Tjockistråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som sagt. Fysisk träning är ju jättebra både för fysiken och psyket men @MJLee har ju ett långt mönster i tråden som tyder på att grundproblemet sitter någonstans i hur hon hanterar ätande - det kommer ju aldrig lösa sig med bara motion.
Om man nu vill gå ner ordentligt i vikt som jag fattat att målet är alltså.

Jag känner att det blir lite märkligt att prata "över huvudet" på dig @MJLee och det ber jag om ursäkt för - jag vet bara inte hur jag ska svara på ovanstående utan att det blir så 😅

Jag förstår vad du menar, men regelbunden träning, cardio och styrketräning gör att mitt blodsocker ligger mer stabilt, ergo mindre behov av glass/sorbet/annat sött och inte de svängningar som är så utmattande och dåligt för mig. Det ger dessutom en kick att känna att man bränner kalorier - jag har aldrig mått så bra som när jag tränade för en herrans massa år sedan. Regelbundna vanor gör att jag äter mer regelbundet. Jag hoppar ju gärna måltider och äter för mycket när jag väl äter.
 
Ett kilo körsbärstomater = 250 kcal (Aftonbladets Wellobe)

En halvliter citronsorbet = 850 kcal (Sia)

Eller menar du nåt annat?

1 kg tomater är 300 kcl och 100 g/155 /200g en ask) triumfs sorbet, om jag inte har missuppfattat siffrorna.

Edit: Jag äter stora mängder tomater och kan lätt äta 1.5 kg/dag
 
Jag har blivit så fruktansvärt tjock. Inte bara pga midsommar utan även innan midsommar. Jag ser hur mitt ansikte förändras. Måste göra någonting drastiskt. Inte äta 600 kcl/dag men någonting. Problemet är att jag får ont i benen/fötterna när jag går. Kan inte simma eller jogga. Har en kompis som eventuellt kan ge mig en månas träning gratis, men kommer hem i mitten på juli. Har förstått att styrketräning bränner fett?

Behöver stöd och pepp just nu.
vattengympa?
Belastar inte fötter som promenad men ger motstånd i vattnet.

Där jag simmar är det mest gamla tanter som vattengmpar och rejält stora personer. Inga problem med trådsmala vältränade personer.
 
Ibland hittar man matvaror och drycker som gör livet lättare för en.
Jag har i många år haft ett nödigt stort behov av energidrycker (inte BCAA-varianterna, utan de "enklare" med bara koffein, ev taurin och några vitaminer) pga att jag dras med trötthet (orsakad av sjukdomar och läkemedel). Det blir ju inte direkt bättre av att jag dessutom vägrar aspartam-sötade drycker. Men, nu har jag hittat Latitud energidrycker och de är sötade med sackaros istället för aspartam, vilket smakar mycket godare! :d Så jag hoppas att minskningen av socker gör lite nytta på längre sikt.
Sen har jag dessutom hittat Icas smaksatta linskakor. De ser ut som riskakor eller majskakor, men innehåller inget annat än linsmjöl, olja och kryddor. (Friggs innehåller majsmjöl också, vilket ger stärkelse = snabbare kolhydrater)
För mig är det bra mellanmål med en handfull linskakor och en Latitud energidricka - färre kalorier än mycket annat och jag blir mätt och håller mig "ohungrig" länge...
 
I en annan tråd, kommer inte ihåg vilken så skrevs det att hunger inte är = svält. Det är ju därför många har börjat använda ozempic eftersom det tar bort just hungern.

Jag tycker att ozempic ska skrivas ut till diabetiker och inte som idag till de som vill gå ner i vikt. Så det blir brist för de som verkligen behöver det. Däremot är jag hoppfull att det kommer komma ut liknande läkemedel på marknaden.

Mitt problem är, återigen, att jag kan gå länge utan att äta och har inga hungerkänslor men de kommer när jag äter och gör det svårt att sluta äta. Tyvärr är det så att även om jag äter flera mindre mål mat om dagen blir jag ändå vrålhungrig varje gång jag äter.

Att övertyga mig själv att sluta äta när jag fortfarande är hungrig är inte lätt.
 
I en annan tråd, kommer inte ihåg vilken så skrevs det att hunger inte är = svält. Det är ju därför många har börjat använda ozempic eftersom det tar bort just hungern.

Jag tycker att ozempic ska skrivas ut till diabetiker och inte som idag till de som vill gå ner i vikt. Så det blir brist för de som verkligen behöver det. Däremot är jag hoppfull att det kommer komma ut liknande läkemedel på marknaden.

Mitt problem är, återigen, att jag kan gå länge utan att äta och har inga hungerkänslor men de kommer när jag äter och gör det svårt att sluta äta. Tyvärr är det så att även om jag äter flera mindre mål mat om dagen blir jag ändå vrålhungrig varje gång jag äter.

Att övertyga mig själv att sluta äta när jag fortfarande är hungrig är inte lätt.
Jag kan ingenting om diabetes så kan egentligen inte uttala mig. Men du borde kanske äta dina mål på samma tid varje dag så du verkligen får i dig näring jämt fördelat under dagen? Och vad man äter gör enorm skillnad. Nu går jag på ett kostschema och jag får verkligen äta massor med mat, någon har räknat ut vad och hur mycket jag ska äta. Jag är absolut mindre hungrig nu än innan, då jag fick äta hur och vad jag ville.
 
@MJLee det var tal om att ev skriva ut några sprutor till mig i början av min viktresa. Efter provtagning så kom de fram till att jag var för frisk för att vara aktuell så det verkar inte som att de på min vc skriver ut sånt hursomhelst.
För mig funkar regelbundna måltidsintervall men jag måste också fylla ut med mycket fibrer och bakfylla för jag måste äta mycket på kvällen för att känna mig mätt. Sen är viss mat bara triggade och får mig bara att vilja äta mer, tex vitt bröd och pasta.
Sen har jag perioder när jag är sjukt hungrig ändå..

Tänker på ditt frukt och tomat ätande (som ju egentligen också är frukt) , lyssnade på nån podd om att stort intag av frukt kan bidra till överätning då det nåt ämne i frukt som gör att mättnads signalerna minskar. Jag kan såklart komma ihåg fel och att det var att hungerssignalerna ökade men jag har för mig att det var mättnads signalerna. Det kan ju bli lite kontraproduktivt om man tänker att man är nyttig men att det stjälper en sen på annat sätt i viktnedgång.
 
@MJLee det var tal om att ev skriva ut några sprutor till mig i början av min viktresa. Efter provtagning så kom de fram till att jag var för frisk för att vara aktuell så det verkar inte som att de på min vc skriver ut sånt hursomhelst.
För mig funkar regelbundna måltidsintervall men jag måste också fylla ut med mycket fibrer och bakfylla för jag måste äta mycket på kvällen för att känna mig mätt. Sen är viss mat bara triggade och får mig bara att vilja äta mer, tex vitt bröd och pasta.
Sen har jag perioder när jag är sjukt hungrig ändå..

Tänker på ditt frukt och tomat ätande (som ju egentligen också är frukt) , lyssnade på nån podd om att stort intag av frukt kan bidra till överätning då det nåt ämne i frukt som gör att mättnads signalerna minskar. Jag kan såklart komma ihåg fel och att det var att hungerssignalerna ökade men jag har för mig att det var mättnads signalerna. Det kan ju bli lite kontraproduktivt om man tänker att man är nyttig men att det stjälper en sen på annat sätt i viktnedgång.
För många herrans år sen när jag gick på VV så var det en kvinna som klagade på ett möte att inget hände viktmässigt fast hon skötte kosten så bra. Till slut kom det fram till att hon åt 8-10 frukter varje dag för "frukt var ju noll- points". Massa saker var noll-points och folk missbrukade det friskt och sen fattade de inte varför vikten stod still. Tror det ändrades senare men inte varit VV aktiv på många år
 
Kikar in i tråden - igen 😅 Det har varit mycket med dålig hälsa, operationer och komplikationer. Nu har jag nästan bara ätit choklad, glass och chips i några veckor och förstår att jag måste vända detta NU för kroppens skull. Men innerst inne får jag inte fatt i motivationen till att kämpa med maten igen 😞 Jag får liksom ingen framtidsbild framför mig, så saker som tar tid (som viktnedgång) blir för mig meningslöst idag. Vem ska jag göra det för när jag inte vill göra det för mig själv?
 
Jag lever fn mest på tomater, körsbär, och fläskkarré. Inte direkt den nyttigaste dieten. Idag käkade jag sushi och swoosh åkte blodsockret upp. Uppenbarligen måste jag skippa snabba kolhydrater.
 
Jag måste ta tag i mitt liv och bli mer aktiv. Träning är ett ocker för mig, det är svårt på flera olika sätt. Att börja med eländet och att få in en rutin och hålla igång. Det är så lätt att komma av sig och så får jag börja om på ruta ett igen. Jag har dessutom fibromyalgi och det kommer göra ONT. Det gör ont oavsett, men smärtan blir alltid värre vid aktiviteter kroppen inte är van vid. Efter en period brukar det bli bättre dock, så jag behöver komma över den tröskeln och sedan inte trilla tillbaka.

Jag har +30 kg övervikt och MÅSTE ta tag i detta.

Den här månaden kommer få vara lite av en mjukstart; aktivitet varje dag, men mer korta pass för att komma igång och få rutin.
Jag har noll kondis och noll muskler, så det får verkligen bli att börja från scratch.

Kommer också köra yoga dagligen, och jag startar med yinyoga som är en lugn yogaform där man ska hålla samma position x antal minuter. Det känns skonsamt för kroppen.

Nästa månad hoppas jag min kropp är mer med på banan så jag kan köra igång en ”workout challenge”, eller om jag behöver ge kroppen mer tid. Det får jag se då.

Kosten har jag redan förändrat en del, men den kan förbättras ännu mer. Det ser jag dock som mindre svårt av de två.


Jag fick ett ryck igår och började då. 50 min yinyoga och 10 min coreträning.

Idag har jag promenerat ca 1,5 h. Ikväll blir det mer yoga, och sedan får jag se vad mer min rygg tillåter.
 
Jag är kass. Gick ner 11kg under våren, gick upp allihop igen när kollegan gick på mammaledigt och min arbetssituation blev skit. Utmattad hjärna och kasst mående = enormt sockersug.

Men ska verkligen försöka sätta ett godisstopp igen nu och komma på rätt köl igen.
Målet får bli -3kg innan jobbstart (9/8), borde verkligen vara görbart.
 
Jag är kass. Gick ner 11kg under våren, gick upp allihop igen när kollegan gick på mammaledigt och min arbetssituation blev skit. Utmattad hjärna och kasst mående = enormt sockersug.

Men ska verkligen försöka sätta ett godisstopp igen nu och komma på rätt köl igen.
Målet får bli -3kg innan jobbstart (9/8), borde verkligen vara görbart.
Kass är du inte! Det är en fullt mänsklig reaktion.
 
Imorgon ska jag försöka få till en invägning, har slappat med maten och svävat ut onödigt mycket. Har inte heller haft koll men beräknade dagens mat och jag har inte fått i mig det jag vill ha i mig i protein heller 😬.

Träningen går sådär, jag kommer iväg och tränar men då jag inte direkt har nåt mål för den så känner jag mig omotiverad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
12 348
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 698
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 548
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 372
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp