Tjockistråden del 2

Hade gått ner 0,2 kg när jag ställde mig på vågen imorse, så det går åt rätt håll igen.

Är det någon som är sugen på att köra en mars-utmaning? :)
Man väljer givetvis helt sina egna kriterier, litet eller stort spelar ingen roll, tänk på @ameo s myrsteg! Förändring sker inte över en natt, den sker över tid.

Jag skulle vilja...
- Går ner 4 kilo fram till 1 april
- Förbränna minst 200 kcal på gåbandet varje dag (tar knappt 40 minuter i lugn takt, så tiden finns, jag är bara lat :angel: )
- Dricka tillräckligt med vatten (värdelös när det kommer till att dricka ordentligt med vatten!)
- Hålla min inom mitt kalorispann 6 dagar av 7 (men ändå inte överhetsa dag nr 7)

Är det någon som är på? Vad skulle ni i så fall vilja genomföra under mars månad?
Och vi ska inte vara rädda för "misstag" eller "misslyckanden"! Ibland kommer livet, ångest, barn, allt man kan tänka sig, emellan. Man är inte en sämre människa för det. Tanken med månadsutmaningen är bara att ha ett kort mål som man kan bli sporrad till!

Hade gått ner 0,2 kg när jag ställde mig på vågen imorse, så det går åt rätt håll igen.

Man väljer givetvis helt sina egna kriterier, litet eller stort spelar ingen roll, tänk på @ameo s myrsteg! Förändring sker inte över en natt, den sker över tid.

Jag skulle vilja...
- Förbränna minst 200 kcal på gåbandet varje dag (tar knappt 40 minuter i lugn takt, så tiden finns, jag är bara lat :angel: )
- Dricka tillräckligt med vatten (värdelös när det kommer till att dricka ordentligt med vatten!)
- Hålla min inom mitt kalorispann 6 dagar av 7 (men ändå inte överhetsa dag nr 7)

Är det någon som är på? Vad skulle ni i så fall vilja genomföra under mars månad?
Och vi ska inte vara rädda för "misstag" eller "misslyckanden"! Ibland kommer livet, ångest, barn, allt man kan tänka sig, emellan. Man är inte en sämre människa för det. Tanken med månadsutmaningen är bara att ha ett kort mål som man kan bli sporrad till!
En bra idé! Jag vill under mars månad komma igång med löpningen igen, förhoppningsvis är det varmare då och alla mina förkylningar är över. Mitt mål är att springa 30 min i ett ok tempo för att vara mig (allt över sengångare Mao) sista mars.

För övrigt kämpar jag på med att göra kloka och sunda val hela tiden, oftast handlar det om att ta EN macka till mellis och inte två. Känns som det går lättare och lättare. Varje portion fyller jag med massor av grönsaker och blir proppmätt. Den feta såsen tar jag bara två tsk avistället för msk. Så det går faktiskt framåt hela tiden. Ska väga mig så fort denna mens är över för att se om det går neråt.

Jag skulle vilja...

Jag är gärna på en utmaning! Min första punkt blir en vit månad... blir värre med choklad och annat godis dock, min vän kom ikväll från Sverige med detta (hade bett om en gräddnougat och lite winegums):

Aja :nailbiting::nailbiting::love::d

Ska fundera ut lite annat om mitt mars!

Bifogade filer

• 09F373DF-C1E4-453D-AE9A-CC7890842881.webp
    09F373DF-C1E4-453D-AE9A-CC7890842881.webp
    250,3 KB · Visningar: 68

Jag skulle vilja...

Jag är på! Jag vill:
-Komma igång med yogan ordentligt igen, iaf tre pass i veckan.
- Fortsätta springa och klara av 2 km till den 1 april.
Hålla mig till mina fastedagar och verkligen hålla mig till 500kcal. Det har inte alls funkat den senaste tiden.

Hade gärna gått på en promenad idag för vädret är underbart - om man bortser från halvatormblåsten och -9 grader. Hade det bara varit jag och hundarna hade jag bylsat på mig med halsduk och skidglasögon över ansiktet men jag har ju bebisen hemma och jag har ingen möjlighet att täcka barnvagnen tillräckligt för att det inte sk blåsa isvindar på henne.

Jag har svårt för utmaningar.
Men jag tänker fortsätta min bassängträning på måndagarna, sen försöka ställa mig på crosstrainern 1-2 ggr/vecka utöver det. Har undvikit den tråkmånsen ett tag nu :o så det ska faktiskt bli intressant att se om orken har ökat efter att jag kunnat köra rätt hårt i bassängen...
Sen får jag väl tillägga att det just nu ingår daglig snöpulsning här :yuck:, eftersom vi nu har en dryg halvmeter snö. Mina knän tycker INTE om att pulsa i snö, men just nu har jag inget val....

Mätmässigt fortsätter jag som tidigare. Jobbar på att få in ännu mer bönor och linser i kosten. jag har själv insett hur bra de är, så detta blev bara en bekräftelse... https://www.aftonbladet.se/halsa/a/0ELxp6/ma-battre-med-bonor (en plusartikel, tyvärr)
och som "minne" på facebooks "den här dagen" kom den här artikeln upp, som jag också tycker är bra: https://www.svt.se/opinion/article12602056.svt

Jag är på g ut ur förkylningen.
Mitt mål är 10000 steg om dagen under mars. Samt att intag och uttag inte slår över. Totalt -5 kg hitills. Sen 1/1

Idag är det den 28/2 och jag är så nöjd över mig själv. Jag hade satt upp ett ganska tufft mål till den 28/2, nämligen att gå ner 4 kg under februari. Jag har varit noga och inte haft några festliga tillfällen under februari. Det har gjort resultat.

Den 1/2 vägde jag in mig på 84,1 kg. Idag vägde jag in mig på 79,5 kg !!!! :bump::bump::banana::banana::banana:

Jag har inte tränat mer än vad jag brukar, utan levt livet som vanligt. När man har tre hästar och stall hemma på gården så får man vardagsmotionen ändå så att säga :D

Nu har jag ett BMI på 29,2 och det känns helt FANTASTISKT :bow:. Jag har inte fetma längre, utan är endast överviktigt. Så himla skönt.

Jag tar en månad i taget och under mars så kommer jag inte kunna hålla mitt matschema lika hårt. Har tackat ja till en träff med mina väninnor (Afternoon tea) som kommer innebära massa godsaker :love:. Då kommer jag äta med gott samvete :D. Den 28/3 fyller min sambo år och det kommer vi fira med smörgåstårta - kommer äta med gott samvete då också :D.

Så mitt mål för mars det är att komma ner i 78 kg, alltså att tappa 1,5 kg till. Allt utöver detta blir en bonus. Jag vet att träffen med mina väninnor kommer generera en viktpåslag på 1-2 kg. Så brukar det bli när jag går lös på godsaker :angel:.

Jag får ofta höra att jag måste unna mig godsaker oftare - men nä! Det måste jag inte alls. Jag är en sockerråtta och min kropp går verkligen igång på det. Så de tillfällen vi träffas för afternoon tea - vilket är 4-5 ggr/år - de prioriterar jag. Inte bara för att få äta godsaker, utan mer för att vara social med mina vänninor :D.

Det jag unnar mig och belönar mig med - det är att det går så himla mycket bättre att rida nu än mot när jag vägde +100 kg och så är det roligare att handla kläder :angel: - och skor... icke att förglömma skor... :love:

Jag kan också meddela att min sambo mår MYCKET bättre. Han är hemma, sjukskriven denna veckan. Ska på återbesök om 3 månader för att kolla hjärtat. Men han är mer pigg än vad han varit på mycket länge :love:

/Lizzie

Jag har svårt för utmaningar.
Men jag tänker fortsätta min bassängträning på måndagarna, sen försöka ställa mig på crosstrainern 1-2 ggr/vecka utöver det. Har undvikit den tråkmånsen ett tag nu :o så det ska faktiskt bli intressant att se om orken har ökat efter att jag kunnat köra rätt hårt i bassängen...
Sen får jag väl tillägga att det just nu ingår daglig snöpulsning här :yuck:, eftersom vi nu har en dryg halvmeter snö. Mina knän tycker INTE om att pulsa i snö, men just nu har jag inget val....

Mätmässigt fortsätter jag som tidigare. Jobbar på att få in ännu mer bönor och linser i kosten. jag har själv insett hur bra de är, så detta blev bara en bekräftelse... https://www.aftonbladet.se/halsa/a/0ELxp6/ma-battre-med-bonor (en plusartikel, tyvärr)
och som "minne" på facebooks "den här dagen" kom den här artikeln upp, som jag också tycker är bra: https://www.svt.se/opinion/article12602056.svt
Alltså jag har väl alltid vetat att bönor och linser är bra, men att de var en sådan proteinkälla hade jag ingen aning om!

Idag är det den 28/2 och jag är så nöjd över mig själv. Jag hade satt upp ett ganska tufft mål till den 28/2, nämligen att gå ner 4 kg under februari. Jag har varit noga och inte haft några festliga tillfällen under februari. Det har gjort resultat.

Den 1/2 vägde jag in mig på 84,1 kg. Idag vägde jag in mig på 79,5 kg !!!! :bump::bump::banana::banana::banana:

Jag har inte tränat mer än vad jag brukar, utan levt livet som vanligt. När man har tre hästar och stall hemma på gården så får man vardagsmotionen ändå så att säga :D

Nu har jag ett BMI på 29,2 och det känns helt FANTASTISKT :bow:. Jag har inte fetma längre, utan är endast överviktigt. Så himla skönt.

Jag tar en månad i taget och under mars så kommer jag inte kunna hålla mitt matschema lika hårt. Har tackat ja till en träff med mina väninnor (Afternoon tea) som kommer innebära massa godsaker :love:. Då kommer jag äta med gott samvete :D. Den 28/3 fyller min sambo år och det kommer vi fira med smörgåstårta - kommer äta med gott samvete då också :D.

Så mitt mål för mars det är att komma ner i 78 kg, alltså att tappa 1,5 kg till. Allt utöver detta blir en bonus. Jag vet att träffen med mina väninnor kommer generera en viktpåslag på 1-2 kg. Så brukar det bli när jag går lös på godsaker :angel:.

Jag får ofta höra att jag måste unna mig godsaker oftare - men nä! Det måste jag inte alls. Jag är en sockerråtta och min kropp går verkligen igång på det. Så de tillfällen vi träffas för afternoon tea - vilket är 4-5 ggr/år - de prioriterar jag. Inte bara för att få äta godsaker, utan mer för att vara social med mina vänninor :D.

Det jag unnar mig och belönar mig med - det är att det går så himla mycket bättre att rida nu än mot när jag vägde +100 kg och så är det roligare att handla kläder :angel: - och skor... icke att förglömma skor... :love:

Jag kan också meddela att min sambo mår MYCKET bättre. Han är hemma, sjukskriven denna veckan. Ska på återbesök om 3 månader för att kolla hjärtat. Men han är mer pigg än vad han varit på mycket länge :love:

/Lizzie
Åh vad skönt att din sambo mår bättre! Jag tänker på det där, med att äta mycket ibland och sedan vara avhållsam. Jag vet inte riktigt om det funkar för mig i längden. Jag vet inte, för mig funkar nog att äta mindre varje dag och aldrig frossa. För när jag frossar på blir det så att jag släpper spärren och sen är mitt överätande igång igen. Nu talar jag bara för mig själv givetvis. T ex nu äter jag en liten kolakaka på café medan jag väntar på en vän och har asdåligt samvete för det. Men så funderar jag, jag har ätit väldigt bra idag, mycket grönsaker till lunch, bra mellanmål, begränsat intaget ordentligt....då kanske det ändå är ok med en kaka idag som blir veckans enda.

Jag funderade lite igår när jag inte kunde sova om vad min utmaning skulle kunna vara i mars och kom fram till följande:

• Vit månad, tär både psykiskt och fysiskt och så mycket gott jag kan äta i stället för alkohol.
  • Gym 4 gånger i veckan, 30 minuters promenad 3 gånger i veckan. Det är inte för mycket begärt alls. Vet att det samtidigt är ett rätt högt mål, men jag vet att jag mår bäst av att röra på mig.
  • Kliva upp 9 på morgonen under vardagar istället för 11-12 och låta hela dagen försvinna.
Inga viktminskning, men skulle gärna klara av ett 5:2-koncept som jag tror vore rätt fint för mig. Jag borde klara av det bra om jag är i fas, men jag är inte riktigt där än känner jag.

Jag skulle vilja sätta nåt mål för mars, lite osäker än på hur det målet ska se ut! Får kanske sova på saken, ett mål skulle kunna vara att klara mina viktväktarpoints varje dag hela månaden, alltså inte överäta någon dag/helg! Men återkommer :)

Jag funderade lite igår när jag inte kunde sova om vad min utmaning skulle kunna vara i mars och kom fram till följande:

• Vit månad, tär både psykiskt och fysiskt och så mycket gott jag kan äta i stället för alkohol.
  • Gym 4 gånger i veckan, 30 minuters promenad 3 gånger i veckan. Det är inte för mycket begärt alls. Vet att det samtidigt är ett rätt högt mål, men jag vet att jag mår bäst av att röra på mig.
  • Kliva upp 9 på morgonen under vardagar istället för 11-12 och låta hela dagen försvinna.
Inga viktminskning, men skulle gärna klara av ett 5:2-koncept som jag tror vore rätt fint för mig. Jag borde klara av det bra om jag är i fas, men jag är inte riktigt där än känner jag.
Träna fyra dagar på gym per vecka tycker jag är mycket, men du kanske kör olika kroppsdelar?

Åh vad skönt att din sambo mår bättre! Jag tänker på det där, med att äta mycket ibland och sedan vara avhållsam. Jag vet inte riktigt om det funkar för mig i längden. Jag vet inte, för mig funkar nog att äta mindre varje dag och aldrig frossa. För när jag frossar på blir det så att jag släpper spärren och sen är mitt överätande igång igen. Nu talar jag bara för mig själv givetvis. T ex nu äter jag en liten kolakaka på café medan jag väntar på en vän och har asdåligt samvete för det. Men så funderar jag, jag har ätit väldigt bra idag, mycket grönsaker till lunch, bra mellanmål, begränsat intaget ordentligt....då kanske det ändå är ok med en kaka idag som blir veckans enda.

Men du, ha inte dåligt samvete för kolakakan!!! :heart Den var alldeles säkert supergod och värd varje kalori.

Jag vill bara förtydliga att jag frossar inte - för det går inte då jag krympt ihop med magsäck rejält.

Det är kaffebröd och bakelser som jag menar med godsaker - och jag klarar inte av att överäta. Dock är kombon fett-socker förödande - det sätter sig direkt. För att tappa det måste jag hålla mig på den smala vägen. Jag väljer alltså mina tillfällen väldigt noga :D. Detta lyckas jag med under höst-vinter eftersom jag då har så himla mycket energi. Jag vet att när vårtröttheten slår till så blir det svårare för mig. När det sedan är dags grillning och vin - då blir det också bli svårare för mig. Målet är att hålla mig stilla i vikt under vår-sommar ;)

/Lizzie

/Lizzie

Får nog hoppa in här och se om det hjälper mig på traven, har gjort flera viktresor eller sk. jojobantningar. Är 168cm lång och väger just nu 112,5kg, en bra dag.
Väger mig varje morgon måndag - fredag.
Använder mig av appen Lifesum och försöker hålla mig på -500kcal av det totala efter att den räknat vad jag förbränt. Motionerar jag inget bör jag ligga på 1800kcal ca.
Började i höstas på 117,5kg, var nere på 110,5kg innan jul. Slappande av helt planerat över jul o nyår, började tänka på intaget igen efter 13-helgen.

Men det går lite segt, helgen blir gärna lång. Jag behöver 2 dagar där jag "unnar" mig och det har fungerat de senaste gångerna men nu blir det gärna söndagen också.

Har börjat cykla till affären istället för att köra, går gärna en extra gång på jobb så vardagsmotionen är där allt som oftast. Brukar ligga på mellan 8000-10000 steg/dag.

Så nu joinar jag er och ser om det hjälper att vara med likasinnade.

Målvikten innan sommaren är att ligga på 2-siffrigt. :D

Jag skulle vilja...

Jag vill under mars månad;
- Gå ner 3kg
- Träna ordentligt med hundarna själv, typ powerwalka med dem minst en timme ihållande 3-4 dagar per vecka. (vi tränar ju för hundens skull med spår, apportering osv, men nu ska jag också ut och röra mer på mig!)
- Hålla mig till under 1500 kalorier om dagen.
- Inte äta onyttigt på jobbet, planera mellanmål bättre!

Jag vill under mars;
- Få bättre fokus på kosten och äta regelbundet och inte massa i ett mål.
- Få sakta kontroll över sockermissbruket som förstör viktnedgången.
- Komma tillbaka till gymmet i alla fall 2-3 ggr i veckan.
- Börja att faktiskt följa mitt matschema och äta matlådorna jag gör.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
14 15 16
Svar
318
· Visningar
21 868
Senast: MJLee
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
  • Låst
Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
101 102 103
Svar
2 046
· Visningar
172 578
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV