer, tre hundar och en gård men det hjälper inte ;)

Är det en ganska stor grej att operera? Jag som trodde att det var en Quick-Fix och sen kan jag leva som vanligt igen och ändå bli smal.

Attans också.

Har en bekant som gjorde GBP och ett par veckor senare beklagade sig på FB med kommentaren: " har ont i magen, undrar om det beror på att jag åt för mycket grädde?":banghead:

Sist jag kollade är det ännu viktigare att få i sig rätt mat/näring efter en sådan operation.
Så visst finns det människor som använder operationen på "fel" sätt. För en del skulle det säkert räcka att gå till en psykolog för att få hjälp med sitt förhållande till mat istället för en operation, har man däremot andra medicinska besvär som ligger bakom är ju just det inget alternativ.

Nu har i och för sig denna personen gått ner en hel del i vikt ändå (fanns att ta av), men jag kan ju tänka mig hur det hade blivit med ordentlig kost istället för en massa kakor och snacks precis som innan.:eek:

På Ackis är de noga med att man fattat och använder man mat som tröst etc ska man helst prata med deras psykologer, som har presenterat sig och sagt KOM. Både nu och sen. Det är bra :)

Ingår det någon operation efteråt där man får ta bort hud eller hissa upp tuttarna el dyl?
Får man stora problem med överskottshud på buken som får svamp osv (dvs hänger ner flera centimeter) så kan man få bukplastik betald av landstinget av medicinska skäl. Men inga tuttar, rumpa, överarmar osv.

@Kibani all motion är bra motion, de rekommenderar (om jag minns rätt) 3 pass a 20 min där man höjer pulsen över 100 slag/min per vecka som minimum.

KL
På onsdag ska jag väga mig, ska bli intressant att se om det rört på sig :) Var hos dietist igår, känns som det kommer funka bra. Hon gav mig även nummer till psykolog för att eventuellt kunna ta tag i min störda relation till mat (håll tummarna att de tar emot mig).

Glömde skriva i torsdags, -1kg till.
På Ackis är de noga med att man fattat och använder man mat som tröst etc ska man helst prata med deras psykologer, som har presenterat sig och sagt KOM. Både nu och sen. Det är bra :)

Det låter ju jättebra, det är ju så det ska vara, annars kan det ju bli väldigt fel och onödigt...

Ackis har tagit emot och noterat önskan om snabb utredningstid från Linné-kliniken.

Jag hoppas verkligen att det hjälper.

Eller att jag hinner bli ordentligt gravid först.

Ska träffa sköterskan nästa vecka och lämna massor av prover.

I övrigt så piper mobilen varje 2.5 timme och på jobbet fungerar det bra att äta något då, hemma är det mycket svårare.

Nu passar mina uniformsbyxor igen, magen svullnar direkt när jag är gravid trots att den inte är direkt liten från början.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
21 229
Senast: lizzie
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 625
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 178
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama