Tjockistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tjockistråden!

*kl*
Här går det framåt (eller ja - stillastående). Jag går åtminstone inte upp i vikt för närvarande, och jag har lyckats pigga på mig lite och orkar nu ge mig ut på promenader ca 20-45 min/dag. Tänkte försöka motivera mig att ge mig av till gymmet veckan, för lite kondisträning kortare stunder.

Annars lyckades jag faktiskt undgå "helgfällan"! Jag bakade cupcakes till sambon, testade 1, och mådde illa av sockret, så jag får passa på att njuta så länge det varar... Om jag inte börjar igen, så borde jag kunna hålla mig ifrån det fortsättningsvis.

Enya: Jag fick också nyligen diagnosen PCOS, efter nästan 1 års velande och 7 olika bedömningar (min hypotyreos har komplicerat förloppet en del). Det enda som erbjöds av gyn var Diane, som jag inte får ta. Andra jag har läst om har erbjudits Metformin, alt. föreslagits testa lågkolhydratskost (ej nödvändigtvis LCHF). Fick du någon typ av rekommendation?

Själv verkar jag lyckas hålla mig undan den sanslösa sockerhungern om jag försöker tänka lågkolhydratskost (men absolut inte ökad fettmängd!). Jag känner definitivt igen känslan av att man inte vill ha något som "sätter käppar i hjulet", men å andra sidan så sägs det att det är tacksamt att gå ner bara ett par kilo, för att minska symtomen. Förhoppningsvis så rullar det på lättare desto mer man får kämpa i början. Man kan ju alltid hoppas :D

Jag har faktiskt haft med mig stavarna och gått både i tisdags (1,5 km) och idag (1 km) medan barnen tränat friidrott. Det är verkligen inga långa sträckor men det är vad fötter, knän och rygg klarar av. Idag hade jag tänkt gå längre men fick kramp i hålfoten :crazy: så jag fick ge upp. Men många bäckar små... Jag kunde ju låtit bli att gå alls och bara suttit och glott på telefonen - och det gjorde jag inte!

*kl*
Här går det framåt (eller ja - stillastående). Jag går åtminstone inte upp i vikt för närvarande, och jag har lyckats pigga på mig lite och orkar nu ge mig ut på promenader ca 20-45 min/dag. Tänkte försöka motivera mig att ge mig av till gymmet veckan, för lite kondisträning kortare stunder.

Annars lyckades jag faktiskt undgå "helgfällan"! Jag bakade cupcakes till sambon, testade 1, och mådde illa av sockret, så jag får passa på att njuta så länge det varar... Om jag inte börjar igen, så borde jag kunna hålla mig ifrån det fortsättningsvis.

Enya: Jag fick också nyligen diagnosen PCOS, efter nästan 1 års velande och 7 olika bedömningar (min hypotyreos har komplicerat förloppet en del). Det enda som erbjöds av gyn var Diane, som jag inte får ta. Andra jag har läst om har erbjudits Metformin, alt. föreslagits testa lågkolhydratskost (ej nödvändigtvis LCHF). Fick du någon typ av rekommendation?

Själv verkar jag lyckas hålla mig undan den sanslösa sockerhungern om jag försöker tänka lågkolhydratskost (men absolut inte ökad fettmängd!). Jag känner definitivt igen känslan av att man inte vill ha något som "sätter käppar i hjulet", men å andra sidan så sägs det att det är tacksamt att gå ner bara ett par kilo, för att minska symtomen. Förhoppningsvis så rullar det på lättare desto mer man får kämpa i början. Man kan ju alltid hoppas :D

Oj, 7 bedömningar, hur kunde det bli så många? Var det svårt att upptäcka? Min gyn tittade inte länge på insidan av mig innan hon kort och gott sa vad det var (vi hade redan provsvaren från blodet), det var jättetydligt sa hon.

Jag har bara fått besked om att jag Inte, märk väl, INTE kommer gå ner i vikt alls utan att göra en magoperation. Jag vill inte göra en sådan operation, jag vill inte leva under de premisserna, jag vill inte riskera få en massa biverkningar och skador och problem till följd av det. Det var det enda hon sa, fanns inget alternativ. Det enda att göra. JAG VÄGRAR, tänkte jag meddetsamma och tänker ännu. Jag tänker inte acceptera det. Och jag tänker inte skära i mig för att vara smal.

Kan du inte ta Diane pga blodproppar? Jag har det i släkten och är hemskt jätterädd för blodproppar, så jag ska fråga om Metformin i alla fall.

Vad innebär låghydratkost? Jag hänger inte riktigt med i alla dieter och koster och sånt där.:o

Jag glömde ju!

