Tjockistråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äsch, nu klättrade blodsockret, vilket gör en hungrigare, pga kolhydraterna i dumplings. Dricker te för att mätta känslan lite.
 
Äsch, nu klättrade blodsockret, vilket gör en hungrigare, pga kolhydraterna i dumplings. Dricker te för att mätta känslan lite.
Tänker att fiberrika grönsaker till kanske skulle göra att blodsockret stiger långsammare?

Jobbat med diabetiker och vissa kan svaja nåt otroligt i sockret medans andra ligger betydligt stabilare. Har haft en som blir jättelåg men spikar galet uppåt sen när man ger nåt för att få upp sockret. Där har man fått prova sig fram vilken mängd som funkar och att tillsätta lite fett och fibrer ger mindre galen spik uppåt och det håller sig bra.

Har du testat föra matdagbok och logga ditt socker i samband med det för att få koll på vilken mat som ger stabilt socker? Annars skulle jag absolut göra det och även registrera mina hungerskänslor. 🙂
 
Tänker att fiberrika grönsaker till kanske skulle göra att blodsockret stiger långsammare?

Jobbat med diabetiker och vissa kan svaja nåt otroligt i sockret medans andra ligger betydligt stabilare. Har haft en som blir jättelåg men spikar galet uppåt sen när man ger nåt för att få upp sockret. Där har man fått prova sig fram vilken mängd som funkar och att tillsätta lite fett och fibrer ger mindre galen spik uppåt och det håller sig bra.

Har du testat föra matdagbok och logga ditt socker i samband med det för att få koll på vilken mat som ger stabilt socker? Annars skulle jag absolut göra det och även registrera mina hungerskänslor. 🙂

Jag vet redan vad som gör att blodsockret svajar, kolhydrater, pasta, ris, bröd osv. När jag tagit bort dem från min kost så har det legat stadigt, förutom när jag kraschar pga lågt. Jag måste vara mycket mer försiktig med insulin när jag ligger rätt till än när jag ligger för högt.

När jag tränade kunde jag aldrig göra det på kvällen eftersom, även om jag åt något innan jag gick och la mig så kraschade jag på natten. När jag tränade på morgonen så kunde jag alltid parera med några frukter vid känningar. Det är så jäkla frustrerande att vara diabetiker.
 
+1.2 kg på vågen idag från min lägsta vikt så det var i te alls så farligt som jag inbillade mig 😅.
Kan ju diffa upp till två kg naturligt beroende på var i månaden jag befinner mig, hur mycket kolhydrater jag ätit och hur jag tränat.

Med det sagt ska jag skärpa till kosten så jag äter bättre mat och svävar ut mindre..
 
Vågar fortfarande inte väga mig utan går på ansiktsform och hur kläderna sitter. Försöker vara nogran med vad jag äter men det känns ändå som jag står stilla. Jo jag vet, att skära ner mattintaget drastiskt hjälper inte i längden, men just nu är jag frestad för att få en första uppmuntrande knuff.
 
Är det någon som har försökt 'lördagsgodis' för vuxna? Tänker att det kanske skulle bli lättare om jag har något att se fram emot, en dag när jag får äta onyttigt. Så jag tänker, nej inte idag, men på lördag.
 
Känns som utomordentligt dåligt planering av mig att bestämma att komma igång just den här veckan, när jag är mitt uppe i att packa till en flytt på lördag. Har inte ork (eller plats) till träning hemma, men om inte annat håller jag mig aktiv under packandet. Har hunnit med en promenad också.

Imorgon planerar jag att promenera igen, det är skönt att komma ut och ifrån stöket hemma en sväng. Inövrigt får jag se vad jag orkar efter ännu en dags packande.
 
Är det någon som har försökt 'lördagsgodis' för vuxna? Tänker att det kanske skulle bli lättare om jag har något att se fram emot, en dag när jag får äta onyttigt. Så jag tänker, nej inte idag, men på lördag.
Jag försöker vara ganska strikt söndag -torsdag och har lite större friheter fredag-lördag. Äter fortfarande vettig frukost/lunch men kanske äter en middag som inte är enligt plan eller lite chips. För mig blir det hållbart i längden. 😊
 
Jag lever fn mest på tomater, körsbär, och fläskkarré. Inte direkt den nyttigaste dieten. Idag käkade jag sushi och swoosh åkte blodsockret upp. Uppenbarligen måste jag skippa snabba kolhydrater.
:) Det är ju själva grunden i diabeteskost. Minimera de snabba kolhydraterna.
'Det vet du ju redan.
:heart
 
Är det någon som har försökt 'lördagsgodis' för vuxna? Tänker att det kanske skulle bli lättare om jag har något att se fram emot, en dag när jag får äta onyttigt. Så jag tänker, nej inte idag, men på lördag.

Jag unnar mig oftast nåt fredag-lördag utan att gå bananas. Kan även unna mig en veckodag om jag ligger bra till i övrigt, idag blev det tex en liten klick glass till jordgubbarna.

Jag försöker att inte lägga så mycket värde i maten i form av att tänka att det är onyttigt mer planera in så jag har "råd" att äta det om jag verkligen är sugen på något även om det är en vardag. Är man jättesugen på chips tex så kan jag ju köpa en 40 grams påse, det inte nyttigt men det bättre än 200 gram och lättare att få in utan att överskrida mitt dagsintag om jag planerar bra.

Risken med att unna sig en dag är att man ballar ur helt (jag vet för jag har gjort det) så jag försöker ändå äta bra majoriteten av dagen även om jag sen lyxar till det med nåt.
 
Jag unnar mig oftast nåt fredag-lördag utan att gå bananas. Kan även unna mig en veckodag om jag ligger bra till i övrigt, idag blev det tex en liten klick glass till jordgubbarna.

Jag försöker att inte lägga så mycket värde i maten i form av att tänka att det är onyttigt mer planera in så jag har "råd" att äta det om jag verkligen är sugen på något även om det är en vardag. Är man jättesugen på chips tex så kan jag ju köpa en 40 grams påse, det inte nyttigt men det bättre än 200 gram och lättare att få in utan att överskrida mitt dagsintag om jag planerar bra.

Risken med att unna sig en dag är att man ballar ur helt (jag vet för jag har gjort det) så jag försöker ändå äta bra majoriteten av dagen även om jag sen lyxar till det med nåt.

Jag är antingen eller typen. Det är därför det alltid varit enklare för mig att inte äta alls, än att äta lite/lagom. Men en 40 g chipspåse är en jättebra idé! Annars är jag ju rädd att jag äter hela stora påsen, alt har kvar och äter upp den nästa dag.
 
Om vi nu ska diskutera det där med att unna sig något extra gott, så tänker jag att det beror på hur man äter i övrigt och vad man har för generell inställning samt hur planen ser ut.
För min del så funkar det inte alls med regler eller förbud. Då är det bättre för mig att generellt försöka göra bra matval samtidigt som det är helt okej att äta gräddsås till lunchen om det är det som passar bäst.
Om jag är hungrig när jag jobbat kväll så köper jag ibland en 40g chipspåse eller t.ex "fyllda knäckebröd" och en flaska smaksatt bubbelvatten. (jag jobbar vid en mataffär) Alternativt linskakorna jag hittat, som jag skrev om tidigare i tråden.

Men, jag har inte någon plan på stor viktnedgång, så för mig är det ingen big deal om jag inte rasar i vikt.
(av det jag har läst mig till har jag uppfattat det som att det är mer eller mindre lönlöst att gå ner mycket i vikt, för det är väldigt hög procent som går upp allt och lite till igen. Och det handlar inte om dålig karaktär utan det är kroppens försvar. Så jag riktar mer in mig på att må bra i den tjocka kropp jag har.)
 
Jag har diabetes typ 2, sköldkörtel hypo. En aktiv person som fullständigt rasat i kropp o själ dom sista 10 åren. 50-60 kgs övervikt. Fick Ozempic utskrivet i maj och mår mycket bättre. Jag har inte ändrat min kost nämnvärt. Har inte ätit eller druckit sött på åratal. Chips någon gång i veckan. I övrigt äter jag vettig mat. Men jag orkar inte äta så mycket längre av någonting. Det är som om hjärnan blir mätt. Så jag har gått ner något kilo i veckan. Tror också min ämnesomsättning ökat. För den var nog på noll förut och kroppen nödsparade varenda smula. Jag känner hopp.
 
Om vi nu ska diskutera det där med att unna sig något extra gott, så tänker jag att det beror på hur man äter i övrigt och vad man har för generell inställning samt hur planen ser ut.
För min del så funkar det inte alls med regler eller förbud. Då är det bättre för mig att generellt försöka göra bra matval samtidigt som det är helt okej att äta gräddsås till lunchen om det är det som passar bäst.
Om jag är hungrig när jag jobbat kväll så köper jag ibland en 40g chipspåse eller t.ex "fyllda knäckebröd" och en flaska smaksatt bubbelvatten. (jag jobbar vid en mataffär) Alternativt linskakorna jag hittat, som jag skrev om tidigare i tråden.

Men, jag har inte någon plan på stor viktnedgång, så för mig är det ingen big deal om jag inte rasar i vikt.
(av det jag har läst mig till har jag uppfattat det som att det är mer eller mindre lönlöst att gå ner mycket i vikt, för det är väldigt hög procent som går upp allt och lite till igen. Och det handlar inte om dålig karaktär utan det är kroppens försvar. Så jag riktar mer in mig på att må bra i den tjocka kropp jag har.)

Jag hade inte heller trott att jag skulle göra nån större viktnedgång men genom att byta ut vanor och fokusera på det jag ville få in i kostväg istället för vad jag inte skulle äta så är jag nu typ 30kg lättare. Det hade jag aldrig trott när jag började för lite mer än ett år sen.

Med det sagt så är jag väl medveten om att många, ja tom de flesta går upp igen (jag har ju själv gjort större viktnedgång två ggr tidigare i mitt liv och gått upp igen). Jag kan bara jobba med att bibehålla de vanor jag fått in och inte falla tillbaka i tidigare mönster 🤷‍♀️.

Säger bara att man kan komma ganska långt även utan att planera en stötte viktnedgång genom att bara "göra". Är det lätt för det? Nä, men att jobba mot att vara mer hälsosam innebär ju livstilsförändringar och jag har tagit det lite successivt.

Nu hoppas jag bara att jag ska lyckas hålla i det också 😬.
 
När ni äter tex revbensspjäll räknar ni bara köttet eller allting? Jag brukar väga innan och sedan dra av benen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
12 348
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 698
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 548
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 372
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp