Gäller det alla mediciner, och för alla kroppsliga sjukdomar?
Indirekt är det precis vad du skriver, när du svarar en enskild person som skriver att hon använder mediciner och att dessa korrelerar med viktuppgången, att det minsann bara handlar om kalorier in = kalorier ut.
Jag tror du har helt rätt i att väldigt många av oss (inklusive jag själv) helt enkelt underskattar vad vi får i oss. Inte under en dag, men över en vecka, månad, år. Man klarar sin plan de flesta dagar, men så har man också några dagar i veckan, i månaden som man inte håller den. Och då går det fort innan man är på 0 eller överskott igen. Ligger man på 300 minus varje dag i sin plan, så är det inte ens en chipspåse (en stor, 200g) med dip och vin eller en större fika med omtag och mjölk i kaffet, så är det där underskottet man fixar varje annan dag borta. Två sådana dagar så är veckan på noll, i värsta fall på plus. Tråkigt och tröstlöst, men sant.
Men, det finns också diverse olika faktorer som påverkar. Ålder har t ex visat sig ha påverkan på vikten och det finns en annan BMI-skala än den vanliga som också har med ålderskategorier. Det verkar också vara så att stress, hur mycket fettceller man har på kroppen, och sjukdomar kan påverka hur kroppen svarar på ett kaloriunderskott. Samt mediciner.
Jag är helt övertygad om att vi fungerar lite olika med ämnesomsättning och med viktuppgång/-nedgång. I grunden finns såklart ett samband med att äta och dricka, det är ju det som överhuvudtaget omsätts till liv. Men när det handlar om så lite som att några hundra kalorier spelar roll för vikten över tid, varför skulle det INTE påverkas av diverse olika faktorer som påverkar våra kroppar i övrigt.
Vi fungerar olika på så många andra sätt, varför skulle vikten och ämnesomsättningen vara ett undantag...? Jag är ingen viktforskare, jag tycker bara att det låter orimligt att alla skulle fungera exakt lika inom detta när vi inte gör det inom så många andra områden.