Jag vägde mig i går, ett kg ner till så nu har jag gått ner 4 kg på 6 veckor om jag inte har räknat fel! Vad skönt, vågar knappt väga mig!!:nailbiting:

Men nu ska jag vara på annat ställe i 4 veckor och där är inte våg så efterosm jag ingen har hemma kan jag inte väga mig. Inte bra!! :meh:

Och i förrgår simmade jag och så också i dag. Jag har simmat 4 gånger på 6 veckor, första gången 34 längder, andra gången 44, tredje 50 och i dag 50,5. I förrgår när jag simmade 50 längder kände jag att det var jobbigt i slutet, men i dag hade jag kunnat fortsätta om jag inte blivit så jäkla kissnödig, därför blev det bara en halv längd till, jag var rädd att jag skulle kissa på mig så jag fick uppsöka toa istället.

Men när man simmar kan det vara så att någon muskel man använder faktiskt trycker på urinblåsan när man simmar och blir trött i musklerna? På nåt vis. Om nån hänger med i hur jag menar?

Senast ändrad:

Vad du är duktig som går ner trots att läkarna säger att du inte kan!! Heja, heja, heja!!!:D

*kl
Själv så har det börjat synas på min kropp även om jag står still på vågen. Flera har reagerat att min kropp har ändrats och jag gillar mer vad jag ser i spegeln. Huden är något slappare så nåt händer ju onekligen. Och jag har bättre kondis än på många år. I onsdags sprang jag 44 minuter på elljusspåret i grannbyn medans sonen va på barngymnastik.
Det är en ganska tuff sträcka med rejäla uppförsbackar. Nackdelen är att det är stenigt, gropigt och rötter som sticker upp. Jag snubblade rejält två gånger. Troligen sträckte jag en muskel då eller när jag sprang intervaller upp för en brant backe.
Igår kunde jag knappt gå men idag är det bättre. Tur jag jobbar då mitt jobb är mkt stillsamt. Jag får vila benet mer där än hemma.

Men jag tror nog jag kan börja springa till veckan igen.. Möjligen kan jag ta en prommis redan på söndag..

Senast ändrad:

Vad duktig du är :bow:
Din metod fungerar ju jättebra! Man ska inte gå ner i vikt fortare än 0,5 kg per vecka har jag förstått. Just för att kropp, knopp och hud ska hänga med ;)

Själv har jag gått UPP 1 kg sen senaste vägningen... :arghh:

Men när man simmar kan det vara så att någon muskel man använder faktiskt trycker på urinblåsan när man simmar och blir trött i musklerna? På nåt vis. Om nån hänger med i hur jag menar?
Jag hänger inte med på hur du menar.
Däremot vet jag att vattnets tryck mot kroppen har lite stödstrumpeeffekt och har en förmåga att dränera kroppen på överskottsvatten. Så det är helt naturligt att man blir kissnödig av att bada/simma. Var det något åt det hållet du tänkte?

Däremot vet jag att vattnets tryck mot kroppen har lite stödstrumpeeffekt och har en förmåga att dränera kroppen på överskottsvatten. Så det är helt naturligt att man blir kissnödig av att bada/simma. Var det något åt det hållet du tänkte?

Det är min teori också.
Jag som har lymfödem i bålen blir väldigt mycket bättre av att simma.

Det beror på två faktorer. Dels vattnets tryck. Att stå i midjehögt vatten motsvarar rejäla stödstrumpor.
Dels så innebär vattnets rörelse mot huden och kroppens rörelser att lymfsystemet stimuleras.

Man blir alltså av med ödem om man simmar!

Det är min teori också.
Jag som har lymfödem i bålen blir väldigt mycket bättre av att simma.

Det beror på två faktorer. Dels vattnets tryck. Att stå i midjehögt vatten motsvarar rejäla stödstrumpor.
Dels så innebär vattnets rörelse mot huden och kroppens rörelser att lymfsystemet stimuleras.

Man blir alltså av med ödem om man simmar!
Det är information som jag fått av sjukgymnasterna när jag varit på rehab...

*kl
Idag har jag bett om en remiss till GBP eller iaf Obesitasmottagningen här i länet.

Om det visar sig att vi inte kan bli gravida igen för egen maskin (oddsen är inte så bra) så måste jag gå ner runt 30kg för att kunna få hjälp med IVF.

Och jag klarar inte det själv :(

Känns jättekonstigt att ha tagit det beslutet!

Skönt att tagit det beslutet. Jag gjorde ju flera IVF:er och gick ned i vikt så att jag fick göra dem. Jag rekommenderar verkligen dig att gå ner i vikt först, eftersom behandlingarna är så jobbiga att gå igenom ändå som det är.

Scata + lady mike: Tack :D Jag är jätteglad, så klart! :D

Jag ändrade på mina matvanor. Från att äta 1-2 gånger per dag till att äta många fler, 3 huvudmål och tre mellanmål för det är nyckeln till att ens få en möjlighet att gå ner i vikt. Som att öppna en dörr lite grann, kan man säga. Detta är också den största svårigheten för mig. Att ha koll på antal gånger jag äter. Huvudtanken med det är inte att gå ner i vikt egentligen utan för mig handlade det om att ge kroppen en chans. Ett delmål kan man kalla det. Det har gjort att jag kunnat fokusera mer på det än på viktnedgång, för jag har en förmåga att tänka mycket på viktnedgång så det blir negaivt istället. Det är SÅÅÅÅ lätt att svälta sig. Och jag har flera gånger varit nära gränsen för att göra det. Det låter nog sjukt att en tjock person kan svälta sig, få en sådan ätstörning, men det är så lätt att ta den vägen. När jag var så nära att trilla dit, så tappade jag vikt och kände en lockelse i att svälta mig helt. :o:crazy:

Ameo och tanten:
Det där visste jag inte, intressant! Jag tänkte inte så dock, utan mer att jag blir kissnödig när jag börjar bli trött i musklerna, som om det är magmusklerna som trycker på min urinblåsa så att jag blir kissnödig mer än jag blivit om musklerna inte varit trötta. :) För när jag inte är trött i musklerna så är jag inte heller kissnödig alls och det tar ju längre och längre tid innan jag blir trött och då också kissnödig :) Men ni har kanske rätt, förstås. Men det låter intressant att vatten skulle ha en stödstrumpeeffekt, jag förstår inte alls hur det skulle funka :) Men hur ska jag löööösa det då, man får gå långt för att kissa och jag tror ärligt talat att jagi nte orkar gå tillbaka och simma igen efter det, för då har jag redan simmat i 1,5 timme redan och är trött. Men inte tillräckligt trött känner jag mig än så länge.

*KL*

Jag letade upp boken "Hjärnkoll på maten" i min bokhylla häromdagen och började läsa den igen, den är faktiskt ganska intressant. Jag läste den för något år sedan.

I mitt fall verkar min hypotyreos ha "satt igång det", så inget syntes på UL förrän efter 9 månader, och det tog 7 olika bedömningar innan det fastställdes. Det verkar som om hypotyreos kan ge liknande besvär, så det var länge osäkert om jag hade någon mer diagnos eller inte.

Vilken tråkig inställning, gällande vikten! Även om man ska vara realistisk (PCOS innebär ju att det blir betydligt svårare, inte konstigare än så) så har jag inte fått samma besked egentligen. Snarare har fokus legat på att om jag bara går ner ett par kg, så kan det sätta bollen i rullning, eftersom symtomen minskar då. Men visst, det hade ju blivit lättare om jag fått äta Diane, vilket jag, som du redan gissat inte får, pga blodproppar i släkten.

Gällande lågkolhydratskost är det väl olika vad det inbegriper, men jag försöker undvika alltför stärkelserik mat, och försöker undvika kolhydrater i den mån det går. Om jag äter kolhydrater, så föredrar jag de med fullkorn. Anledningen till varför jag testar det är att en teori om vad som ligger bakom PCOS är att det handlar om en typ av insulinresistens, vilket därmed kan bli hjälpt av tex Metformin (som annars används för typ 2 diabetiker) och lågkolhydratskost. En nära släkting har också PCOS, och blev hjälpt av LCHF. Tyvärr får min mage spatt av det, så det är inget alternativ för mig.

Själv har jag funderat på operation, särskilt nu med både PCOS och hypotyreos, men det känns inte värt det idag (ännu). Givetvis om jag inte lyckas gå ner i vikt så småningom (närmaste åren, när hypon kanske åtminstone är i schack), så får jag fundera en gång till.

Op är ju "sista" utvägen.

Jag gick ner massor när jag började med Levaxin men allt det är tillbaka nu.

För mig är snabba kolhydrater som en drog. Kan bli helt fixerad och äta hur mkt som helst (typ Pågenlimpa).

Visst är det så, att det är en sista utväg. Eftersom jag inte har något idag som kräver att jag går ner i vikt "omedelbart", så tänkte jag försöka med de alternativ jag har. Men givetvis, har man testat och misslyckats så ska man omvärdera sin situation. Övervikt sliter på kroppen, utan tvekan. Sen misstänker jag att man måste ha haft stabila värden ett tag för att komma ifråga för operation.

Den handlar om hur hjärnans belöningssystem fungerar när man äter olika saker, framförallt vad som händer när man äter socker. Den handlar även lite om vad som händer när man motionerar och lite annat som berör mat och kroppen.

Den har kommit i en ny upplaga med lite ny info som heter "Hjärnkoll på maten" tror jag.

Jo hypon sätter många käppar i hjulet, den gör ju att man är mindre fertil också.

Hade det inte varit för att jag vill ha barn NU och kanske måste få det med hjälp av IVF så hade jag nog inte övervägt op ännu.

Men fet, hypo och bara en äggledare är liksom för mycket. Så nu drar jag i alla trådar jag kan, samtidigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
21 221
Senast: lizzie
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 625
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 172
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama