Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag åt middag i föräldrahemmet igår, en mycket god kycklingrätt i ugnen med bacon och riven ost och grejer. Kokt ris och paprikasallad till och flädercider i glaset :-)

Nu ska jag värma sötpotatis- och morotssoppa. Rostade dem igår och mixade dem med en liten tetra kokosmjölk förut när jag ändå hade matberedaren framme, så nu får jag smaka av också :)

Sedan har jag tänkt att jag ska göra en curry med röda linser, blomkål och babyspenat. Inte nödvändigtvis ikväll då men ;) vad har ni för tips? Jag tänker väl att man kan fräsa gul currypasta med linser, blomkål, spiskummin och ingefära, hälla på en tetra tomater och lagom med vatten och puttra tills linserna är klara. Och så röra ner spenaten mot slutet. Och så krydda lämpligt såklart. Tänker jag rätt?

Gärna! @athena_arabians :up: Om du med "ni får komma hit och grilla" menar "Ni får komma hit och dricka vin medan jag grillar, och därefter får ni äta det grillade".

Nu är sötpotatisgrytan klar och hjälp vad gott det blev! Hade i allt som jag räknade upp förut, plus en halv burk jordnötssmör och på slutet, tunt skivad selleri som sjöng på sista versen. Hade tänkt göra ris till men det blev så jäkla gott att jag struntade i det :D

@Anna låter helt rätt! Kanske att jag hade kört i blomkålen först när linserna puttrat några minuter, men det är nog mest för att jag har jättesvårt för överkokt blomkål/broccoli.

Jag åt middag i föräldrahemmet igår, en mycket god kycklingrätt i ugnen med bacon och riven ost och grejer. Kokt ris och paprikasallad till och flädercider i glaset :-)

Nu ska jag värma sötpotatis- och morotssoppa. Rostade dem igår och mixade dem med en liten tetra kokosmjölk förut när jag ändå hade matberedaren framme, så nu får jag smaka av också :)

Sedan har jag tänkt att jag ska göra en curry med röda linser, blomkål och babyspenat. Inte nödvändigtvis ikväll då men ;) vad har ni för tips? Jag tänker väl att man kan fräsa gul currypasta med linser, blomkål, spiskummin och ingefära, hälla på en tetra tomater och lagom med vatten och puttra tills linserna är klara. Och så röra ner spenaten mot slutet. Och så krydda lämpligt såklart. Tänker jag rätt?

Yes! Lime, vitlök och en nypa socker är inte att förakta, citrongräs eller limeblad gillar jag också.
Sockret ger djup som annars kan saknas tycker jag.

@Anna låter helt rätt! Kanske att jag hade kört i blomkålen först när linserna puttrat några minuter, men det är nog mest för att jag har jättesvårt för överkokt blomkål/broccoli.

Yes! Lime, vitlök och en nypa socker är inte att förakta, citrongräs eller limeblad gillar jag också.
Sockret ger djup som annars kan saknas tycker jag.

Tack båda! Överkokt blomkål är förfärlig, det är helt sant. Och lime, vitlök och lite (rå)socker är definitiva deltagare :)

Jag orkade inte laga mat idag, men hälsade på hos mina föräldrar och fick med mig mat därifrån :love: långkokad köttgryta smaksatt med porter och senapsfrön. I grytan var det, förutom lokalproducerat nötkött, rödbetor, morötter, palsternacka och champinjoner.

Hemma igen lyckades vi iaf kola ris att ha till. Knäckebröd och surdegsbaguette hamnade också på bordet.

Sambon är nog dessutom galen för han vågade sig på att provsmaka den syrade rödkålen som vi försökt pyssla med i några veckor nu. Min plan var faktiskt att slänga den :o eftersom det luktar vedervärdigt när burken öppnas, men ja, sambon hävdar att han ska äta upp den så vem är jag att hindra honom?! :D

Är sugen på pommes frites. Jag äter aldrig det.
Jag gjorde egna igår, även om jag heller aldrig äter sådana! Gott blev det också. Friterade även tofu när jag ändå höll på och dippade båda varianterna i någon sorts ketchupliknande kinesisk sås. Sjukt flottig middag, särskilt som jag var för trött för att prestera grönsakstillbehör. Vägde upp med apelsiner till dessert.

Jag gjorde egna igår, även om jag heller aldrig äter sådana! Gott blev det också. Friterade även tofu när jag ändå höll på och dippade båda varianterna i någon sorts ketchupliknande kinesisk sås. Sjukt flottig middag, särskilt som jag var för trött för att prestera grönsakstillbehör. Vägde upp med apelsiner till dessert.

Hur gjorde du egna? Kokade lätt, eller bara pang ner i olja.

Tänkte göra storkok inför veckan i min nya Le Creuset gryta. Lyckades bränna allt i botten. :mad: :banghead:
Skulle göra en specialare med kikärter, massa paprika, zucchini, lök, vitlök, torkad timjan och torkad chili i mängder. Själva specialgrejen var att jag tänkte koka ris i grytan ihop med allt.

Så länge jag inte skrapar i botten så verkar inte smaken sprida sig.

Middag på Pinchos. Valde svamprisotto och quesadillas. Orkade risotton (det är väl en deciliter eller så) och en bit quesadilla fastän jag sparat plats hela dagen :mad:

Alkoholfri drink till, sura remmar. Gott men orkade bara halva.

Dålig matdag :meh:

Semlor only a mother can love:
16110792_1123924217724557_900581709131546624_n.jpg

:rofl: Inte vackra men goda var de iaf :up:

Gärna! @athena_arabians :up: Om du med "ni får komma hit och grilla" menar "Ni får komma hit och dricka vin medan jag grillar, och därefter får ni äta det grillade".

Nu är sötpotatisgrytan klar och hjälp vad gott det blev! Hade i allt som jag räknade upp förut, plus en halv burk jordnötssmör och på slutet, tunt skivad selleri som sjöng på sista versen. Hade tänkt göra ris till men det blev så jäkla gott att jag struntade i det :D

Inga problem, jag tycker ju egentligen mer om att laga maten än att äta den :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
646
· Visningar
28 873
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 092
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 061
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama