Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ätit middag. Dumplings och lite körsbär. Som vanligt är jag hungrigare än innan jag åt.
Tänker att fiberrika grönsaker till kanske skulle göra att blodsockret stiger långsammare?Äsch, nu klättrade blodsockret, vilket gör en hungrigare, pga kolhydraterna i dumplings. Dricker te för att mätta känslan lite.
Tänker att fiberrika grönsaker till kanske skulle göra att blodsockret stiger långsammare?
Jobbat med diabetiker och vissa kan svaja nåt otroligt i sockret medans andra ligger betydligt stabilare. Har haft en som blir jättelåg men spikar galet uppåt sen när man ger nåt för att få upp sockret. Där har man fått prova sig fram vilken mängd som funkar och att tillsätta lite fett och fibrer ger mindre galen spik uppåt och det håller sig bra.
Har du testat föra matdagbok och logga ditt socker i samband med det för att få koll på vilken mat som ger stabilt socker? Annars skulle jag absolut göra det och även registrera mina hungerskänslor.
Jag försöker vara ganska strikt söndag -torsdag och har lite större friheter fredag-lördag. Äter fortfarande vettig frukost/lunch men kanske äter en middag som inte är enligt plan eller lite chips. För mig blir det hållbart i längden.Är det någon som har försökt 'lördagsgodis' för vuxna? Tänker att det kanske skulle bli lättare om jag har något att se fram emot, en dag när jag får äta onyttigt. Så jag tänker, nej inte idag, men på lördag.
Det är ju själva grunden i diabeteskost. Minimera de snabba kolhydraterna.Jag lever fn mest på tomater, körsbär, och fläskkarré. Inte direkt den nyttigaste dieten. Idag käkade jag sushi och swoosh åkte blodsockret upp. Uppenbarligen måste jag skippa snabba kolhydrater.
Det är ju själva grunden i diabeteskost. Minimera de snabba kolhydraterna.
'Det vet du ju redan.
proteiner proteiner, det håller mättnaden bra. Gärna lite fett också.Äsch, nu klättrade blodsockret, vilket gör en hungrigare, pga kolhydraterna i dumplings. Dricker te för att mätta känslan lite.
Är det någon som har försökt 'lördagsgodis' för vuxna? Tänker att det kanske skulle bli lättare om jag har något att se fram emot, en dag när jag får äta onyttigt. Så jag tänker, nej inte idag, men på lördag.
Jag unnar mig oftast nåt fredag-lördag utan att gå bananas. Kan även unna mig en veckodag om jag ligger bra till i övrigt, idag blev det tex en liten klick glass till jordgubbarna.
Jag försöker att inte lägga så mycket värde i maten i form av att tänka att det är onyttigt mer planera in så jag har "råd" att äta det om jag verkligen är sugen på något även om det är en vardag. Är man jättesugen på chips tex så kan jag ju köpa en 40 grams påse, det inte nyttigt men det bättre än 200 gram och lättare att få in utan att överskrida mitt dagsintag om jag planerar bra.
Risken med att unna sig en dag är att man ballar ur helt (jag vet för jag har gjort det) så jag försöker ändå äta bra majoriteten av dagen även om jag sen lyxar till det med nåt.
Om vi nu ska diskutera det där med att unna sig något extra gott, så tänker jag att det beror på hur man äter i övrigt och vad man har för generell inställning samt hur planen ser ut.
För min del så funkar det inte alls med regler eller förbud. Då är det bättre för mig att generellt försöka göra bra matval samtidigt som det är helt okej att äta gräddsås till lunchen om det är det som passar bäst.
Om jag är hungrig när jag jobbat kväll så köper jag ibland en 40g chipspåse eller t.ex "fyllda knäckebröd" och en flaska smaksatt bubbelvatten. (jag jobbar vid en mataffär) Alternativt linskakorna jag hittat, som jag skrev om tidigare i tråden.
Men, jag har inte någon plan på stor viktnedgång, så för mig är det ingen big deal om jag inte rasar i vikt.
(av det jag har läst mig till har jag uppfattat det som att det är mer eller mindre lönlöst att gå ner mycket i vikt, för det är väldigt hög procent som går upp allt och lite till igen. Och det handlar inte om dålig karaktär utan det är kroppens försvar. Så jag riktar mer in mig på att må bra i den tjocka kropp jag har.)