Tjockistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tjockistråden!

Jag fattar det som att det är den med sibutramin, inte helt laglig alltså.
Fattar inte hur det funkar så att de kan sälja den.

Är fortfarande inte hungrig, har ätit shakes hela dagen för att hålla blodsockret i schack.

Jag funderar dock på hur stora delmål man ska ha och hur man ska "belöna" dem.

Hur stora delmål man ska ha är nog väldigt individuellt. Jag kör två varianter. För varje 5-kg som jag går ner så belönar jag mig med nytt smink eller någon dyr ansiktskräm. Men annars har jag lite större delmål, att passer 10-kg-gränser så det blir en ny första siffra på vågen. Alltså när jag kom under 100 blev det en ny väska. Nu börjar jag närma mig 90-kg-spärren och när jag har en 8.a som första siffra blir det ett par snygga pumps som belöning.

Det som är bra med smink, skor, väskor etc är ju att de inte är storleksberoende. Tänker inte belöna mig med kläder förrän jag nått min målvikt och har ett BMI på 25. Kläder har jag i överflöd - i alla storlekar - efter min tidigare jojobantning :meh:

Det är belöningar som funkar för mig i alla fall :D

/Lizzie

Det som är bra med smink, skor, väskor etc är ju att de inte är storleksberoende.
10 kg-intervaller tror jag är lagom
och jag tänkte just föreslå sånt som är storleksoberoende. Kanske en ny frisyr ínkl färg och/el permanent och några nya smycken?

*kl

Första infon på Ackis nästa vecka.
Om det visar sig att det tar ett år att ta sig igenom utredningen kommer jag att stå kvar i kön men köra pulver ner till -20 för att kunna börja med IVF i år.

Det var ju inte riktigt såhär jag hade tänkt det. Typ.

Åh och jag tycker smink och "utseendesaker" är tråkigt som bara den :$ Dessutom sminkar vi oss inte på jobbet och får inte ha parfym. Frisyr är bra tips, men min röda skapelse på huvudet kommer nog kräva färg/formklippning oftare än jag hinner banta 10 kilo :p Böcker tycker jag är kul, men det har jag redan ett 40-tal som ligger på kö för att bli lästa så det funkar inte heller. Kläder tänkte jag var en dålig ide också :) Jag har nog så jag klarar mig ner till 90 kilo skulle jag gissa.

Vad hemsk jag känner mig som dissar alla era förslag! Men jag uppskattar dem även om det inte låter så. Får mig att tänka i nya banor :)

lil-sis jag hoppas att det ska gå snabbare än så!

Men kanske något fint till hemmet? En bukett tulpaner eller vad som är i säsong? Eller bio/teater/konsertbesök eller en annan upplevelse? Jag tror, som flera, att det är bättre med storleksoberoende belöningar.

Vad hemsk jag känner mig som dissar alla era förslag! Men jag uppskattar dem även om det inte låter så. Får mig att tänka i nya banor :)

Du är inte alls hemsk och jag upplever inte att du dissar förslagen ;) Vi uppskattar bara olika saker!!

Det viktigaste är ju att du börjar tänka i nya banor och vilken belöning som passar bäst för dig. Det ska ju vara något man verkligen känner för så man orkar kämpa på. Och vi är ju alla olika :D

För min del så är det viktigt att inte belöna mig med godis eller något annat onyttigt eftersom jag då frossar värre än värst = går upp direkt. Några på mitt jobb tjatar som fasen om att jag MÅSTE få unna mig på helgerna. Unna sig = äta riktigt onyttigt.

Jag äter massor av god mat hela tiden och har inga problem att få plats med ett gott rött vin och lite god ost mellan varven. Däremot tror jag att mitt beslut att INTE äta godis, chips etc sticker i ögonen på några personer. Jag gör nämligen något som de själva vill göra, men inte klarar av...

/Lizzie

Ja jag funderade på en upplevelse eller något till hemmet :) Bio är dock dumt för jag förknippar det med mycket godis/popcorn och liknande.

När jag gått ner till 90 kilo ska jag iaf försöka börja rida igen! Och så sitter jag och klurar på vad jag ska sätta för slutmål (allt känns alldeles för långt bort ;) )

Jag vill inte heller ha mat/godis som belöning. Jag "får" ju inte heller äta onyttigheter p.g.a. diabetesen, och upplever det som enklare att helt enkelt skippa de helt.

Jag och en kompis lade undan en guldpeng för varje dag som vi inte åt godis och en för varje dag vi rörde på oss. Sen åkte vi till Globen och shoppade loss. Det var roligt att lägga pengen i burken, peppigt att göra det med en kompis och härligt att spendera dem!

Om ni en dag inte åt godis men tränade la ni då 20 kr?
Är ju en bra ide, fast jag kanske samlar hela månaden istället. Ska ändå anteckna vad jag äter samt hur ofta/mycket jag tränar. :)

KL
Idag har jag gått 40 min direkt efter jag vaknat, och idag låg även morgonsockret på en okej nivå :)

Jag har ju fått order om att jag måste röra på mig sju dagar i veckan. 45 min simning eller 30 min promenad varje dag. Får se om det går att göra något bra av det :)

KL
Har pratat med en kollega inatt om vikt och mat och andra livsval. Så de gånger vi jobbar natt ihop så ska vi försöka peppa varandra :)

*kl*

Hur går det för er?
Är inte så hungrig p.g.a. slimexen, bra för min vikt, men förvånansvärt frustrerande och inget som jag tänker rekommendera.
Började äta dem i torsdags, tänkte väga mig veckovis nu, men det verkar som om ett kilo försvunnit redan, får se på torsdag.

Bortsett från smörgåstårta i fredag och lördag - mannen fyllde år! Så rullar det på.

Jag har varit med i GI Viktkoll sedan 4/1 och håller mig till menyerna som jag får in i mitt digitala verktyg. Verkligen guld värt. Jag äter god och nyttig mat. Framför allt är jag inte hungrig mellan målen och godissugen håller sig borta.

Det bästa med GI för min del - det är att jag får äta massor av god mat :d

Menyn för idag är:

Frukost: 100 g keso 4 %, 1 skiva hembakt GI-bröd med bregott och groddar

Lunch: Grillad kyckling, quinoasallad och broccoli

Mellanmål: 1,5 dl naturell Yogurt eko + 18 gr blandade nötter

Middag: Parmesanfylld laxfilé med sallad

:d

Enda nackdelen är ju att jag är tvungen att laga mat från grunden och laga mat är trist. Men eftersom jag gillar att äta god mat så är det bara att gilla läget.

Jag har tidigare testat Reductil och det funkade bara för stunden :cautious:. Jag är så pass gammal och har lärt mig av min tidgiare jojobantning (förhoppningsvis) att jag måste hitta ett hållbart system. Tyvärr finns det inga snabblösningar... skulle ju vara trevligt om det vore så, men livet är inte rättvist :p

/Lizzie

Javisst är det så, jag tror det dumma med dem är att man helt enkelt inte äter, för att man inte är hungrig, försöker trots det få i mig mat (även om det blir mindre mängd), annars känns det ju ogjort.

Jag laddar med rostmackor.
När jag är klar med info etc så slänger jag brödrosten. Rostat bröd är som heroin typ, för mig :crazy:

Det ska bli skönt att bli av med den extra människan jag släpar runt på.

Du vet att jag är lite orolig för dig när du tar de där läskiga tabletterna... Jag ska inte tjata på dig om dem ;), men skulle vilja ge dig rådet att kanske köra dem varannan vecka eller så - eller varför inte som nån form av 5:2-metod. För risken när man går ner sådär fort på att man inte äter är den jag nämnde i början av den här tråden, som jag blev så utskälld för :p - kroppen ställer in sig på svält och när du sen börjar äta igen lagrar den på sig ännu mer och resultatet blir jojobantning. Jag misstänker att det skulle kunna vara orsaken till att långtidsresultatet av behandlingen inte blev så bra som man önskat.

Idag känner jag mig duktig! :D Börjar få igång lite rutin på motionerandet. Det är definitivt ingen hårdträning men 1,5-2 km powerwalk på tisdagar och torsdagar medan barnen tränar friidrott (sen ger fötterna upp - måste se till att slipa in mina gjutna inlägg till mina nya skor...) och 45 minuter bassängträning på onsdagar. Och sen försöker jag hinna med att rida nån gång på helgen också - går ibland, det är ju annat som ska göras också...
Återstår att se om det ger något resultat, det går lite upp och ner med hur jag äter och jag borde skärpa mig på den punkten också.

Utöver detta har jag stått en stund på crosstrainern på lunchen idag (fördelen med att kunna utnyttja distansföreläsning och plugga hemifrån) och grävt längdhoppsgropen (man luckrar upp sanden så det blir mjukare att landa i den - det är rejält tröttande, kan jag säga...), sen tog vi en promenad runt den kilometerbana som barnen ska springa på tävling nästa helg innan vi åkte hem igen. SÅ den här dagen borde jag ligga på minus i alla fall!!

Senast ändrad:

Du är duktig :D

Jag känner mig också duktig. Jag har varit ute på en 8 km lång cykeltur. Tog 30 min och medelhastigheten var drygt 15 km/h. Med tanke på att jag har usel kondis så är jag nöjd. I tisdag var jag ute på 7 km lång cykeltur - som tog 45 min och jag var helt slut efteråt.

Jag har en vanlig 7 vx cykel och mina rundor är till största delen grusväg.

På torsdag 10/4 ska jag vara så pass igång att jag kan cykla till jobbet - 13,6 km enkel resa. Busskortet gäller till 9/4 och eftersom jag behöver motionen (och har cyklat ToR jobbet tidigare år) så är det bara att lägga sig i hårdträning. ;)

/Lizzie

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
21 227
Senast: lizzie
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 625
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 178
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama