Tjockistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tjockistråden!

Ja, det skulle vara intressant faktiskt! Men vi får se, om jag får nåt plötsligt sug efter motion kanske jag slänger in nån promenad också! :p

och hittar du var knappen för motionssuget sitter så får du gärna dela med dig... :p

(blänger surt på crosstrainern, som är fullbelamrad med prylar just nu :o)

Jag kan förstås bara tala för mig själv, men det där med "motionssug" ska man inte överskatta. För egen del tog det väl ett halvår eller år med regelbunden (3-4 gånger i veckan) träning innan jag började känna något sorts "sug". Fram tills dess var det bara målmedvetenhet och disciplin som fick ut mig.

Fortfarande, efter flera år med regelbunden träning, så är det övervägande disciplinen och vetskapen om vad träningen betyder för mig som får mig att träna. Ett sug efter att träna känner jag med jämna mellanrum och det ger massor med energi, men sådana sug kommer främst när jag är sjuk eller av annan anledning inte kan träna.

Samma för mig. Jag skulle lätt kunna dega ner mig i soffan med datorn istället för att ge mig iväg till gymmet men vetskapen om hur bra man mår efter ett träningspass och hur kroppen skulle må och till slut se ut om jag inte tränade ger mig den disciplin som behövs för att ge mig iväg. :p

Sedan har jag ju hundar som gör så att jag måste ge mig ut på promenader. Hade jag inte hundarna skulle jag nog inte promenera särskilt mycket heller :o

Tyvärr är det väl mycket troligt att du har rätt; har motionssuget inte dykt upp hittills under mina 36 år så är nog chansen ganska liten att jag helt plötsligt en dag vaknar upp och längtar ut och motionera... :p

Såklart du får! 10 kg behöver inte vara "bara" alls... :crazy: Motivation och pepp behöver vi alla - Välkommen!

Jag har nått mitt första delmål idag :banana: är så attans glad :bump::bump:

Grattis!

Delmål låter ju som en bra grej. Borde kanske bestämma mig för nån typ av belöning när jag har nått varje delmål? Ska klura lite på det.

kl

Jag gick ner ett kg till, så ett kg i veckan i tre veckor är det nu, men har inte vägt mig på en vecka. Skulle gjort det i denna veckan men det har inte blivit så. Jag hari nte riktigt vågat känner jag. Jag får göra det i morgon!

Simma gjorde jag igen, 44 längder denna gången, 10 mer än förra gången. Det är dock svårt att få till det med tiden, det tar ju ändå tid och jag kan inte stoppa in hur mycket som helst i mina dygn tyvärr.

Har svårt att hålla mina måltider vissa dagar och ibland låter jag inte bli nåt sött, men jag ger inte upp i alla fall. 1 kg i veckan tycker jag är bra ändå faktiskt. Hoppas, hoppas bara det fortsätter så nu.

Vad gäller sug efter träning så beror det säkert på hur kul man tycker träningen är. När jag var igång och red, tävlade och tränade som mest så red jag med glädje varje dag - oavsett väder. Nu när jag inte är igång med ridningen så finns det tusen ursäkter till varför man inte masar sig ut och gör i ordning hästen just den här dagen. Men jag vet att när jag väl har tvingat mig själv att komma igång så kommer också längtan efter att fortsätta.
Jag har förvisso aldrig känt så för någon annan träningsform, men så tycker jag å andra sidan också att träning i form av "träning för träningens skull" är ganska tråkigt. Jag tror inte jag kommer få något sug efter träningen, om ingen uppfinner ett piller som ger detta sug :p

Däremot är jag nöjd med mig själv idag, för jag släpade med mig mina stavar när jag körde barn till friidrottsträning och medan de värmde upp knatade jag runt löparbanan några varv med hjälp av stavarna. Det blir ju en lite mer intensiv promenad när stavarna hjälper till och jag är mer än nöjd med de 2 km jag hann med innan kroppen sa upp sig för dagen... Där är ju fördelen med idrottsplatsen, lite som med crosstrainern, att man är inte 2 km ute i skogen nånstans när kroppen börjar ge upp utan man har inte längre tillbaka än att man fixar det.
Vi får väl se om jag lyckas fortsätta med att gå lite medan barnet tränar...

Härligt! Stavgång är ju jobbigare än man kan tro, lyckades faktiskt få träningsvärk i "gäddhänget" av en promenad med såna där pumpstavar! :o

Och simma 44 längder är ju hur bra som helst! Man kanske skulle pallra sig iväg till simhallen nån kväll?

Hur som helst så sköter jag mig ganska bra när det gäller vad jag äter iallafall! Tredje kvällen i rad utan kvällsfika, och kaffe isf oboy till frukost. När jag tänker efter så har jag nog inte petat i mig nåt onyttigt sen jag började skriva i den här tråden. Heja mig! :banana:

När jag tänker efter så har jag nog inte petat i mig nåt onyttigt sen jag började skriva i den här tråden. Heja mig! :banana:
DET är ju det allra bästa, när man liksom bara upptäcker att man inte har ätit godis på flera dagar...
För ganska många år sedan bodde jag 6 km från stallet, med en godiskiosk strategiskt placerad så att det var alldeles för lätt att stanna där på vägen till och från stallet - och det gjorde jag ju... Vid ett tillfälle fick jag ett lass vitamin-mineral-tabletter av min mamma, som hon fått av nån alternativare av nåt slag. Hon tyckte väl att jag åt dåligt och kanske behövde lite tillskott :o :p. Jag började ta de där tabletterna och två veckor senare insåg jag att jag inte hade ätit en enda godisbit på 10 dagar... Det verkade som att tabletterna lyckades ta bort sötsuget fullständigt och när det försvann slutade jag stanna vid kiosken.

Såklart du får! 10 kg behöver inte vara "bara" alls... :crazy: Motivation och pepp behöver vi alla - Välkommen!

Jag har nått mitt första delmål idag :banana: är så attans glad :bump::bump:

Tänkte på första inlägget där det stod 15 :)

Tack för välkomnandet!! :love:

Jag har ändrat min kost i första hand för viktnedgången, försöker äta sundare, med en fuskdag i veckan. ;) Idag är den fuskdagen så ikväll blir det faktiskt godis till filmmys :)

Men dricker inget annat än vatten, hemmapressad juice och te :)

Vad har ni för mattips? Nyttigt och mättande? ;)

DET är ju det allra bästa, när man liksom bara upptäcker att man inte har ätit godis på flera dagar...
För ganska många år sedan bodde jag 6 km från stallet, med en godiskiosk strategiskt placerad så att det var alldeles för lätt att stanna där på vägen till och från stallet - och det gjorde jag ju... Vid ett tillfälle fick jag ett lass vitamin-mineral-tabletter av min mamma, som hon fått av nån alternativare av nåt slag. Hon tyckte väl att jag åt dåligt och kanske behövde lite tillskott :o :p. Jag började ta de där tabletterna och två veckor senare insåg jag att jag inte hade ätit en enda godisbit på 10 dagar... Det verkade som att tabletterna lyckades ta bort sötsuget fullständigt och när det försvann slutade jag stanna vid kiosken.

Ja, det är ju fantastiskt bra om man inte behöver kämpa hela tiden!

Dagens skryt: var och storhandlade idag, och köpte ingenting onyttigt! :bump: både glasspaket och godispåse var på väg ner i vagnen av gammal vana, men jag lyckades stå emot! :banana: Det var inte ens svårt, är lite förvånad faktiskt. Tänk vad lite Buke-stöd kan göra! :)

Det är bra! :)

kl

Jag vägde mig i dag. Inte ett gram sedan förra vägningen har jag gått ner alls. :( Jag är lite besviken förstås men försöker tänka att jag har i alla fall inte gått UPP i vikt Det är bra, visst är det?

Med tanke på min viktkurva senaste åren så är då iallafall jag rätt så nöjd så länge jag inte går upp ännu mer. :o Men det är ju klart, om man har kämpat för att gå ner är det ju lite surt om vågen inte förstår det. Men det tar sig nog nästa vecka istället! :)

Nyfiken fråga; hur ofta väger du dig? Och ni andra? Själv ställer jag mig på vågen minst en gång om dagen, och det känns ju inte så meningsfullt. Mäter omkretsen gör jag en gång i veckan ungefär, kan det vara lagom?

Jag har ingen våg, det är väl över ett år sen jag hade det. Och mäter gör jag inte heller. Jag går lite efter hur mina kläder sitter, både hur det känns och hur det ser ut. Ska bli intressant att se vad vågen visar nästa gång jag vågar mig upp på en sådan. Men vikten i siffror är av underordnad betydelse för mig, så länge jag vet att jag har överskottshull som behöver bort.

Med tanke på min viktkurva senaste åren så är då iallafall jag rätt så nöjd så länge jag inte går upp ännu mer. :o Men det är ju klart, om man har kämpat för att gå ner är det ju lite surt om vågen inte förstår det. Men det tar sig nog nästa vecka istället! :)

Nyfiken fråga; hur ofta väger du dig? Och ni andra? Själv ställer jag mig på vågen minst en gång om dagen, och det känns ju inte så meningsfullt. Mäter omkretsen gör jag en gång i veckan ungefär, kan det vara lagom?

Jag väger mig en gång i veckan, i början av veckan så det har gått mer än en vecka nu. Men jag har slarvat lite sedan sist, både med mat och sött och motion. Så det är verkligen positivt att jag inte gått upp mer i vikt.

Jag fick nyligen veta att jag har PCOS och lärde mig att man då kan har svårt för att gå ner i vikt (enligt läkaren är det i stort sett nästan omöjligt, men det tror inte jag på) eftersom kroppen motarbetar en. Informationen om sjukdomen, att få en diagnos, kändes bra, men det som jag faktiskt känner sorg över är just att det är svårt att gå ner i vikt med den sjukdomen. Det förvånar mig att jag känner så, jagh ar försökt gå ner i vikt länge och har inte klarat det så bra så detta var ju en förklaring till varför det inte funkar riktigt och dessutom en bekräftelse i att jag inte är en dålig eller dum människa som hävdar och har själv uppfattat att min kropp inte kan gå ner. Nu har jag ju ett svar på varför. Det borde ju kännas bra. Men det gör inte enbart det konstigt nog. Dock gjorde det här att jag blev oerhört bestämd i att jag inte vill ge upp egentligen och ska visa alla att jag kan och jag tänker gå ner i vikt, punkt, liksom. Och det är ju bara bra!!:)

Önskar jag hade mer tid för att simma, men ska försöka få till det på helgerna eller så, trots att jagi nte gillar tanken att simma när det är en massa folk där. Positivt för min självkänsla var nog att jag faktiskt såg några kvinnor till med samma övervikt som jag och de såg inte ens ut att skämmas och försökte inte dölja sin kropp så som jag gör. Det ska jag ta efter. Vågar de så vågar jag!!!:)

*kl

Hur går det för er alla? Här blev det en del fusk i helgen. Onyttig mat och något för stora portioner. Lite chips och sambon köpte såklart ost och kex:cautious:. Hmpff kände jag men mumsade glatt i mej med lite vin i handen..

Kändes mest surt att jag föll för det då jag äntligen fått resultat på vågen. Skulle springa på lördagen för att gottgöra fredagens syndande. Men hade migrän precis hela dagen så jag sov/vilade på soffan.

Söndagen sprang jag iaf 40 minuter och nästan 5 km. Idag gick jag samma sträcka på 55 minuter med barnvagnen.
Nya tag denna vecka..

Jag har ändrat min kost i första hand för viktnedgången, försöker äta sundare, med en fuskdag i veckan. ;) Idag är den fuskdagen så ikväll blir det faktiskt godis till filmmys :)

Men dricker inget annat än vatten, hemmapressad juice och te :)

Vad har ni för mattips? Nyttigt och mättande? ;)

Om du inte är en person som behöver en "kick-start" för att hålla motivationen uppe så är det en perfekt start att äta sundare. Bara att börja tänka på vad man stoppar i sig kan göra stor skillnad ;).

Jag har bara ändrat mitt ätande ungefär så. Ett sundare mat-liv som jag ska kunna leva med. Jag kan inte ändra på ätandet så att jag måste utesluta vissa saker eller äta pyttelite...
Jag har istället börjat äta mer! Jo det är sant :d
Jag äter frukost, lagad lunch, em-fika, lagad middag och kvällsmål. Det har gjort att jag aldrig är sugen på att stoppa i mig något "onyttigt" i tid och otid. Jag är aldrig hungrig :up:
Dessutom har förbränningen börjat öka, det märker jag på toa-vanorna - dom har också ökat :o

Bästa mat-tipset från mig är att äta mat utan innehållsdeklaration ;)
Mat som ÄR innehållsdeklarationen....

Vad gäller sug efter träning så beror det säkert på hur kul man tycker träningen är. När jag var igång och red, tävlade och tränade som mest så red jag med glädje varje dag - oavsett väder. Nu när jag inte är igång med ridningen så finns det tusen ursäkter till varför man inte masar sig ut och gör i ordning hästen just den här dagen. Men jag vet att när jag väl har tvingat mig själv att komma igång så kommer också längtan efter att fortsätta.
Jag har förvisso aldrig känt så för någon annan träningsform, men så tycker jag å andra sidan också att träning i form av "träning för träningens skull" är ganska tråkigt. Jag tror inte jag kommer få något sug efter träningen, om ingen uppfinner ett piller som ger detta sug :p

Däremot är jag nöjd med mig själv idag, för jag släpade med mig mina stavar när jag körde barn till friidrottsträning och medan de värmde upp knatade jag runt löparbanan några varv med hjälp av stavarna. Det blir ju en lite mer intensiv promenad när stavarna hjälper till och jag är mer än nöjd med de 2 km jag hann med innan kroppen sa upp sig för dagen... Där är ju fördelen med idrottsplatsen, lite som med crosstrainern, att man är inte 2 km ute i skogen nånstans när kroppen börjar ge upp utan man har inte längre tillbaka än att man fixar det.
Vi får väl se om jag lyckas fortsätta med att gå lite medan barnet tränar...

Det är intressant det där med motion, jag har ju alltid tyckt att det verkar en aning hjärndött att vara ute och springa, men när jag fick cellgifter och var fruktansvärt rastlös utan att orka göra någonting, jag trodde att jag skulle dö efter en vanlig hundpromenad och svajjade fram, så hade jag en helt orimlig lust att vara ute och jogga. Så nu när jag blev friskförklarade så har jag så smått kommit igång att springa med hunden. Det är inga längre sträckor än så länge men jag orkar lite mer för varje gång och jag längtar faktiskt efter att få komma ut och springa. Något som jag aldrig trodde att jag skulle göra... :nailbiting::D Jag har ju helt klart fördel av att kunna sticka ut mitt på dagen, om jag bara hade kvällar så skulle jag nog lägga av rätt fort... :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
21 216
Senast: lizzie
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 625
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 172
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama