Sv: Tjockistråden!
Tack! Ska se om den finns på biblioteket kanske..
Tack! Ska se om den finns på biblioteket kanske..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad trist att det tog så lång tid att få rätt diagnos! Det är så jobbigt att vänta!!I mitt fall verkar min hypotyreos ha "satt igång det", så inget syntes på UL förrän efter 9 månader, och det tog 7 olika bedömningar innan det fastställdes. Det verkar som om hypotyreos kan ge liknande besvär, så det var länge osäkert om jag hade någon mer diagnos eller inte.
Vilken tråkig inställning, gällande vikten! Även om man ska vara realistisk (PCOS innebär ju att det blir betydligt svårare, inte konstigare än så) så har jag inte fått samma besked egentligen. Snarare har fokus legat på att om jag bara går ner ett par kg, så kan det sätta bollen i rullning, eftersom symtomen minskar då. Men visst, det hade ju blivit lättare om jag fått äta Diane, vilket jag, som du redan gissat inte får, pga blodproppar i släkten.
Gällande lågkolhydratskost är det väl olika vad det inbegriper, men jag försöker undvika alltför stärkelserik mat, och försöker undvika kolhydrater i den mån det går. Om jag äter kolhydrater, så föredrar jag de med fullkorn. Anledningen till varför jag testar det är att en teori om vad som ligger bakom PCOS är att det handlar om en typ av insulinresistens, vilket därmed kan bli hjälpt av tex Metformin (som annars används för typ 2 diabetiker) och lågkolhydratskost. En nära släkting har också PCOS, och blev hjälpt av LCHF. Tyvärr får min mage spatt av det, så det är inget alternativ för mig.
Själv har jag funderat på operation, särskilt nu med både PCOS och hypotyreos, men det känns inte värt det idag (ännu). Givetvis om jag inte lyckas gå ner i vikt så småningom (närmaste åren, när hypon kanske åtminstone är i schack), så får jag fundera en gång till.
jag vet inte exakt vad du menar med din frågaAmeo och tanten: Vet ni hur det här med stödstrumpeeffekten funkar rent fysiskt
jag ska be att få återkomma i den frågan, kanske eventuellt möjligen att jag han hitta svaret om jag går in lite djupare i den kurs jag just nu läser...Jag tänkte mer hur det funkar inuti kroppen, hur vätska i kroppen kan samlas ihop och nå urinblåsan på så kort tid
Jag tänkte mer hur det funkar inuti kroppen, hur vätska i kroppen kan samlas ihop och nå urinblåsan på så kort tid
Och efter detta inlägg blev jag ännu sämre i min förkylning, som fortfarande vägrar ge med sig. Så nu sitter jag bara på röven och väntar på att bli frisk. Passar på att svulla och svälla lite också; man måste ju hålla huden spänd, vore ju trist om man blev skrynklig...Jag har faktiskt haft med mig stavarna och gått både i tisdags (1,5 km) och idag (1 km) medan barnen tränat friidrott. Det är verkligen inga långa sträckor men det är vad fötter, knän och rygg klarar av. Idag hade jag tänkt gå längre men fick kramp i hålfoten så jag fick ge upp. Men många bäckar små... Jag kunde ju låtit bli att gå alls och bara suttit och glott på telefonen - och det gjorde jag inte!
Och efter detta inlägg blev jag ännu sämre i min förkylning, som fortfarande vägrar ge med sig. Så nu sitter jag bara på röven och väntar på att bli frisk. Passar på att svulla och svälla lite också; man måste ju hålla huden spänd, vore ju trist om man blev skrynklig...
Jag vet! *viftar*
Amatörmässigt förklarat är det så att lymfsystemet är ett parallellt system till blodomloppet. Du har kärl i hela kroppen.
Blodet pumpas runt av ett hjärta men lymfsystemet har ingen pump. Istället transporteras lymfvätskan runt i kroppen av muskler. Mängder av lumfknutor finns i hela kroppen och de dränerar bort vätskan.
Blir det trögt eller stopp (som tex när man opererar bort vävnad och/eller lymfknutor) så behöver systemet hjälp. Stödstrumpor t.ex. som hindrar att vätskan ansamlas och manuell terapi(massage) som sätter fart på systemet igen.
Vatten funkar som en stödstrumpa med sitt tryck och i kombination med rörelse (simning) så kan lymfsystemet transportera bort vätska effektivare. Man ger systemet en rejäl knuff och hjälp.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lymfatiska_systemet
/tanten - som fick behandling hos lymfterapeut imorse
Aha, vad fräckt ändå! Kroppen är sannerligen en häftig maskin!! Helt otroligt att folk är så friska som många ändå är!
Men en tanke slog mig när jag läste det, en ickerolig tanke; de kilona jag gått ner, är det bara vätska då och inget fett alls eller så? bara... typ vatten? Och när det är "slut", då kommer jag inte gå ner mer i vikt? Varför har jag vätska i kroppen, vad brukar sånt bero på?
Självklart ställer jag inte några krav på att du ska svara, jag funderar lika mycket högt ju, mina tankar om det här.
Hahaha - du är för rolig!
Klart att du inte tappat bara vätska!
Dessutom är de flesta av oss dränerade på mycket vätska när vi vaknar på morgonen - och så samlar vi på oss under dagen. Jämför lymfiga - svullna - fötter. De är tjockare fram på dagen.
Och ja, det är fräckt!
Ännu fräckare är det med lymfterapin. När jag började gå hos henne kunde jag inte prata ordentligt när jag satt ner eftersom jag hade så mycket vätska i bålen att lungorna inte riktigt fick plats. Och fick hjärtklappning för att hjärtat också hade det trångt.
Efter halvannan timme på hennes brits klev jag upp och tittade mig förvånat i spegeln och såg mina nyckelben som jag inte skådat på ett år!
Byxorna sitter löst i midjan dagarna efter och jag är rynkigare i ansiktet
Vad skönt det måste kännas att kunna se att vätskan försvunnit! Vad är det hon gör för att den ska försvinna?
detta skrev jag för typ 10 dagar senHur går det för er övriga?
Och tro inte för en sekund ens att jag varit minsta lilla aning friskare sen dess. Jävla förkylning till att hänga i och vara envis!Och efter detta inlägg blev jag ännu sämre i min förkylning, som fortfarande vägrar ge med sig. Så nu sitter jag bara på röven och väntar på att bli frisk. Passar på att svulla och svälla lite också; man måste ju hålla huden spänd, vore ju trist om man blev skrynklig...