Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nån gång för vad som kan ha varit hur länge sedan som helst var det någon som skrev om något som lät så väldigt gott som innehöll puylinser (eller små linser, som Risentas heter). Nu hittar jag det inte. Men jag har tydligen själva linserna... Någon som vet vad det är jag kanske tänker på?

Jag vill bara säga att jag tycker att du är lite underlig. :D

Och så till @Mineur , du fellow-skåning(?), inte är det väl semlor du längtar efter? Nog är det väl fastlagsbullar? Eller?:eek:
Åh, nu låter du som min mamma... Jag försvarar mig varje år med att jag faktiskt föddes i Linköping, medan hon menar på att jag spenderat större delen av min uppväxt i Skåne och därmed bör säga fastlagsbulle, ålahuve, rullebör och hela faderuttan. :cautious: Jag håller mig till klyddigt jag, klyddigt är ett bra skånskt ord!

Och var är det nu päronbågarna finns? Smakar de smör med päronester som de jag hittade i Lund? @Mineur
Konditori Katarina var det som en gång stod för dessa mästerverk. De såldes bland annat på Lilla Kafferosteriet i Malmö, och är som chokladbiskvier där krämen är smaksatt med päron istället för choklad. Jag har på senaste dock fått oroande rapporter om sinande tillgång samt mindre imponerande smak (se nedan), så det kan vara så illa att de ändrat receptet och/eller slutat tillverka de små kamraterna. Jag ska reka lite när jag är i området nästa gång!

Så länge ingen begår helgerån och fyller semlorna med päron bara :cautious:
Äh, allt blir bättre med päron! För att inte tala om bacon. Ställer mig lite tveksam till bacon-semlor (förlåt, fastlagsbullar) dock!
Alltså vi släpper vem som är vem och bara konstaterar att Semlor Är Goda. Och KONFERANGSER är väldigt viktiga, men det där med utomlands är långt över mina skillz. Du @Mineur (rätt taggning???) kanske får lov att axla UTOMLANGS-KONFERANGS-ministerposten.

Päronbåge provade jag förövrigt i höstas på originalkonditoriet i Malmö men hade alldeles för höga förväntningar och blev besviken :cry:
Ok, jag fixar! Jag har koll på att Switzerland och Sweden är två vitt skillda länder i alla fall, så redan där lär jag vara överlägsen en del av de andra (hostamerikanskahost) KONFERANGSdeltagarna. Plus att jag lär gå på rätt flyg till rätt land, vilket också känns som en helt okej början. Sen är det faktiskt en KONFERANGS på tema mat, så där är jag ju i mitt esse. Kanske kan ta med lite päronbågssemlor att muta viktiga kunder med... Det känns lovande det här!

Jag vill också på KONFERANGS och äta mat. Alla KONFERANGSER jag är bjuden på suger. Eller ja, utbildningsdagar?
Torra baguetter och bubbelvatten. Lång jäkla kö till kaffet är det också. :down:

Ok, jag fixar! Jag har koll på att Switzerland och Sweden är två vitt skillda länder i alla fall, så redan där lär jag vara överlägsen en del av de andra (hostamerikanskahost) KONFERANGSdeltagarna. Plus att jag lär gå på rätt flyg till rätt land, vilket också känns som en helt okej början. Sen är det faktiskt en KONFERANGS på tema mat, så där är jag ju i mitt esse. Kanske kan ta med lite päronbågssemlor att muta viktiga kunder med... Det känns lovande det här!
Äh, jag kan ju inte ens stava till skilda... Jag avgår med omedelbar verkan. :down:

@Pilot Mina kollegor som var på den här KONFERANGSEN förra året sa att "höjdpunkten" på lunchbuffén var tillagade insekter av olika slag, så finns det torra baguetter väljer jag nog hellre det tror jag...

Kladdkaka och kaffe till middag.
Jag blev tvungen att äta yoghurt med skivad banan när jag kom hem för att inte må väldigt illa.
Semlorna i kylen får stå kvar tills i morgon.

Jag fick en konferangsinbjudan i dag. En sån där lämplig lunch till lunch historia, nu ska jag bara resonera med mig själv om jag och avkomman orkar med det egentligen.

Jag vill också på KONFERANGS och äta mat. Alla KONFERANGSER jag är bjuden på suger. Eller ja, utbildningsdagar?
Torra baguetter och bubbelvatten. Lång jäkla kö till kaffet är det också. :down:
Jag hör dig!!
Då är jag ändå med och anordnar utbildningsdagar men inte sjutton kan jag få godare fika än så (för att inte tala om vad veganerna har behövt utstå på våra dagar - personalen på stället vi var tyckte seriöst att smör och skinka var ett lämpligt veganskt alternativ :grin: ) Vid sådana tillfällen suger livet lite :down:

Sambon lagade middag idag, pastagratäng med mozzarella och solroskärnor. Gott! Dock var proportionerna något galna så det blev mycket pasta, mindre av resterande ingredienser :D

Och KONFERANGSER är väldigt viktiga, men det där med utomlands är långt över mina skillz. Du @Mineur (rätt taggning???) kanske får lov att axla UTOMLANGS-KONFERANGS-ministerposten.

Den ministerposten tycker jag borde vara upp till diskussion :mad:. Visserligen är @Mineur s folkbokförings-UTOMLANDS kanske liiiite längre bort än mitt dito, men min Frangrike-KONFERANGS måste ju ändå räknas som mer fransk (läs: utomlands) än hens konferangs i wanna-be-france :p?

On-topic:
Ikväll blir det Okonomiyaki med tofu, chili och syltade rovor. Önskar det var jag själv som hittat på något så smärtsamt hipsteraktigt, men det är (som så ofta) Årstiderne som får ta äran för menyn :angel:.

Jag har tagit fram en låda pulled någonting ur frysen. Blir nog guacamole till för jag har plötsligt fyra mogna avokadosar på fönsterbrädan. Mer vet jag inte, jag har ett par nävar av de där goda fransk-aktiga pommes fritesen i frysen som jag vill bli av med, jag kanske käkar upp dem.

Ska äta lunch på en "hemlig" asiatisk restaurang (den är inte det minsta hemlig men tjejen som vill gå dit tycker att det är lite häftigt så jag håller näbb) så det kanske blir något relativt lätt där och då kan pommes frites till middag vara rimligt. Vi får se :)

Inspirerad av en bild som @Anna lagt upp tidigare så ugnsbakade jag igår butternutsquash. Jag tror att den tillsammans med röda linser och kokosmjölk ska bli en antingen gul eller röd curry.

Den ministerposten tycker jag borde vara upp till diskussion :mad:. Visserligen är @Mineur s folkbokförings-UTOMLANDS kanske liiiite längre bort än mitt dito, men min Frangrike-KONFERANGS måste ju ändå räknas som mer fransk (läs: utomlands) än hens konferangs i wanna-be-france :p?

OHLALA vilket angenämt problem att ha två nomineringar till den åtråvärda utrikesposten! Den av er som betalt flest TV-licenser vinner ;)

OHLALA vilket angenämt problem att ha två nomineringar till den åtråvärda utrikesposten! Den av er som betalt flest TV-licenser vinner ;)

Mon Dieu! Det låter risqué :eek:

*nej, har aldrig pluggat franska men det gav mig en chans att använda en liten diakrit ;) :D*

Edit: Sacré bleu kanske hade varit mer lämpligt med tanke på trådens tema (även om alla inte äter kött :p).

Sambon fixade middag igår. Sin "berömda" kycklinggryta med currry och kokosmjölk. Vet inte allt han har i det. Det han hittar i kylskåpet vilket är ganska mycket när jag handlat :D
Provat att göra den själv men får inte samma resultat.

Ikväll är det jag som står för maten. Velar mellan kokt potatis, senapsås och stekt falukorv, eller ugnsbakad falukorv och potatismos.

Jag lade upp en rad om råsaftscentrifuger på insta och innan jag visste ordet av kom ett mms från mamma (hon "använder" tydligen pappas instagramkonto) med en bild på farmors gamla maskin, antagligen från 90-talet någon gång som mamma gärna blir av med. Värt ett försök! :D

Kan meddela att Kafferosteriet hade dem i höstas när jag var där! Men att de köper dem från Katarina.

Känner att jag är otroligt trygg med dig på den ministerposten @Mineur ! Ser fram emot uppdatering, främst om insektsbuffén....
Ah, goda nyheter! Kafferosteriet kan man alltid lita på!

Angående ministerposten så föreslår jag en semla-off för att avgöra vem den värdiga innehavaren är. Den som ätit mest semlor vid februaris slut vinner. Specialsemlor (läs: päronbågssemlor) ger extra poäng. Hur låter det, fellow minister @hagel?

Det där med TV-licenser behöver vi inte prata så mycket om tycker jag... :angel:

Det bästa med att jobba hemifrån ibland är helt klart att laga och äta en underbart god lunch (Flammkuchen/Tarte flambée med getost, kikärtor och stora mängder lök) och ha kontoret i soffan med katt och partner som sällskap :love:. Har visserligen ett separat kontor/gästrum, men det är trots allt mysigare att hänga med sällskapet, som mest håller till i resten av lägenheten :p.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
645
· Visningar
28 811
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 092
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 055
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama