Tjockistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tjockistråden!

snyggt jobbat! Kondis är alltid trevligt - säger hon som ingen har... :p

Jag har inte haft någon våg det senaste året och tur är väl kanske det :angel:.

Tack :)

Just det där med vågen.. Funderar på att sluta väga mej en tid.. Jag skulle väga mej på onsdag men vet inte om jag törs. Sist började jag gråta så det kanske är dumt. (har ingen våg hemma utan väger mej hos svärmor). Låter bli vågen tills mina favvojeans börjar bli slappa om låren tror jag..

Hur går det för er? Någon som håller igång?
Jag gick/sprang min runda idag igen med båda barnen i vagnen. Sen mätte jag upp exakt hur långt det är. 4,9 km rätt exakt. Ganska tuffa backar så det tar bra.

Kör oxå med 30 dagar planka. Nåt som härjar på fejjan nu. Men en bra idé och kul :)

Hej! Här måste jag vara med känner jag. Insåg precis att jag gått upp ytterligare två kilo, fastän jag försökt hålla igen åtminstone lite...
Väger nu 94, idealvikt ca 62 men jag är nog ganska nöjd bara jag kommer under 70 kg igen. Vikten är såklart ett stort bekymmer, men det värsta är att ALLT ligger runt magen: ca 103 cm på det "smalaste" stället, och 124cm (!) i höjd med naveln.

Min plan är att börja promenera och minimera sötsakerna, men jag funderar på om jag borde komplettera det med någon pulverdiet eller något annat för att få en kickstart. Vad tror ni?

Jag vägde 82 1/2 igår morse. Lyckas jag gå ned till 75 och stanna där så får det duga, fast jag vägde bara 63 då jag var ung tjej och det säger ju en del. Jag mår inte alls bra på pulver, kvittar vilken sort. Om jag vill gå ned fort så kokar jag linssoppa på röda linser eller grönkålssoppa. Så får det bli soppa, sallader utan tillskott av pasta eller dyl, några finncrisp om dagen och många koppar te och snabbkaffe. Om man inte äter massvis med soppa åt gången så krymper matsäcken ihop sig så då man börjar med vanlig mat blir man mätt fortare. Det är bättre att lägga motionsribban lågt och klara det än att satsa jättehårt och tröttna fort... För övrigt försöker jag tänka att "ska jag unna mig något extra måste jag förbränna de där kaloruskerna innan! Annars kanske det inte blir av.

Tack för bra tips! Tror särskilt att jag måste ta till mig det där med att skapa utrymme för unnandet INNAN jag unnar mig, brukar vara lite si och så med det.

Min plan är att börja promenera och minimera sötsakerna, men jag funderar på om jag borde komplettera det med någon pulverdiet eller något annat för att få en kickstart. Vad tror ni?
är promenera och minska på sötsakerna även din långsiktiga plan?
Jag tror att det kan vara effektivt på lång sikt, om du bara håller dig till den planen. Du kommer inte rasa flera kilo i veckan på det utan det kommer ta lite längre tid, men chansen är nog större att man sen behåller sin nya lägre vikt om man inte rasar.
Och det jag vill komma till med ovanstående svammel är att du kanske riskerar att bita dig själv i svansen om du kör igång med nån pulvervariant och kanske tappar ganska mycket den veckan/de veckorna. Och sen kanske du tröttnar om du inte rasar lika mycket varje vecka som du gjorde under din kickstartsperiod.

----

Något jag själv har funderat lite på är en sak jag läste här på fodersidan. Hästar som är insulinresistenta bör få mer magnesium än "friska" hästar för att Mg är verksamt i glukosmetabolismen (eller nåt sånt, orkar inte gå dit och kolla exakt vad där stod).
Jag brukar då och då ta Magnesiumtillskott, brukar lägga till det när jag får krampkänningar i vadmusklerna - vilket händer ibland. Jag äter också en medicin där man har sett hypomagnesemi som biverkning, dvs extremt låg magnesiumhalt i blodet.
Jag har absolut en känsla av att jag tappar mer av hullet när jag äter Mg-tillskott än när jag inte gör det, speciellt nu när jag har läst detta.

Såå tjejer, hur har ni det med era egna magnesiumhalter? Äter ni Mg-rika livsmedel? Eller är det kanske läge att ta en kur?

Ja, iallafall sötsakerna måste minska drastiskt även på lång sikt; just nu innehåller en vanlig dag minst två stora (3dl) koppar oboy, varav en strax innan jag går och lägger mig. Till det två skivor smaskig (sötad) limpa med smör och ost. Och så godis, i stort sett varje dag... Men idag har jag, inspirerad av denna tråd, skippat kvällsfikat! Och godisintaget var "bara" ca 40 g mörk choklad.

Sen vet jag att jag mår så mycket bättre om jag rör på mig regelbundet, så för min psykiska hälsas skull ska jag verkligen försöka!

På tal om psykisk hälsa förresten, jag äter sertralin mot PMS sen två år tillbaka. Har för mig att viktökning är en rätt så vanlig biverkan. Jag kan ju självklart inte skylla alla 30 kg på pillrena (särskilt som bara ca 10 av dem har tillkommit efter jag började äta dem), men jag kanske måste acceptera en viss övervikt så länge jag mår bra psykiskt? Hmm, undrar hur det fungerar egentligen? Är det verkligen så att det är nåt i medicinen som gör att man går upp i vikt, eller är det bara så att man får ökad aptit eller liknande? Nån som vet?

Ja, iallafall sötsakerna måste minska drastiskt även på lång sikt; just nu innehåller en vanlig dag minst två stora (3dl) koppar oboy, varav en strax innan jag går och lägger mig. Till det två skivor smaskig (sötad) limpa med smör och ost. Och så godis, i stort sett varje dag... Men idag har jag, inspirerad av denna tråd, skippat kvällsfikat! Och godisintaget var "bara" ca 40 g mörk choklad.

Sen vet jag att jag mår så mycket bättre om jag rör på mig regelbundet, så för min psykiska hälsas skull ska jag verkligen försöka!

På tal om psykisk hälsa förresten, jag äter sertralin mot PMS sen två år tillbaka. Har för mig att viktökning är en rätt så vanlig biverkan. Jag kan ju självklart inte skylla alla 30 kg på pillrena (särskilt som bara ca 10 av dem har tillkommit efter jag började äta dem), men jag kanske måste acceptera en viss övervikt så länge jag mår bra psykiskt? Hmm, undrar hur det fungerar egentligen? Är det verkligen så att det är nåt i medicinen som gör att man går upp i vikt, eller är det bara så att man får ökad aptit eller liknande? Nån som vet?
Jag försökte läsa lite om sertralin och det jag hittar är att en av biverkningarna är ökad aptit. Sen fanns lite biverkningar som hade med blodsockernivå att göra, både uppåt och neråt. Jag har inte kommit tillräckligt långt i min utbildning (till farmaceut) för att kunna dra några bra slutsatser, men jag får någonstans en känsla av att det möjligen skulle kunna finnas något samband med ditt sockerfrossande. Kan du inte fråga din läkare om det? Eller kanske på apoteket?
I vilket fall som helst så har du ju själv insett att du behöver bryta ditt sockerberoende. Det är inte lätt, jag har själv varit där. Men det går! (fråga mig bara inte hur jag har gjort för det vet jag inte, jag vet bara att jag inte längre har en bråkdel av det där suget kvar)

Jag äter också en låg dos sertralin mot stressrelaterade symtom, och det läkaren sa då när han skrev ut det var att man kan känna sig extra sugen på kvällen. Så det är bra att du skippade kvällsfikat. Jag är mycket noga på kvällen med att inte hamna i att äta ostmackor framför TV:n, just för att jag äter den medicinen.

Jag ställde mig på den där otäcka saken imorse och jag är nöjd med att jag hållit vikten (och tom gått ner lite) fast jag varit sjuk i närmare 2 veckor nu och inte kunnat träna. Eftersom jag får dessa långa förkylningsperioder så blir det inte träning så ofta som jag vill, men positivt är att jag inte går upp i vikt i alla fall. Om jag sen tappar muskelmassa och det är det som ger utdelning må det vara hänt. Huvudsaken är att jag kommer igång med träningen igen när jag blir frisk, och att jag håller min tallriksmodell, vilket jag gör stenhårt.

Jag fortsätter väl då på temat mat! Jag tänkte på det häromdagen, man ska alltså äta 0.5 kg frukt och grönt varje dag, och det är inte många som får i sig det i Sverige. Det är ju typ en halv frysta grönsakerpåse (som jag äter väldigt mkt av, jag gillar inte färska grönsaker så värst) varje dag! Märkligt hur svårt det är att få i sig den mängden frukt och grönt varje dag.

Ska och ska, det finns många myter runt sådant där. Det är knappast negativt att äta mer grönsaker, men ett halvt kilo frukt är det nog inte många som behöver äta.

Jag fortsätter väl då på temat mat! Jag tänkte på det häromdagen, man ska alltså äta 0.5 kg frukt och grönt varje dag, och det är inte många som får i sig det i Sverige. Det är ju typ en halv frysta grönsakerpåse (som jag äter väldigt mkt av, jag gillar inte färska grönsaker så värst) varje dag! Märkligt hur svårt det är att få i sig den mängden frukt och grönt varje dag.

Fast det är egentligen inte så svårt som det låter. Äter man grönsaker till måltiderna och en frukt eller två under dagen så kommer man ganska lätt upp i 500g, även om det låter mycket.

Har saxat detta från receptfavoriter.se:

Vad väger olika grönsaker:
Aubergine: En medelstor aubergine väger 300-500 gram.
Avokado: En avokado av medelstorlek väger 150-175 gram. Räkna med att skal och kärna väger en tredjedel av avokadon.
Broccoli: En broccolibukett av medelstorlek väger 250-400 gram.
Blomkål: En lite blomkål väger 300 gram. Medelstor 500 gram och de största upp mot 1 kg.
Gurka: En grön slanggurka väger 350-450 gram. En Västeråsgurka ca 100-150 gram.
Isbergssallad väger per huvud runt 500-700 gram.
Lök: Liten sk steklök väger runt 50 gram styck. En medelstor lök väger 100 gram. En stor lök väger 200 gram. En knipplök väger 40-80 gram. 1 dl friterad lök väger ca 35 gram. 1 dl hackad lök väger ca 55 gram.
Morot: Minimorötter väger ca 10 gram. Primörmorötter eller vårmorötter väger runt 50 gram styck. En medelstor morot väger 75-100 gram. En stor morot väger upp mot 175 gram.
Paprika: En medelstor paprika väger 125-200 gram. Räkna med att 10% rensas bort.
Potatis: Medelstor potatis väger mellan 85-100 gram. Små potatisar runt 50 gram. Stor potatis runt 150 gram. Bakpotatis upp mot 300 gram. Skalar du potatisen så kan du räkna bort ca 20% på vikten.
Purjolök väger mellan 150-300 gram. 1 dl strimlad purjolök väger ca 35 gram.
Rabarber: En stäng rabarber väger mellan 35-100 gram.
Rädisor väger ca 10 gram styck.
Rödbeta: En medelstor rödbeta väger 65-150 gram.
Rödlök väger mellan 125-200 gram.
Sparris: Vit färsk sparris väger ca 40-50 gram styck. Grön något mindre runt 15-30 gram.
Zucchini eller squash: Minizucchini väger 20-25 gram. Medelstor mellan 300-450 gram. De största kan väga upp till 5 kg.
Tomater: Körsbärstomater väger mellan 15-20 gram. Plommontomater samt medelstora tomater runt 80 gram. Bifftomater upp mot 175-220 gram.

Vad väger olika frukter:
Ananas väger runt 750-1500 gram per styck.
Apelsin av medelstorlek väger 175 gram. Större apelsiner väger upp mot 300 gram.
Aprikos, färsk, väger ca 50 gram. Torkad aprikos väger runt 7 gram styck.
Banan väger av medelstorlek runt 150 gram styck.
Björnbär, färska eller frysta, väger 3-7 gram styck. En liter björnbär väger ca 500 gram.
Blåbär, färska eller frysta, väger ca 600 gram per liter.
Citron väger 125-175 gram styck.
Clementin väger 75-125 gram styck.
Dadel väger 50 gram färsk och 8 gram torkad.
Grapefrukt väger 250-300 gram.
Hallon och hjortron väger, färska eller frysta, 2-5 gram styck och ca 500 gram per liter.
Jordgubbar, färska eller frysta, väger 5-12 gram styck och ca 500 gram liter.
Fikon väger runt 50 gram färska och 20 gram torkade per styck.
Lingon väger ca 600 gram per liter.
Kiwi väger 75-125 gram styck.
Krusbär väger 3-5 gram styck och 600 gram per liter.
Körsbär eller biarråer, färska, väger 6-8 gram styck och 600 gram per liter.
Lime väger mellan 75-100 gram styck.
Mango väger mellan 300-400 gram.
Melon: Cantaloupe-, Charantais- och Galia-melon väger runt 500-600 gram styck. Honungsmelon mellan 750-1000 gram. Nätmelon mellan 750-2000 gram. Vattenmelon upp runt 3 kg.
Passionsfrukt väger runt 100 gram styck.
Papaya väger per styck 300 gram.
Persika väger färsk 150-175 gram.
Plommon väger 25-45 gram styck och ca 600 gram litern.
Päron väger av medelstorlek runt 150 gram.
Vinbär, röda, svarta eller vita-vinbär, väger ca 500 gram per liter.
Vindruvor väger 10-20 gram styck.
Äpple väger av medelstorlek runt 125-150 gram.

Man får ju tänka lite vad gäller t.ex melon där skalet väger massor, men det är ändå inte så svårt att få i sig de där rekommenderade 500 grammen. Nu börjar det ju bli riktigt fin citrustid dessutom, nog för att apelsin- och grapefruktsskal väger en del också men clementiner är ju mest "kött" och dessutom hemskt goda nu :)

Fast jag tror inte det är jättesvårt. Köpte 2 (i och för sig stora) apelsiner igår och de gick på 800 gram. Så en sån apelsin och 100 gram grönsaker utspridda på 3 måltider och det är uppnått.

Eller om man säger ca 200 gram frukt eller grönt till varje måltid, det blir inte heller så mycket.

Hej! Här måste jag vara med känner jag. Insåg precis att jag gått upp ytterligare två kilo, fastän jag försökt hålla igen åtminstone lite...
Väger nu 94, idealvikt ca 62 men jag är nog ganska nöjd bara jag kommer under 70 kg igen. Vikten är såklart ett stort bekymmer, men det värsta är att ALLT ligger runt magen: ca 103 cm på det "smalaste" stället, och 124cm (!) i höjd med naveln.

Vägde oxå 94 kg fast efter min förlossning. 100 kg innan:nailbiting:. Har nu gått ner till 80 kg.
Att minska på sötsaker och röra lite på sej kan göra susen men ska oxå fungera långsiktigt. Annars är det lätt att gå upp igen.

* kl

-2 kg till slut!! Hoppas det börjar nu!!

Jag äter också en låg dos sertralin mot stressrelaterade symtom, och det läkaren sa då när han skrev ut det var att man kan känna sig extra sugen på kvällen. Så det är bra att du skippade kvällsfikat. Jag är mycket noga på kvällen med att inte hamna i att äta ostmackor framför TV:n, just för att jag äter den medicinen.

Aha! Det var intressant att höra! Kanske blir lättare att avstå kvällsfikat nu när jag vet att det är pillrena som är sugna och inte jag! :D

Har fö inte fikat ikväll heller, och i morse bytte jag ut oboyen mot kaffe. Har tyvärr inte blivit någon motion idag, men jag känner mig rätt så nöjd med min dag iallafall. Mjukstart på mitt nya liv kanske vi kan kalla det! :)

:bow: jättebra att ta små steg mot ett nytt liv!
Om jag vore du skulle jag, av ren nyfikenhet :p, göra enbart det du gjort nu - ta bort oboyen och kvällsmackan - i kanske 2-3 veckor och se vad bara det lilla gör för skillnad...

Ja, det skulle vara intressant faktiskt! Men vi får se, om jag får nåt plötsligt sug efter motion kanske jag slänger in nån promenad också! :p

och hittar du var knappen för motionssuget sitter så får du gärna dela med dig... :p

(blänger surt på crosstrainern, som är fullbelamrad med prylar just nu :o)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
21 209
Senast: lizzie
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 625
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama