Tjockistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tjockistråden!

Tips: Liten köksvåg. Man blir nästan lite chockad hur mycket kcal en måltid är. Normalt för en kvinna är 2000 kcal om dagen. Vill man gå ner finns det uträkningar för räkna hur mycket man ska äta osv.

Det jag gillar med gå på kcal. Jag äter precis vad fan jag vill och känner aldrig att kroppen saknar eller får cravings på något för jag förvägrar kroppen att äta det :)

Instämmer i det där med köksvågen, det gör en stor förändring när man inser hur stor alt liten en portion ska vara (det fungerar ju om man äter för lite också). Jag gick ner från 92 kg till 63 kg med enbart förändrad kost men köksvågen fick jobba rejält! Maten jag åt var verkligen ingen dietmat, mer eller mindre normal husmanskost. Däremot totalt noll med godis och chips.

Peppar alla i tråden!

Även jag är förspråkare av detta med mindre portioner !
jag hittade en bra sida på nätet som räknar ut hur många kcal en massa livsmedel har, jättebra.
Räkna kalorier

Jag äter enligt 5:2 (skrev det tidigare tror jag) för att jag har så dålig disciplin men detta funkar just för att det bara är två dagar i veckan som jag måste dieta. Effekten är ffa att jag de andra dagarna äter mindre portioner även om det slinker ner en hel del godis så är det ändå mindre än vad jag åt förut.

Bara för att sidan är svenskägd så behöver den inte vara säker. Sannorlikheten att du får just Reductil är nog liten, densamma för sockerpiller eller nån häxblandning är betydligt större.

Svenskägd behöver den ju inte heller vara, däremot framstå som att den är det vilket är det vanligaste sättet att skapa ett förtroende till konsumenten.

I övrigt håller jag med dig, förpackningarna innehåller sällan det man tror att man köper, däremot är det riktigt fina fejk förpackningar som ser ut precis som de ska se ut.

Det var ett program om detta för ett par år sedan, människor som blivit permanent skadade pga förgiftning när de köpt preparat via internet och några hade även dött pga av samma sak.

Ett tips som jag själv tillämpat med mycket bra resultat, jag äter 5-6 gånger per dag. Frukost, lunch middag äts i mycket små portioner av mat medan sallad är tillåtet. Maten är kanske i storleksordning ca 1 dl, jag äter ingen pasta eller ris men kan någon gång äta en liten potatis till vissa maträtter eftersom potatis är det som hör till. Att äta långsamt är A och O, då känner man när man blir mätt och att i det läget kosta på sig att skjuta undan tallriken trots att det finns mat kvar på den.

Det är bland det svåraste man kan göra, speciellt om man alltid fått höra att man måste äta upp det man tagit upp på tallriken.

Mellanmål kan bestå av en liten skiva ananas som jag skär i bitar, det räcker för att plocka bort sötsaksbegär som ev uppstår. Annars melon är gångbart, en liten näve nötter eller Nutrilette bars, fast jag delar en sådan antingen i två eller tre delar.

Promenader är oerhört bra motion, man måste inte alls träna aktivt på gym, fast skillnaden är förstås att en promenad är så lätt att avstå i från medan en gymtid om sådan finns bokad blir lite mer av en press att man måste åka iväg.

Det finns inga genvägar för viktnedgång, kapa intaget och förse sig inte med mer än man behöver. Ja det tar ett bra tag innan kroppen börjar backa vikten, och vågen hoppar upp och ner från dag till annan. Ju större glapp i intaget mot utövat arbete, desto större viktnedgång.

kl

Jag håller ibland på att bli ovän med min ena syster om det här med viktnedgång. Hon levde på shakes en månad för att tappa minst 7 kg innan operationen, hon tappade 13 kg. Det var i förra veckan 6 månader sedan hon opererades och hon har tappat 62 kg. Hon går ner i vikt alldeles för fort, vill gå ner mer och har bytt ut något/några mål mot shakes igen, samtidigt som hon faktiskt inte äter nyttigt. Hon tror hon gör det.... men i mina ögon är kakor och godis inte nyttigt... Hon hävdar dock att jag ska leva på 600 kalorier för att gå ner i vikt. 600 är för lite, jag kan inte tänka mig att jag ska äta s¨lite för att gå er i vikt medan normalviktiga ska äta minst det dubbla (om inte mer än så?), det borde räknas som svält?

Jag insåg att jag kan byta ut lunchen de dagar jag måste jobba på eftermiddagen och är i skolan på förmiddagen, jag hinner inte äta där emellan. En Allevo bar kan ju funka då, det kan man ju äta när man är på språng!

Jag simmade i lördags och är nöjd med mig själv och försöker intala mig att all form av motion är bra motion och någonstans att börja. Men jag har tyvärr fått påpekande om att det inte var tillräckligt. Jag simmar inte fort men jag simmade i 1,5 timmar och det blev 33 längder allt som allt. Jag slutade för att jag blev akut kissnödig och törstig :D Jag var inte trött i vattnet, men när jag klev upp kände jag mig slö och avslappnad, så det tog nog lite mer än jag trodde. Mitt mål nästa gång är 40.

Men jag simmar ju långsamt, blir det motion av det? Om jag simmar långsamt men längre, blir det samma motion som fort och kort? Jag vet inte hur man simmar fortare, jag har nog inte rätt simteknik, är inte riktigt simkunig faktiskt och himlans rädd för vatten så jag simmar vid kanten och hoppas at inga hajar kommer och drar ner mig i djupet så jag dricker en massa vatten och dör och kommer till him...helvetet och aldrig mer får leva! :p

Jag vet inte så mycket att tillägga angående övriga inlägget men ett litet simteknik tips är att vinkla ut fötterna ordentligt och verkligen trycka ihop bentaget (som inte behöver vara särskilt stort), om det nu är bröstsim du simmar. Utvinklande av fötterna och att man trycker ihop dessa hela vägen är den rörelsen som driver dig framåt mest i bröstsimmet. För att verkligen få ut mest av den rörelsen gäller det också att man glider en stund med händerna rejält utsträckta framför sig, så man inte bromsar framåt rörelsen med att vara bred framtill. Hoppas min förklaring går att förstå någorlunda.

Jag simmar inte fort :) Men jag förbränner bevisligen ändå ;) Räknat att det tar mig en timme att simma 1500 meter :p

Men jag simmar ju långsamt, blir det motion av det? Om jag simmar långsamt men längre, blir det samma motion som fort och kort? Jag vet inte hur man simmar fortare, jag har nog inte rätt simteknik, är inte riktigt simkunig faktiskt och himlans rädd för vatten så jag simmar vid kanten och hoppas at inga hajar kommer och drar ner mig i djupet så jag dricker en massa vatten och dör och kommer till him...helvetet och aldrig mer får leva! :p

Klart att det är träning även om det inte går fort! :) Däremot så bränner långsamt sim inte lika mycket som snabbare sim. Men jag tycker att du ska se det så här: Ju mer du simmar desto starkare, snabbare och mer uthållig kommer du att bli och då blir det automatiskt "mer träning". På sikt kommer det också att gå fortare. Bra simteknik skulle också hjälpa till. Känner du dig inte mogen för en kurs så är mitt tips att söka på "simteknik" på nätet och läsa om hur du ska tänka och se filmer för att se hur det ska se ut.

Jag har hört, men vet inte om det stämmer, att man bränner lika mycket på att gå 3 km som att springa samma 3 km. Det enda som ändras är tiden det tar att utföra arbetet.

Det bränner mer av att springa samma sträcka. Du har en annan rörelsemekanik när du springer som gör att du bränner mer. Däremot borde påståendet vara sant om man jämför att gå i olika hastighet.

Jag vet inte så mycket att tillägga angående övriga inlägget men ett litet simteknik tips är att vinkla ut fötterna ordentligt och verkligen trycka ihop bentaget (som inte behöver vara särskilt stort), om det nu är bröstsim du simmar. Utvinklande av fötterna och att man trycker ihop dessa hela vägen är den rörelsen som driver dig framåt mest i bröstsimmet. För att verkligen få ut mest av den rörelsen gäller det också att man glider en stund med händerna rejält utsträckta framför sig, så man inte bromsar framåt rörelsen med att vara bred framtill. Hoppas min förklaring går att förstå någorlunda.

Jodå, helt omöjligt att förstå var det nog inte :D

Det är bröstsim, jag kan inget annat än det. Det är knappt jag vågar bröstsim ibland, när jag lyckats skrämma upp mig själv där jag inte kan stå på botten. Jag har egentligen aldrig lärt mig simma helt, jag slutade bada när jag blev i knuffad när jag var 10 eller 11 år.

Min syster sa en gång att jag inte tar bak armarna så mycket som man ska, men när jag försöker så kommer huvudet ner i vattnet och det fixar jag inte. Funderade på benen, jag har nog inte fossingarna utåt, som du beskriver, jag tror de är helt neråt och jag för inte ihop dem tillräckligt kanske. Jag fatar inte hur jag funkar för när jag koncentrerar mig på att får armarna rätt så tappar jag fokus på benen och känner att jag sjunker med dem och om jag fokuserar på att få rätt på benen glömmer jag ibland armarna och huvudet tippar ner i vattnet.

Men jag lärde mig i alla fall att vända mig i vattnet så att jag kunde simma åt andra hållet, dock bara där jag kan stå, herregud, jag vågar aldrig göra det där jag inte kan stå för tänk om jag misslyckas :eek:

Visst låter jag som värsta nybörjaren och 3 år gammal, men Att jag ens är i bassängen är inget som jag alls kunnat tänka mig att jag skulle fixa. Så jag vill inte tänka att det är pinsamt att inte kuna simma med tanke på hur gammal jag är.

Barn är som små fiskar i vattnet, simmar överallt och hoppar kanonkulan och försöker dyka och har nog ingen tanke på att vatten är farligt. Jag blir så nyfiken på att testa att doppa huvudet eller hoppa ner i vattnet som de gör, men jag vågar inte. Men nyfiken är jag så det gnager i mig och givetvis lite avis på hur tuffa barn är! :o Och trygga när de inte ens kan simma men flyter omkring med mamma eller pappa i närheten, hur kan de vara så trygga när vatten inte är tryggt?

Det är bra att det funkar för dig! :) Jag har fått höra sedan många år tillbaka att det enda som funkar permanent är att motionera mer än man äter och att det inte finns genvägar som olika dieter eller liknande. Det är därför jag ratar tanken på att helt ha det så.

Klart att det är träning även om det inte går fort! :) Däremot så bränner långsamt sim inte lika mycket som snabbare sim. Men jag tycker att du ska se det så här: Ju mer du simmar desto starkare, snabbare och mer uthållig kommer du att bli och då blir det automatiskt "mer träning". På sikt kommer det också att gå fortare. Bra simteknik skulle också hjälpa till. Känner du dig inte mogen för en kurs så är mitt tips att söka på "simteknik" på nätet och läsa om hur du ska tänka och se filmer för att se hur det ska se ut.

Jag har sett på små filmer om hur man simmar, men i min hjärna är det för svårt att få ihop A (hur man gör och det jag ser) och B (att göra så själv). Det är lite som man säger att män inte kan göra två saker samtidigt, det verkar inte som att jag kan det när det gäller detta! :D

En kurs är jag inte mogen för alls, det blir mer press på mig, tvingas göra saker jag inte fixar och då låser det sig helt. Jag tror inte på att pressa och tvinga funkar på alla Det skulle bara få mig att göra saker jag ändå inte vågar göra bara för att jag inte ska anses vara dålig och då mår jag bara skit om jag misslyckas.

Jag försöker tänka så, men blev besviken när en bekant så stensäkert hävdade att det inte är bra och att jag inte kommer gå ner i vikt av att simma.

Jag har hört, men vet inte om det stämmer, att man bränner lika mycket på att gå 3 km som att springa samma 3 km. Det enda som ändras är tiden det tar att utföra arbetet.

Jag avskyr att springa, så det vore bra om det är så. Tyvärr har jag inte tiden att gå så mycket som jag behöver, för att gå har jag inga problem med trots att jag inte går fort heller jämfört med långbenade personer :p

Kan fan inte simma fortare :o Går inte. Men känns ändå i kroppen efteråt så är nöjd :D

Jag försöker tänka så, men blev besviken när en bekant så stensäkert hävdade att det inte är bra och att jag inte kommer gå ner i vikt av att simma.

Fortsätt att läsa och titta på filmer. Koordinationen kommer efterhand och rätt vad det är så kommer du att kunna förmå kroppen att göra som du tänker dig att det ska se ut. Övning ger färdighet.

Vad din bekant menar är förmodligen att energiåtgången är marginell när man simmar långsamt. Till viss del har din bekant rätt. Man blir hungrig av träning och det är lätt att maten efter träning helt kompenserar för de brända kalorierna och viktnedgången uteblir.

Jag tycker dock inte att det är ett bra skäl att låta bli att simma, för som jag skrev tidigare så kommer du på sikt att bli starkare, simma fortare, simma bättre och kunna simma fler längder på samma tid - vilket bränner mer energi. På sikt är det med andra ord bra motion även för viktnedgång. Samma sak gäller ju egentligen alla träningsformer som man ägnar sig åt i början - vare sig man springer, powerwalkar, cyklar eller åker skidor, så jag undrar vad din bekant tycker att alternativet skulle vara. Att inte träna alls?

Jag tycker dock inte att det är ett bra skäl att låta bli att simma, för som jag skrev tidigare så kommer du på sikt att bli starkare, simma fortare, simma bättre och kunna simma fler längder på samma tid - vilket bränner mer energi. På sikt är det med andra ord bra motion även för viktnedgång. Samma sak gäller ju egentligen alla träningsformer som man ägnar sig åt i början - vare sig man springer, powerwalkar, cyklar eller åker skidor, så jag undrar vad din bekant tycker att alternativet skulle vara. Att inte träna alls?

Exakt, det är väl bättre att peppa de som börjat lägga om sin livsstil till något sundare. Man blir ju inte mer motiverad av att få höra att det inte kommer att fungera... :meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
21 209
Senast: lizzie
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 625
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama