Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi (eller snarare särbon) funderar på en. Han tycker nämligen att Brämhults är för dyrt plus att den går ju att använda till annat än apelsinjuice :D

ICA Maxi hade bra pris på en Philips nu (499 kr) som jag håller på att kolla upp (betyg osv).

Ja, jag är inte så intresserad av just apelsinjuice, mer morot och andra grönsaker faktiskt. Ellos har en för 299:- som verkar bra men det låter ju nästan för bra... jag får fundera vidare.

Ja, jag är inte så intresserad av just apelsinjuice, mer morot och andra grönsaker faktiskt. Ellos har en för 299:- som verkar bra men det låter ju nästan för bra... jag får fundera vidare.

Jag skulle välja en med stark motor, annars klarar den inte morötter, rödbetor och sånt.
Men i mina hyllor skulle den nog samla damm rätt snabbt... jag är en smoothiemänniska:D

Jag skulle välja en med stark motor, annars klarar den inte morötter, rödbetor och sånt.
Men i mina hyllor skulle den nog samla damm rätt snabbt... jag är en smoothiemänniska:D

Ja, jag gillar ju också smoothies mer egentligen. (Eller smuttis som mamma säger.) Vet inte hur mycket juice det egentligen skulle drickas! Det är ju inte gratis bara för att man pressar själv heller, dock kan man ju anpassa efter vad som är i säsong och billigt...

Om man inte pressar jätteofta så kan jag tipsa om en mojäng en kompis har, som är en slags sil-insats till en blender/mixer. Man slänger i fruktbitar i blendern och juicen pressas/centrifugeras ut genom silen. Så lyfter man bara ut silen med fruktköttet och så är saften liksom i tillbringaren. Vi testade med ingefära, rabarber och äpple och det funkade kanonbra :)

Just ja, jag ska väl presentera min nya kompis också:
MCSA050607_MUM48R1_def.jpg

Priset var bra men jag kan ju medge att den röda färgen var rätt avgörande också :o :D Dvs hade den varit rimligt dyrare än den vita bleka hade det fått bli den här ändå :p

Jag har för övrigt just blivit inbjuden till mitt livs andra KONFERANGS. I SVEJTCH, minsann! Oj vad mycket god ost och choklad som finns där, tror jag. Förra gången jag var på KONFERANGS försökte jag prata franska och gjorde bort mig fatalt (se "Era värsta misstag på jobbet"-tråden), så det kan ju inte bli så mycket värre den här gången tänker jag.

Återkommer för tips från coachen när det närmar sig @VLMF, det går bra va?

Jag funderar på om jag skulle köpa en råsaftscentrifug. Någon som har en? Kommer den till användning eller är det en sådan grej som man använder oerhört mycket första månaden och som sedan samlar damm till nästa OS, typ?

Jag gav en sådan i julklapp till min pappa när de var som mest i ropet för några år sedan, och han har använt/använder faktiskt sin rätt mycket. Typ året efter fick jag också en och jag nästan skäms så lite använd den är (det är ju ändå en rätt dyr koloss!). Det kanske finns olika varianter, men den jag har (någon Philips) tar enormt stor plats och är bökig att använda, det tar tid, det blir en massa slabb (det blir det väl oavsett vad jag gör i ett kök, men ändå) och framför allt ger den gråa hår när det kommer till rengöringen (hallå, jag har diskmaskin och där vill jag kunna slänga in precis allt). Men visst kan man ju få fram fantastiskt goda grejer ur den, men det är liksom inte riktigt värt besväret för min del.

Det jag vill ha sagt med detta svammel är alltså att huruvida en råsaftcentrifug blir en dammsamlare eller inte nog delvis beror på hur pysslig man är i köket generellt (och hur pass stor juicekonsument man är förstås!). Jag har inte haft matlådor med mig till jobbet på veckor enkom för att jag inte orkat steka en laxfilé till mina rotfrukter jag redan har i lådor i frysen, för att hinta lite om nivån just i mitt fall. :cautious:

Alltså vi släpper vem som är vem och bara konstaterar att Semlor Är Goda. Och KONFERANGSER är väldigt viktiga, men det där med utomlands är långt över mina skillz. Du @Mineur (rätt taggning???) kanske får lov att axla UTOMLANGS-KONFERANGS-ministerposten.

Päronbåge provade jag förövrigt i höstas på originalkonditoriet i Malmö men hade alldeles för höga förväntningar och blev besviken :cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
646
· Visningar
28 854
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 092
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 060
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama