Tjockistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tjockistråden!

I mitt fall verkar min hypotyreos ha "satt igång det", så inget syntes på UL förrän efter 9 månader, och det tog 7 olika bedömningar innan det fastställdes. Det verkar som om hypotyreos kan ge liknande besvär, så det var länge osäkert om jag hade någon mer diagnos eller inte.

Vilken tråkig inställning, gällande vikten! Även om man ska vara realistisk (PCOS innebär ju att det blir betydligt svårare, inte konstigare än så) så har jag inte fått samma besked egentligen. Snarare har fokus legat på att om jag bara går ner ett par kg, så kan det sätta bollen i rullning, eftersom symtomen minskar då. Men visst, det hade ju blivit lättare om jag fått äta Diane, vilket jag, som du redan gissat inte får, pga blodproppar i släkten.

Gällande lågkolhydratskost är det väl olika vad det inbegriper, men jag försöker undvika alltför stärkelserik mat, och försöker undvika kolhydrater i den mån det går. Om jag äter kolhydrater, så föredrar jag de med fullkorn. Anledningen till varför jag testar det är att en teori om vad som ligger bakom PCOS är att det handlar om en typ av insulinresistens, vilket därmed kan bli hjälpt av tex Metformin (som annars används för typ 2 diabetiker) och lågkolhydratskost. En nära släkting har också PCOS, och blev hjälpt av LCHF. Tyvärr får min mage spatt av det, så det är inget alternativ för mig.

Själv har jag funderat på operation, särskilt nu med både PCOS och hypotyreos, men det känns inte värt det idag (ännu). Givetvis om jag inte lyckas gå ner i vikt så småningom (närmaste åren, när hypon kanske åtminstone är i schack), så får jag fundera en gång till.
Vad trist att det tog så lång tid att få rätt diagnos! Det är så jobbigt att vänta!!

Jag vet inte om det hjälper med några kg för min del då jag har mycket övervikt. Men jag försöker i alla fall :)

Ibland tänker jag att jag skulle vilja testa p-piller ändå och ge fan i att jag inte bör ta dem, men så tänker jag på vad som kan hända, man kan ju snacka om för tidig död då...

Metformin, är det i tablettform?

Jag ska verkligen fundera på kolhydratkosten, det kan ju funka kanske :D

Ameo och tanten: Vet ni hur det här med stödstrumpeeffekten funkar rent fysiskt

kl

Jag simmade i dag igen och det blev 58 längder. Det känns bra och jag var inte precis ordentligt trött, men jag hade inte riktigt tid ju :( Ska simma i morgon igen, då ska jag se till att bli ordentligt trött :P

Ameo och tanten: Vet ni hur det här med stödstrumpeeffekten funkar rent fysiskt
jag vet inte exakt vad du menar med din fråga
men det är alltså så att vattnet utövar större tryck mot kroppen än vad luften gör. Och det är så man får effekten.

Jag tänkte mer hur det funkar inuti kroppen, hur vätska i kroppen kan samlas ihop och nå urinblåsan på så kort tid :D

KL

Nu är det dags för mig att hoppa in här. Jag väger ca 20 kg mer än vad som är bra för mig. 85 kg till 163 cm.
Jag har alltid betraktat mig själv som "lite rund" även om jag i många år vägde 57 kg. Helt normalviktig alltså.

Jag har förr varit väldigt aktiv, gick upp tidigt på morgnarna och sprang även när jag var ensam med barnen. Hela sommarhalvåret cyklade jag till jobbet
( 2,5 mil enkel väg)
Men för 10 år sedan var jag med om en ridolycka och skadade ena benet allvarligt. Nu kan jag inte springa alls, kan bara gå max en timma och har även svårt att cykla längre sträckor. Längre ridturer gör också väldigt ont.

Jag rör mig alltså alldeles för lite. Efter en flytt för fem år sedan inser jag att jag helt enkelt ofta har tråkigt, och när jag har tråkigt äter jag godis. Jag har utvecklats till en riktig godisnarkoman, köper godis ca 5 ggr /vecka.

Mat är inte problemet, vi äter sund och bra mat, även om min man gärna använder mycket ost och grädde när han lagar mat. Det löser jag genom att skippa såsen och skrapa av osten.

Nu inser jag att jag måste införa en total beteénde förändring. Den nyinköpta crosstrainern måste användas dagligen, och godiset måste bort.

På något sätt måste jag också se till att skaffa fler vänner på orten där jag bor nu, så att livet helt enkelt blir lite roligare.

Jag har börjat äta enligt 5:2 idag.

Jag tänkte mer hur det funkar inuti kroppen, hur vätska i kroppen kan samlas ihop och nå urinblåsan på så kort tid :D
jag ska be att få återkomma i den frågan, kanske eventuellt möjligen att jag han hitta svaret om jag går in lite djupare i den kurs jag just nu läser... :p

Jag ligger också 20 kg över önskad vikt, lite av en chock att om jag går ner 10 kg så är jag fortfarande över lagom BMI. Jag som skulle känna mig lätt som en fjäder om jag vägde 80 kg till mina 176 cm.

Delmål ett är att komma under 90 kg till 1 december. Har på 4 veckor gått ner 2 kg, och det var första veckan sedan har det stått still. Så fruktansvärt retligt, tycker jag är så duktig, inget godis och sallad till lunch. Ligger mellan 1500 och 1800 kkal per dag, jämfört med runt 2300 sen tidigare. Men det där sista kilot vill bara inte lossna!

Nu har sexhjulingen gett upp så jag kommer att få sköta utfodring med hjälp av skottkärra tills den blir lagad, hoppas att det kan göra lite skillnad.

Jag vet! *viftar*

Amatörmässigt förklarat är det så att lymfsystemet är ett parallellt system till blodomloppet. Du har kärl i hela kroppen.
Blodet pumpas runt av ett hjärta men lymfsystemet har ingen pump. Istället transporteras lymfvätskan runt i kroppen av muskler. Mängder av lumfknutor finns i hela kroppen och de dränerar bort vätskan.

Blir det trögt eller stopp (som tex när man opererar bort vävnad och/eller lymfknutor) så behöver systemet hjälp. Stödstrumpor t.ex. som hindrar att vätskan ansamlas och manuell terapi(massage) som sätter fart på systemet igen.

Vatten funkar som en stödstrumpa med sitt tryck och i kombination med rörelse (simning) så kan lymfsystemet transportera bort vätska effektivare. Man ger systemet en rejäl knuff och hjälp.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lymfatiska_systemet

/tanten - som fick behandling hos lymfterapeut imorse

Jag har faktiskt haft med mig stavarna och gått både i tisdags (1,5 km) och idag (1 km) medan barnen tränat friidrott. Det är verkligen inga långa sträckor men det är vad fötter, knän och rygg klarar av. Idag hade jag tänkt gå längre men fick kramp i hålfoten :crazy: så jag fick ge upp. Men många bäckar små... Jag kunde ju låtit bli att gå alls och bara suttit och glott på telefonen - och det gjorde jag inte!
Och efter detta inlägg blev jag ännu sämre i min :devil: förkylning, som fortfarande vägrar ge med sig. Så nu sitter jag bara på röven och väntar på att bli frisk. Passar på att svulla och svälla lite också; man måste ju hålla huden spänd, vore ju trist om man blev skrynklig... ;)

Haha, ja det är ju "fult" att få rynkor enl. all reklam för olika släta-ut-huden-produkter... :p

Själv har jag gått på "plankan-utmaningen" som går på FB nu :o
Jag gillar träning som mäts i sekunder/dag :p

Och efter detta inlägg blev jag ännu sämre i min :devil: förkylning, som fortfarande vägrar ge med sig. Så nu sitter jag bara på röven och väntar på att bli frisk. Passar på att svulla och svälla lite också; man måste ju hålla huden spänd, vore ju trist om man blev skrynklig... ;)

Du och jag, Ameo!;)

Jag har de senaste dagarna glömt att äta som jag ska. Verkligen glömt. nu sitter jag här och har ätit två smörgåsar i morse och tre kokostoppar vid lunch och är inte riktigt hungrig. Jag har nån i hjärnan som säger "Ät! Ät! Ät!" för den vet att i takt med att mitt blodsocker sjönk till fotknölarna så gjorde humöret det också. Jag är på ett satans humör, fräsig och dan och vet samtidigt att lösningen är att äta. men det finns ju inget gott juuuuuuuu! Mamma hade med sig en matlåda i går morse men jag är inte sugen på lassagne nu ju och tänk om den är äcklig och gammal nu! :meh: Men jag borde äta den va? Så den faktiskt inte blir gammal va?

I tisdags simmade jag igen, skrev jag det nån gång i veckan? Minne som en guldfisk, anyway, jag simmade 56 längder och förtjänar lite beröm, tycker jag minsann. Men blev så trött och hängig efteråt så jag vilade bort hela eftermiddagen. Skulle simma i onsdags morse, men orkade faktiskt inte. Jag kände mig fortfarande helt slö. Och tja, förklaringen är nån sjukdomsaktigt, feber från och till under dagarna, ont i huvudet och halsont, och sedan i går illamående. Skulle simma i dag men mamma blev sjuk i magsjuka i natt och kunde inte köra och inga bussar går, så här i efterhand var det nog bra, att kräkas i vattnet är nog inte populärt.:cautious:

Jag ska simma nästa vecka är det bestämt. På det igen. Se till att bli frisk nudå du också så vi kan fortsätta vår fight mot kilona som ska bort. Det har ju börjat bra så då ska det fortsätta bra! jag ska ta mig över den här svackan. Nystart i morgon för min del kanske?

Jag vet! *viftar*

Amatörmässigt förklarat är det så att lymfsystemet är ett parallellt system till blodomloppet. Du har kärl i hela kroppen.
Blodet pumpas runt av ett hjärta men lymfsystemet har ingen pump. Istället transporteras lymfvätskan runt i kroppen av muskler. Mängder av lumfknutor finns i hela kroppen och de dränerar bort vätskan.

Blir det trögt eller stopp (som tex när man opererar bort vävnad och/eller lymfknutor) så behöver systemet hjälp. Stödstrumpor t.ex. som hindrar att vätskan ansamlas och manuell terapi(massage) som sätter fart på systemet igen.

Vatten funkar som en stödstrumpa med sitt tryck och i kombination med rörelse (simning) så kan lymfsystemet transportera bort vätska effektivare. Man ger systemet en rejäl knuff och hjälp.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lymfatiska_systemet

/tanten - som fick behandling hos lymfterapeut imorse

Aha, vad fräckt ändå! Kroppen är sannerligen en häftig maskin!! Helt otroligt att folk är så friska som många ändå är!

Men en tanke slog mig när jag läste det, en ickerolig tanke; de kilona jag gått ner, är det bara vätska då och inget fett alls eller så? bara... typ vatten? Och när det är "slut", då kommer jag inte gå ner mer i vikt? :( Varför har jag vätska i kroppen, vad brukar sånt bero på?

Självklart ställer jag inte några krav på att du ska svara, jag funderar lika mycket högt ju, mina tankar om det här. :)

Aha, vad fräckt ändå! Kroppen är sannerligen en häftig maskin!! Helt otroligt att folk är så friska som många ändå är!

Men en tanke slog mig när jag läste det, en ickerolig tanke; de kilona jag gått ner, är det bara vätska då och inget fett alls eller så? bara... typ vatten? Och när det är "slut", då kommer jag inte gå ner mer i vikt? :( Varför har jag vätska i kroppen, vad brukar sånt bero på?

Självklart ställer jag inte några krav på att du ska svara, jag funderar lika mycket högt ju, mina tankar om det här. :)

Hahaha - du är för rolig! :rofl:

Klart att du inte tappat bara vätska!

Dessutom är de flesta av oss dränerade på mycket vätska när vi vaknar på morgonen - och så samlar vi på oss under dagen. Jämför lymfiga - svullna - fötter. De är tjockare fram på dagen.

Och ja, det är fräckt!

Ännu fräckare är det med lymfterapin. När jag började gå hos henne kunde jag inte prata ordentligt när jag satt ner eftersom jag hade så mycket vätska i bålen att lungorna inte riktigt fick plats. Och fick hjärtklappning för att hjärtat också hade det trångt.
Efter halvannan timme på hennes brits klev jag upp och tittade mig förvånat i spegeln och såg mina nyckelben som jag inte skådat på ett år!
Byxorna sitter löst i midjan dagarna efter och jag är rynkigare i ansiktet :D

Hahaha - du är för rolig! :rofl:

Klart att du inte tappat bara vätska!

Dessutom är de flesta av oss dränerade på mycket vätska när vi vaknar på morgonen - och så samlar vi på oss under dagen. Jämför lymfiga - svullna - fötter. De är tjockare fram på dagen.

Och ja, det är fräckt!

Ännu fräckare är det med lymfterapin. När jag började gå hos henne kunde jag inte prata ordentligt när jag satt ner eftersom jag hade så mycket vätska i bålen att lungorna inte riktigt fick plats. Och fick hjärtklappning för att hjärtat också hade det trångt.
Efter halvannan timme på hennes brits klev jag upp och tittade mig förvånat i spegeln och såg mina nyckelben som jag inte skådat på ett år!
Byxorna sitter löst i midjan dagarna efter och jag är rynkigare i ansiktet :D

:o frågar man inte så får man aldrig veta nåt ju :D

Men om du tänker som gravid, då samlar många på sig vätska, och det brukar försvinna efter förlossningen, men det är ju inte fett de går ner egentligen ju, så jag tänkte att viktnedgången kanske börjar när vätskan är "slut" och man inte samlar på sig mer och först då kan man säga att man gått ner i vikt egentligen, på rätt sätt. Jag inser nu att det låter dumt! :o

Kommer du alltid ha så mycket vätska, eller i alla fall vätska i kroppen som måste bort?

Vad skönt det måste kännas att kunna se att vätskan försvunnit! :) Vad är det hon gör för att den ska försvinna?

delvis KL
jag har infört totalt godisförbud för mig.
Jag har haft migränartad huvudvärk vid flera tillfällen som enbart varit botbart med socker -ergo jag är sockerberoende så nu måste godiset bort. Visserligen så börjar jag närma mig en vikt jag står ut med, men det är inte hållbart att äta så mycket godis som jag gör periodvis så nu är det slut med det. Jag hoppas att det gör att jag dels går ner mer och dels slipper huvudvärken, som i regel kommit dagen efter mina 2-dagar, ja jag har ätit enligt 5:2 ganska länge och först nu så har jag genomskådat varför jag haft sån satans huvudvärk. 5:2 funkar skitbra förutom att eftersom dt funkar så har jag inbillat mig att det är okej att äta en massa godis på 5-dagarna....

Hur går det med "godis-nolltoleransen"? Hur går det för er övriga?

Jag upptäcker små små steg åt rätt håll lite då och då, som idag t.ex Midjan är tillbaka :bump:

kl

Det går inte jättebra här, så i dag är det hårda bud för mig som gäller. Jag har slarvat lite IGEN. Jag har inte vägt mig på några veckor då jag väger mig på vågen på jobbet och jag är inte där nu, ska väga mig igen om 2 veckor när jag är tillbaka på jobbet.

Men skam den som ger sig heter det ju. I dag har jag ätit lite frukost och druckit sån där skitäcklig päronshake till lunch. Är på G igen, hoppas jag.

simmat gjorde jag bara en gång förra veckan, hoppas på fler denna, men vet inte när jag får tid till det.

Jag såg på mina bröst i går att jag tappat vikt där. Jävla mög känner jag, varför just där FÖRST. Att jag inga bröst vill ha är ingen hemlighet, men jag vill ju att rumpan försvinner före brösten, det är rumpan som är störst.

Hur går det för er övriga?
detta skrev jag för typ 10 dagar sen
Och tro inte för en sekund ens att jag varit minsta lilla aning friskare sen dess. Jävla förkylning till att hänga i och vara envis!
Så, jag fortsätter glatt att jobba på att hålla huden spänd :p - får ta tag i det när jag kan andas normalt igen utan att hosta sönder lungorna.

Tänkte jag skulle försöka återuppväcka den här tråden, får se hur det går :)

Hur går det för er?
Själv har jag äntligen fått påbörja en ny behandling med tyreostatika och Levaxin, så jag har gått ner 5 kg på 4 veckor. Dock har jag lite svårt att acceptera att jag knappt gått ner mer än 2 hg sista veckan, men det gick rätt fort i början, så förnuftet säger att det är helt ok. Känslan är dock en helt annan sak!

Jag har mer energi nuförtiden, och har gått från att orka gå 30 min, till att orka 2h utan problem. Målvikten är egentligen 60-65, men jag är nöjd om jag hamnar under 70 (BMI 25). Så 30+ kg kvar ändå. Det här kommer lätt bli ett 1-2 års projekt!

Som extra bonus har jag inget sötsug kvar, så jag kan baka cupcakes åt sambon och se han äta lösgodis, utan att jag blir sugen på mer än 1 ruta mörk choklad. Jag är nöjd sålänge det varar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
21 221
Senast: lizzie
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 625
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 172
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama