Tjockistråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har blivit så fruktansvärt tjock. Inte bara pga midsommar utan även innan midsommar. Jag ser hur mitt ansikte förändras. Måste göra någonting drastiskt. Inte äta 600 kcl/dag men någonting. Problemet är att jag får ont i benen/fötterna när jag går. Kan inte simma eller jogga. Har en kompis som eventuellt kan ge mig en månas träning gratis, men kommer hem i mitten på juli. Har förstått att styrketräning bränner fett?

Behöver stöd och pepp just nu.
 
Jag har blivit så fruktansvärt tjock. Inte bara pga midsommar utan även innan midsommar. Jag ser hur mitt ansikte förändras. Måste göra någonting drastiskt. Inte äta 600 kcl/dag men någonting. Problemet är att jag får ont i benen/fötterna när jag går. Kan inte simma eller jogga. Har en kompis som eventuellt kan ge mig en månas träning gratis, men kommer hem i mitten på juli. Har förstått att styrketräning bränner fett?

Behöver stöd och pepp just nu.

Styrketräning är kanon på alla sätt och vis.
Att öka sin muskelmassa gör att man ökar sin basalmetabolism, dvs du förbränner mer energi ju mer muskelmassa du har. För dina ledproblem kan styrketräning hjälpa genom att stärka upp muskelmassan avlastar du lederna och du blir såklart starkare och orkar mer. Det finns ett gäng fördelar mer styrketräning även om forskning till största delen fokuserat på konditionsidrott traditionellt så den forskning som finns pekar på stora hälsofördelar.

På gym finns det också motionscykel och crosstrainer oftast och de har jag upplevt som skonsamma när jag haft knäproblem och hälsporre.

Jag har styrketränat tungt i 20 år och känner många som tränar tungt och absolut ingen jag vet har exploderat i muskelmassa, som nybörjare i sina bästa år så kan man på naturllig väg lägga på sig några kg muskelmassa första året, killar mer än tjejer tack vare sin testo.produktion. Sen går det ännu långsammare och kräver ännu mer jobb ju längre man tränar, däremot krävs det inte så mycket sen för att underhålla den muskelmassa man byggt upp. Att många säger att de inte vill träna styrketräning för att de inte vill bli muskliga är skrattretande, man får verkligen jobba hårt om man som tjej ska se annat än lite tonad ut av styrketräning (eller ta preparat).

Troligen är det tack vare träningen alla mina hälsovärden varit oförskämt bra hitills trots stor övervikt.

Försök hitta ett långsiktigt tänk istället för att få panik :heart .
 
Styrketräning är kanon på alla sätt och vis.
Att öka sin muskelmassa gör att man ökar sin basalmetabolism, dvs du förbränner mer energi ju mer muskelmassa du har. För dina ledproblem kan styrketräning hjälpa genom att stärka upp muskelmassan avlastar du lederna och du blir såklart starkare och orkar mer. Det finns ett gäng fördelar mer styrketräning även om forskning till största delen fokuserat på konditionsidrott traditionellt så den forskning som finns pekar på stora hälsofördelar.

På gym finns det också motionscykel och crosstrainer oftast och de har jag upplevt som skonsamma när jag haft knäproblem och hälsporre.

Jag har styrketränat tungt i 20 år och känner många som tränar tungt och absolut ingen jag vet har exploderat i muskelmassa, som nybörjare i sina bästa år så kan man på naturllig väg lägga på sig några kg muskelmassa första året, killar mer än tjejer tack vare sin testo.produktion. Sen går det ännu långsammare och kräver ännu mer jobb ju längre man tränar, däremot krävs det inte så mycket sen för att underhålla den muskelmassa man byggt upp. Att många säger att de inte vill träna styrketräning för att de inte vill bli muskliga är skrattretande, man får verkligen jobba hårt om man som tjej ska se annat än lite tonad ut av styrketräning (eller ta preparat).

Troligen är det tack vare träningen alla mina hälsovärden varit oförskämt bra hitills trots stor övervikt.

Försök hitta ett långsiktigt tänk istället för att få panik :heart .

Har inga ledproblem eller knä etc. Mitt problem med att gå/jogga är att jag är plattfot som får ont i fötterna av att gå. Har även för korta muskler i benen så krampar i dem. Jag vet fördelarna med att styrketräna, men tycker jämt att alla stirrar på mig (jag vet att de är upptagna av sitt precis som jag är). Men, ja känns ändå obekvämt. Ännu värre blir det om jag ska duscha. Gymmet jag hittat nu är max 5 minuter hemifrån så det är bara att gå hem och duscha.

