Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
I går, helstekt kotlettrad, klappad med diverse kryddor ur skåpet och riven vitlök. Åts med ris och dragonsås. Helt okej, köttet blev tyvärr torrt då det stod inne i ugnen för länge pga ett äventyr i den husmoderliga världen (=25 kilo nötkött som skulle malas till färs och paketeras åt mig och svärmor. 12 kilo krav-färs är inte fel, fick en del köttbitar också så nu räcker det en längre tid framöver)

I dag önskade sig barnet tacos så det fick bli en tacogratäng där färsen kryddades med vitlök, soja och en buljongtärning istället för tacokrydda. Salsasås (på burk), creme fraiche och riven ost ovanpå. Åts med blandade grönsaker och nachochips.

I morgon funderar jag på potatis och purjolökssoppa.

Ni får komma hit och grilla i sommar :up:

Hihi, jag är en sån som har svårt att inte lägga mig i och ta över andras grillar, men din skulle jag hålla mig undan ifrån, jag lovar. :) Men medge att det är är svårt att låta bli att ingripa ... Speciellt gäller detta män som hävdar att de är proffs - medan man ser att de helt obekymrat bränner sönder det som ska ätas ...:banghead:

I kvall gjorde jag risotto med farsk tryffel. OMG ... Mer tryffel till folket, sager jag bara. Det var sa sagolikt gott ... I morgon jobbar jag och barnvaktar, men Tisdag ger vi oss ut och letar tryfflar, hundarna och jag. Manga tryfflar. Det var inte bara gott ... jag kan inte ens forklara smakupplevelsen. :d

Hihi, jag är en sån som har svårt att inte lägga mig i och ta över andras grillar, men din skulle jag hålla mig undan ifrån, jag lovar. :) Men medge att det är är svårt att låta bli att ingripa ... Speciellt gäller detta män som hävdar att de är proffs - medan man ser att de helt obekymrat bränner sönder det som ska ätas ...:banghead:

Jag kanske inte skulle rekommendera det här :angel: :D Det räcker med att jag och särbon småbråkar om hur det ska göras :p Det är aldrig allvarligt men i matlagningssituationer låter vi VERKLIGEN som ett gammalt par! :rofl:

Givetvis händer det att jag bränner saker när jag grillar men det händer ju mer och mer sällan (speciellt eftersom jag nästan alltid grillar indirekt numera).

Det roliga var att jag tog över grillen vid förra firmafesten eftersom den tidigare grillmästaren inte var där. Alla som varit där tidigare tyckte det blev mycket bättre :D

Semlor only a mother can love:
16110792_1123924217724557_900581709131546624_n.jpg

:rofl: Inte vackra men goda var de iaf :up:
Här gör man sitt bästa för att undvika den renodlade semle-tråden och tror att man går säker. Och så postar du om semlor i en helt annan tråd! Med bilder dessutom! :rage::arghh::turd:

P.S: Jag tycker de är jättevackra och är helt säker på att de blir ännu vackrare om de skickas med specialpost till Skottland. Helst med expressfrakt.

I kvall gjorde jag risotto med farsk tryffel. OMG ... Mer tryffel till folket, sager jag bara. Det var sa sagolikt gott ... I morgon jobbar jag och barnvaktar, men Tisdag ger vi oss ut och letar tryfflar, hundarna och jag. Manga tryfflar. Det var inte bara gott ... jag kan inte ens forklara smakupplevelsen. :d
Älskar tryffelrisotto! Dessvärre föråt jag mig på det ett slag för något år sedan, men på senaste har jag börjat bli sugen på att prova igen... Häftigt att kunna hämta in sina egna också!

Här gör man sitt bästa för att undvika den renodlade semle-tråden och tror att man går säker. Och så postar du om semlor i en helt annan tråd! Med bilder dessutom! :rage::arghh::turd:

P.S: Jag tycker de är jättevackra och är helt säker på att de blir ännu vackrare om de skickas med specialpost till Skottland. Helst med expressfrakt.

Sorry :p :rofl:

I går höftade jag ihop någon kyckling-curry-historia, fast jag glömde curryn :banghead: Det blev så mycket att vi nog äter det till middag idag igen, kanske med sötpotatis istället för ris denna gång.

Imorgon hade jag tänkt att jag skulle försöka mig på mitt livs första boeuf bourguignon!

Jag funderar på om jag skulle köpa en råsaftscentrifug. Någon som har en? Kommer den till användning eller är det en sådan grej som man använder oerhört mycket första månaden och som sedan samlar damm till nästa OS, typ?

Jag funderar på om jag skulle köpa en råsaftscentrifug. Någon som har en? Kommer den till användning eller är det en sådan grej som man använder oerhört mycket första månaden och som sedan samlar damm till nästa OS, typ?

Vi (eller snarare särbon) funderar på en. Han tycker nämligen att Brämhults är för dyrt plus att den går ju att använda till annat än apelsinjuice :D

ICA Maxi hade bra pris på en Philips nu (499 kr) som jag håller på att kolla upp (betyg osv).

Jag kanske inte skulle rekommendera det här :angel: :D

Det roliga var att jag tog över grillen vid förra firmafesten eftersom den tidigare grillmästaren inte var där. Alla som varit där tidigare tyckte det blev mycket bättre :D

Jag lovar att (försöka) behärska mig. :D Tror inte att det behövs heller. Men jag har lite svårt att behärska mig när grillaren obekymrat står och pratar medan maten blir förstörd framför ögonen på oss. ... Bränner gör nog alla då och då. Första gången jag testade att grilla halloumi så BRANN det med stora lågor .... men nu har jag lärt mig hur jag ska göra.:D

Jag lovar att (försöka) behärska mig. :D Tror inte att det behövs heller. Men jag har lite svårt att behärska mig när grillaren obekymrat står och pratar medan maten blir förstörd framför ögonen på oss. ... Bränner gör nog alla då och då. Första gången jag testade att grilla halloumi så BRANN det med stora lågor .... men nu har jag lärt mig hur jag ska göra.:D

Vi har vissa minnen av halloumi från Buke-träffen, eller hur @tornblomma? :angel: :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
646
· Visningar
28 854
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 092
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 060
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama