Sv: Tjockistråden!
Jag vet inte så mycket att tillägga angående övriga inlägget men ett litet simteknik tips är att vinkla ut fötterna ordentligt och verkligen trycka ihop bentaget (som inte behöver vara särskilt stort), om det nu är bröstsim du simmar. Utvinklande av fötterna och att man trycker ihop dessa hela vägen är den rörelsen som driver dig framåt mest i bröstsimmet. För att verkligen få ut mest av den rörelsen gäller det också att man glider en stund med händerna rejält utsträckta framför sig, så man inte bromsar framåt rörelsen med att vara bred framtill. Hoppas min förklaring går att förstå någorlunda.
Jodå, helt omöjligt att förstå var det nog inte
Det är bröstsim, jag kan inget annat än det. Det är knappt jag vågar bröstsim ibland, när jag lyckats skrämma upp mig själv där jag inte kan stå på botten. Jag har egentligen aldrig lärt mig simma helt, jag slutade bada när jag blev i knuffad när jag var 10 eller 11 år.
Min syster sa en gång att jag inte tar bak armarna så mycket som man ska, men när jag försöker så kommer huvudet ner i vattnet och det fixar jag inte. Funderade på benen, jag har nog inte fossingarna utåt, som du beskriver, jag tror de är helt neråt och jag för inte ihop dem tillräckligt kanske. Jag fatar inte hur jag funkar för när jag koncentrerar mig på att får armarna rätt så tappar jag fokus på benen och känner att jag sjunker med dem och om jag fokuserar på att få rätt på benen glömmer jag ibland armarna och huvudet tippar ner i vattnet.
Men jag lärde mig i alla fall att vända mig i vattnet så att jag kunde simma åt andra hållet, dock bara där jag kan stå, herregud, jag vågar aldrig göra det där jag inte kan stå för tänk om jag misslyckas
Visst låter jag som värsta nybörjaren och 3 år gammal, men Att jag ens är i bassängen är inget som jag alls kunnat tänka mig att jag skulle fixa. Så jag vill inte tänka att det är pinsamt att inte kuna simma med tanke på hur gammal jag är.
Barn är som små fiskar i vattnet, simmar överallt och hoppar kanonkulan och försöker dyka och har nog ingen tanke på att vatten är farligt. Jag blir så nyfiken på att testa att doppa huvudet eller hoppa ner i vattnet som de gör, men jag vågar inte. Men nyfiken är jag så det gnager i mig och givetvis lite avis på hur tuffa barn är!
Och trygga när de inte ens kan simma men flyter omkring med mamma eller pappa i närheten, hur kan de vara så trygga när vatten inte är tryggt?