På temat hitta på ursäkter. En kompis som kommer hem den 8-9 juli har velat ha med mig dit. Om jag går tillsammans med någon och stämmer träff så kanske det går lite lättare. Så då behöver jag inte tänka på att gå dit innan dess :angel:
 
Jag har varit lite deppig då vi tagit bort vår äldsta hund häromdagen 😭💔.
Hitills har jag inte vänt mig till mat mer än lite extra gottis i form av glass och choklad. Tidigare har dock såna här grejjer triggat mig till hetsätning så då är lite extra gott framsteg istället för att trycka i sig tills man nästan spyr.

Vågen visade + 3 kg förra veckan men efter nån dag hade jag gått ner två av dem så det var nog pga av mensen eftersom jag då inte gjort några större ändringar alls. Har lärt mig att inte hetsa upp mig över att det rör sig uppåt ett par kg utan avvakta och se om det tillfälligt.

Är oftast på väg nånstans, hinner knappt avsluta innan nya projekt redan är igång och har egentligen aldrig tagit mig tid för att njuta av de stag jag klarat av eller njuta av eventuella framgångar. Lyssnade på en podd där det pratades om vikten av att vila sig lite, reflektera och vara nöjd en stund innan man går vidare, det kändes som nåt jag nog skulle vinna på att tillämpa lite.

Så lite självskryt:
-Försöker känna mig nöjd över att jag klarat av första året av distanstudier med högsta betyg i allt, nåt som jag innan inte ens hunnit reflektera över. Dessutom jobbat som vanligt senaste terminen.
-Jag har lyckats träna regelbundet senaste året även om träningsformerna varierat så har jag nog snittat minst 3pass/vecka,
-Att jag lyckats gå ner 30 kg på ett år, nåt jag aldrig trodde när jag började ta tag i mig själv i maj förra året. Egentligen hade jag inget mål, ingen större motivation heller men jag bet ihop och bara "gjorde", räknade kalorier, bytte ut vanor ett i taget och lyckades starta om när man hade en sämre dag eller om jag behövde unna mig något.
-Jag har vågat mig ut och tävla min hund (om än med inga resultat) i nåt jag knappt har grepp om och känner mig väldigt grön i.


Jag ska försöka vila mig lite i känslan av att ha lyckats med saker en stund nu innan jag skissar upp nya projekt. Har trots allt ett år kvar av studier så det plus mitt jobb är egentligen sysselsättning nog utöver hundarna 😇.


Snälla "tjockisar" jag vill höra självskryt från andra! Vad har ni åstadkommit senaste året ni vill dela med er av, litet som stort?
Ge er själva ordentligt med credd och känn er duktiga, jag behöver få lite positiv energi :heart.
 
Har inga ledproblem eller knä etc. Mitt problem med att gå/jogga är att jag är plattfot som får ont i fötterna av att gå. Har även för korta muskler i benen så krampar i dem. Jag vet fördelarna med att styrketräna, men tycker jämt att alla stirrar på mig (jag vet att de är upptagna av sitt precis som jag är). Men, ja känns ändå obekvämt. Ännu värre blir det om jag ska duscha. Gymmet jag hittat nu är max 5 minuter hemifrån så det är bara att gå hem och duscha.

På temat hitta på ursäkter. En kompis som kommer hem den 8-9 juli har velat ha med mig dit. Om jag går tillsammans med någon och stämmer träff så kanske det går lite lättare. Så då behöver jag inte tänka på att gå dit innan dess :angel:

Går på världens "fitness" gym nu känns det som även om det såklart är folk av olika former och storlekar. Upplever inte att nån tittar på någon annan, de lite mer fitnessiga brukar spana mer på sin egen spegelbild än folk.
Mitt tips är rejäla hörlurar med din favorit musik på så du kan känna dig lite avskärmad och gå in i ditt eget mode när du tränar själv. Jag har alltid hörlurar i, ibland har jag inte ens musik på men jag avskyr att bli störd när jag tränar och det en tydlig signal att man inte är tillgänglig. Det finns faktiskt folk som gillar att gå på gym och vara lite sociala, jag är inte en av dem numera. När jag var yngre och var väldigt mycket på gymmmet på fritiden så hade jag mer tid att vara lite social.

Hoppas du får draghjälp av din kompis.
 
Har inga ledproblem eller knä etc. Mitt problem med att gå/jogga är att jag är plattfot som får ont i fötterna av att gå. Har även för korta muskler i benen så krampar i dem. Jag vet fördelarna med att styrketräna, men tycker jämt att alla stirrar på mig (jag vet att de är upptagna av sitt precis som jag är). Men, ja känns ändå obekvämt. Ännu värre blir det om jag ska duscha. Gymmet jag hittat nu är max 5 minuter hemifrån så det är bara att gå hem och duscha.

På temat hitta på ursäkter. En kompis som kommer hem den 8-9 juli har velat ha med mig dit. Om jag går tillsammans med någon och stämmer träff så kanske det går lite lättare. Så då behöver jag inte tänka på att gå dit innan dess :angel:
Gå dit innan och bekanta dig med stället så kan ni köra igång direkt vännen kommer hem. ;)
Jag kör framför allt cardio men har också "upptäckt" styrka nu" Jag har aldrig kört det tidigare men jösses vilka snabba framsteg man kan göra där! Mycet snabbare än uthållighet, det är väldigt självbelönande.
 
När jag räknar kalorier för tunna revben väger jag dem innan jag äter och efter och drar av mellanskillnaden. Räknas allt på revbenen som kalorier eller enbart köttet?

Jag vet, om man försöker leva nyttigt är inte direkt grillmarinerade revbensspjäll optimalt.
 
När jag räknar kalorier för tunna revben väger jag dem innan jag äter och efter och drar av mellanskillnaden. Räknas allt på revbenen som kalorier eller enbart köttet?

Jag vet, om man försöker leva nyttigt är inte direkt grillmarinerade revbensspjäll optimalt.

Jag skulle bara räkna köttet, man äter ju lixom inte benen 🤷‍♀️
 
Jag har blivit så fruktansvärt tjock. Inte bara pga midsommar utan även innan midsommar. Jag ser hur mitt ansikte förändras. Måste göra någonting drastiskt. Inte äta 600 kcl/dag men någonting. Problemet är att jag får ont i benen/fötterna när jag går. Kan inte simma eller jogga. Har en kompis som eventuellt kan ge mig en månas träning gratis, men kommer hem i mitten på juli. Har förstått att styrketräning bränner fett?

Behöver stöd och pepp just nu.
Jag tror inte träning är lösningen för dig utan att du måste hitta ett sätt att äta normalt på och hålla ditt blodsocker jämnt utan att lösa det med glass etc.
Alltså, motion är jättebra och viktigt för välmåendet så det är ju bra om du börjar med det, men jag tror aldrig du kommer lyckas gå ner och dessutom hålla vikten någon längre tid om du inte löser grundproblemet.
 
Hade baddräkt igår och kände mig som en boll..
Jag vet att det kan ta lång tid att komma tillbaka efter graviditet, men jag avskyr verkligen hur min kropp har blivit. Bristningar, pösigt lite här och var, och en hel del fysiska problem som spökar.

Väger tre kilo mindre än innan gravid. Mer verkar jag inte få bort..
 
Jag tror inte träning är lösningen för dig utan att du måste hitta ett sätt att äta normalt på och hålla ditt blodsocker jämnt utan att lösa det med glass etc.
Alltså, motion är jättebra och viktigt för välmåendet så det är ju bra om du börjar med det, men jag tror aldrig du kommer lyckas gå ner och dessutom hålla vikten någon längre tid om du inte löser grundproblemet.

Vad som är lösningen för en individ är inget jag skulle sitta och uttala mig om när det rör sig om en positiv livsstilsförändring i nån riktning. Just fysisk aktivitet rekomenderas vid diabetes av Svenska diabetesförbundet då träning ger jämnare blodsocker på sikt, bättre blodfetter och blodtryck.

För vissa kanske träning är ett vitalt verktyg för att få ordning på sin diabetes och sin livsstil, sen att kosten är A och O är vedertaget sen innan. Själv har jag aldrig nånsin lyckats med viktnedgång utan hjälp av träningen, sen kan man säga att det "bara" handlar om kalorier in versus kalorier ut men för mig funkar det inte utan träning. Inte nödvändigtvis för att jag bränner mer men för att jag mår bättre, har lättare att fokusera på målet och när suget slår till kan jag välja att åka hemmifrån och träna istället. Träningen ger mig motivation och ork att klara av att kämpa mig igenom när det är tufft.

Att säga att nåt som ger otroligt mycket positiva effekter inte är lösningen känns lite negativt, det kanske inte är hela lösningen men det kanske kan vara en pusselbit som hjälper en att få ihop helheten?
 
Vad som är lösningen för en individ är inget jag skulle sitta och uttala mig om när det rör sig om en positiv livsstilsförändring i nån riktning. Just fysisk aktivitet rekomenderas vid diabetes av Svenska diabetesförbundet då träning ger jämnare blodsocker på sikt, bättre blodfetter och blodtryck.

För vissa kanske träning är ett vitalt verktyg för att få ordning på sin diabetes och sin livsstil, sen att kosten är A och O är vedertaget sen innan. Själv har jag aldrig nånsin lyckats med viktnedgång utan hjälp av träningen, sen kan man säga att det "bara" handlar om kalorier in versus kalorier ut men för mig funkar det inte utan träning. Inte nödvändigtvis för att jag bränner mer men för att jag mår bättre, har lättare att fokusera på målet och när suget slår till kan jag välja att åka hemmifrån och träna istället. Träningen ger mig motivation och ork att klara av att kämpa mig igenom när det är tufft.

Att säga att nåt som ger otroligt mycket positiva effekter inte är lösningen känns lite negativt, det kanske inte är hela lösningen men det kanske kan vara en pusselbit som hjälper en att få ihop helheten?
Håller med! Dessutom bidrar träningen till att man bränner kalorier och i mitt fall kan jag äta mycket mat och ändå gå ner i vikt. Skulle jag behöva äta mindre och bara sitta i soffan skulle det aldrig gå. Sen upplever jag att träningen gör mig pigg och motiverad, vilket gör det ännu lättare att göra bra mat-val.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tror inte träning är lösningen för dig utan att du måste hitta ett sätt att äta normalt på och hålla ditt blodsocker jämnt utan att lösa det med glass etc.
Alltså, motion är jättebra och viktigt för välmåendet så det är ju bra om du börjar med det, men jag tror aldrig du kommer lyckas gå ner och dessutom hålla vikten någon längre tid om du inte löser grundproblemet.

Nej alltså så klart bidrar rörelse till förbränning gentemot stillasittande! Men den gamla regeln kost-motion = 20-80% är nog inte att förakta!
 
Nu är sorbet och glass slut. Måste vara extremt försiktig så jag inte kraschar mitt i natten som jag har en tendens att göra när bs ligger som det ska. Problemet som alltid är att jag äter glass/sorbet även när jag inte kraschar. Hur som, gick en promenad med stavar i går. Himmel vilken dålig (-) kondis jag har.

Det är fascinerande att ett kilo körsbärstomater har i princip lika många kalorier som en ask citronsorbet. Och en halv ask glass.
 
Nu är sorbet och glass slut. Måste vara extremt försiktig så jag inte kraschar mitt i natten som jag har en tendens att göra när bs ligger som det ska. Problemet som alltid är att jag äter glass/sorbet även när jag inte kraschar. Hur som, gick en promenad med stavar i går. Himmel vilken dålig (-) kondis jag har.

Det är fascinerande att ett kilo körsbärstomater har i princip lika många kalorier som en ask citronsorbet. Och en halv ask glass.

Kondis är ju som bekant en färskvara, hejja på 🙌
 
Vad som är lösningen för en individ är inget jag skulle sitta och uttala mig om när det rör sig om en positiv livsstilsförändring i nån riktning. Just fysisk aktivitet rekomenderas vid diabetes av Svenska diabetesförbundet då träning ger jämnare blodsocker på sikt, bättre blodfetter och blodtryck.

För vissa kanske träning är ett vitalt verktyg för att få ordning på sin diabetes och sin livsstil, sen att kosten är A och O är vedertaget sen innan. Själv har jag aldrig nånsin lyckats med viktnedgång utan hjälp av träningen, sen kan man säga att det "bara" handlar om kalorier in versus kalorier ut men för mig funkar det inte utan träning. Inte nödvändigtvis för att jag bränner mer men för att jag mår bättre, har lättare att fokusera på målet och när suget slår till kan jag välja att åka hemmifrån och träna istället. Träningen ger mig motivation och ork att klara av att kämpa mig igenom när det är tufft.

Att säga att nåt som ger otroligt mycket positiva effekter inte är lösningen känns lite negativt, det kanske inte är hela lösningen men det kanske kan vara en pusselbit som hjälper en att få ihop helheten?
Som sagt. Fysisk träning är ju jättebra både för fysiken och psyket men @MJLee har ju ett långt mönster i tråden som tyder på att grundproblemet sitter någonstans i hur hon hanterar ätande - det kommer ju aldrig lösa sig med bara motion.
Om man nu vill gå ner ordentligt i vikt som jag fattat att målet är alltså.

Jag känner att det blir lite märkligt att prata "över huvudet" på dig @MJLee och det ber jag om ursäkt för - jag vet bara inte hur jag ska svara på ovanstående utan att det blir så 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
12 359
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 698
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 548
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 376
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp