Tjockistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tjockistråden!

KL

fastar idag, är hemskt hungrig just nu. Haft en hemsk vecka både måendemässigt samt jobbmässigt så inte har jag tränat heller :(

KL

fastar idag, är hemskt hungrig just nu. Haft en hemsk vecka både måendemässigt samt jobbmässigt så inte har jag tränat heller :(

Jag vet inte om ni tycker det är okej att jag flikar in min åsikt, eftersom jag inte har viktproblem och därmed inte riktigt kan sätta mig in i hur det är, men jag tror starkt på att om det inte känns :D så kan man inte lyckas. Att du skriver som du gör ovan, gör mig ledsen, och vad måste det då inte göra med dig? Om du mår dåligt och har det tufft på jobbet, ska du verkligen förvägra dig själv mat också? Så att du blir ännu mer ledsen? Finns det inget sätt du kan tänka dig där det känns som om du tar hand om dig själv samtidigt?

Självklart får du säga din åsikt :) Jag tar inte illa upp alls (möjligen om du sa att så här måste du göra för det är det enda rätta).

Jag har ätit 2 ggr igår. Anledningen till att jag var hungrig var för jag mådde dåligt. Jag försöker bryta mitt känsloätande delvis genom 5:2 men även genom att försöka göra bättre val när jag äter. Mer grönsaker, mindre potatis, pasta etc (mest för jag faktiskt ser att mitt socker går upp väldigt mycket av sådana saker). Jag har frågat både min läkare och min diabetessköterska om det finns möjlighet inom landstinget att få KBT eller liknande för min "ätstörning", min sköterska gjorde det klart för mig att det är det sista man provar ungefär. Så jag försöker "programmera om" mig själv helt enkelt. Sedan behöver jag vara hungrig ett tag för att få krympa min magsäck som just nu kräver allt för mycket mat för att känna sig mätt. Det är ju en av anledningarna till mig väldigt stora övervikt :) Hunger ger mig inte dåliga känslor, då är ett tomt kylskåp måendemässigt mycket jobbigare (vilket nog är lite sjukt det med).
Om det här gav svar på dina frågor vette fan dock ;)

En vecka till och ännu ett kilo ner, sakta men säkert åt rätt håll.:)

Även om jag började på en torsdag, men en dag innan tycker jag inte spelar roll.

Jag äter ju inte annorlunda för att det är påsk, däremot har motionerandet legat på is ett tag. Det är fullkomligt hopplöst med pollenallergi som gör att man blir trött av att promenera 50 meter. Gå uppför en trappa gör att man flåsar som efter ett gympass etc. Så jag ligger lågt igen tills nuvarande pollensorter lugnat ner sig litegrann.

Har tid hos SSK 5/5 :)

Det rör på sig :D

Lite berg- och dalbana här.

Plussade 11/4 men började blöda i fredags så nu väntar jag på VUL på torsdag.

Har kvar tiden hos SSK om två veckor och jag går nog dit oavsett. Dumt att avbryta GBP-processen om det är ett mf eller nytt utomkveds.

Har slutat med läsk iaf :)

Lite berg- och dalbana här.

Plussade 11/4 men började blöda i fredags så nu väntar jag på VUL på torsdag.

Har kvar tiden hos SSK om två veckor och jag går nog dit oavsett. Dumt att avbryta GBP-processen om det är ett mf eller nytt utomkveds.

Har slutat med läsk iaf :)

Missfall, så nu lägger jag fokus på operationen istället.

Nu frågar jag inte för att kritisera någon el dyl, utan för att jag verkligen undrar. Varför gör man en GBP? Varför ser man inte till att gå ner i vikt istället, dvs äta mindre och röra på sig mer? Gör man operationen pga hälsoskäl, dvs att man verkligen inte kan gå ner i vikt pga något fel i ämnesomsättningen, eller är det bara en genväg för att man har dålig självdisciplin? Eller vad ställer Landstingen för krav för att godkänna en sådan operation? Det är ju en ganska stor grej.

Smyger in med en fråga :p

Skulle ni säga att all motion är bra motion för en tjockis (snällt uttryckt) som vill ned ca 30kg? Funderar på att damma av mitt gamla Wii Fit att svettas på nån stund då och då. Eller var det någon minsta tid man skulle hålla på för att det skulle hjälpa?

Nu frågar jag inte för att kritisera någon el dyl, utan för att jag verkligen undrar. Varför gör man en GBP? Varför ser man inte till att gå ner i vikt istället, dvs äta mindre och röra på sig mer? Gör man operationen pga hälsoskäl, dvs att man verkligen inte kan gå ner i vikt pga något fel i ämnesomsättningen, eller är det bara en genväg för att man har dålig självdisciplin? Eller vad ställer Landstingen för krav för att godkänna en sådan operation? Det är ju en ganska stor grej.

Är det en ganska stor grej att operera? Jag som trodde att det var en Quick-Fix och sen kan jag leva som vanligt igen och ändå bli smal.

Attans också.

Mitt landsting kräver BMI 40, långvariga försök och sen ett års utredning.

@Kibani Jag började med 40 kg att gå ner, och har numera 22 kvar. Jag trivdes dock väldigt bra med att sakta utöka dagliga promenader, men jag resonerade åtminstone som så att all motion är bra motion. När jag kunde promenera 1-2h utan problem, så orkade jag dessutom lägga till lite tid på crosstrainern och styrka, men grunden var att allt är bra. Variation är ju jätte bra, så jag hade nog dammat av Wii:t om jag var du.

Är det en ganska stor grej att operera? Jag som trodde att det var en Quick-Fix och sen kan jag leva som vanligt igen och ändå bli smal.

Attans också.

Mitt landsting kräver BMI 40, långvariga försök och sen ett års utredning.

Ja, det är ju därför jag undrar varför man väljer att göra operationen, för att det är en stor grej. Det räcker alltså med att man bara har dålig självdisciplin? Eller måste det vara pga medicinska orsaker som gör det omöjligt att gå ner i vikt?

@Kibani Jag började med 40 kg att gå ner, och har numera 22 kvar. Jag trivdes dock väldigt bra med att sakta utöka dagliga promenader, men jag resonerade åtminstone som så att all motion är bra motion. När jag kunde promenera 1-2h utan problem, så orkade jag dessutom lägga till lite tid på crosstrainern och styrka, men grunden var att allt är bra. Variation är ju jätte bra, så jag hade nog dammat av Wii:t om jag var du.

Riktigt bra jobbat! Crosstrainer är jättebra tycker jag, man märker resultat på flåset snabbt. :)

@WBanna Tack!

Jag försöker inte svara åt lilsis, utan jag har själv undersökt möjligheten när jag haft problem med att gå ner (i mitt fall pga felaktig ämnesomsättning samt hormonella problem).

Angående GBP eller inte så tror jag få som har gått igenom utredningen tror att det är en quickfix, utan de är medvetna om riskerna, samt arbetet som ligger bakom en viktnedgång med GBP. Det är något vården är tydlig med, och man blir inte heller beviljad en GBP pga "dålig självdisciplin", utan det är en helhetsbedömning som görs, med flertalet undersökningar som ligger till grund för beslutet. Om man har medicinska orsaker som gör det omöjligt att gå ner i vikt, så ska dessa åtgärdas, om möjligt. Men framförallt så skall man ha testat olika viktminskningsalternativ, under längre perioder. Så det är inget lätt alternativ, för att inte tala om den väntetid vissa landsting har (som exempelvis i lilsis fall - 1 år). Vissa landsting verkar också ha en lång utredningstid av den enkla anledningen att de patienter som är aktuella skall kunna ändra sig om de är/blir osäkra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
21 229
Senast: lizzie
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 625
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 178
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama